Volvo představilo plug-in hybridní autobus 7900

Jan Horčík - 25 Září 2014

Švédská společnost Volvo Buses odhalila detaily týkající se nového plug-in hybridního autobusu s označením 7900. Autobus je navržen tak, aby většinu času mohl operovat v elektrickém módu. Spotřeba má být o 60 % nižší proti srovnatelnému dieselovému autobusu.auto Volvo 7900 plug-in hybrid autobus

Autobus Volvo 7900 Plug-in hybrid
foto: Volvo Buses

Hlavní pohonnou jednotkou autobusu Volvo 7900 Plug-in hybrid je elektromotor o výkonu 150 kW a toč. momentem 1200 Nm. Ten doplňuje dieselový řadový čtyřválec Volvo D5K 240 o výkonu 240 koní a toč. momentu 918 Nm.

To vše je podpořeno 19kWh li-ion baterií vybavenou aktivním klimatizačním systémem. Jen tato baterie vystačí na ujetí 10 km, což znamená pokrytí asi 70 % vzdálenosti mezi dobíjecími stanicemi.

Dobíjecí stanicí je v tomto případě každá autobusová zastávka. Autobus Volvo 7900 Plug-in hybrid je totiž vybaven speciálním pantografem, který dokáže dobít 19kWh baterie během šesti minut. Jakmile je baterie vybitá, funguje autobus jako běžný hybrid.

Dobíjení může probíhat až 400 A při 750 V, tedy výkonem 300 kW. Autobus, resp. baterie, ale dokáže utáhnout pouze poloviční výkon.

Specifikace autobusu Volvo 7900 Plug-in hybrid:

Délka: 12 m
Šířka: 2,55 m
Výška: 3,28 m
Max. nosnost: 19 000 kg
Kapacita: 95 osob
Emisní standard: Euro 6
Převodovka: Volvo I-Shift
Systém dobíjení: Opportunity Charging

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele ozana

Belgické město Namur: největší park plug-in hybridních autobusů Volvo, průběžné dobíjení od ABB

---

Jezdím na proud, najeto 95 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 98 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je ale blbost. Dojezd 10 Km, s tím, že na každé zastávce bude připravena rychlodobíječka. A když nebude? Nápad s dobíjením na každé zastávce je stejně stupidní, jako bylo "better place" a dopadne stejně. Autobus, který nedojede na konečnou bez dobíjení je hovadina. Zastávek jsou po městě stovky a stavět stovky zastávkových stožárů místo nákupu větší baterie?!

No ale v Ženevě už to nějaký pátek funguje. Jde o projekt TOSA, kde se hodně angažuje ABB a tam jde o čistě elektrický bus.

Jinak na jedné z prezentací od ABB tvrdili, že i s výměnou baterie po 5letech, tj. 2ks na 10let životnosti toto stále vyjde levněji než vystavět a hlavně provozovat trolejovou síť. Čili TOSA má být(podle mne zcela nesmyslná) kanibalizace trolejbusové dopravy a nikoliv autobusové.

Tento kousek od Volvo pak má pravděpodobně ambice fungovat tak, že v centru města bude "skákat mezi zastávkami" na baterii a mimo centrum na ten diesel.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

10 km je půl Brna nebo Ostravy. Nebo taky Parbubice/Hradec Králové/Liberec/... tam a zpět.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Když nebude, pojede autobus v hybridním modu.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pak mi přijde lepší mít prostě hybrid a nestavět stožáry na zastávkách... a chilku počkat na pokles cen baterií. Je to otázka 3-5 let.

Toto čekání "Je to otázka 3-5 let." už trvá cca dvacet roků  :-(

To, že to nesledujete neznamená, že se to neděje.

Asi se zase neumím vyjádřit. Ten můj "výkřik do tmy" byl projevem zoufalství nad věčnými optimistickými slibovacími článečky že už zase bylo vymyšleno zlepšení/zlevnění baterek a skutek utek. A to opravdu trvá desítky let.
Situaci právě bedlivě sleduji, ale pokud nebude možnost se rozhodnout mezi např.:
Škoda Citigo v benzínu za dnešních 187 000 Kč
a stejným
Škoda Citigo v elektrice za cca 300 000 Kč se ZARUČENÝM skutečným ne papírovým dojezdem 150 km a topením bufíkem, tak mne to nezajímá.
Osobně nepotřebuji v autě rádio, šíbr, centrál, klimatizaci, kůží obšitý volant, el. štelovatelná zrcátka (vyhřívaná ano) couvací a jiné kamery a spoustu jiných "vylepšení"; chci auto které mne spolehlivě doveze z bodu A do bodu B.

A nechtěl byste toho trochu moc teď hned okamžitě? Ještě tak před třemi lety byl elektromobil naprostá rarita, dneska je má v nabídce skoro každá automobilka a běžně je potkáváte na silnicích. Dejte tomu ještě trochu času.

A to je právě ono, to "trochu času". Jsem ročník 1949 a jak dlouho asi ještě budu aktivní? Čerti vědí.
Posledních dvacet roků do důchodu jsem jezdil s trolejbusem po Brně a tou elektrikou jsem se asi nakazil :-) E-auto je můj sen; dokonce bych si to nejlevnější i mohl dovolit, ale utratit love naškudlené na stáří za auto které vlastně opravdu nepotřebuji mi připadá jako pitomost.
Tak jsem si jako malou náplast na říjen objednal el. kolobrndu a jako pokus o neřízenou sebevraždu ještě udělal předobjednávku na Airwheel Q3 (s tímto přístrojkem si ještě nejsem jistý). Takže vidíte, že můj zájem není jen čistě platonický :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

tak ale co je spatneho na citigo v elektrice? Vám se zdá 300 tisíc hodně?
Ano, to auto je možná malý ale to je prostě škoda.No i tak je to celkem rozumný i s tím dojezdem.
Právě takový co čekaj a neinvestujou, ten trh s e-auty nerozjedou!
Mne osobně odrazuje koupě ta,nemame dostatek dobíjecích stanic...
Jinak k článku, neni tam tisková chyba? Takhle dojezd 100km,dle kiloWatt výkonu.

Ja to nechapu. Proc tam je ten naftak?
Jestli ze ma pantograf a na skoro kazde zastavce by byla dobijecka, tak proc ten naftak? Kdyz by stacilo tam dat malinko vetsi motor a baterku treba jako v Tesle, nebo rovnou jako v tom ceskem autobuse 220kwh a zadny problem kdyz by mel dobijecku vsude?

Proc tahat sebou 2 pohony, kdyz staci jeden, vzdyt je to zbytecne slozite.

Obrázek uživatele Radovan

Také mi to připadá ujeté. Protože můj malý městský Peugeot Ion má baterie 16 kW a tady autobus jako kráva má 19 kW. Proč nemá 190 kW, kdy váhově by určitě odpovídal váze naftového motoru s nádrží plnou nafty a příslušenstvím?

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 80 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 35 tis. km (49 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon