Volkswagen v atmosférické reklamě odkazuje k dieselgate a vítá elektromobilní éru

Aféra dieselgate stála německý koncern Volkswagen miliardy eur a miliony naštvaných zákazníků, zejména v USA. Právě pro ně je určena parádní nejnovější televizní reklama.

„Udělali jsme chybu a poučili se z toho,“ to by měla být hlavní message nové reklamy koncernu Volkswagen.
foto: Volkswagen

Tvůrci nové reklamy zvolili za nosnou hudební linku song “The Sound of Silence” kapely Simon & Garfunkel, čímž udali tón a atmosféru 1:45 dlouhého spotu. A musíme říct, že tentokrát se to opravdu povedlo.

Ačkoliv už by se nemusel k tématu vůbec vracet, natož ve vlastní reklamě, přiznal Volkswagen chybu v podobě odkazu na aféru dieselgate. Následují záběry na designéra, který s těžkou hlavou navrhuje nový vůz.

Tím má být elektromobil Volkswagen I.D. Buzz, mikrobus navazující na slavnou éru „hippie busů“ Westfalia, tedy prvních generací modelu Transporter.

Je nicméně otázkou, proč VW sáhl právě po tomto autě, které má jít na trh až v roce 2022, a ne třeba po aktuálnějším Volkswagen ID.3, na které už sbírá předobjednávky (prý jich má už 20 000).

67 Comments on “Volkswagen v atmosférické reklamě odkazuje k dieselgate a vítá elektromobilní éru”

  1. Po přečtení této diskuze mne napadá jediné (tedy mimo
    Po přečtení této diskuze mne napadá jediné (tedy mimo rezignace, díky opětnému poznání, že lidská blbost je nekonečná): navrhuji pana runner42 na titul DEMAGOG ROKU. Jak jinak si vysvětlit, že zastánce spalováku tady napadá průběh účinnnosti elektromotoru v závislosti na otáčkách. Proč má asi spalovák převodovku? Přece proto, že spalovák má zcela rovnoměrnou křivku účinnost/ měrná spotřeba, výkon/ točivý moment atd. v celém rozsahu otáček! K tomu už prostě není co dodat.

    1. runner42 tvrdí, že účinnost elektromotoru 95% je fikce,
      runner42 tvrdí, že účinnost elektromotoru 95% je fikce, protože i elektromotor má proměnlivou účinnost v závislosti na otáčkách.

      runner42 netvrdí, že účinnost spalovacího motoru je konstatní v celém průběhu otáček. Naopak, spalovací motor má většinou horší průběh účinnosti.

      Takže se držme faktů, když budeme replikovat, kdo co prohlásil.

      1. No a pak jste prohlasil toto:
        „Účinnost hybridního pohodnu

        No a pak jste prohlasil toto:
        „Účinnost hybridního pohodnu stávající F1 je 60% což je hodnota, o které mohou elektromobily včetně Formule E jen snít“
        Pohonem mate na mysli konkretne co? Jne morot, nebo i prevodovka, tankovani, cerpadla na olej, vodu, apod? A vztazeno k elektrickemu pohodnu, je to opravdu tak vyrazne lepsi? A tech 60 % je ve vsech otackach?
        Priznam se, ze cilenem vyzdvihovani spalovaciho vyjadreno sluvkem „az“ a porovnavani s elektromotory, kde berete v uvahu tu nejhorsi variantu „od“ je silne matouci. Ja neznam nikoho jineho, kdo by si dovolil tvrdit, ze spalovaci motor je ucinejsi jak elektromotor.
        Doporucuji Vam si prohlednout nasledujici obrazek

  2. Trochu OT
    Češi zasa predbehli Slovákov, zanedlho budete

    Trochu OT

    Češi zasa predbehli Slovákov, zanedlho budete mať 5 superchargerov. Jeden pribudne pri Českých Budejoviciach a druhý pri Ústí nad Labem.
    Začína sa vám to tam pekne červenať 🙂

    Gratulujem.

    P.S. Vo Viedni pribudne ďalšie servisné centrum.

          1. Ty Budějce jsou aktuálně ve stádiu ničeho, jezdím okolo
            Ty Budějce jsou aktuálně ve stádiu ničeho, jezdím okolo skoro denně a nikdy by mě nenapadlo, že by zrovna tam byl Supercharger. Je to u rozestavěné D3, je ale pravda, že v tom místě je docela silný náznak nějakého odpočívadla, takže to bude nejspíš „to“ místo. Snad nezapomenou i na nás neTeslisty a dají nám tam jeden sociální stojánek s DC 50 kW. Nakonec se to i tady v JČ rozjede. Ještě J. Hradec, Kaplice a Prachatice / Vimperk a můžu říci, že se tu dá fungovat i s 24 kWh baterčičkou celkem obstojně.

  3. „A musíme říct, že tentokrát se to opravdu
    „A musíme říct, že tentokrát se to opravdu povedlo.“

    Povedla se stará bela, výsledkem snahy jsou jen čmáranice, koncept a prachy vyhozené za reklamu. Kde nic tu nic. Kecama se změna nedělá.

    A to jestli se VW změnilo uvidíme až za 10 či 15 let a rozhodnou o tom zákaznici nikoliv píár oddělení svým žvaněním.

  4. off
    Původní rozhovor se zakladatelem Tesly Eberhardem.

    off

    Původní rozhovor se zakladatelem Tesly Eberhardem. Zmiňuje taky VW ve kterém 2 roky pracoval na EV.

    Zakladatel Tesly: Elektrická auta se prosadí, protože jsou nejefektivnější
    https://denikn.cz/142141/zakladatel-tesly-elektricka-auta-se-prosadi-protoze-jsou-nejefektivnejsi/?cst=778e8235c77871ad97d856815ab0c1d276ebce4f

    Bohužel je to zamčený, ale může vám to jednorázově odemknout někdo kdo má předplatné. 😉

      1. Účinnost hybridního pohodnu stávající F1 je 60% což je
        Účinnost hybridního pohodnu stávající F1 je 60% což je hodnota, o které mohou elektromobily včetně Formule E jen snít. Účinnost samotného spalovacího motoru je pak 50% a to při mimořádně vysoké spolehlivosti.

        Uznávám, že technika F1 není realita spotřebitelského trhu. Ale byl bych velmi opatrný v predikcích, že se elektromobily prosadí kvůli vyšší účinnosti – spalovací motory mají velký potenciál zlepšení.

          1. Predpokladám, že sa vychádzalo z nejakého podobného
            Predpokladám, že sa vychádzalo z nejakého podobného článku ako toto:
            https://www.topspeed.sk/f1-posuva-ucinnost-spalovacich-motorov-blizi-sa-az-k-50-/10335

            kde zabudli ešte pripočítať energiu potrebnú na výrobu benzínu (1,3kWh/liter), ako vždy ked chceme aby nám výsledok vyšiel tak ako treba.

            Možno formula E má nižšiu celkovú účinnosť ako bežný elektromobil, ale len preto, že chú z toho dostať čo najviac. V normálnych podmienkach nemôže spalovák s účinnosťou konkurovať elektromobilu ani náhodou.
            Celková účinnosť elektromobilu je okolo 80%

            https://fdrive.cz/clanky/jak-funguje-elektromobil-technika-se-vyviji-ale-moc-nemeni-2399

            https://www.garaz.cz/clanek/srovnani-energeticke-ztraty-elektromobilu-a-beznych-aut-21000070

                1. Jaká je účinnost nabíjení baterie, vybíjení baterie a
                  Jaká je účinnost nabíjení baterie, vybíjení baterie a elektromotoru?

                  Jaký je rozdíl na příkonu nabíječky a výkonu motoru? To jsou ta procenta, která hledáte.

                2. Je to v tom odkaze. To nestačí?
                  Je to v tom odkaze. To nestačí?

                3. To absolutně neodpovídá realitě. Účinnost AŽ je celkem
                  To absolutně neodpovídá realitě. Účinnost AŽ je celkem k prdu, když se podíváte na mapu účinnosti vs zatížení.

                  Při plné zátěži je elektromotor super, ovšem mimo ni to taková sláva není. A jak dlouho pracuje elektromotor při plné zátěži?

                  V reálu jedete na malý výkon a pak rychlonabíjíte. A jsme na úplně jiných číslech účinnosti, než tvrdí článek.

                4. Aby ti nepraskla žilka :-))) vem si prášek a bez hajat
                  Aby ti nepraskla žilka :-))) vem si prášek a bez hajat kocoure :-)))

              1. Ok, takže odzadu:
                95% je účinnost elektromotoru v

                Ok, takže odzadu:

                95% je účinnost elektromotoru v ideálním případě

                90% je účinnost invertoru
                oboje dohromady v závislosti na zatížení se pohybuje v rozmezí 95 až 60%, přičemž hodnota 95% je zanedbatelný případ (http://www.expert-ve.fr/crbst_import290.jpg?v=3dk0o84wf849m6q)

                92-95% je účnnost nabíjení tím nejpomalejším způsobem, u rychlonabíjení je to okolo 80%

                90% je účinnost nabíječky, tedy rozdíl mezi výkonem a příkonem

                90% je účinnost přenosové soustavy

                a konečně cca 40% je účinnost elektrárny, v tom lepším případě.

                Energie na ziskání a transport primární energie v podobě paliv neřeším.

                Teď už si to spočítáte sám. Jen upozorňuji na častou chybu – hodnoty se nesčítají, jsou to procenta z různých celků 😉

                1. Tak ja na to pôjdem takto:
                  Nabijem svoje auto s 20kWh

                  Tak ja na to pôjdem takto:

                  Nabijem svoje auto s 20kWh namerané na elektromeri aby sme mohli vynásobiť tou účinnosťou elektrárne 40% (vodná má 90%) a nebudem to komplikovať tým, že je to z mojej vlastnej FVE, lebo by sme sa dostali na iné hodnoty.
                  Týchto 20kWh mi stačí na prejdenie 100km. S tou účinnosťou som spotreboval 50kWh.

                  Teraz moja bývalá benzínová A6

                  Na prejdenie 100km som potreboval 8 litrov benzínu s celkovou energiou 69,7kWh. Plus elektrická energia potrebná na výrobu s účinnosťou 40% (vychádzam z potreby 1,3kWh/liter) je 26kWh.
                  Pri tom istom štýle jazdy s približne rovnako veľkým autom spotrebujem o 50% viac energie.

                2. Omlouvám se, asi jsem po obědě utlumený, četl jsem to
                  Omlouvám se, asi jsem po obědě utlumený, četl jsem to třikrát a nerozumím.
                  Mohl byste to prosím nějak přeformulovat?

                  Díky

                3. že kromě energie v benzínu se na samotnou výrobu benzínu
                  že kromě energie v benzínu se na samotnou výrobu benzínu v rafineriích spotřebuje taky elektrická energie, která se musí taky někde vyrobit. To je potřeba přičíst ke spotřebě energie v benzínu. Na to se rádo zapomíná.
                  Dalo by se pokračovat – energie na těžbu, distribuci přes půl světa, skladování…
                  Vše sečteno – použít benzín pro pohon k přepravě vychází velmi energeticky nevýhodně v porovnáním s výrobou elektřiny místně (ideálně na střeše) a její přímé přeměny na pohyb v elektromotoru

                4. S první polovinou souhlasím, s druhou nikoliv.
                  Kritizujete

                  S první polovinou souhlasím, s druhou nikoliv.
                  Kritizujete zapomínání na těžbu apod., přitom to samé pomíjíte u elektřiny a důkazní nouze vám tam najednou nevadí.

                  Trochu nesymetrický přístup, ne?

                5. Neopomíná. Ve zmiňovaných dokumentech je to zohledněno. A
                  Neopomíná. Ve zmiňovaných dokumentech je to zohledněno. A už jen z logiky věci… solární panel vyrobím, přivezu, namontuji a on vyrábí, zadarmo a bez dalších vstupů. Třeba 10 let. Ale každičkou kapku paliva musíte vytěžit, dovézt, rafinovat, rozvézt… a spálit. Zůstane jenom bordel ve vzduchu. A to pořád kolem dokola, každý kilometr ujeté vzdálenosti je vykoupen kapalinou, která procestuje půlku světa, aby tady byla… spálena.

                6. I na vašem příkladu je vidět ten asymetrický přístup.
                  I na vašem příkladu je vidět ten asymetrický přístup.

                7. Tak jednoduše:
                  Vyrobím spalovací auto.
                  Vyrobím elektrické

                  Tak jednoduše:
                  Vyrobím spalovací auto.
                  Vyrobím elektrické auto.
                  Vyrobím FVE a akumulátor.
                  Vyrobím řetězec výroby paliv a maziv pro spalovací auto.
                  Ráno se rozední a FVE vyrobí elektřinu, kterou nacpe do elektro auta nebo akumulátoru, aby si ji elektro auto mohlo vzít, když bude tma. A tak každý den pořád dokola. Bez čehokoli dalšího až do konce životnosti FVE či auta.
                  Spalovací auto vyjede nádrž paliva a musí na čerpací stanici, kde pomocí elektřiny načerpá palivo (a jednou za čas i mazivo), které muselo být vytěženo, dopraveno, přečerpáno, skladováno, přeměněno, skladováno, přečerpáno, dopraveno, přečerpáno, skladováno, přečerpáno, k čemuž bylo nutno vynaložit další energii, aby vůbec mohlo spalovací auto mít něco v nádrži a dále jezdit. A každý den znovu a znovu, až do konce životnosti spalovacího auta nebo vytěžení suroviny.
                  A o tomhle rozdílu to celé je.

                8. A jak to vidite Vy? Podelte se o svuj pohled, prosim.
                  A jak to vidite Vy? Podelte se o svuj pohled, prosim.

                9. když se porovnává efektivita obou druhů pohonů, tak
                  když se porovnává efektivita obou druhů pohonů, tak většinou vidím právě nesymetrický přístup ve prospěch spalováků. Myslím, že těch proměnných je tolik že přesného a férového čísla se těžko dobereme. Já to ale beru selským rozumem a tam mi to vychází velmi ve prospěch EV (zvlášť s využitím mého FVE na střeše).

                  Co se týká těžby surovin pro baterie, tak tam je důležité to, že se během životnosti nic nepálí a je možné je opět recyklovat. Což u spalováku tak nějak nejde.
                  Baterie v autě by měla vydržet teoreticky 10-15 let, pak je možné dalších cca 10 let je využívat jako stacionární úložiště.
                  U Lead acid baterií je účinnost recyklace téměř 100%, u Lithiových efektivní technologie zatím neexistuje, ale pracuje se na ní. Je možné, že než se ta vyvine, přejde se zase na jinou chemii, která bude i lépe recyklovatelná. Tesla s Maxwellem (a další) na nich už dělají. Uvidíme

                10. přenosová soustava měla v roce 2018 ztráty 4.8% takže
                  přenosová soustava měla v roce 2018 ztráty 4.8% takže 95.2%

                  u nabíjení záleží jestli je DC nebo AC (ztráty u konverze) rychlost je podružná

        1. Účinnost samotného spalovacího motoru nemůže být
          Účinnost samotného spalovacího motoru nemůže být větší než 42%. Je to dáno zákony termodynamiky a tzv. carnotovým cyklem. Přeplňované motory sice zvyšují tlak a tím pádem se carnotův cyklus modifikuje, ale práci potřebnou ke stlačení musíte někde vzít. Výsledkem je, že zvýšíte účinnost cyklu, ale zase ztratíte mechanickou energii, tj. snížíte mechanickou účinnost +-=0. Takže účinnost zvýšíte možná o nějaké procento (optimalizovat se dá vždycky), ale to je asi tak všechno. Výhoda přeplňovaných motorů je v tom, že mohou být menší a lehčí, pokud obětujete životnost. Nikoli v tak razantním zvýšení účinnosti.
          Takže nevím, odkud jste si ty hodnoty přičaroval. Dejte sem odkaz.

            1. Jo. Vždycky, když se zaplantám, tak si vzpomenu, že Tesla
              Jo. Vždycky, když se zaplantám, tak si vzpomenu, že Tesla S má spotřebu cca 25kWh/100km včetně všech ztrát (efektivita nabíjení, el. motor, el. vedení, samovybíjení, …). A teď může někdo zkoušet kouzlit s účinností spalovacího motoru, když energetická hustota benzínu je 8.9kWh/l. 😉

          1. V zásadě s vámi souhlasím s vysvětlením, že já
            V zásadě s vámi souhlasím s vysvětlením, že já vnímám MGU-H jako součást spalovacího motoru, protože konvertuje termální energii vytvořenou procesem spalování.
            Na rozdíl od MGU-K, které souvisí s účinností vozu F1, ale nikoliv s účinností samotného motoru.

            1. Celková účinnost hybridního soustrojí samozřejmě může
              Celková účinnost hybridního soustrojí samozřejmě může být větší, to pak záleží na optimalizaci a účinnosti rekuperace, kterou oba systémy MGU používají, byť každý trochu jiným způsobem. Nic to ale nemění na tom, že účinnost spalovacího motoru je prostě špatná.
              Pořád jste mi nedal odkaz, takže nevím, odkud tu hodnoty přistály, ale klidně si tipnu, že pokud jsou hodnověrné, tak jde o maxima při optimálních podmínkách, které v prvozu nebo při závodech na okruhu budou dodržené jen (i při sumarizaci) po zlomek doby jízdy. Spalovací motor je totiž, i přes všechnu elektroniku, velmi nepružný a nesnáší dobře změny. Z toho plyne ještě mnohem horší účinnost při akceleraci a deceleraci.

      1. Zaujímavý článok, hlavne táto otázka s odpoveďou:
        „Do

        Zaujímavý článok, hlavne táto otázka s odpoveďou:

        „Do kdy se mi vyplatí vyčkávat, než si koupím své první elektrické auto v životě?

        Záleží, jak moc vás trápí budoucnost vašich dětí. Naše generace bude stále v pohodě, ale naše děti už moc ne. Řekl bych to takhle: Pokud si dnes můžete dovolit koupit elektrické auto, udělejte to. Zaplatíte víc, ale koupí hlasujete pro elektrická auta a říkáte všem výrobcům: toto opravdu chceme.“

        Tá informácia, že elektrické auto je vybavené trakčnou batériou už na začiatku linky (a stým sú samozrejme spojené komplikácie ktoré uviedol) sa mi nejak nezdá. Možno všetky automobilky to tak majú, ale Tesle sa dá vymontovať baterka zospodu pomerne jednoducho, tak nevidím dôvod, prečo by ju tam nemohli dať až nakoniec.

          1. Pak není problém namontovat tam prázdný box a na konci
            Pak není problém namontovat tam prázdný box a na konci linky ho vyměnit za plný. Když nastane případ, že je nutné batterybox vyměnit, taky se to auto nerozpadne než namontují zpátky nový.

            Ale nemyslím si, že by to bylo zase tak nebezpečné jak ten člověk povídal.

            1. Problem dat tam „krabici s piskem o spravne hmotnosti“ by asi
              Problem dat tam „krabici s piskem o spravne hmotnosti“ by asi nebyl, ale finalni vymena by stala dalsi cas a misto na montazni lince. Dalt lidem podepsat, ze nemaji sahat na oranzove veci je asi snazsi.

              Pri vymene baterie se neutahuje spousta sroubovanych spoju vsude mozne po aute. Ale samozrejme je to cele moje spekulace, duvod muze byt nekde uplne jinde.

                1. Prece jen je to porad ctvrtka hmotnosti auta, ktera neni
                  Prece jen je to porad ctvrtka hmotnosti auta, ktera neni podeprena, ale „visi“ na zbytku kastle. Takze ja verim, ze tech pul tuny nejake zlomky milimetru nekde udelat muze.

                  Nicmene, pokud ma nekdo jinou „pracovni teorii“ proc jde baterka dovnitr prvni, rad si to poslechnu (a treba se dozvim neco noveho), o tom prece diskuze je.

                2. Mel jsem za to, ze baterka ac jiz pevne prirazena k autu
                  Mel jsem za to, ze baterka ac jiz pevne prirazena k autu cestovala minimalne do Evropy zvlast a do auta ji montovali az v Tilburgu.

                3. Co se psalo, tak (alespon u S/X, u 3 uz myslim ne) auto napred
                  Co se psalo, tak (alespon u S/X, u 3 uz myslim ne) auto napred komplet smontujou, vyzkousi a pak zase do urcite miry rozeberou (pokud se dobre pamatuju, krom baterky se jeste sundavaji kola a kdo vi co jeste – nejspis kvuli tomu, aby zbytek spadl do kategoie cla „nahradni dily“).

                4. Jj, takhle nějak to bylo.
                  Jj, takhle nějak to bylo.

              1. Videl som šasi Tesly a myslím, že pri tak tuhej
                Videl som šasi Tesly a myslím, že pri tak tuhej konštrukcii z hlinikových profilov nie je potrebné pri montáži vkladať baterku už na začiatku aby sa niečo neposunulo. Ak by som to mal prirovnať, tak tak to ako keby baterka v mobile zvyšovala jeho pevnosť 🙂
                Môj názor iba.

                1. Me napadla jeste jedna teorie, ale to me uctivaci sezerou.
                  Me napadla jeste jedna teorie, ale to me uctivaci sezerou. Treba na zacatku byly kastle tak krive, ze je rovnali tim, ze se dovnitr narvala a prisroubovala baterie. To se sice casem vyresilo, ale linku uz nikdy nikdo neprerovnal.

                2. Len si to všimne jenja, to bude blbečků …
                  Len si to všimne jenja, to bude blbečků …

                3. Urazky nekterych lidi beru za pochvalu…
                  Urazky nekterych lidi beru za pochvalu…

    1. Vypíchl bych některé otázky a myšlenky:
      – jsou auta ten

      Vypíchl bych některé otázky a myšlenky:
      – jsou auta ten správný způsob dopravy, který by se měl v budoucnosti používat?
      – autonomní taxíky, které si přivoláme z mobilu, nevyřeší problém našich měst ucpaných auty.
      – mimo města budou auta asi pořád užitečná, ale ve městech bychom měli hodně pochybovat o tvrzení, že auta, autonomní nebo jakákoliv, vyřeší naše problémy.
      – jediný způsob výroby elektrických aut, který dává smysl, je vzít baterii a navrhnout celý zbytek auta kolem ní.
      – jediné, na čem záleží, je cena baterií. Nezajímá mě až tak hustota energie, rychlost nabíjení, to jsou všechno lehké problémy.‘
      – ropa, plyn… pro všechny druhy aut platí, že auto s elektrickým motorem je ze své podstaty vždy efektivnější a ztráta energie v celém řetězci je mnohem menší než u ostatních.
      – elektrické auto umožňuje oddělit rozhodnutí o zdroji energie od samotného auta (někde může jezdit auto na elektřinu, kterou si vyrobím sám solárními panely na střeše, jinde můžu použít energii z jádra nebo také fosilní paliva, pokud to dokážu dělat efektivně)

      1. Rádo se stalo. Konečně rozhovor člověkem, který něco
        Rádo se stalo. Konečně rozhovor člověkem, který něco změnil.

        Koukám že v roce 2012 pracoval u VW na Audi R8 e-tronu, který byl tak předražený, že ho nikdo nechtěl.

        https://www.youtube.com/watch?v=oRjuRDtOdpk
        https://www.youtube.com/watch?v=X9GF3nlyteM

        2016
        Audi R8 e-tron končí. Nikdo ho nechce
        https://www.auto.cz/audi-r8-e-tron-konci-nikdo-ho-nechce-99203

Napsat komentář