Volkswagen rozjel recyklaci baterií, podívejte se, jak je drtí v drtiči

Volkswagen začíná chrlit desítky a brzy stovky tisíc elektromobilů ročně. To si časem vyžádá rozsáhlou infrastrukturu pro recyklaci baterií, kterou už pomalu rozjíždí v Salzgitteru.

Jedna dnes běžná baterie elektromobily váží kolem 400 kg a obsahuje spoustu cenných materiálů. Nejvíce hliníku, dále také grafit, nikl, měď, mangan, kobalt, ocel a další.
foto: Volkswagen

Ve městě Salzgitter nedaleko domácího Wolfsburgu se Volkswagen chystá stavět společně se švédskou společností Northvolt novou továrnu na baterie. Zároveň tam vyroste továrna na recyklaci baterií elektromobilů.

Její pilotní provoz byl aktuálně zahájen a Volkswagen se pochlubil krátkým videem, ve kterém podrobně ukazuje, jak taková recyklace baterií vlastně probíhá.

Volkswagen

23 Comments on “Volkswagen rozjel recyklaci baterií, podívejte se, jak je drtí v drtiči”

  1. Tak mne osobně se tento způsob likvidace absolutně nelíbí
    Tak mne osobně se tento způsob likvidace absolutně nelíbí ! Tato likvidace tak jak ji ukazuje video, superčistá a moderní laboratoř, dělníci co stojí a nic moc nedělají, na všechno maj pomalej jeřáb a ještě proměřování baterek drahou a složitou diagnostikou aby je nakonec pomleli….. A buzik Prokopec by se měl na toto video podívat aby věděl o čem píše až zas bude balamutit lidi kecama jak ty elektromobili hoří a jsou nebezpečný.
    Taky nechápu proč zbytečně pomelou hliníkovou krabici, proč ji nevyrobí tak aby šla rozlisovat nebo jinak otevřít, ručně z toho vyberu ty pytlíky s tou chemií a tu zpracuji a do těch hliníkových obalů dám prostě jen nové články….. Jistě by to byla finanční úspora, jistě by mohli nabídnout ,,repasovanou,, baterii za nižší cenu do vozidel po záruce, kde si to už budeme platit, ale hlavně proč ty články nenabídnou k dalšímu využití než je totálně zničí. V domácích solárech by mohli sloužit ječtě řadu roků. Já mám u soláru baterii z Leafa, pracně jsem ji sháněl 2 roky a funguje excelentně a každý den mi dělá jen a jen radost.

    1. Jako u kazde reklamy je vse nablyskane a jsou tam stastni
      Jako u kazde reklamy je vse nablyskane a jsou tam stastni lide. Ve skutecnosti to je pak uplne jine. VW chce udelat dojem, ze jsou peclivy a delaji vse perfektne. Jinak me take vrta hlavou, proc ty baterky pri destrukci ani nezacmoudi. Asi by to kazilo dojem a rozemleli jen neutralni dummy.

      1. mám ji 3 měsíce, měla mít 16 kWh, následně jsem ji
        mám ji 3 měsíce, měla mít 16 kWh, následně jsem ji rozšířil o dalších 6 kWh, reálně bych to v součtu viděl na cca 20 kWh, ale je to jen odhad, skutečnou kapacitu neumím změřit, ale uvažuji o tom. Pořizovací cena byla 40 tis. Kč jen za samotné články bez balancérů. 20 kWh domácí uložiště je zcela dostačující, ta zásoba mi stačí na 3 dny normálního provozu domácnosti.

  2. Nebyl náhodou plán, že se vysloužilé aku budou požívat
    Nebyl náhodou plán, že se vysloužilé aku budou požívat v úložištích?
    Drtit baterka by se měla opravu až na konci svého života.
    A možná jsem trošku zpátečnický. Proč drtit hliníkové pouzdro, kterému nic není? Nebylo by lepší zapojit trošku lidskou práci a z toho pouzdra vyndat články a drtit až je samotné a pouzdro pustit znovu do oběhu?

    To samé tvrdít i o elektromotorech. Ta součástka je téměr věčná. Stačilo by vyměnit ložiska a může klidně sloužit v novém elektromobilu.

    1. To ano. Ale zatím není proces recyklace perfektní. Stále
      To ano. Ale zatím není proces recyklace perfektní. Stále je spousta prostoru pro větší efektivitu získání materiálů za méně energie. Nepoužívání silných chemií. Je třeba zlepšit rychlost. Navíc při nájezdu linky je až 50% zmetků. Takže už dnes je co recyklovat. Takže není důvod začít se zlepšováním procesů už dnes, aby byly připraveny pro masový nájezd v příštích letech.
      V laboratorních podmínkách už jsou recyklace zmákle, ale při masovém měřítku to ještě není ono.

      Lidská práce je v tomto špatná cesta. Do budoucna bude třeba mít alepsoň stejnou rychlost recyklace jako je rychlost výroby. Tihle maníci s multimetrama z recyklují tak maximálně pár kusů denně, ale výrabí se jich už dnes tisíce denně. Takže až doženeme buffer získaný životností baterek(ještě tak 10 let máme), tak bude třeba vyšší rychlost.

      1. Ty články mají jasně definované typy.
        Dnes není problém

        Ty články mají jasně definované typy.
        Dnes není problém to naučit robota, aby sám rozebral celý pack a vyndal jednotlivé články z obalů.
        A nesouhlasím s tím, že není důvod začít se zlepšováním procesů už dnes, když je ta možnost.

            1. Tak Elon už několik let mluví o uzavřeném cyklu
              Tak Elon už několik let mluví o uzavřeném cyklu materiálů na baterie. Dokupovat se budou jen procenta potřebných materálů. Recyklace je levnější než těžba a doprava těchto. Zatím je ale baterií k recyklaci malé množství !!! Zatím jich dožilo málo 🙂

    2. Lidské práce je ve videu více než dost.
      To je otázka, co

      Lidské práce je ve videu více než dost.
      To je otázka, co bude levnější, jestli vysloužilé baterie někde znovu používat, kde by ještě pár let sloužili, což bude stát hodně práce a stejně je to jen na pár let nebo baterku rozemlít a vyrobit novou.

Napsat komentář