Energetika Německa je na cestě k přerodu z fosilních paliv na obnovitelné zdroje energie. Jde o komplexní úkol, kterého se účastní všechny složky německého průmyslu včetně toho automobilového. A své místo v tom má i vodík.
foto: Volkswagen
Vodík není dobrým zdrojem energie, ale může být zajímavým úložištěm energie. Německé automobilové koncerny proto patří mezi lídry v oblasti výzkumu vodíkových palivových článků a vodíkových aut.
První komerčně dostupné auto na vodík sice bude Toyota Mirai, ale Volkswagen (ani Daimler) nechtějí zůstat pozadu. Na autosalonu v Los Angeles, kde Toyota samozřejmě prezentovala své auto na vodík v podobě Mirai, představil Volkswagen své řešení zvané HyMotion.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Audi A7 Sportback h-tron – nejhezčí auto na vodík
Konkrétně ukázal modely VW Golf SportWagen a VW Passat s přídomkem HyMotion, tedy s pohonem na vodík. Obě de-facto elektrická auta disponují výkonem 134 koní. Elektromotor doplňuje li-ion baterie a vodíkový palivový článek.
Vodík je uložen ve čtyřech nádržích tlakovaných na 10 150 psi uložených v zadní části auta. Společně s li-ion baterií (1,1 kWh) nabízejí dojezd až 500 km na jedno natankování. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne SportWagen během 10 vteřin.
ZAJÍMAVOST: Označení „Hymotion“ používal kdysi také Peugeot pro svůj koncept hybridního skútru
Volkswagen Golf je dnes jediným sériově vyráběným autem na světě, které je k dispozici snad ve všech myslitelných pohonných alternativách. Tedy s benzinovým motorem TSI, naftovým TDI, ve verzi TGI na stlačený zemní plyn (CNG) a pochopitelně jako elektromobil a také plug-in hybrid (GTE). Vodíková verze zatím existuje pouze jako koncept, ale uvedení na trh není zcela vyloučeno.
Výše zmíněné podtrhuje skvělou modularitu architektury MQB, kdy Volkswagen dokáže de-facto skládat auto jako stavebnici LEGO a nabízet je s kterýmkoliv dnes dostupným typem pohonu.
Fuj, ten průhled vozem je
Fuj, ten průhled vozem je teda hnusný. Auto jako kráva a je plně zastavěno technologií pohonu a paliva. Kde je místo pro lidi a náklad navíc, oproti benzínu/naftě? Baterie má být v podlaze, motor v kolech, dobíječka mezi koly a zbytek pro lid a náklad. Prostě chce to změnu myšlení, zlaté elektromobily.
U elektromobilu výkon v
U elektromobilu výkon v koních, to se mi moc líbí – kolik koní má příkon vaše elektrická trouba? 😉 A samozřejmě i tlak v PSI … a proč je vzdálenost v km a ne v mílích?
Za tohle uvádění
Za tohle uvádění zastaralých nebo imperiálních jednotek bych taky trhal hlavy. Aneb, my tu přeci běžně měříme tlak v librách na čtvereční palec, že…
Mimochodem zajímalo by mě, kolik lidí ve skutečnosti ví, že opravdový průměrný kůň má ve skutečnosti výkon asi jen třičtvrtě fyzikálního koně a tudíž i z tohohle hlediska je kilowatt logičtější jednotka 😉
Pravda ty koně jsou opravdu
Pravda ty koně jsou opravdu zákeřné, když už je tedy uvádíte, tak je skutečně potřeba říct jestli jde o sílu velkoněmeckého koně PS, nebo imperiálního koně HP.
Ano, to je další problém
Ano, to je další problém téhle jednotky, že existuje tzv. mechanická a metrická koňská síla. I když se od sebe liší jen asi o 1,5 %.
Navíc paradoxní na tom je to, že jednotku kůň zavedl sám James Watt, aby tím zákazníkům lépe přiblížil výkon svých parních strojů, jenže pro její stanovení nevzal skutečného koně, ale poníka používaného pro pohánění žentourů v dolech a řekl si, že kůň bude mít o polovinu větší sílu, jenže ten ji má ve skutečnosti větší asi jen o 30-40 %, takže vlastně vznikla tak jednotka nemající s koněm nic společného 🙂
IMHO používat dnes koně jako jednotku výkonu je naprostý nonsens.
Ale ono to zní tak frajersky prohlásit, že mám pod kapotou 200 kobyl. On totiž přepočet na kilowatty už nezní tak působivě 😉
Díky za připomínky,
Díky za připomínky, vynasnažíme se budoucna držet jednotek SI a odvozených.
Prosím vás, nedávejte
Prosím vás, nedávejte vodík do souvislosti s obnovitelnými zdroji energie. Vždyť dnešní výroba vodíku představuje větší ekologickou zátěž než výroba a spalování benzínu. Ukládání energie do vodíku je vzhledem k účinnosti tohoto procesu plýtváním energií a tudíž taktéž neperspektivní.
Vodík je dnes často
Vodík je dnes často odpadní produkt chemických provozů, který se, pravda, musí dál čistit. Připravují se ale projekty, zejména právě v Německu, které by měly jeho výrobu výrazně zefektivnit, viz. výroba vodíku.
Vodík se vyrábí ze
Vodík se vyrábí ze zemního plynu. Jiné zdroje, které by byly ekonomicky relevantní v průmyslovém měřítku, nejsou známy.
Termodynamický limit účinnosti ideálního palivového článku je 83%. Dnešní vyrobitelné články jsou na 50%. Oproti tomu lithiové baterie dnes dosahují účinnosti 90%. Z hlediska ztrát energie by tedy vodík jakožto médium pro ukládání energie měl opodstatnění jen v případě, že by vstupní formou energie nebyla elektřina, ale něco jiného (např. sluneční záření) – viz např. http://www.ekobydleni.eu/energie/bakterie-vyrabejici-vodik-o-krok-blize-palivu-budoucnosti. Toto je ovšem ve fázi základního výzkumu a o průmyslovém využití nemůže být řeč.
Obhájci vodíku by měli důsledně dokládat důležitá čísla (ekonomičnost, účinnost). Odstrašujícím příkladem budiž projekt UNIDO-ICHET v Turecku – viz http://www.ekobydleni.eu/energie/turecky-ostrov-bozcaada-vyrabi-elektrinu-z-vodiku. Elektřinou z fotovoltaiky vyrábějí vodík v palivovém článku a pak z vodíku zpátky elektřinu. Oproti lithiové baterii tak přijdou o dvě třetiny vyrobené elektřiny.
Z UNIDO reportu vyplývá, že Turecko ve vodíku utopilo už 23 mil. USD (viz http://www.unido.org/fileadmin/user_media/About_UNIDO/Evaluation/Project_reports/Unido-ICHET.PDF). Za tuto cenu mohli mít 98 MWh baterii, což je 74x větší kapacita než má vodíkové úložiště na ostrově Bozcaada.
Mam zly pocit z tych
Mam zly pocit z tych vodikovych flias za zadnou napravou. Neviem co by to spravilo v pripade narazu zozadu…
Nejspíš nic. Ty nádrže
Nejspíš nic. Ty nádrže budou tak tlustostěnné, že i kdyby celý zadek urazil vlak, tak celá nádrž někam odskáče a zpětný ventil zajistí, aby žádné podstatnější množství vodíku neuniklo. V opačném případě by to snad ani nemohlo na silnici.
No to bude mazec 700 baru
No to bude mazec 700 baru pod zadkem. Uz vidim jak to pujde na dracku.
A zas jedn z tech co hledaj
A zas jedn z tech co hledaj problem tam kde neni kdy uz konecne lidi pochopi ze tlakove nadrze v autech sou bezpecnejsi nez jakekoliv jine od benzinu az po baterky protoze jak je psano vyse zvladnou i srazku s vlakem a opravdu v tom nej extremu jen vyletej z auta nekam jinam ale to uz je fuk protoze to uz je auto na madru nekde pod vlakem 🙂
Ja žádný problem nehledam
Ja žádný problem nehledam anonyme. Ja mam aspon nejake provozni zkušenosti jak s vodikem tak s cng. A je rozdil jestli to je tlak 200 anebo 700 baru. A jak psali vyše o efektivite prozatim ani nemluve. Jen to bude tezke lidi přesvědčit. Uz cng je obcas problem lidi přesvědčit ze to je bezpecne. Stlacit neco na 200 je pohoda ale na 700 je hodne energeticky narocne. Jinak jezdim jak elektro tak cng a s vodikem jsem jel s tlakem jestli si pamatuji dobre na 450 Baru.
Dobrá jen to vyznělo jako
Dobrá jen to vyznělo jako všechny ostatní remci na tlakové nádrže sám sem majitel lpg auta ale zkušennost mám jak s cng tak elektro a vodíkové sem měl taky čest už jednou řídit ikdyž asi jen 5 min 🙂 a popravdě nebál bych se ani nukleárního pohonu protože to co eu pustí nasilnice je bezpečné víc než jít pešky po ulici 🙂
Jo to je pravda, ze kdyz je
Jo to je pravda, ze kdyz je auto nove tak je vse bezpecne, ale bude to platit i u 10 rocneho auta na vodik? Vim v jakem stavu vypadaji hadice a spojky v autech na lpg. Vodik ma tak male molekuly, ze je potreba dokonaleho tesneni. Jinak mel jsem moznost videt horet vodik, teda nevidel jsem ho protoze plamen nema zadnou barvu takze ani nevidite kde to hori. Pouze jde slyset hluk unikajiciho plynu.
Ano je pravda že čas se
Ano je pravda že čas se podepíše navšem a proto sou všude bezpečnostní ventyli nevím sice jak sou natom různé druhy ale v každém případě zarží větší únik třeba prasklá hadice a to nemluvím otom že na vodík nebude asi hadice že a že lpg je jen přestavba a ani nemusí plnit tak náročné zkoušky jako tovární auta na cng nebo na vodík kde to vše bude pořádně kontrolováno a navrženo a ta troška vodíku co může kdyžtak uniknout z hadice bud nic neudělá protože hned odletí a nebo to udělá jen malé bum ale to udělá aj bouchlá pneu od požáru obzvláště rezervní kola to dělaj rádi protože seu postupně ohřívány a nestihnou se propályt 🙁 ale ty sou kevšemu uvnitř auta a ne venku. Prostě sem názoru že se není čeho bát a to co se dostane na silnice bude vždy dost bezpečné a popravdě by mě zajímalo v kolika případech smrtelnejch nehod bouchla nějaká bomba v autě když byla montována pořádně a ne zahradní hadicí nádopa na pb vařič 🙂 mám dojem že to číslo bude menší než počet usmrcených dětí do 2 let 🙁
Vim jak se dusledne
Vim jak se dusledne kontloluje lpg tak si dokazu predstavit jak se bude kontrolovat vodik. Pojisty ventil zachyti masivni unik, ale rozhodne ne postupne prolinani vodiku. Nechtel bych zazit to male bum nekde v zaizolovane garazi, kde to auto bude stat delsi dobu.
No lpg dneska’kontrolujou
No lpg dneska’kontrolujou asi jako benal a naftu vubec no a v uzavrene garazi je jedno jestli ti unikaj vypary z benalu nebo lpg,vodiku,cng proto ty garaze maj met to odvetravani aby toto nenastalo 🙂
Co je to benal? tohle palivo
Co je to benal? tohle palivo neznám 😉
Přeji Škodovce aby se jí
Přeji Škodovce aby se jí ve vodíkovém programu dařilo nebýt na chvostu! Jejich elektromobily a hybridi jdou v ČR na dračku tak jako VW-e. Je dobře, že dnešní děti mají možnost volby mezi prioritami životních potřeb. Není dobudováno jedno a začíná se s druhým.