Volkswagen chce robotické nabíjení pro novou generaci elektromobilů

Volkswagen podle nejnovější tiskové zprávy „upevňuje své vedoucí postavení v oblasti elektrické a automatizované jízdy“. Svou pozornost zaměřuje na novou generaci elektromobilů s dojezdem přes 500 km.

Volkswagen dnes mluví o elektromobilech s dojezdem před 500 km. Ovšem jediná automobilka, která reálně už tři roky nabízí elektromobily s dojezdem alespoň přes 400 km je dnes americká Tesla Motors.
foto: Volkswagen AG

Podle Volkswagenu to bude to krok k „plnohodnotné elektrifikaci“ individuální dopravy s velkými počty prodaných vozů. Inženýři z Wolfsburgu zároveň pracují na automatizovaném systému nabíjení stejnosměrným proudem (DC).

Na automatických nabíjecích stanicích „e-smartConnect“ bude díky tomu nabíjení výše uvedených elektromobilů mnohem kratší, efektivnější a komfortnější.

Nová generace elektromobilů bude disponovat akumulátory s vysokou kapacitou. Pro rychlé nabíjení těchto zásobníků energie jsou nezbytné velmi vysoké nabíjecí výkony 80 až více než 150 kW.

Toho lze dosáhnout s technikou rychlého nabíjení stejnosměrným proudem, předpokladem jsou však kabely s velkým průměrem. Vzhledem k jejich hmotnosti a neohebnosti je manipulace s nimi obtížná.

Volkswagen e-SmartConnect robotické nabíjení elektromobilů

foto: Volkswagen AG

Cílem vývoje systému e-smartConnect je proto automatické zapojení rychlonabíjecího konektoru DC do zásuvky vozidla. V kombinaci s automatizovaným parkováním je tak zaručena minimální časová náročnost a nejvyšší míra komfortu a bezpečnosti ovládání.

Připojení rychlonabíjecího konektoru k vozidlu je realizováno prostřednictvím kabelu, který vyžaduje minimální ovládací síly, a lehkého robota Kuka „LBR iiwa“. Robot zasune vidlici do zásuvky precizně a citlivě díky sedmi osám pohybu a integrovaným senzorům točivého momentu.

Automatizované parkování: na milimetr přesně

Automatizovaný proces rychlonabíjení začíná komunikací mezi vozidlem a nabíjecí stanicí. Elektromobil předá nabíjecí stanici své identifikační údaje, opačným směrem jsou přeneseny údaje o cílové poloze pro automatické parkování.

Volkswagen e-SmartConnect robotické nabíjení elektromobilů

foto: Volkswagen AG

Pro dosažení nezbytné přesnosti zaparkování vozu – nabíjecí zásuvka vozidla se musí nacházet v cílové oblasti o rozměru 20 x 20 centimetrů – tak lze kromě příslušných zařízení okolní infrastruktury používat také asistenční systémy vozidla.

Kamera na podávacím rameni robota určuje navíc polohu nabíjecí zásuvky s přesností na jeden milimetr. Následně robot uchopí konektor DC ve stojanu a zapojí jej do nabíjecí zásuvky. Poté se automaticky posune dál, aby obsloužil další elektromobily.

e-smartConnect zajistí bezpečnou spolupráci mezi člověkem a robotem

Po ukončení nabíjecího procesu obdrží robot povel k odpojení konektoru DC. Po jeho vysunutí ze zásuvky vůz automaticky opustí parkovací místo a uvolní nabíjecí stanoviště pro další vozidlo, aby bylo zajištěno optimální vytížení rychlonabíjecí stanice.

Systém je předurčen pro použití ve veřejném prostoru, protože technologie e-smartConnect dokáže celý proces monitorovat a vyloučit jakýkoli nebezpečný kontakt mezi robotem a člověkem. Tím je umožněna spolupráce mezi člověkem a robotem bez nutnosti dodatečných bezpečnostních bariér.

tisková zpráva

17 Comments on “Volkswagen chce robotické nabíjení pro novou generaci elektromobilů”

  1. VW brzdí elektromobilitu
    VW brzdí elektromobilitu nerespektováním zavedených standardů a vymýšlením nových (Chademo vs CCS). Jejich posledním skutečně užitečným počinem v oblasti EV byl před 20 lety CityStromer. Ten byl na svou dobu opravdu pokročilý a hlavně ho mohli už tehdy vyrábět ve statisícových sériích v nově vybavené fabrice v Eisenachu. Jenže ho raději sešrotovali, fabriku nechali zarůst křovím a od té doby v podstatě už jenom škodí rozvoji elektromobility, právě třeba vymýšlením podobných volovin.

    Mně osobně by ke spokojenosti úplně stačilo, kdybych mohl na cestách běžně narazit na obyčejného zásuvku 400V, normálně přístupnou a použitelnou bez všemožných karet, pinů, kódů a podobných kurvítek, za jejíž použití bych mohl zaplatit normálními penězi, nebo ještě lépe platební kartou či mobilní aplikací (jako Sejf apod.), tedy stejně jako už skoro všude a za všechno.

    1. Tvrdit o automobilce, která
      Tvrdit o automobilce, která má aktuálně dva modely čistě v elektrice a jeden v plug-inu, že brzdí elektromobilitu, je hodně odvážné. Je vůbec nějaká další taková?

      Ad CityStormer, zase takový zázrak to nebyl. V podstatě akorát zástavba elektromotoru a těžkých olověných aku. Pořád zůstala nutnost řadit. O tom, že by se toho dokázaly prodat statisícové počty bez nějakých naprosto šílených dotací, silně pochybuju. Vždyť si uvědomte kolik bylo prodaných Nissanů Leafů od samého počátku (nějakých 180 000).

  2. Pěkná kravina už to že
    Pěkná kravina už to že robot uchopí konektor, pokud s to má být robotické připojení konektoru tak by asi byl velký problém aby byl konektor už přímo součástí ruky robota, a při dnešních systémech umělé inteligence, i to že auto musí být zaparkované úplně přesně mi zní jako zbytečná komplikace. Jo stará známá věc, proč to dělat jednoduše a levně když to de dělat komplikovaně a draze.

  3. Už začátek tiskové
    Už začátek tiskové zprávy mne pobavil: Volkswagen podle nejnovější tiskové zprávy „upevňuje své vedoucí postavení v oblasti elektrické a automatizované jízdy“. A teď ještě tu O červené karkulce. A můžeme vydat knížku elektropohádek :-))))).

    Koukám taky, že inženýři předního výrobce průmyslových robotů Kuka mají další odbyt pro své výrobky. Ovšem nějak jsem si nevšimnul, že by majitelé Tesly Model S nějak bojovali z brutálními průměry kabely Superchargerů. Přitom ty už dávno dávají ony VW uváděné hrozně vysoké hodnoty 80 až více než 150 kW. Navíc je Tesla nově vybavuje chlazením vodou, aby kabel byl pružnější a ne tak těžký. O čemž se tu taky psalo.

    A z praxe z rychlonabíječek CHAdeMO a rok a čtvrt jejich používání – ano, kabel je tlustý a zástrčka velikosti a váhy husitského palcátu. Žena s ní napoprvé trochu bojovala, ale spíše je to tím, že tu váhu a neohebnost díky vymakaným ohebným hadicím a lehoučkým čerpacím pistolím moderních čerpacích stanic nečekáte. Napodruhé pohoda.

    1. přesně tak !! VW zas jen
      přesně tak !! VW zas jen kecá, hubu plnou jak elektro dělá a přitom kulový golf 😉 To je prostě masírka VW, uondávání zákazníků jo jo de to dobře kupředu ale zatím si kupte CNGčko, protože my na tom ještě potřebujeme nějakou tu dobu „makat“ :)))))

    2. Někteří upevňují, jiní
      Někteří upevňují, jiní prodávají. Moc nechápu, co chce tímto PR Volkswagen říci. Navíc je zřejmé, že i bez robota se to dá zvládnout pomocí obyčejného otočného ramena s trochu komplikovanější mechanickou koncovkou se 6 stupni volnosti, řekněme. Cena bude úplně jinde.

      1. Dokazu si predstavit, proc
        Dokazu si predstavit, proc robot zde muze mit sve opodstatneni:

        1) auto nemusi parkovat presne, pokud nejakymi senzory (i napr. kamerou) je moznost zjistit skutecnou polohu konektoru(zasuvky) v aute. Muze byt treba i v ruzne vysce (kdyz ma auto vic nebo min nafoukle pneumatiky). Robota je pak mozne poslat vzdy na tu spravnou pozici, aby se trefil.

        2) pokryje ruzne modely aut, ktere mohou mit konektory(zasuvky) v ruznycnych pozicich

        3) diky senzorum momentu v jednotlivych osach a citlive detekci kolize je jeho manipulace bezpecna i v pripade, ze se mu do cesty priplete nejaky nezadouci a predem neznamy objekt. Treba clovek, nebo pes. Neskripne ho.

        1. Robot má své
          Robot má své opodstatnění v případě, že nějaká lemra líná není schopná strčit zástrčku do zásuvky. Ostatně, podíváte-li se podrobněji na fotodokumentaci, uvidíte na rameni robota nějaký držák se žlutým knoflíkem jako ulitý pro lidskou ruku. Proč asi. 🙂

          1. Madlo nejspíš bude jen pro
            Madlo nejspíš bude jen pro první učení najížděných (mezi)pozic. Kdy robota neučíte přes panel, ale tím, že ho táhnete na (mezi)pozici. Tlačítkem pak potvrdite naučenou (mezi)pozici. Běžné roboty toto neumí. S citlivymi senzory momentu v osách to možné je.
            A jasně že je to pro lemry líné. To je přece většina z nás, ne? 😉

            1. Tak zrovna u VW si nikdo
              Tak zrovna u VW si nikdo není jistý co tím chtěl vlastně říci, viz třeba XL1. Nicméně dalo by se v tom hledat i skryté poučení. Třeba že bezdrátové dobíjení (na jakémkoliv principu) asi nebude taková výhra jak se dnes prezentuje. Obzvláště pak při otázce masového rozšíření.

              No a s tím pak souvisí i čistě praktické řešení a to, zde rovněž zmíněné automatické odpojení konektoru od vozu po jeho dobití spolu s automatickým přeparkováním vozu a najetím dalšího.

              Mimochodem realizaci principiálně totožného konceptu před pár týdny potvrdila Tesla, takže by se teď dalo říct něco o amerických zápalkách…

            2. Ano, některé roboty se
              Ano, některé roboty se učí i takhle, ale může to být tak i tak, případně závisí na režinu, v jakém se ruka nachází. Já nevím, jestli jsem lemra nebo ne, ale tohle je opravdu úlet. Nemáme v EU ani dostatečně hustou síť nabíječek, VW toho moc v EV nevyrábí a hlavně neprodává a teď přijdou s takovou drahou a celkem zbytečnou věcí. Doufám, že to byla alespoň státní zakázka nebo tak něco.

Napsat komentář