Vodík může do roku 2050 pomoci snížit emise o pětinu, myslí si Toyota, Hyundai a další

redakce - 15 Listopad 2017

Vodík je palivem budoucnosti. Na zvyšování podílu vodíku při zajištění energetických potřeb lidstva se v rámci Konference o změnách klimatu v Bonnu shodli představitelé nadnárodních společností sdružených v iniciativě Hydrogen Council. auto na vodík Toyota Mirai plnící stanice

Toyota Mirai je jedním z prvních běžně dostupných aut na vodík.
foto: Toyota

Lídři z různých průmyslových odvětví sdružených do koalice Vodíkového kolegia uvedli během klimatické konference COP 23 v Bonnu celosvětově první vizi, která popisuje budoucí roli vodíku v konkrétních číslech.

Uvedená studie, navržená ve spolupráci s poradenskou společností McKinsey, ukazuje na potenciál vodíku vygenerovat obchodní příležitosti v celkovém objemu 2,5 bilionu USD a vytvořit do roku 2050 více než 30 milionů pracovních míst.

Studie s názvem Hydrogen, Scaling up prezentuje ucelený a číselně vyjádřený strategický plán nasazení vodíku v nejširším měřítku. Vodík by při širokém nasazení mohl do roku 2050 saturovat bezmála jednu pětinu celkových světových energetických potřeb.

V porovnání s dnešní úrovní by se roční emise CO2 mohly snížit cca o 6 gigatun. Vodík by zároveň mohl cca z 20 % naplnit opatření nutná k omezení nárůstu globální teploty o 2 °C.

Podle odhadu Vodíkového kolegia má vodík dostatečný potenciál k tomu, aby do roku 2030 sloužil jako palivo pro cca 10 až 15 milionů osobních a 500 tisíc nákladních automobilů, včetně mnoha dalších uplatnění v různých odvětvích.

Např. v průmyslové výrobě, ve vytápění a napájení budov, k výrobě elektrické energie, jejímu ukládání atd. Studie předpovídá, že do roku 2050 by celková roční poptávka po vodíku mohla narůst desetinásobně na bezmála 80 EJ, čímž by z 18 % naplnila celkovou poptávku po energiích.

Očekává se, že nárůst světové populace do roku 2050 bude činit 2 miliardy lidí; vodíkové technologie přitom mají potenciál přispět k trvale udržitelnému hospodářskému růstu.

„Ve 21. století musí svět absolvovat přechod k co nejširšímu uplatňování energií s nízkou uhlíkovou stopou,“ uvedl Takeši Učijamada, předseda správní rady Toyota Motor Corporation a spolupředsedající Vodíkového kolegia.

„Vodík je pro tento přechod nepostradatelný, neboť jej lze využívat k ukládání a přepravě energie z větru, slunce a dalších obnovitelných zdrojů, s následným využitím v dopravě a mnoha dalších odvětvích. Vodíkové kolegium vytyčilo sedm hlavních rolí vodíku, a proto vyzýváme vládní orgány i investory, aby jej v energetickém plánování zahrnuly mezi priority. Čím dříve se vodíkové hospodářství rozběhne, tím lépe, a my všichni se zasazujeme o to, aby byl tento plán jednou naplněn.“

Realizace v tak širokém měřítku si vyžádá nemalé investice; do roku 2030 se jedná cca o 20 až 25 miliard USD ročně, celkem asi 280 mld. USD do roku 2030.

Studie předpokládá, že při správném nastavení regulatorního rámce – včetně dlouhodobé koordinace a podpůrných programů – by přilákání investic k širokému prosazení technologie mělo být reálné.

Svět dnes každoročně investuje do energií přes 1,7 bilionu USD, včetně 650 mld. USD do ropy a plynu, 300 mld. USD do obnovitelných zdrojů elektřiny a více než 300 mld. USD do automobilového průmyslu.

„Studie potvrzuje postavení vodíku coby klíčového pilíře energetických změn a podporuje jeho nasazení v nejširším světovém měřítku. Vodík bude v některých odvětvích a zeměpisných oblastech zcela nezbytnou hybnou silou energetických změn. Čím dříve se nám realizace podaří, tím dříve si budeme užívat očekávaných přínosů vodíku ve prospěch našeho hospodářství i celé společnosti,“ uvedl Benoît Potier, předseda správní rady společnosti Air Liquide.

„Technologie jsou již připravené a klíčoví hráči v průmyslu vykazují potřebné zasazení. K realizaci je zapotřebí koordinované úsilí zainteresovaných stran a rolí Vodíkového kolegia je stát v čele těchto snah,“ dodal Takeši Učijamada.

Představení nového strategického plánu bylo součástí Inovačního fóra trvalé udržitelnosti za účasti 18 vedoucích členů Vodíkového kolegia, v čele se spolupředsedajícím Takeši Učijamadou, předsedou správní rady automobilky Toyota a Benoitem Potierem, předsedou správní rady a generálním ředitelem společnosti Air Liquide, a dále za účasti Prof. Alda Belloniho, generálního ředitele The Linde Group, Woong-chula Yanga, místopředsedy představenstva Hyundai Motor Company a Anne Stevensové, členky představenstva společnosti Anglo American.

Vodíkové kolegium v rámci uvádění strategie vyzvalo investory, politické činitele a podniky k zapojení se a urychlení širšího prosazování vodíkových řešení v celém procesu energetických změn.

Kolegium současně oznámilo, že Woong-chul Yang ze společnosti Hyundai Motor Company nahradí Takešiho Učijamadu z Toyoty v rotující funkci spolupředsedajícího Kolegia, a bude tak v roce 2018 předsedat tomuto uskupení společně s Benoitem Potierem, generálním ředitelem společnosti Air Liquide.

Co je Vodíkové kolegium:

Vodíkové kolegium, založené při příležitosti Světového ekonomického fóra v Davosu počátkem roku 2017, je svého druhu první celosvětovou iniciativou vedoucích představitelů firem, usilující o prosazování vodíkových technologií v rámci celosvětových energetických změn.

Kolegium dnes tvoří 18 předních nadnárodních firem: Air Liquide, Alstom, Anglo American, Audi, BMW GROUP, Daimler, ENGIE, General Motors, Honda, Hyundai Motor, Iwatani, Kawasaki, Plastic Omnium, Royal Dutch Shell, Statoil, The Linde Group, Total a Toyota.

A dále 10 dynamických hráčů napříč celým hodnotovým řetězcem – Ballard, Faber Industries, Faurecia, First Element Fuel (True Zero), Gore, Hydrogenics, Mitsubishi, Mitsui & Co, Plug Power a Toyota Tsusho. Uvedené uskupení vykazuje celkové tržby v objemu přes 1,5 bilionu eur a celosvětově zaměstnává více než 2 miliony pracovníků.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Kuk

Vodíkový strašidlo obchází zeměkouli a ropný lobby to do nás chce napumpovat ať chceme nebo ne.
96 % procent vodíku je vyráběno z uhlí, ropy a zemního plynu, ale oni se nás snažej opít obrázky vody a ochutnáváním destilky z vejfuku. Je to banda kašparů co přiživuje sen vodíkovejch sluníčkářů co stále sní o elektrolýze vody.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Chce to postavit větrné elektrárny, z jejich elektřiny pomocí elektrolýzy vyrábět vodík, ten pomocí elekřiny stlačovat kompresory do nádrží a pak tankovat do aut, kde se bude z vodíku vyrábět elektřina a pohánět auto. Je to super koncept a nic to nestojí.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 55 tis. km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokud fouká dlouho vitr, je cena elektřiny záporná. Proč ji tedy neuskladnit? I se ztrátou 90 procent to může být ziskový.

Obrázek uživatele Kuk

A ty super výstavní vodíkovej sluníčkář co se opil destilovanou vodou.
Tož hódně štěstí s tým pertinaxom.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Josef

Vážně to nic nestojí? LOL. To už by bylo účinnější stlačovat vzduch a jezdit přímo na stlačený vzduch.

Samozřejmě jsem to myslel ironicky, popis ukazuje, co je to za blbost.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 55 tis. km

Obrázek uživatele Josef

Tak to se omlouvám. Na ironii jsem asi už moc unavený ;)

Umím si představit „přečerpávací“ kogenerační vodíkovou elektrárnu, kde se z přebytků energie vyrábí vodík a při nedostatku energie vyrábí elektřina. Veškeré odpadní teplo z nezbytných procesů se pak využije pro ohřev TUV čí vytápění. Ve větším měřítku by se s tím mohlo zásobovat teplem třeba kus města a zároveň by byla efektivně řešena stabilizace sítě…
Proč ale cpát do aut tak drahou, složitou a pro účel pohonu vozidla neefektivní technologii?
https://www.greenoptimistic.com/hydrogen-cars-efficiency/#.WgyfulvWxhE

Obrázek uživatele Josef

Mě fascinuje, jak tu všichni kalkulují s vodíkem apod. Jako super hoši, ale takový palivový článek se stálým výkonem 100 kW potřebuje asi 30 g platiny a k tomu všechno co má elektromobil. K tomu máte ještě navíc drahou tlakovou nádrž, ideálně kompozitní. A děsnou výhodou těchto vozidel je, že pokud chce terorista srovnat se zemí pár bloků budov, stačí mu připevnit malou nálož na tu kompozitní nádrž s vodíkem, dát do kufru tlakovku s kyslíkem a taky malou náloží, natankovat plnou a odpálit to ve vhodném okamžiku. Úspěch zaručen.

Obrázek uživatele Joe

Momentálně státy sosaj penízky z lidí přes zdanění uhlovodíkových paliv. Elektromobily se zdaňují těžko, a navíc když si je člověk nabije doma z fotovoltiky.. Vodík vyžaduje pumpy a infrastrukturu. Doma v garáži natankovat nelze. A je velice lehké k ceně vodíku připlácnout nějakou tu daň. Vždyť panstvo tam nahoře si chce udržet životní úroveň přece ...:-))))

---

Fotovoltická elektrárna 9 kw -36 panelů, Solární ohřev vody 75 trubic- 12 kw, Tepelné čerpadlo in 6kw out 23 kw. Elektromobilista čekatel....:-))) Na obrázku s mým synem Matějem se těšíme u TMS, od který sme měli na nějakej čas ve Vegas klíč...:-)))

Větrník na moři, vyrábějcí elektřinu, skladující ji ve vodíku, který si sosne tanker doteď jedoucí na mazut a kdoví co ještě, možná/snad.

Ale jestli se taková technologie nevyplatí ve velkém.. tak cpát to do pidiautíček je totální ptákovina.

---

www.VarujMe.cz - Řidiči si pomáhají!

Obrázek uživatele Radovan

V roce 2050 budu mít díky velikánům průmyslu, co tak milují vodík, čistý vzduch a nebude mi horko. Fajn. To mi bude 81. Mým dětem 52. Jděte s takovou prognózou někam.
Do it! And do it now! EV full battery.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vodík saturuje pětinu energetických potřeb a tím sníží produkci CO₂ o pětinu?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

vodik tak maximalne pre autobusy, kamiony a niektore pracovne stroje(auta). inak je vodik ekonomicky nezmysel.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vodík je šílená už včera zastaraná hovadina, jenž nikdy i při supermasivním nasazení nemůže ani teoreticky při optimální konstrukci fungovat efektivněji než už dnes objevené principy baterií.
A kvůli u nás silným firmám Hyundai a Linde, se teď i ČR chystá vyhodit ze státního 200 miliónů Kč na vodíkové demonstrační čerpačky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nuz co. Vodikari sa zhoduju a elektrikari buduju nabijacky. Len tak dalej.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

totální politická fraška :))) vodík je trapná kamufláš bezpředmětnýho CO2 dokud se nezmění systém ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

novinky.cz/zahranicni/454971-civilizace-musi-zasadne-zmenit-sve-chovani-niceni-planety-zesiluje-burcuji-vedci.html

Co by tech 30 milionu lidi delalo? Tocili generator nebo co?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A nebudou to čerpadláři? Buď kvůli složité obsluze nebo se počítá se státy kde je obsluha čerpací pistole stále standardem.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vodík elegantně řeší jeden velký problém. Až budou větrné a solární elektrárny mít instalovaný 10 krát vyšší výkon než teď, tak co s elektřinou, když bude 14 dní tahem foukat nebo jasná obloha?
Jeden dva dny se můžou nabíjet baterky v úložištích, ale co pak? Pouštět proud do země? Vyrábět z těchto přebytků vodík je rozhodně rozumnější, než to ze 100 procent vyhazovat.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

no jasně je ideální dát do ruky tísícům debilů na ulici 700 barový pojízdný vodíkový bomby :))))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Lepšie by bolo vyrobiť metanol alebo iné tekuté palivo, ľahšie sa skladuje.

Obrázek uživatele ozana

A ten vyrobený vodík uskladníme kde?

---

Jezdím na proud, najeto 95 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 98 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A není lepší 10% ztráty při uskladnění, než 100% těch přebytků vyhodit? I kdyby byly celkové ztáty díky účinnosti a skladovaní 80%, tak pořád máte 20% energie zadarmo.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

10% ztraty pri uskladneni? Vy znate aspon nejaky teoreticky model premeny elektrina - vodik - uskladneni - elektrina s ucinnosti 90%? Ona ta ucinnost je dramaticky nizsi, a hlavne proces je docela drahy, kor na to, kdyby bezel jen pri vykryvani spicek....

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Když nebudou na výstavbu větrníků obří dotace, tak jich nikdy nikdo nepostavý takový přebytek, aby problém při pár dnech silného větru nezvládli baterie a vodní elektrárny.

Obrázek uživatele ozana

Máte někde neomezené množství tlakových lahví, kam ten vodík uložíte?

---

Jezdím na proud, najeto 95 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 98 tisíc km.

proc shanite neomezene mnozstvi? to se shani blbe. kazdopadne predpokladam, ze lahve na vodik budou levnejsi (radove) nez baterie.

Obrázek uživatele ozana

Zajděte si na prvního máje (den otevřených dveří) do lahvárny firmy Vítkovice Machinery Group, a koukněte jak energeticky náročné je jednu takovou lahev vyrobit.
https://youtu.be/E7E2dJC57TA
https://youtu.be/89kPUi0hzP4

---

Jezdím na proud, najeto 95 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 98 tisíc km.

dekuji za doporuceni. tim jste ale nevyvratil moje tvrzeni.

Obrázek uživatele ozana

Hodně přebytků = hodně lahví.

---

Jezdím na proud, najeto 95 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 98 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Když si do auta místo luxusnějšího dizajnu a kožených sedaček koupíš baterii za 200 000 Kč, tak máš na 15 let snadno dostupnou levnou noční elektřinu i doma okamžitě.
Tomu nemůže jakkoliv konkurovat na speciální výstavbu supernáročná vodíková obří infrastruktura, když vodík dlouhodobě proniká stěnami v podstatě všeho.

nejprodavanejsi vuz v cr je fabia, potom oktavka a na tretim miste rapid. tam fakt 200tisic neusetrite. tam proste neusetrite nic. dokonce pro zajimavost i oktavka v zakladu setri na takovych vecech jako je zadni sterac. nezbyde vam nic jineho, nez tech 200tisic priplatit. a potom nastava klasicka debata o navratnosti investice do elektromobilu. ta uz tady byla probirana x-krat.

nevšiml jsem si že by jediné z těch aut mělo v základu kožené sedačky a luxusní design (tím autor zřejmě myslel přepálení cenovky za... a teď pozor... design)

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Do tlakových lahví se musí vodík tlačit a to stojí další energii. Navíc malá molekula vodíku dokáže difundovat skrz kovový obal lahví. Asi to bude výhodnější dávat do podvodních vaků a hned zpracovat z5 na elektřinu, jak nedávno popisovali v nějakém projektu.

Obrázek uživatele Radovan

kdyby jenom difuzovat kde co včetně speciálních polymerů, ale současně je při průchodu degradovat. Takže dojdete za pár dní k nádrži, nádrž v pr... a vodík taky fuč. Jó vodík je prevít.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

vodík je v pohodě,desítky let ho skladuju v pp kanystrech vázaný jako H2O a ani nádrž není zničená, a to ten vodík i zmražuju!!

Obrázek uživatele ozana

H2O má k vodíku hoooodně daleko. Z téhle stabilní molekuly žádnou energii nevymáčkneš.

---

Jezdím na proud, najeto 95 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 98 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Majitelé vodních elektráren by asi nesouhlasili, ale uznávám je to jiný případ

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

1***
z H20 se vymáčkne hodně energie, ale je fakt že je potřeba hodně toho H20 a ještě nejlépe to házet na vodní turbínu z velké výšky :-)))

Obrázek uživatele Radovan

Souhlasili by. I oni totiž vědí, jak je drahé postavit vodní elektrárnu, malou počínaje. Plus že dost stojí i údržba a ještě je člověk závislý na tom, zda teče či ne, a na suchu. Pokud vyloučíme průtokové elektrárny, využívající povinného průtoku k zásobování spodního toku řeky.
Navíc si zkuste najít, s jak mizernou účinností se dobývají ony 2 molekuly vodíku z H2O, skladují a pak spalují v turbíně za účelem výroby elektřiny. Prozatím je vodíkový článek jedna z nejluxusnějších variant ukládání elektřiny. Jak dnes na školení ČEFAS konstatoval i pan docent z VUT Brno.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol