Vodík by mohl nahradit naftu v oblasti záložních zdrojů elektřiny

Jan Horčík - 29 Červen 2020

Koncem letošního roku by měl být uveden do provozu první ukázkový projekt stacionárního zdroje energie firem Daimler a Rolls-Royce s využitím modulů palivových článků pocházejících z automobilové výroby ve Friedrichshafenu. Průkopníkem v oblasti vodíkového pohonu je mimo jiné i japonská Toyota se svým modelem Mirai. Ten na trh již brzy přijde ve své druhé generaci. Sedan na palivové články o délce 4,89 metru je poháněn pouze vodíkem, který se v palivovém článku proměňuje na elektrickou energii pohánějící elektromotor o výkonu 113 kW. Dojezd na plnou vodíkovou nádrž má být 600 km.

Průkopníkem v oblasti vodíkového pohonu je mimo jiné i japonská Toyota se svým modelem Toyota Mirai. Ten na trh již brzy přijde ve své druhé generaci. Sedan na palivové články o délce 4,89 metru je poháněn pouze vodíkem, který se v palivovém článku proměňuje na elektrickou energii pohánějící elektromotor o výkonu 113 kW. Dojezd na plnou vodíkovou nádrž má být 600 km.
foto: Toyota

Právě ve vodíkových článcích vidí některé firmy budoucnost velkých záložních zdrojů energie. Nahradí dieselové centrály, které jsou krajně neekologické, uvedl německý deník Handelsblatt.

Bezemisní alternativa

Projekt je prvním výsledkem spolupráce značek Daimler, Volvo a Rolls-Royce v oblasti záložních centrál. Očekává se, že finální dohodu o spolupráci firmy uzavřou do konce letošního roku.

Podrobnosti ohledně projektu zatím nejsou známy. Cílem je nabízet bezemisní alternativu k naftovým elektrocentrálám pro ta zařízení, u nichž je klíčové zajistit bezpečnost provozu. Jde například o nemocnice nebo datová centra.

Navýšení výroby sníží cenu

Rolls-Royce chce prodávat ekologické záložní generátory postavené na palivových článcích firem Daimler a Volvo pod značkou MTU. Obě firmy věří, že díky spolupráci s Rolls-Royce objem prodávaných palivových článků výrazně naroste.

Tím se sníží náklady na další vývoj této relativně drahé technologie. Daimler chce prostřednictvím joint-venture s Rolls-Royce demonstrovat konkrétní příležitosti pro komerční využívání vodíkové technologie.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Do karavanů se už roky dají koupit palivové články na metanol.

Skladování metanolu není problém - je to kapalina, dá se s ní lehce manipulovat, pokud ji zavřu v barelu v plastovém barelu, můžu jí tam mít roky.

Tahle posedlost vodíkem je zcela nesmyslná - sice je důležitý pro chemický průmysl - ale jako zdroj energie je špatný. Uhlovodíky (metan, metanol, benzín atd.) mají mnohem větší měrnou hustotu energie na litr (u nádrží mě zajímá velikost, váha tolik ne) takže jsou mnohem vhodnější jako médium pro ukládání energie. Navíc se s nimi i mnohem lépe (levněji) manipuluje

Takže větrná elektrárna či sluneční Vám dokáže uložit energii do nafty? Už se proberte co tu plácáte za nesmysly. Právě proti té naftě se vymýšlí ekologičtější varianty. A opravdu si myslíte že jste chytřejší nežli všichni ti co na tom pracují a co to vyvíjí? Chcete dejchat smrad z nafty nebo mít čistý vzduch z vodíku? Zavřu vás do garáže s nastartovaným naftovým motorem a uvidíme jak se Vám to bude líbit a co by jste raději jestli naftu nebo vodík. Buďte ohleduplný a hledejte alternativy. Jinak info o vodíku pro laiky. Nádrže vodíkové jsou bezpečné. Doporučuji si přečíst třeba zde. https://www.devinn.cz/bezpecnost-vodiku/

VIdíte, to neznám. Opravdu jde o pravý FC článek? Máte odkaz?

---

hariprasad

Zkuste tenhle obchod pro modeláře

https://www.fuelcellstore.com/fuel-cell-education-products/educational-single-cells/direct-methanol-single-cell

nebo tohle -
https://www.powerbox.com.au/battery-chargers/efoy-pro-fuel

kdysi jsem hledal jak si udělat domácí záložní zdroj - jediné co mě odradilo byla cena za kW výkonu (karavanu stačí pár wattů), doma potřebuju reálně 2kW

Super. Koukám, že se to vyrábí a prodává už poměrně dlouho. I když jsem vysvětlení nikde nenašel, domnívám se, že přednost před metanolovými (CH3OH) články dostal H2 zřejmě pro to, že v autě jde o hmotnost a ta bude při stejném výkonu u metanolových článků nejspíš výrazně vyšší.

---

hariprasad

Nádrž ve které udržíte H2 rozhodně nebude lehká ať už budete skladovat H2 jako kapalinu nebo plyn.

No jo, tak co brání používat metanol? Musí to mít nějaký vážný důvod. Stejně tak je možné používat do FC metan, ale tam důvod znám. Čitý metan se vyrábí těžko, znečištěný ty články ničí (CO, CO2). Pokud nemáme data, tak jenom věštíme.

---

hariprasad

Důvod je velmi prostý
metanol (i velmi čistý) si dokážete doma jednoduše vyrobit (dřevo + destilační aparát) - ale je to jed (při požití).
A už se stalo mnohokrát v historii, že lidi takhle kradli "líh" z vlaků.

No a reálný důvod je ten, že na vodík se dají sehnat dotace - pro firmu je to svatý grál. Protože cílem celého tohoto snažení není udělat funkční technologii pro lidi, ale udělat funkční technologii, kde lidé nebudou schopni levně replikovat. Pracovat s vodíkem je drahé a nebezpečné - tam nehrozí že si na to někdo udělá výrobu v garáži. Na druhou stranu metanol existují metody pro výrobu z metanu, ze dřeva atd.... tam se konkurence nezbavíte (to jest malé marže)

Prostě stejná situace jako LPG a CNG - LPG vychází ekonomicky lépe, ale je tam konkurence.

Obrázek uživatele runner42

Již běžím vyměnit můj diesel agregát za pár kaček s bezpečně uskladněnou lacinou naftou za vodíkový generátor :D :D :D

---

NA ELEKTRO ANI KORUNA, ŘEKLA KORONA.

Knotek: „Je neuvěřitelné, kolik duševně vyšinutých lidí pobíhá bez dozoru na světě...”

Rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Ani nafta bez Babišovy bio-složky není určená k dlouhodobému skladování. Doporučuje se jí za několik let (ideálně jednou za rok) vyměnit. Pokud se do ní dostaně vlhkost, tak se vám z toho udělá ježibabí sliz.
Měli jsme doma po otci palivo (cca 10 let) do modelářských motorů, do detonáků se používá petrolej (kerosin). Po deseti letech stání v kanystru to nikdo nechtěl. Stejně jako metanol. Nabízel jsem jim k tomu i ricinový olej, éter a nitrometan, mohli si ho tam přimíchat. Skončilo to všechno v nebezpečném odpadu.

---

hariprasad

Ano, v této oblasti jsou palivové články velmi dobrá volba. Jsou tiché a neprodukují emise. Dokonce si myslím, že když se neuchytí nikde jinde, tak tady určitě. Tyto záložní centrály jsou veledůležité a vzhledem k tomu, že se pronajímají jen krátkodobě nebo střednědobě, tak cena nehraje takovou roli.

---

hariprasad

Obrázek uživatele PaRi

Na to, že je to záložní zdroj, je s tím dost starostí. A to včetně shánění paliva při nutnosti delšího výpadku. Naftu seženou na každé pumpě... a v nejhorším dokulí barel a ručně přečerpají.

Také by mě zajímalo, jak často se bude muset vodík do nádrže doplňovat díky jeho skvělé těkavosti.

No a s ekologií bych si u záložních zdrojů hlavu nelámal.

---

www.xpari.cz
Škoda CitigoE iV (5300 km)

Současné naftové centrály jsou poměrně hlučné. Například Zeppelin, který je pořád špičkou, má centrály odhlučněné poměrně velmi složitou technologií - sendvičovou odhlučňovací vrstvou, která ovšem nejenže tlumí hluk, ale taky izoluje teplo, takže agregát uvnitř potřebuje pořádný chladič venku. I tak ale hluk proniká, takže například filmaři potřebují velmi dlouhé kabely aby hluk nerušil. Další problém jsou emise. Centrály se nedají používat v uzavřeném prostoru a taky samozřejmě zapáchají. Emise vodní páry, nebo spíše jen vody, se dají řešit poměrně jednoduše i v uzavřeném prostoru. Problém samozřejně zůstává s nádržemi na H2, ale myslím, že je řešitelný. Nejde o dlouhodobé skladování.

---

hariprasad

Obrázek uživatele ozana

V nemocnicích a jiných budovách kritické infrastruktury půjde o dlouhodobé skladování.

---

Útočné troly je možné jen ignorovat.

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

Ano, nemocnice, jaderné elektrárny... Tam všude se musí tyto záložní zdroje hlídat, kontrolovat a udržovat dlouhodobě. Nafta se ale taky musí jednou za čas měnit.
Nejdřív ať řeší tenhle krátkodobý provoz na promájem (filmaři, kulturní akce, stavby, výpadky, havárie) a pak uvidíme, jak se to osvědčí.

---

hariprasad

Vodík má denní těkavost až 3%. To je na dlouhodobé skladování nepředstavitelné.

---

CNG Golf VII 2015 - Komplet sada elektrického nářadí Ryobi - elektrická sekačka na trávu na stejné AKU - el. kolobežka Segway na venčení psa. 3000 km v eGolfu, Fiatu 500e, BMW i3 a 1500 km v TESLE S P75. Hned jak bude možnost kupuju ojetou Teslu pro sebe a Fiátka 500e pro přítelkyni. Dešťovka ve fáz ...

Závisí na tom, jak je to uskladněné a pracuje se na tom. Dejte si odkaz ve vyhledávači - skladování vodíku. Váš případ je, pokud je H2 skladovaný v kapalném stavu - kryogenně. Možná se budete divit, co všechno vyběhne.

---

hariprasad

Obrázek uživatele ozana

Ta efektivita je strašná: "energie potřebná pro stlačení na 350 bar je zhruba 30 % energie v palivu".

---

Útočné troly je možné jen ignorovat.

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

Ano, je to tak, a pokud to chcete zkapalnit, tak jestli si to správně pamatuji, 40%.

---

hariprasad

Palivový článek, pro záložní napájení BTS mobilních operátorů, měla firma Rittal už v systémovém katalogu č. 33 pro rok 2012/13 ( jako UPS pro jejich rozvaděče). Asi se to moc neujalo, z dalších katalogů už vypadnul. Uvidíme jak se těmto povede o sedm let později.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Nabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?