Vlastnění auta přestává být atraktivní, 40 % lidí už k autu necítí emoční vazbu

redakce - 24 Červen 2019

P2P carsharing, tedy sdílení aut přímo mezi lidmi, stále nabírá na popularitě a svá auta je ochotno půjčovat ostatním čím dál více lidí.Hranicí mezi výhodností vlastnit auto a využitím carsharingu je nájezd 10 tisíc kilometrů ročně

Hranicí mezi výhodností vlastnit auto a využitím carsharingu je nájezd 10 tisíc kilometrů ročně
foto: HoppyGo

Podle studie KPMG je největším soupeřem carsharingu potřeba lidí disponovat svým vlastním autem. I v tomto směru se ale situace oproti minulosti výrazně proměnila a 40 % lidí již podle KPMG automobilu nepřisuzuje žádnou emoční hodnotu.

„Doby, kdy bylo auto důkazem nějakého společenského postavení a prestiže, jsou pryč. Lidé se chovají čím dál ekonomičtěji a mobilitu začínají vnímat jako službu, kterou si platí tehdy, když ji potřebují. U P2P carsharingu oceňují, že si mohou pro každou příležitost půjčit auto, které je pro ni nejvhodnější. Na dlouhou obchodní cestu pohodlnou limuzínu, na letní projížďku kabriolet a na dovolenou třeba i karavan,” popisuje výhody CEO společnosti HoppyGo Jan Charouz.

V České republice pociťuje emoční pouto k automobilu dle KPMG zhruba stejné procento lidí, jako je tomu v Rakousku, Německu a Francii. Zhruba 40 % Čechů k automobilu žádnou citovou vazbu necítí a 60 % lidí by bylo ochotných své auto za peníze sdílet s ostatními. Mnozí si totiž již uvědomují, že 95 % času stojí automobil bez užitku na ulici.

Studie KPMG odhaduje, že potenciál carsharingu bude z těchto důvodů růst i nadále a v roce 2025 by v Evropě mělo být k dispozici 2,3 milionu sdílených aut. O deset let později by již mělo být sdíleno dokonce 7,5 milionu vozů. Aktuálně čítá evropská flotila carsharingových vozů 370 000 aut, tedy jen zhruba 0,13 % všech vozů.

Slova Jana Charouze i vzestupný trend carsharingu dokládá i úspěch carsharingové platformy HoppyGo, která za rok 2018 vyrostla na více než čtyřnásobek. Počet zákazníků se za minulý rok rozrostl na 50 tisíc uživatelů, kteří sdílenými auty najeli na 4 miliony kilometrů. Na platformě HoppyGo je k dispozici přes 1 500 aut a jejich majitelům firma za jejich zapůjčení do konce roku 2018 vyplatila přes 10 milionů korun.

„Troufám si říci, že carsharing je vhodný pro většinu lidí. Těm, kteří najezdí pod 10 000 kilometrů ročně, se vlastní vůz často ekonomicky nevyplatí. Hodně lidí považuje za náklady spojené s vlastním autem pouze cenu projetého paliva. Často ale přehlíží skryté náklady – amortizace vozu, celoroční pojištění, parkování, pravidelný servis, provozní kapaliny či třeba pravidelné přezouvání,“ vysvětluje Charouz a dodává:

„V Praze je 1,1 milionu registrovaných aut. Zároveň ale ve městě žije jen 700 tisíc lidí s řidičským průkazem. Proto dává smysl nevyužitá auta sdílet a tím si mimo jiné přivydělat na jejich provoz.“

Hranicí mezi výhodností vlastnit auto a využitím carsharingu je nájezd 10 tisíc kilometrů ročně

foto: HoppyGo

Dle studie KPMG jsou hlavními důvody pro pořízení vlastního automobilu požitek z jízdy ve vlastním voze, potřeba mít svůj soukromý prostor, radost z konkrétního designu vlastního automobilu a poté potřeba demonstrovat své společenské postavení.

Ukazuje se ale, že důležitost těchto argumentů pro vlastní vůz je čím dál nižší. „Především mladí lidé velice oceňují volnost, kterou carsharing přináší, a možnost vyzkoušet si různá auta k různým příležitostem,“ komentuje Jan Charouz.

Zájemci o vypůjčení auta na HoppyGo mají k dispozici vozy všech kategorií – od malých městských aut přes klasické sedany, kombíky a limuzíny až po užitkové dodávky či sportovní kupé. Na platformě je celkem k dostání přes 300 různých modelů aut, přičemž nejpopulárnějšími jsou Škoda Octavia, Škoda Fabia a Volkswagen Transporter.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Tak jsem dneska videl na Chodove, jak nekdo testoval, jak vysoko vyskoci eGolf na zpomalovacich prazich. Pro ty optimisty, co se radi podeli o neco, co zaplatili ze sveho.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Kuk

"Vlastnění auta přestává být atraktivní, 40 % lidí už k autu necítí emoční vazbu"

Kromě majitelů TDi rakovinometů na hlínách co táhnou vocspodu a jezděj zapět.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Anonym123

citová väzba je k veci, ktorú získam potom, ako musím splniť - bolo to napríklad získať poukaz z ministerstva :-)
našetriť patričnú sumu:-(
bez citov je to v prípade, že dostane vec od zamestnávateľa. následne ju používa tak, aby v krátkej dobe dostal náhradu, pretože súčasná vec je už nepoužiteľná/zničená.

časom som sa dostal do stavu, keď financie neboli problém,lenže nemal som možnosť ich realizovať

ale nikdy som nemal pocit, že chcem niečo z vecí obstaraných za peniaze dať k voľnému použitiu.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Já pořád sním o době, kdy žádné auto nebudu potřebovat. Kdykoliv budu chtít, přivolám si autonomní taxi, které mě odveze kamkoliv. Za paušál, podobně jako si dnes za měsíční paušál kupuju mobilní tarif.
Fakt mě nebaví řešit, tankování, výměnu gum, pojištění, servis, STK, amortizaci, ...

No na svoje auto sice zadnou emocni vazbu nemam, ale takovy blazen, abych to nekomu pujcoval nejsem. S ohledem na to, jak lidi casto jezdi s cizim byse to mohlo dost prodrazit.....

Ono to ze nejake auto jezdi 200 000 bez poruchy, a nekteremu pomalu musi menit motor po 60 000km neni jen o stesti na kus z fabriky, ale z velke casti je i o tom, jak s tim clovek jezdi...

Kdyz clovek vidi, jak se po Praze jezdi se "sharovanymi" eGolfy a eUpy, tak ani za boha.

Ale provozovatele platforem jako HoppyGo chapu, provize jde za nimi, trable, ktere se nezjisti hned, za majiteli auta.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Michelin

Presne tak.
A kdyz si podelime ta zdanlive velkolepa cisla, kdy pry se sdilenymi auty najelo 4mil.km a vyplatili jejich majitelum 10mil.Kc, tak to znamena ubohych 2,5Kc/km. No to nezaplati servis s amortizaci ani omylem.
Kdepa je nejakej profit? V kapse provozovatele aplikace.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Zrovna tak nechápu za co jezdí UBER, vydělávají jen v noci v centru. Např. v 22.45 u Anděla chtěli 1080,- Kč za 22 km, ze Smíchovského nádraží už jen 750 Kč a za dalších 10 minut naskočilo 650 Kč. Pořád to je na jejich denní tarify hodně, kde třeba jezdí 35km za 550 Kč což je srandovních 15.70 Kč/km a Uber si vezme z toho 25%., takže řidič dostane necelých 12 Kč/km a to nepočítám, že se do místa odvozu taky musí dostat za své.

HoppyGo nemusí být tak levné, za km chtějí 3-6 Kč dle auta (tedy za rozumné auto)

Rovněž jako kolega výše se těším, až nebude potřeba vlastnit na denní ježdění auto.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 50 tis. km

Ještě najít dost lidí, co by auto půjčovalo.
Protože co nechceš to puč.
Už vidím jak se s někým dohaduju, jestli to zničl on, nebo se to stalo samo.
Navíc na řadu věci člověk může přijít až časem.
K autu toho taky nějak moc necítím, ale odmítám kvůli pár korunám na přilepšenou pak řešit takovéto věci. To raději ať stojí doma.

Bydlet v centru města, tak služby jako bike sharing využívám, možná i car sharing. Nebydlím, takže kolo i auto vlastním a dokud budu takto bydlet a nezmění-li se situace s infrastrukturou (nejsou chodníky ani cyklostezka) a MHD - jezdí jednou za hodinu a do města je to min 2x přestupovat a ne zrovna komfortně (spoje nenavazují, naopak se vždy takřka celý interval čeká). Tak auto i kolo vlastnit budu a budu s ním všude jezdit. Jen pro zajímavost - autem do práce 20 minut v současném provozu, to samé MHD 1h 15 min. Na kole se to samé dá odjet za 40 minut. Samozřejmě vše přímá cesta bez nějakého zařizování cestou

Obrázek uživatele Radovan

Mám to podobně. A 2x ročně, při změně jízdních řádů, zažívám brutální frustraci, kdy už tak dokriplený systém dokáže na Ostravsku KODIS dále zkriplit. Abych si pak na setkání starostů s občany vyslechl, že jedním ze 3 hlavních problémů města z libovolné strany je moc dojíždějících auty. Proč asi?

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Carsharing jsem využíval. Jsem typický adept - nájezd minimální, zatím bez dětí. Bydlím v historické části Prahy. Na dostupnost MHD si nemůžu stěžovat, i přes celou noc jezdí doprava každou chvilku. Nicméně carsharingová auta nestojí přímo před domem. Než jsem nějaké našel, musel jsem jet i desítky minut. Vyhrála pohodlnost a po roce carsharingu již auto vlastním. Kdyby mi carsharingové auto přijelo k domu, tak není co řešit a svého se zbavím.

Obrázek uživatele Jiří_Švarc

Jsem na tom podobně, mám ale výhodu, že u nás v lokalitě Praha-Karlín je ještě AJO, kde se ta auta musí vracet do zóny, takže i v nejhorším případě kdy je úplně na kraji to mám max. 10 minut pěšky klidnou chůzí a na ceny (15 Kč/hod. + 4,5 Kč/km) si rozhodně nemůžu stěžovat, na nákupy, kde se neplatí parkování je to ideální.
Na kratší cesty po Praze teď nově Anytime za 5 Kč/min., tam zase nemusím řešit modré zóny a nechat to kde chci. Aut je celkem dost, taky jsem to neměl nikdy dál než 10 minut na Rekole :)
A Car4Way využívám na víkendové cestování, kdy Fabia od pátku 16 do pondělí 10 včetně benzínu na 200 km vyjde jen na 1390 Kč, tedy jen 7 Kč/km.
Po 14 letech vlastnění auta jsem teď přes rok bez a fakt mi nechybí to věčný přezouvání, STK, opravy, parkování, dálniční známka, pokuty...
Nájezd původně necelých 7000 km/rok a náklady se vším všudy včetně ztráty hodnoty auta byly 7 Kč/km. Teď jsou náklady podobné, ale jak to musím platit průběžně a ne nárazově + benzín, tak jezdím méně, cca 4000 km/rok.
Jinak všechna auta jsou luxusně čistá, takové mé nikdy nebylo :-D. Snad jednou byl drobný bordel od dětí na zadních sedačkách, jinak zbylých cca 100 výpůjček pomalu jak u nového auta z továrny. A hlavně spolehlivá a nová, ne jak ta má původní stará plečka.

---

EV - tabulky, statistiky: https://bit.ly/2uU06PO

Obrázek uživatele Radovan

Podobně to měl kolega, co mu před barákem stály tramvaje i autobusy. Nikdy neřešil jízdu, vyšel ven a nasedl do toho, co zrovna jelo směrem, kam chtěl. Auto měl na dálkové cesty za zábavou, třeba aquapark v Tatrách nebo Polsku na otočku. Pak se přestěhoval na předměstí. Auta mají 2 jedno jezdí pravidelně, druhé občas. MHD mají před domem i dnes, ale 1 linku a intervaly ve stylu poslat dotyčného pro smrt. Dodnes žijete.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Ke spalovaku mam uplny odpor.

Obrázek uživatele Jiří_Švarc

U mě vítězí bohužel cena a půjčit si třeba u Car4Way na víkend Fabii za 1390 Kč nebo e-Golfa za 2990 Kč je jasná volba. Ajo má alespoň LPG Fabie, což docela jde, i když to pomalu nevyjede ani pražské "kopce" a Anytime má Yarise hybrid, to taky jde.

---

EV - tabulky, statistiky: https://bit.ly/2uU06PO


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?