VELORXTRIKE: elektrický Velorex nové generace

Zkušený elektromobilista Milan Rajchl nám poslal své první dojmy z krátkého testování elektrického vozítka VelorXtrike. Nápadně se podobá oblíbenému Renault Twizy.

Nepřipomíná vám ?
foto: archiv autora

autor: Milan Rajchl

Jezdím elektromobilem Peugeot iOn už pět let a najel jsem po Evropě téměř 100 000 km. Rád jsem proto využil možnosti otestovat novou generaci známého Verolexu. Resp. jeho moderní čtyřkolovou elektrickou verzi, pojmenovanou VELORXTRIKE.

Autíčko mi na pár dní zapůjčil elektrokolega Pavel Brída, který letos v květnu otevřel v Ostravě – Staré Bělé první showroom elektromobility v České republice. Tam taky elektrotříkolky a čtyřkolky prodává.

Je třeba hned ze začátku poznamenat, že tento elektrovehikl je městské vozítko a nelze tedy očekávat, že s ním vyrazíte k moři. Je to v podstatě zakuklený skůtr. Nepotřebujete přilbu, ani koženou bundu a nepromokavé kalhoty.

Autíčko je sice malé, ale přesto dvojmístné. Můžete si vozit na zadním sedadle nákupy nebo dítě do školky, případně školy. Protože se může s takovým vozítkem jezdit od 16 let, využívají takové EV ve světě studenti na jízdy do školy. Je pravděpodobné, že v zimě je v autě zima, ale na skůtru je určitě větší.

Já si půjčil v pátek čtyřkolku s motorem o výkonu 2 kW a papírovým dojezdem 70 kilometrů. Z Opavy na chalupu u Ostravy jsem ujel 40 kilometrů bez problémů. Vážím přes 100 kg a vozítko jelo tedy největší rychlostí 50 km/h.

S tím jsem počítal, ve městě jet rychleji stejně nesmím. Kopečky po cestě mě sice přibrzdily, ale elektroskůtr jedoucí přede mnou měl stejný problem. Doma jsem zastrčil nabíjecí kabel do klasické zásuvky na 230 V a začal bilancovat.

auto VELORXTRIKE: elektrický Velorex nové generace

foto: archiv autora

VELORXTRIKE váží asi 350 kilogramů a kousek jsem svezl na zadním sedadle i kolegu vážícího přes metrák. Nevím, co by s námi dvěma dělal jakýkoliv skůtr. V případě nouze tedy toto auto uveze i dva „chlapy“. Nabíjení do plna trvá asi čtyři hodiny a vyjde na nějakých 10 Kč. Cena bez daně je asi 120 000 Kč.

V sobotu jsem si zajel do ostravského Globusu na oběd. Zaparkoval jsem před vchod, nechal u auta otevřené dveře a dal kolemjdoucím možnost k průzkumu. Auto na elektřinu hodně lidí zaujalo a evidentně viděli elektromobil poprvé.

Zvláštní byla jen reakce jednoho pána, který mi vysvětloval, že elektromobily nejsou vůbec ekologické, protože jezdí pomalu a na silnici proto jezdí hodně vpravo. Tím se víří prach u kraje silnice a poškozuje to ovzduší.

Hned mi došlo, proč naše vláda nepodporuje elektromobilitu. Ten pán byl asi taky politik. Byl jsem už po jídle, tak jsem jel raději domů. Najel jsem bez problémů 70 km.

V pondělí jsem se vydal z Hlučínska na delší trasu a zajel jsem až za Těrlickou přehradu. Přes 40 kilometrů. Veliký bludovický kopec mi určitě vzal hodně energie z baterií, ale nikde jsem nedobíjel, protože jsem chtěl zjistit skutečný dojezd.

auto VELORXTRIKE: elektrický Velorex nové generace

foto: archiv autora

Opět si lidé auto prohlédli, osahali a já dodával informace. Večer jsem se vydal přes Havířov zpět. Pár kilometrů před chalupou šel ukazatel dojezdu prudce dolů a asi kilometr před cílem se auto zastavilo. Pomohla prodlužovačka a sousedova zástrčka.

Chvíli jsme si povídali, auto se mezitím zlehka dobilo a já dojel do cíle. Ujel jsem 84 kilometrů, i když je papírový dojezd 70 kilometrů. Dojezdu pomohla i rekuperace – brždění motorem a následné dobíjení místo normálního brzdění.

V úterý a ve středu jsem si dal běžné okruhy v okolí Ostravy, tak jak jezdí lidé na nákupy, na úřady a podobně. Nový elektro-Verolex je plně dostačující jako městské vozítko a komfortnější než kolo nebo skůtr.

Z běžné zásuvky se dá nabíjet jak doma, tak zadarmo v nákupních centrech v Opavě, Ostravě i Novém Jičíně, kde už s takovými zákazníky počítají.

vlastní

40 Comments on “VELORXTRIKE: elektrický Velorex nové generace”

  1. Prakticky za stejnou cenu,
    Prakticky za stejnou cenu, tedy 120 000 Kč + DPH = 145 200 Kč se dá sehnat něco, co není jen okapotovaný skůtr, ale víc se to podobá autu. Na rozdíl od toho Velorxtrike má i topení, baterky VRLA 125 Ah 72 V, dojezd bude obdobný. Dá se to koupit i jako skládačka bez baterií ( Teda asi to bude složené, jen si tam každý dodá své baterie) za 78 650 Kč s DPH. Maximální rychlost může být 90 km/h i více, dle baterií. Nejde mně napsat odkaz, tak goglite : elektromobil smarty stavebnice eskutr

        1. Na tak drahý provoz mohou
          Na tak drahý provoz mohou dosáhnout jen podnikatelé a poslanci. Baterie stojí kolem 78500,- Kč. Takovýto elektrovelorex je dražší než rol rois. Šetřit jako důchodce, při předrahém nájemném každý rok 20 000,- na baterii je nemožné. ( Důchod kolem 11 000,- nájemné 8000,-)A i sebemenší nabíjení baterií navýší náklady na elektřinu důchodci, ale i jiným občanům s malými výdělky.

          Nejvyšší náklady za pohodlné jízdné, jsou nejdražší baterie, které vydrží pouze 4 roky možná!!!!6 let. Takže s reklamou nového elektro-velorexu bych nechvátala.
          Zlevněte baterie a bude to pohodlné vozítko. Mám velorexa plátěného. Nemá chybu.Důchodkyně ČR.

  2. Je tu pár faktů,které
    Je tu pár faktů,které nahrávají číňanům!Koupíte u nás Twízy,má snahu Rencek odstranit problémové části na vozítku?Číňan se toho ujal tak nějak neevropsky,dal tomu nastavitelný podvozek,topení,okna i dojezd.Jasné,je to nedokonalé a baterie je s malou životností,tím se strácí skutečný význam ekologického vozítka.Je to ale slušné nakopnutí do Rencka!

      1. Da se sehnat i s baterkou, a
        Da se sehnat i s baterkou, a na rozdil od tohodle je o i v realu pohodlne pouzitelne. Velorex je spis takovy lepsi motorovy invalidni vozik, pritom kdyby nekdo trochu chtel, mohlo z toho byt slusne vozitko (silnejsi motor stoji par korun, jedina cenove problemovejsi soucastka by tak byla baterka)…

    1. Pokud se budeme bavit o tom,
      Pokud se budeme bavit o tom, ze to melo byt zakapotovane auticko, tak je v tomto smeru Renault pozadu. Jenze Renault sveho Twizyho delal jako ctyrkolovy skutr. Na skutru nemate ani okna, ani topeni. Takze v tomto smeru se neda mluvit o nakopnuti Renaulta. Renault by urcite reagoval tak, ze pokud chce zakaznik elektromobil, at si koupi plnohodnotne auto. A co se tyce dojezdu, tak je stejny. Zajimalo by me, jestli tenhle Twizydesign Renault nenapadne ohledne kopirovani. Do sporu v Cine by asi nesel, ale ceska firma je lehci sousto. No asi to maji nejak u Veloxtriku osetrene.
      Pokud vylozene chcete, Twizy i u nas koupite a vcetne baterie bez najmu, jen to holt neni nova ctyrkolka ale ojetina. A problemove jsou na Twizy co vim akorat predni brzdy, tedy rezavejici pistky. To jsem poresil vymenou za nerezove. O nicem jinem nevim. Okna si dodelavam sam, aby to bylo jako „auto“.

  3. No urpimne, rekl bych ze
    No urpimne, rekl bych ze tohle vozitko je pomalu za hranici pouzitelnosti.
    Olovena baterka – to si primo koleduje o brzko problem s umirajici baterkou.
    Motor o „vykonu“ 2 kW? No s ohledem na to, ze i slave skutriky, ktere maji problem s trochu produsim kopcem maji 3kW? To asi taky nebude prave orechove, clovek aby si daval pozor jestli ho nepredbihaji nehybne predmety.
    Cena? No rekneme vyssi nez zanovni Twizy, kdo by si realne koupil novou dacii, kdyz za stejne prachy by byl zanovni mercedes?

    1. Ano, na první pohled je to
      Ano, na první pohled je to podobné tomuto čínskému výrobku, pouze s tím malým rozdílem, že Twizy je poměrně solidně zkonstruovaná věc s lithiovými články, které na rozdíl od olova za dvě sezóny nebudou na vyhození, kvalitním regulátorem od Sevconu a i ve slabší 45km/h verzi 4kW výkonu, takže to jede i do kopce. Se silnější 13kW verzí pak už se dá pomalu i závodit. Ale jinak je to fakt skoro to samé. 😉

                1. Psal jsem SOTVA 5C.. a to
                  Psal jsem SOTVA 5C.. a to jako reakci na 20C z předchozího příspěvku.
                  Nicméně, své skútry jsem vybíjel 5C pravidelně, takže u 3x těžšího vozidla by to nebyl žádný extrém…

                2. Jestli má 2kW výkonu a
                  Jestli má 2kW výkonu a 72Vx45Ah, tak to znamená, že nemůže nikdy vzít víc než 35A při 80% účinnosti a je úplně jedno, jestli to vozidlo má 10kg nebo tunu. Ten regulátor prostě víc nepustí, protože kdyby pustil, už by to nebyl výkon 2kW. Tzn necelé 1C.

                  Pokud jste běžně vybíjel skútry 5C, znamená to, že jste soustavně odebíral například 200A ze 40Ah článků nebo 100A z 20Ah. Nic proti, Vectrix například takový odběr ve špičkách má a viděl jsem i šílené přestavby malých skútrů, co takové proudy tahaly ze 40Ah Winstonů (pokud se tedy dalo věřit tomu, co jim ukazoval ampérmetr na palubce).

                3. Ano, pokud vycházíme z max
                  Ano, pokud vycházíme z max výkonu 2kW, opravdu to 5C nikdy nebude. Řešil jsem spíš potenciál těch baterií jako takových.
                  A ano, jednu z těch „šílených přestaveb“ mám. 40ky Winstony, 400A regulátor a příležitostně jsem z toho „tahal“ cca 250A.
                  A Vectrixe jsem měl taky.. 🙂

                4. 20C byl jen priklad velkeho
                  20C byl jen priklad velkeho odberu (v modelarine ne az tak neobvykly).
                  Jake jsou spicky u skutru – treba pri rozjezdu do kopce – nevim, ale tipnul bych si, ze ne o moc mensi. A umim si predstavit, ze na par ms regl vic nez 2kW zvladne, ale napeti baterie (diky velkemu vnitrnimu odporu) klesne natolik, ze ji regl odpoji i kdyz realne v ni jeste nejaka stava je.

                  EDIT: treba u posledniho robota, co jsem stavel, byl odber za jizdy 2A, ale pri rozjezdu spicka 20A.

                5. V komerčních EV se
                  V komerčních EV se používají výrazně konzervativnější hodnoty C, už jen proto, že ty články jsou primárně konstruované na to, aby co nejdéle vydržely.

                  Co se špiček týče, ty mohou být jenom v případě, že regulátor povolí aby tam byly. A pokud povolíte, aby tam byly, tak už to vozidlo musíte homologovat na výkon té špičky.

  4. Zajímavé
    Zajímavé zjištění.Čekal jsem hoší dojezd.Otázka je,jak dlouho vydrží baterie dávat takový dojezd a jaká bude jejich životnost. Mám Twizyho a dojezd obdobný. Nemám sice okna,ale už pracuji na tom,abych je měl. Na nákupy a do školy dobré přibližovadlo,ale jezdit max 50km/h je opravdu málo. Jezdím s Twizym i mimo město a rychlost 80km/h která je elektronicky omezená mi připadá tak akorát,abych moc nezavazel na silnici. Do kopce to jede pořád slušně i ve dvou. Tohle vozítko je sice hezké,ale do provozu bych se s tím bál. Tím nechci nijak zlehčovat snahu rozšířit povědomí a vozový park ohledně elektromobility v ČR. Pokud bych chtěl utratit peníze za lepší a bezpečnější elektrický skůtr,zvolím raději Renault Twizy.Každopádně děkuji za hezký a zajímavý článek. Jirka

      1. Jenže ten pronájem baterie 50 EUR měsíčně dělá z Twizy
        Jenže ten pronájem baterie 50 EUR měsíčně dělá z Twizy velice drahou záležitost. A pokud koupíte ojeté Twizy se starší LiPol baterkou, která bude už pravděpodobně na hraně své životnosti, tak vás čeká nákup nové LiPol baterie, co bude stát jako to ojeté Twizy.

    1. Nesouhlasim. Mam elektro
      Nesouhlasim. Mam elektro Smarta a sam od sebe jezdim do 50km protoze se dojezd zvysi o min 10-15% (behem 3let uzivani mnohokrat overeno – kecy o tom, ze charakteristika elektromotoru atd. si odpustte). Vsichni mne predjizdeji uplne stejne jako kdyz jedu 90 ve Fabii – takze nikomu neprekazim jen se nezucastnuji zavodu v dosazene max. rychlosti.

      1. Naprosto Vám rozumím. Jsem
        Naprosto Vám rozumím. Jsem také elektromobilista a vím,že ekonomická jízda znamená kilometry k dobru. Ve městě se snažím dodržovat předepsané rychlosti a mimo město se moje rychlost s Citroenem C-Zero pohybuje do 80km/h. Myslel jsem to tak,že v rychlosti 50km/h na okresní silnici vytvářím podstatně více krizových situací pro ostatní motoristy jako v rychlosti 80km/h.

Napsat komentář