Vědci z ČVUT zjistili, že adaptivní tempomaty zatím nevyřeší problém s dopravními zácpami

Vědecký tým docenta Zdeňka Huráka z katedry řídicí techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT v prosinci spolu s dobrovolníky testoval, co se stane, když se na silnici vytvoří kolona z více aut, jejichž řidiči mají zapnutý tzv. adaptivní tempomat.Experiment ukázal, že u náhodného vzorku vozů na českých silnicích bude docházet i s použitím ACC ke kvalitativně stejnému chování jako u lidských řidičů – tedy ke vzniku bezdůvodných (fantomových) dopravních zácp.

Experiment ukázal, že u náhodného vzorku vozů na českých silnicích bude docházet i s použitím ACC ke kvalitativně stejnému chování jako u lidských řidičů – tedy ke vzniku bezdůvodných (fantomových) dopravních zácp.
foto: ČVUT

V pátek 6. 12. 2019 na letišti v Mnichově Hradišti provedl tým z Fakulty elektrotechnické ČVUT pod vedením docenta Zdeňka Huráka unikátní experiment s osobními automobily vybavenými adaptivními tempomaty (angl. adaptive cruise control, ACC). Majitelé a řidiči dvanácti takových vozů se přitom přihlásili na veřejnou výzvu, šlo tedy o experiment se zapojením veřejnosti.

Vědci na dvoukilometrové pojezdové dráze sestavili řadu celkem 12 vozů se zapnutým ACC v závěsu za vedoucím vozem. Ten měl za úkol nejprve nastoupit plynulou jízdu v rychlosti 60 km/h, poté mírným a krátkým brzděním zpomalit na 50 km/h a pak opět zrychlit na původní cestovní rychlost. Ostatní vozy měly adaptivní tempovat nastavený na 80 km/h. Vědci pak zaznamenávali reakce těchto vozů v koloně, tedy změny jejich rychlosti.

Výsledek experimentu: řetězová nestabilita

A k čemu při změně rychlosti vedoucího vozu došlo? Řidiči v posledních pořadích kolony mohli pozorovat, že jejich vůz přibrzdil až na 30 km/h a následně zrychlil až na 80 km/h (hodnota nastavená na jejich tempomatech), než se zase ustálil na původní cestovní rychlosti vedoucího vozu 60 km/h.

Nahoře průběh rychlostí vedoucího vozidla (silnější modrá čára) a vozidel s adaptivními tempomaty (záznamy pro vůz 7 chybí). Dole průběh vzdáleností k vedoucímu vozu. Vedoucí vůz na pár vteřin zpomalil o cca 10 km/h, aby se následně vrátil na původní rychlost cca 60 km/h, zatímco vozidla ke konci kolony snižovala rychlost až na 30 km/h a následně přesahovala 70 km/h.
foto: ČVUT

Pozorovaný jev je pod názvem řetězová nestabilita (angl. string instability) dobře známý z řízení vozů lidskými řidiči. V případě adaptivních tempomatů, kdy o zrychlení a brzdění rozhoduje palubní řídicí počítač pouze na základě měření vlastní rychlosti a vzdálenosti k předchozímu vozu, je v mezinárodní odborné komunitě známo, že řetězovou nestabilitu by mělo být možné potlačit.

Experiment však ukázal, že u náhodného vzorku vozů na českých silnicích dochází ke kvalitativně stejnému chování jako u lidských řidičů. Naděje, že při větším zastoupení vozů s adaptivními tempomaty (ve dnešním provedení) na českých dálnicích přestanou vznikat bezdůvodné (fantomové) dopravní zácpy, se tak ukazuje jako lichá.

Nešlo o srovnání ACC proti člověku ani jednotlivých ACC systémů mezi sebou

Předmětem experimentu nebylo, zda je pozorovaný příspěvek k řetězové nestabilitě u vozů vybavených adaptivním tempomatem silnější nebo slabší, než když řídí člověk.

Ve prospěch adaptivních tempomatů obecně mluví spolehlivost, přesnost a rychlost strojového rozhodování, v jeho neprospěch však neschopnost předvídat, byť i jen rozpoznáním rozsvícených brzdových světel předchozího vozu (či několika vozů) a neschopnost přečíst a vyhodnotit upozornění o blížícím se zúžení či práci na silnici.

Stejně tak nebylo cílem experimentu porovnávat jednotlivé vozy mezi sebou. Vědci neprováděli důkladné (a časově náročné) experimenty s jednotlivými vozy.

Jedině na základě takových měření by bylo možné spolehlivě kvantifikovat míru přispívání konkrétních adaptivních tempomatů k řetězové nestabilitě celku. Není však vyloučeno, že u vozů různých značek a typů bude různá.

Budoucnost: kooperativní adaptivní tempomaty

Výraznější zlepšení schopností těchto asistenčních systémů s ohledem na jejich dopad na plynulost dopravy lze očekávat až po zakomponování dalších funkcí, například schopnosti rozpoznat rozsvícené brzdové světlo jednoho nebo více vozů vpředu, či dokonce formou bezdrátové komunikace mezi vozy (angl. vehicle-to-vehicle, V2V) přijmout informace o dění vpředu.

V mezinárodní odborné komunitě jsou takovéto systémy, označované kooperativní adaptivní tempomaty (angl. CACC), předmětem velmi intenzivního výzkumu a v experimentálním provozu už byly představeny první prototypy.

Tým docenta Huráka chce data změřená při experimentu využít k vývoji přesnějších modelů popisujících dynamiku vozů vybavených adaptivními tempomaty. Tyto budou publikovány v odborném tisku, nicméně už teď jsou data z experimentů přístupná i veřejnosti.

tisková zpráva

81 Comments on “Vědci z ČVUT zjistili, že adaptivní tempomaty zatím nevyřeší problém s dopravními zácpami”

  1. Kdyby ten test provedli s EV, tak by to bylo lepsi. EV reaguji
    Kdyby ten test provedli s EV, tak by to bylo lepsi. EV reaguji mnohem rychleji nez spalovaci netvor. Pozoruji to pri obycejne jizde kde spalovak na krizovatkach vzdy potrebuje mnohem vic casu pri odboceni. Spalovak se svoji retardaci zpusobuje kolony vic nez EV.

        1. To se povedlo. To je fakt zatím nejblbější přirovnání,
          To se povedlo. To je fakt zatím nejblbější přirovnání, co jsem zatím tady na hybridu četl.

          Ale to nechme stranou.

          Takže fakt tvrdíte, že spalovací auta na křižovatkách akcelerují na maximu svých možností a rychleji to nedokážou? Tzn padne zelená a každý tam narve plný kotel?

          Není to náhodou tak, že řidič akceleruje kompromisně mezi rychlostí a pohodlím? Což je subjektivní, proto někdy rychleji a někdy v dobrém rozpoložení jen tak zvolna?

          1. Jako vzdy jste nic nepochopil. Nejde o maximalni akceleraci.
            Jako vzdy jste nic nepochopil. Nejde o maximalni akceleraci. Jde o zpozdeni celeho systemu auto a ridic. Vetsina ridicu radi az kdyz skoci zelena a pak to hrozne dlouho trva. Navic od seslapnuti plynu k rozjezdu trva dele, nez u EV. Ja to pozoruji i u slabeho Peugeota Ion. Proste pri obycejnem odbocovani na krizovatce za mnou vznika dira. A s Ionem fakt nejezdim jako drak.

            1. „Nejde o maximalni akceleraci. Jde o zpozdeni celeho systemu
              „Nejde o maximalni akceleraci. Jde o zpozdeni celeho systemu auto a ridic.“
              😀 😀 😀

              1) Tak zparvé veškeré zpoždění je samozřejmě obsaženo v akceleraci. Akcelerace MiEV 0-100 je totálně tragických 15.9 sekundy. Je to asi nejpomaleji zrychlující osobní automobil vůbec, protože i to nejhorší co mě napadlo, 10 let stará Dacia s litrovým motorem, to zvládne za 14.1.

              2)Nezmínil jste, že myslíte řazení kvedlačkou. To se ale pane v autech cenové hladině ekvivalentní elektromobilům prodává tak z 20%. A navíc, nerad vás koučuji, ale při průjezdu zatáčkou se fakt neřadí, to byste mohl znát.

              1. Ve meste je rozhodujici 0-50km/h. 100vkou ve meste nejezdim. A
                Ve meste je rozhodujici 0-50km/h. 100vkou ve meste nejezdim. A do 50ky je Ion hadimrska, ujede kdejakemu spalovaku. Nemluvim o zatackach, ale o krizovatce, kde se musi zastavit, dat prednost a rozjet. Popripade jen zpomalit a kdyz je volno odbocit bez zastaveni.
                Papirova akcelerace spalovaku je udaj, ktery malokdo dokaze vyuzit. Kdo presne vi, kdy v jakych otackach ma preradit aby dosahl optimum? Kazdy vytaci motor v domeni, ze je machr a mistr sveta. A kdo trapi spojku a rozjizdi se se zvysenymi otackami a tesne na hranici prokluzu? Nikdo. U EV to vse prevezme elektronika. Slapnu a vystrelim s maximalnim momentem a co adheze dovoli. Ve spalovaku mate opojeni z hluku motoru a vyfuku. Tot vse.

                1. Jistě, uplná raketa. Z nuly na pade za 4,5 sekundy. Já mám
                  Jistě, uplná raketa. Z nuly na pade za 4,5 sekundy. Já mám za stejnou dobu jen opojení z hluku motoru a vyfuku… a taky místo padesátky stovku.
                  A jen tak pro zajímavost, ten rodinný stěhovák co jsem s ním dneska vezl vánoční stromek, Superb, zvládne 0-50 za polovinu času, co ta tvoje hadimrška.

                  Žiješ v nějaké alternativní realitě.

                2. Zareaguji na vás protože mi určitě trefně odpovíte…
                  A

                  Zareaguji na vás protože mi určitě trefně odpovíte…

                  A nebylo to „zpomalení“ spalováků spíš myšleno jako že pedál v EV => počítač => eletrika teče do motoru, zatímco v pedál v ICE => počítač => klapka => vzduch => buch => kolo… ?

                3. I kdyby spalovací motor stihnul složit pátou část
                  I kdyby spalovací motor stihnul složit pátou část Novosvětské, jestli je rychlejší, je rychlejší. Tady není co řešit.

                4. Prolhaný trolle neřeš rychlost elektromotorů, tam ty
                  Prolhaný trolle neřeš rychlost elektromotorů, tam ty elektrony lítají trošku jinou rychlostí, elektromotor má jen samé výhody, holt přišel čas k jeho nasazení jako hlavního pohonu i v autech, o jeden elektromotor v autě navíc a ty se pořád čertíš..
                  Jako domácí trollí úkol spočítej kolik elektromotorů jsi měl ve svém Mustangovi…

                5. Velice se omlouvám ale tuto odpověď hodnotím jako :
                  Velice se omlouvám ale tuto odpověď hodnotím jako : úplně mimo mísu.
                  Zkuste si přečíst na co se ptám.

            2. S tím nezbývá než souhlasit, je to tak. EV se rozjede
              S tím nezbývá než souhlasit, je to tak. EV se rozjede hned, nemusí řadit (takže nemá mrtvý bod v akceleraci). Také se všímám, že ač nemám nějakou dechberoucí akceleraci, vždy je za mnou mezera, protože se motor neroztáčí dlouhé vteřiny a převodovka nepřemýšlí ještě delší dobu.
              Onehdá jsem si zkusil sousedovo Kodiaq, nejsilnější TDI s automatem. Tak blátivou reakci na sešlápnutí plynu jsem už dlouho nezažil. A to tam byl nastaven režim Sport. I moje stařičké Santa Fe s měničovým automatem řadilo rychleji.

                1. Tenkrát jak kdosi s Mustangem zavraždil brigádního
                  Tenkrát jak kdosi s Mustangem zavraždil brigádního generála v Rapidu, říkal jsem si, že by ten v Mustangu klidně mohl být runner42. Stále tam vidím určitou podobnost.
                  Jestli jste někdy jel se Smartem, tak to je snad jediné auto, které má pomalejší převodovku než je DSG. Tahle úplně zbytečná věc u elektromobilů není a tudíž nezdržuje.
                  A vůbec, krmit trolly je fakt blbost. Tak pěkné zažívání.

                2. Zaprvé ho nezavraždil,
                  zadruhé na veřejných silnicích

                  Zaprvé ho nezavraždil,
                  zadruhé na veřejných silnicích nezávodím,
                  zatřetí DSG je při řazení sekvenčním řazení nahoru velmi rychlé,
                  začtvrté i elektromobily mají vícestupňové převodovky.

                  Ale jinak fakt dobrý 😀

                3. elektromobily nemají vícestupňové převodovky (kromě
                  elektromobily nemají vícestupňové převodovky (kromě jedné nebo max. 2 výjimek)

                4. Drtivá většina modelů EV převodovku nemá, jen jeden
                  Drtivá většina modelů EV převodovku nemá, jen jeden trvalý převod (reduktor).

                5. Tak zaprvé, používat výrazy jako drtivá většina v
                  Tak zaprvé, používat výrazy jako drtivá většina v situaci, když na trhu je typů elektromobilů, že je spočítáte na prstech, dost úsměvné.
                  Zadruhé některé mají vícestupňové převodovky, některé je mít budou (a těch bude čím dál víc, poděkujte EU), pak je tady Tesla co má v autě různě zpřevodované jednostupňovými převodovky pro každý motor a zůstává pár chudáčků se skutečným jednostupňem, maximálkou a jízdním projevem pajdavé Blažkové.

                6. I kdyby bylo celkem jen 5 EV modelů, pořád platí že
                  I kdyby bylo celkem jen 5 EV modelů, pořád platí že obecně vícestupňové převodovky nemají.

                  Stejně jako nebudeme říkat, že ryby chodí po zemi, protože exituje jedna ryba která po suchu chodí.

                7. Co znamená obecně? Jako třeba elektromobily registrované v
                  Co znamená obecně? Jako třeba elektromobily registrované v ČR? Pak budete asi překvapen, protože se dívám, že skoro polovina z nich jsou eGolfy a ten, kdyžtak mě opravte, nemá tak náhodou dvoustupňovou převodovku?

                  Ano, i ryby lezou po suchu. A není to jedna ryba, jak se chybně domníváte, ale celá podčeleď lezcovitých.

                8. e-golf nema dvojstupnovu prevodovku. Ma tak ako vecsina EV
                  e-golf nema dvojstupnovu prevodovku. Ma tak ako vecsina EV single-speed transmission.

                9. Tvrdí marketing ovečkám na webových stránkách (1st gear
                  Tvrdí marketing ovečkám na webových stránkách (1st gear 2.7)
                  a ty to spásají, ale pak se diví, že to jako není tak plynulé. Ve skutečnosti má dvoustupňovou převodovku s poměry 2,704:1 a 3,609:1.

                  Dvourychlostní převodovky míří do všech elektromobilů, kvůli lepší účinnosti v řádu jednotek procent.
                  Tady máte třeba novou převodovku od ZF
                  https://press.zf.com/press/en/releases/release_10181.html

                  Je komické, když vás musím poučovat zrovna já.

                10. nepoučuj, když o tom nic nevíš a jen vyguglíš nějaký
                  nepoučuj, když o tom nic nevíš a jen vyguglíš nějaký nesmysl

                11. Nebudem uz krmit beziaceho trola co rozsiruje bludy.
                  Nebudem uz krmit beziaceho trola co rozsiruje bludy.

                12. Gratulace, cena za nejdementnější příspěvek dne je vaše.
                  Gratulace, cena za nejdementnější příspěvek dne je vaše.

                13. Jo, eGolf má stejnou dvoustupňovou, jako Porsche.
                  Poslední

                  Jo, eGolf má stejnou dvoustupňovou, jako Porsche.
                  Poslední dražší elektromobil s jednostupňovou bude MB EQC, ostatní počítají všude s dvoustupňovými.

                14. Pane runner42, můžete sem hodit odkaz na konkrétní
                  Pane runner42, můžete sem hodit odkaz na konkrétní směrnici EU, ze které se dá dovozovat, že unijní zákonodárci budou nutit výrobce vybavovat elektromobily výcestupňovými převodovkami? Děkuji předem za odpověď, a přeji hezký zbytek večera.

                15. Vicestupnove prevodovky maji hybridni a plug-in hybridni
                  Vicestupnove prevodovky maji hybridni a plug-in hybridni kraksny. Ty prevodovky maji kvuli spalovaci strojovne. Ta se bez michani v prevodovce neobejde.

                16. Budte za ty „kraksny“ rad. Nebejt jich, je na svete smradu o
                  Budte za ty „kraksny“ rad. Nebejt jich, je na svete smradu o dost vic. Tyhle pohrdlivy prispevky opravdu nechapu.

                17. Ty kraksny jsou spalovaci bmw. Bmw EV tak nejak beru neutralne
                  Ty kraksny jsou spalovaci bmw. Bmw EV tak nejak beru neutralne na vedomi. Kazde EV se pocita.

                18. Já bych taky nejradši jen EV ale musíme bejt rádi za
                  Já bych taky nejradši jen EV ale musíme bejt rádi za každý snížení emisí.

                19. Ano, Vendulko, každé EV se počítá. Nejpozitivnější
                  Ano, Vendulko, každé EV se počítá. Nejpozitivnější přínos k ekologii matičky Země mají Tvé 3 EV mrd.ky, které nesplňují všechny Tvé nároky na mobilitu – protože jaksi chybí koule… Ale koule na to, abys prohlašoval tyhle nesmysly, že každé EV se počítá, tak na to koule máš, pašáku. Dá se počítat, že v budoucnu budou roli jednoho běžného spalováku na Tvém dvorku suplovat 4 EV mrd.ky. Tomu se říká ekologická užitečnost EV na entou.

                20. Hloupych lidi je na internetu spousta, dlazdic je vsechny
                  Hloupych lidi je na internetu spousta, dlazdic je vsechny trumfne. Tesla 3 Long range AWD ma taznou kouli. Moje TM3 ma taznou kouli na tahani privesnych voziku. EV je mnohem lepsi nez si dovedete predstavit. Ale to jaksi nekdo vaseho razeni nikdy nepochopi.

                21. Chlapi, ty troly milující výfuky fakt nemá smysl krmit…
                  Chlapi, ty troly milující výfuky fakt nemá smysl krmit… Ale když vidím ty jejich dnešní konstrukce ohledně převodovek BEV, nějak mi to nedá, hleďte.

                22. Týpek řekne že se u EV převodovky nepoužívají a
                  Týpek řekne že se u EV převodovky nepoužívají a zároveň uvede příklady kdy ano, čímž popře to co původně řekl. Upozornit na to není trollení. Jinak v ev jsem zřejmě najel víc než ty, ty Výfuku. O převodovkách nevím nic. Jen jsem si všiml toho rozporu.

                  Google tvrdí že nejvíc se u nás prodává egolf a ten má prý dvoustupňovou převodovku.

                23. Ta dvoustupňová převodovka e-golfu je asi fakt, ovšem dost
                  Ta dvoustupňová převodovka e-golfu je asi fakt, ovšem dost ojedinělý. Rozhodně to asi není aktuální trend u současných BEV. Najeté kilonetry v elektrice Vám závidím, já se v několika jen projel, Ale doma se musím zatím spokojit s ICE stařenkou. Jinak odkaz ve Vašem “podpisu” na švédskou školačku, jak ji mnozí častují, na mne působí dost zvláštně.

                24. Nesmíš minionovi všechno věřit co má v podpisu, že je
                  Nesmíš minionovi všechno věřit co má v podpisu, že je to skutečně pravda…
                  Jaký pán, takový kmán (minion)

                25. Blahopřeju k naučení nového slova.
                  Blahopřeju k naučení nového slova.

                26. Greta je jeho stara. Breci kdyz hybrid spotrebuje 2 litry
                  Greta je jeho stara. Breci kdyz hybrid spotrebuje 2 litry benzinu a jeho Greta nema na cigara.

                27. Citat z webu Volkswagen:“Made in Germany. Der bis zu 12.000
                  Citat z webu Volkswagen:“Made in Germany. Der bis zu 12.000 U/min hochdrehende Motor und das ebenfalls von Volkswagen neu entwickelte 1-Gang-Getriebe (EQ 270) mit integriertem Differenzial und mechanischer Parksperre bilden ein kompaktes Modul“.
                  Jednoznacne 1 jediny prevodovy stupen. 2 stupnovou prevodovku ma Taycan. Na predni naprave jednostupnovou a na zadni naprave 2-stupnovou.
                  Kraftübertragung: Zweigang-Getriebe nur bei Porsche
                  An der Vorderachse gelangt die Kraft der E-Maschine über ein koaxial verbautes, kompaktes Eingang-Planetengetriebe mit einer Gesamtübersetzung von circa 8:1 und integriertes Stirnrad-Leichtbau-Differenzial an die Vorderräder.

                  Das im Taycan an der Hinterachse verbaute Zweigang-Getriebe ist eine von Porsche entwickelte Innovation. Der erste Gang verschafft dem Taycan eine noch stärkere Beschleunigung vom Start weg, während der lang übersetzte zweite Gang eine hohe Effizienz und ebensolche Leistungsreserven auch bei sehr hohen Geschwindigkeiten sicherstellt.

                28. To byl starý eGolf 2014.
                  Faceliftovaný eGolf 2017 má kvůli

                  To byl starý eGolf 2014.
                  Faceliftovaný eGolf 2017 má kvůli lepšímu dojezdu větší baterii
                  35.8kWh a dvourychlostní převodovku.

                29. U mě kolikrát i převodovka vyleze z pod auta a odpočívá
                  U mě kolikrát i převodovka vyleze z pod auta a odpočívá vedle silnice. Když skočí zelená, začne teprve lézt zpátky a trvá to fakt dlouho.

    1. EV reagují rychleji?
      Tak to se hodně pletete. Vždy

      EV reagují rychleji?
      Tak to se hodně pletete. Vždy záleží na typu vozidla. Ioniq celkem obstojně nechává decentní mezeru při rozjezdu, podobně i3, ale co předvádí nový e-Soul a e-Niro je tragédie. Do té mezery by se vešel kamion s návěsem. Nepomáhá ani přepnutí do režimu sport.
      Adaptivní tempomaty se chovají stejně bez ohledu na zvolený pohon.

                1. Nepletu byť uznávám, že zde dojde k souběhu obou
                  Nepletu byť uznávám, že zde dojde k souběhu obou termínů. Papírově jsem v jídelně vydal kuře, bylo určeno pro dva strávníky, mám splněno…že jeden má hlad a druhý vše snědl je jejich problém (krásný příklad z vojny ne? Mám papírově 1000 dek, fyzicky sto někdo ukradl, vydám těch devět set papír na 1000 a všichni jsou papírově přikrytí) – adekvátně automobil má papírové zrychlení xy – ale již není doplněno při jakých okrajových podmínkách.. a zkusme je zajistit v reálném světě

                2. Mam tedy sednout do i-Mieva se stopkama a zmerit zrychleni?
                  Mam tedy sednout do i-Mieva se stopkama a zmerit zrychleni? Nebo budete pozadovat jeste nejake jine podminky? Uvidim, zda je dokazi splnit.

                3. Když si potřebujete hrát, tak mi dosáhněte papírové
                  Když si potřebujete hrát, tak mi dosáhněte papírové zrychlení s mievem na mokru, sněhu, suchu s různě vybitou baterkou, do kopce, z kopce, na rovině, v přímé vozovce, v oblouku, s podchlazenou baterkou, s přehřátou baterkou, při mínus 20°C, při plus 45°C, s letníma gumama se zimníma gumama a v reálně možné kombinaci uvedených okrajových podmínek a vždy musíte dosáhnout papírové nebo lepší hodnoty – pokud to nesplníte, tak prostě je to zrychlení v papírech od reality odtržená hodnota, nebo musí být přesně uvedeno, za jakých podmínek bylo papírové zrychlení měřeno

                4. No, kdyz uz davate tokove variace podminek, tak u spalovaku
                  No, kdyz uz davate tokove variace podminek, tak u spalovaku zacneme s promrzlym motorem -20°C a plny knedlik. Dalsi mereni uz bude vyzadovat novy motor.

                5. Já snad píšu, že u spalováku, má to číslo nějaký
                  Já snad píšu, že u spalováku, má to číslo nějaký význam?…pouze konstatuji, že papírové zrychlení je hodnota naprosto k ničemu a pro okouzlení laické veřejnosti… pro ten tempomat je mnohem zajímavější řešit dynamické zrychlení vozidla za jízdy a celkovou pružnost pohonného soustrojí, otázka je jestli je pořád ještě v legislativě minimální rychlost, kdy lze tempomat spustit – bývalo to asi 30 nebo 50 km/h jako rychlost, pod kterou nefungoval.

                6. S timto Vasim nazorem nelze nez jen souhlasit. 🙂
                  Na druhou

                  S timto Vasim nazorem nelze nez jen souhlasit. 🙂
                  Na druhou stranu, spotreba se taky uvadi kombinovana (nebo max 3 hodnoty), takze i u tohoto bych predpokladal nejaky prumer. Urcite ne vsak extremni jak s kuraty 🙂

                7. Není to tak dávno, co pro elektromobil a předtím i pro
                  Není to tak dávno, co pro elektromobil a předtím i pro spalovák byla spořeba zjišťována dojezdovou zkouškou… a papírové spotřeby? o tom radši nemluvit.. vzhledem k tomu, že se počítají u spalováků z emisí, je vidět jaký je rozdíl mezi papíry a realitou

                8. Podmínky jsou v zásadě jen tři – nesmí foukat uragán,
                  Podmínky jsou v zásadě jen tři – nesmí foukat uragán, musí se měřit na rovině a kola musí mít celou dobu adhezi.

                  Nic víc, nic míň.

        1. Vaše auto v režimu adaptivního tempomatu, ikdyž auto před
          Vaše auto v režimu adaptivního tempomatu, ikdyž auto před vámi vystřelí maximální rychlostí, to vaše bude akcelerovat max na 40% výkonu motoru. Nejde o to, jaký výkon auto má. Tempomat akceleruje přiměřeně, ne maximální možnou mírou.

          1. To nikde netvrdim. Jen rikam, ze casova konstanta je u EV
            To nikde netvrdim. Jen rikam, ze casova konstanta je u EV lepsi. Tesla 3 ma i u adaptivniho tempomatu dost brutalni zrychleni. Napriklad kdyz prede mnou odboci a trasa je volna a mam tempo 100km/h, tak je to hezka dynamika. Mozna ze se to da i nastavit. Je tam nekolik parametru a muzu nastavit i odstup kdy ma zastavit od predniho stojiciho auta.

  2. Proč po porovnání neudělali podobný test s vypnutými
    Proč po porovnání neudělali podobný test s vypnutými adaptivními tempomaty?

    Evidentně vozy 4 a 6 začali brzdit předčasně. Možná je tedy problém ve špatné funkci adaptivních tempomatů u některých vozů.

    U lidských řidičů také záleží na rozestupech mezi vozidly. Čím je nižší, tím intenzivněji ten zadní brzdí.

  3. „Předmětem experimentu nebylo, zda je pozorovaný
    „Předmětem experimentu nebylo, zda je pozorovaný příspěvek k řetězové nestabilitě u vozů vybavených adaptivním tempomatem silnější nebo slabší, než když řídí člověk.“

    Chyba. Protože adaptivní tempomat v koloně je prokazatelně o řád horší, než člověk a tudíž cíl praktického ověření byl od počátku nesmyslný.

    Mimochodem, ty výsledky jsou naprosto otřesné. Jak banda zfetovanejch polovodičů.

    Btw: V2V komunikace pro účely provádění samostatných rozhodnutí automatu je další fikce. Principiálně v tomto systému nelze vyřešit nastavení důvěry.

    1. Muj nazor je ze prijde doba kdy autopilot bude daleko
      Muj nazor je ze prijde doba kdy autopilot bude daleko bezpecnejsi nez ridic z masa a kosti. Sam tim castecne nejsem nadsen protoze me bavi ridit, ale to neznamena ze se na me bude vyvoj ohlizet. Kazdopadne jsme svedky zajimavych zmen na silnici a bude zajimave sledovat kam to povede a jak to dopadne.

          1. To netvrdím.
            Tvrdím, že stávající ani blízko

            To netvrdím.

            Tvrdím, že stávající ani blízko dosažitelná technologie neumožňuje autonomní řízení.
            Poslední roky byla předváděna iluze autonomního řízení, kdy byly poslepovány dávno existující technologie a propojeny s poměrně jednoduchým reaktivním řídícím systémem.

            Plně autonomní řízení a splnění požadavků na jeho nasazení vyžadují kvalitativně zcela jiný level řídícího systému, který je momentálně mimo realizační možnosti.

            S tím, jak se postupně vyčerpala možnost rychlého pokroku, mizí i mediální pozornost a celé to pomalu ale jistě utichá.
            Roky 2017 a 2018 jsme byli zaplavování nadšenými články o autonomním řízení. Tento rok už je to spíš mimořádná událost a příští rok po tom ani pes neštěkne.

            Což je škoda, protože prostor pro semiautonomni řízení v uzavřeném systému podle mě existuje.

  4. Kdyby nebyla ta pripos..anost z techniky, tak by ty tempomaty
    Kdyby nebyla ta pripos..anost z techniky, tak by ty tempomaty naprogramovali na jizdu v kolone a ne jak je to ted. To se pak neni cemu divit, ze to nepomaha. Mame na to v autech techniku, ale neumime ji vyuzit. Kdyby povolili rozjezdy treba do rychlosti 40km/h a jizdu s asistentem jizdy v pruhu, tak mame po kolonach. Tedy az se ty auta vymeni.

Napsat komentář