Ve střední Evropě vznikne síť rychlodobíjecích stanic

V rámci projektu CEGC vznikne v regionu střední Evropy rozsáhlá síť nabíjecích stanic. Do konce roku 2015 je naplánovaná výstavba stanic v Rakousku, Slovensku, Slovinsku, Mnichově a chorvatském Záhřebu. Česká republika zůstala jako obvykle raději mimo.

Česká republika bohužel prozatím zůstává mimo nový středoevropský projekt společné sítě rychlodobíjecích stanic CEGS
foto: Hybrid.cz

Na projektu CEGS spolupracují automobilky BMW, Nissan, Renault, Volkswagen, lokální dodavatelé energií i vlády a samosprávy. Supervizorem projektu bude rakouská energetická společnost Verbund.

Projekt CEGC zároveň počítá s podporou rakouského Ministerstva dopravy, inovací a technologií při získaní dotace z fondů určených pro vybudování trans-evropské dopravní sítě (TEN-T).

Partneři se zavázali k vybudování sítě 115 rychlodobíjecích stanic podporujících více standardů dobíjení (odhadujeme CHAdeMO a Combo2). Díky tomu bude možné dobít prakticky kterýkoliv elektromobil, s CHAdeMO redukcí tedy i .

Vybudování sítě bude mimo jiné znamenat vzájemné propojení regionálních sítí dobíjecích stanic v Rakousku, Slovensku, Slovinsku a několika lokalit v Německu tak, aby majitelé elektromobilů mohli dobíjet zcela bez omezení. Na Slovensku se o provoz rychlodobíjecích stanic postará společnost Greenway.

Projekt CEGS je tak praktickou ukázkou toho, jak se rozjíždí „evropský roaming“ na poli elektromobility. Škoda, že Česká republika (zatím) zůstává mimo.

tisková zpráva

13 Comments on “Ve střední Evropě vznikne síť rychlodobíjecích stanic”

  1. Vy jste pana ministra jen
    Vy jste pana ministra jen špatně pochopili. On je naopak pokrokový. Přeci nebude u nás podporovat rychlodobíjecí stanice jen pro elektromobily. To by byla diskriminace. U nás si přeci můžete rychle dobít kterýkoliv automobil, bez ohledu na druh pohonu. V tom jsme daleko před zbytkem Evropy. Stačí se jen co nejčastěji projet po tankodromu D1 a vůz máte rychle a kompletně dobitý :-).

    1. Nejnovější dobíjecí
      Nejnovější dobíjecí stanice ČEZ mají pistole s kabelem combo a chademo a mennekes zásuvku 3×32. Takže tři standardy.
      Starší elektromobily, prozatím většina u nás jezdících by ale potřebovala klasickou zásuvku. Ta tam už ale není, asi dle hesla, že již dnes jsme dál, než zítra…

    1. Moje komunikace s
      Moje komunikace s největším výrobcem a distributorem elektřiny v ČR, firmou ČEZ, ohledně přeshraniční spolupráce a provozu elektromobilů.
      Dotaz: „Protože od května 2014 funguje kvalitní síť rychlodobíjecích stanic na Slovensku firmy GreenWay (www.plug-in.sk), jezdíme často z Ostravy elektromobilem na Slovensko. Nejbližší 2 jsou v Žilině. Napojení na Slovensko by velmi pomohla rychlonabíječka v Třinci před městským úřadem, kde je nyní normální. Proč? I kvalitnější větší elektromobily typu Nissan Leaf mají v chladnějším počasí a díky hraničním kopcům těšínských Beskyd problém s dojezdem mezi Ostravou a Žilinou. Nehledě na v ČR nejrozšířenější elektromobil Peugeot ion / Citroen C Zero. ČEZ by tak mohl historicky propojit ČR a SR. Plánujete to?“
      Odpověď: „Cílem projektu elektromobilita Skupiny ČEZ je zajištění standardu dobití pro všechny typy elektromobilů. Z tohoto důvodu instalujeme nový – modernější typ dobíjecích stanic, který tyto standardy splňuje (Chademo, Mennekes, Combo). S rostoucí nabídkou značek elektromobilů na našem trhu je toto nezbytností. Naše priority jsou v tuto chvíli v řešení rozšíření infrastruktury a pokrytí páteřní sítě dobíjecích stanic v České republice. Mezinárodní propojení rovněž řešíme, ale to je zatím otázkou budoucnosti.“
      Pro neinformované uvádím, že polostátní gigant ČEZ řeší elektromobilitu od roku 2011 se zmíněnými „výsledky“. Malý soukromý GreenWay zasíťoval Slovensko během roku a půl.

  2. Ach jo zas ten český
    Ach jo zas ten český přístup…
    U nás v republice připadá na dva elektromobily jedna nabíjecí stanice. Většina jich je ale v Praze pár kilometrů od sebe. Tam je ale nikdo nepotřebuje jsou tam spíše proto aby si firmy co jim stojí v garáži mohli dát na web, jak jsou strašně zelené. Přitom elektromobilem z Prahy do Brna se nedostanete (pokud nemáte Teslu), protože na naší nejvytíženější dálnici není ani jediná.
    Ostatně co chcete v zemi, kde Vám ministr na strojírenském veletrhu řekne, že netušil, že se dělají auta na elektřinu.

    1. Moje komunikace s
      Moje komunikace s největším výrobcem a distributorem elektřiny v ČR, firmou ČEZ.
      Dotaz: „Nakolik je pravdivé na Vašem webu tvrzení: „Plány dalšího rozvoje dobíjecích stanic. Připravujeme rozšíření celkového počtu dobíjecích stanic na přibližně 100 až 150 do konce roku 2015. Páteřní síť dobíjecích stanic se bude dále rozšiřovat zejména v krajských městech a na hlavních tazích a dálnicích mezi těmito městy. Síť stanic tak bude připravena na rozvoj elektromobility v ČR.“ Podobné je dohledatelné jak z úst pana Romana, tak Beneše už v roce 2011, kdy opět dávali lhůtu 2 let na 150 stanic. Je to opravdu reálné nebo jde o reklamní trik. Znamenalo by to (máme 9/2014) za 15 měsíců udělat 60-110 stanic! Opravdu?“
      Odpověď: „Děkujeme za dotaz a Váš trvalý zájem o oblast elektromobility. Naše aktuální rozvojové plány na výstavbu infrastruktury, skutečně počítají s tím, že do konce roku 2015 bychom chtěli mít v provozu 100 až 150 veřejných dobíjecích stanic elektromobilů. Co se týče zmiňovaných vizí, je třeba je vnímat optikou prostředí a časového rámce, kdy byly vyřčeny. V době před 4 lety skutečně všechny signály dávaly naději na rychlé šíření vozového parku a s tím spojenou nutnost adekvátně pružné reakce subjektů připravujících výstavbu dobíjecích stanic a další infrastruktury. Postupem času však začalo být jasné, že z nejrůznějších příčin nedochází k předpovídanému strmému růstu využívání elektromobilů českými automobilisty. Úměrně tomu byl také revidován a na delší časový úsek rozložen náš plán výstavby infrastruktury.“

Napsat komentář