V zimním testu dojel dál elektroskútr než elektromobil

Brněnský velodrom se stal dějištěm zajímavého závodu. Proběhl zde srovnávací test v dojezdu elektromobilu Peugeot iOn a elektroskútru značky Akumoto. Cíl byl jednoduchý: které vozidlo dokáže najet více kilometrů na jedno nabití.

Elektroskútry Akumoto jsou oficiálním partnerem projektu elektromobility společnosti ČEZ. Té ostatně patřil i elektromobil Peugeot iOn, druhý účastník závodu.
foto: Akumoto

Obě vozidla, která jsou poháněna čistě elektrickým pohonem, vystartovala ve stejný moment. Styl jízdy a zatížení vozidel bylo adekvátní charakteru vozidla a jeho využití v běžném provozu.

Náročnost celého závodu navíc podtrhovala skutečnost, že na velodromu panovala nízká teplota, pohybující se okolo 0 stupňů Celsia, která především jezdci elektroskútru závod neulehčila.

Vítězem závodu se nakonec stal elektroskútr 300/L120. Dokázal kroužit na trati přes tři hodiny. Za tento čas elektrický skútr najezdil úctyhodných 140,2 km. Elektromobil Peugeot iOn ujel 90 km.

Bližší informace k závodu sdělil Lukáš Drahovzal, obchodní zástupce značky Akumoto: „V rámci tohoto závodu jsme poprvé představili elektro skútr Akumoto 300 v modelovém provedení roku 2012 a osobně jsem velice rád, že premiéra to byla velice úspěšná.”

Zároveň se konstruktérům podařilo otestovat nový typ akumulátoru i v nízkých teplotách a výsledek je podle nich “více než povzbudivý”.

Pokud vás zajímají elektroskútry Akumoto podrobněji, další informace můžete najít v našem testu elektroskútru Akumoto A10/70.

tisková zpráva

10 Comments on “V zimním testu dojel dál elektroskútr než elektromobil”

  1. Nebudu komentovat vyrobce
    Nebudu komentovat vyrobce ani model to je jina debata. Ale trochu povikladam o provozu skutru v zime. Jezdim na elektoskutru celorocne mam A600/L85 neboli ZQTD-690. Parkuju sukutr ve vyhrivane garazi a jezdim cca 8km nasledne vyjimam baterie beru je do tepla a jedu zase 8km zpet. Pri teplotach do -10°C ma skutr pri tomto provozu cca stejnou spotrebu jako v lete a tedy i dojezd, pouze pro jezdce je to trochu neprijemne. Nevim to 100%, ale predpokladam, ze baterie v provozu si dokaze udrzet teplotu. Navic diky nizkym teplotam RJ pracuje v optimalnim rezimu (nema sanci se zacit prehrivat). Na me RJ doplnene chladicem je standartni provozni teplota tranzistoru +20°C oproti okoli, tedy na standartni jednotce to muze byt cca 30-40°C coz pri teplote 0°C je idealni teplota pro praci polovodicu. Verim tomu, ze pri lehkem pretlakovani pneumatik a lehkem jezdci nebo jezdcich je na okruhu deklarovany dojezd realny. Nikde v clanku se nepise kolik vazil jezdec a ze baterie byla vychlazena. Pokud byla ohrata a celou dobu se neodstavila neni problem, aby ji zima ovlvnila. Pokud by, ale baterie byla vychlazena na teplotu +-0° urcite by dojezd kles cca tak o 1/3, ale i tak by prekonala nebo vyrovnala automobil. Toto zmam z osobni zkusenosti z dob kdy jsem si baterku nebral sebou do tepla. Pri ceste z prace me slo napeti pri rozjezdech na hranici cerveneho pole a kdyz jsem dojizdel domu tak uz slo jen do poloviny modreho. Urcite se v letosnim roce dockame jeste dalsich pokusu o rekordy. A aby nemohli byt spochybneny tak jako se to stava ted, tak urcite budou skutry nafoceny v vyjmutymy akumulatory a nafocen i prostor RJ. To jak se do rekordu dude stourat je zase jen o lidech o mistech, ktere bude mozno spochybnit. Technici do toho budou stourat vzdy :-), pokud vysledky budou mimo jejich tabulky. Dalsi vec je zapsat vsechny promenne, ktere jsou soucasti experimentu (typ stroje, pouzite akumulatory (kapacita), teplota okoli, rychlost vetru, tlak a typ pneumatik, hmotnost jezdce pripadne jezdce i se skutrem, pritomnost deste, sucha vozovka atd.) Takze, kdyz to schrnu tak verim tomu ze skutr dojel 140km :-).

  2. Na přiložené foto je
    Na přiložené foto je ZQTD-690 (Akumoto 600)staré modelové řady čínského výrobce WUXI. Modelová řada roku 2011 má např. přední kolo jiné konstrukce (viz např. fota skútru Hanscraft City Expert).
    V Brně je při těchto teplotách v provozu několik skútrů ZQTD, baterie jsou po jízdě vyjímány a ukládány do teplejšího prostředí. Při jízdě se baterie zahřívají, tak nevím, co vlastně testovali. Pochybuji, že měli baterie před jízdou vyjmuty cca 12 hodin pro vyrovnání teploty s okolním venkovní teplotou.

    1. Co ty jako majitel soudíš
      Co ty jako majitel soudíš o tom odběru kolem 14A po rovině při rychlosti kolem 45km/h? Chápu, že A300 je lehoučké a s tenkými plášti, ale pořád je o 50kg těžší než elektrokolo, které si těch 15A vezme taky a to při daleko menších rychlostech.

      1. Samozřejmě tomu dojezdu
        Samozřejmě tomu dojezdu 150km při uvedené rychlosti na baterii 48V/45Ah (dá se do ní nacpat až 47Ah) nevěřím. V reálném provozu na tomto skútru jsem dosahoval s uvedenou baterií + přídavnou baterií LFP 48V/15Ah, umístěnou v prostoru pod řídící jednotkou, dojezdu max. 130km – stále vychází v diskuzi zmiňovaná spotřeba cca 0,5Ah na 1km ujetý. I kdyby měli jakékoliv baterie, motor bude vykazovat tuto spotřebu – na konstrukci baterie je jeho spotřeba nezávislá. Pokud měl skútr dojezd 150km, pak buď ve skútru nebyla baterie o kapacitě 45Ah, nebo nebyl použit sériový motor, dodávaný do tohoto ZQTD-389 skútru. Z druhého důvodu proč tomuto dojezdu nevěřím je skutečnost, že jsem komunikoval s agenturou, která svým komisařem zajišťovala již jejich první dva rekordy (dojezd a spotřeba), a ta mi nebyla ochotna zaslat žádná svá vyjádření, kopie protokolů apod., jen mě v této věci odkázala na zástupce předmětné české značky.

    1. Zde je vyjádření Lukáše
      Zde je vyjádření Lukáše Drahovzala, zástupce značky Akumoto v plném znění jakožto reakce na náš emailový dotaz:

      „V rámci závodu byl v modelu Akumoto 300 aplikován akumulátor specifikace Akumoto L120. Byl použit jeden kus, bez jakékoliv formy nabíjení či jiného přídavného zdroje. Jedná se o inovovaný typ akumulátoru modelové řady roku 2012, který se sériově aplikuje do skútrů AKUMOTO a to již od listopadu 2011. Jedná se o sériový akumulátor, který je svými rozměry a konstrukcí identický s akumulátorem typu 2011, pouze má modifikované některé podstatné elektrotechnické prvky a chemické části v duchu nejnovějších poznatků vývoje LiFePO4 akumulátorů.

      Protože k závodu jsme byly přizváni poměrně na poslední chvíli, nedošlo k řádnému zajetí a nastavení motocyklu, ani k řádnému naformátování akumulátoru, což by dojezd ještě prodloužilo. Elektro skútr AKUMOTO 300, jenž byl účastníkem závodu, se vyznačuje celkově velice malou energetickou spotřebou, které je dosaženo nízkou hmotností, moderní konstrukcí motoru, optimálním výkonem motoru, velkým průměrem kol se štíhlými plášti s nízkým valivým odporem, novou funkcí tempomatu a dalšími vlastnostmi, které pozitivně působí na výkon a dojezd. I proto dosažený výsledek převyšuje parametry běžných elektro skútrů.

      Naším trvalým cílem je podpora elektromobility v ČR, vytváření uživatelsky příznivého prostředí a podmínek pro popularizaci a rozšíření elektro-mobilů. Proto příliš nerozumíme někdy až afektovaným reakcím, sice jen malé skupinky dopisovatelů (mnohdy konkurentů), kteří výsledek z pro nás neznámých důvodů zpochybňují. Z toho důvodu připravujeme tento dojezd ještě překročit formou oficiálního rekordu za přítomnosti nezávislých komisařů a medií.“

      1. Je zajímavé, že to co je
        Je zajímavé, že to co je u jiné firmy modelová řada roku 2011, tak zde je model roku 2012. Není nic jednoduššího, než nafotit a zveřejnit originální výrobní štítek předmětného skútru (čínský) s VIN kódem, rozebranou řídící jednotku s výrobním kódem na plošném spoji, výrobní specifikaci a čísla na LFP článcích baterie a použitou BMS. Vzpomínaná malá skupinka dopisovatelů má o těchto skútrech dostatek vědomostí, a proto také o jejich technických a provozních vlastnostech přispívá na zdejší diskuzní fórum, což se však zástupcům předmětné značky nezamlouvá, zvláště tehdy, pokud jsou příspěvky dopisovatelů kritické, obsahují údaje o měření, fotodokumentaci apod.

Napsat komentář