V USA se nahrazují dieselové autobusy plynovými ve velkém

Dopravce Miami-Dade Transit hodlá změnit druh pohonu u svých 817 dieselových autobusů na šetrnější . S výměnou takto významného rozsahu se na světě setkáváme jen zcela výjimečně.

Nálepka na nových CNG autobusech dává jasně najevo na co nové stroje jezdí
foto: YouTube

V regionu Miami-Dade se jedná o nejvýznamnější počin v oblasti šetrné dopravy od doby, kdy bývalý ministr dopravy Ray LaHood při své loňské návštěvě v Miami věnoval tamnímu dopravci 10 milionů dolarů na obnovu dieselových autobusů elektrickými hybridy.

V Miami zatím netuší, jaké finanční prostředky na realizaci tohoto záměru budou muset vynaložit, ale pro porovnání např. dopravce Utah Transit Authority (UTA), který v současnosti také nahrazuje dieselové autobusy plynovými, stálo jedno z prvních deseti nových CNG vozidel asi 450 tisíc dolarů. „To je asi jen o 50 tisíc dolarů více než náklady na pořízení dieselového autobusu,“ řekl generální manažer UTA Michael Allegra, který byl citován v deníku Salt Lake Tribune.

Miami-Dade Transit je 15. největším dopravcem v a největším na Floridě. Dvě třetiny z více než 300 tisíc cestujících, kteří využívají ve všední den služby této společnosti, jezdí autobusy.

Úsporněji, levněji a čistěji se bude jezdit i v Richmondu. Letiště v hlavním městě státu Virginia nahradí svých 9 dieselových autobusů kyvadlové dopravy plynovými a veřejný dopravce v Richmondu, společnost GRTC, již svých prvních 8 plynových autobusů a 15 plynových dodávek obdržel. V příštím roce se pak může těšit na dalších 21 autobusů a 15 dodávek.

V blízké budoucnosti GRTC plánuje nahradit pomocí CNG všech svých 155 autobusů. Město s více než milionem obyvatel už od loňska vlastní popelářské vozy na CNG a ty ušetří za pohonné hmoty 435 dolarů měsíčně na auto a na spotřební dani jsou levnější o 183 dolarů za měsíc na jedno vozidlo.

V Richmondu očekávají, že dojde ke snížení emisí skleníkových plynů z autobusů o 20 % a oxidů dusíku o 80 %.

Více než 35 procent veřejné autobusové dopravy ve Spojených státech nyní využívá alternativní paliva jako CNG nebo hybridní systémy, přičemž dle údajů z počátku roku 2011 jezdilo 18,6 procent autobusů na CNG nebo LNG.

Miami Herald

5 Comments on “V USA se nahrazují dieselové autobusy plynovými ve velkém”

    1. Elektrobusy bych taky
      Elektrobusy bych taky nejradeji videl uz vsude, ale to si jeste pockame.

      Takze ted jestli si vybrat ktery autobus mi ma pod oknama smrdet, tak si rozhodne vyberu plynovy, protoze ten o hodne mene vypousti jedu nez naftak. Je i mene hlucnejsi, je i provozne levnejsi, nevypousti z vyfuku prakticky zadne pevne latky, ktere nam ucpavaji plice, atd. …
      Ve vsech ohledech je lepsi nez nafta, fakt nechapu proc dnes kupuji naftova autobusy. I na ty penize se to do roka vrati, a autobus se kupuje na 5-20 let.

  1. No a Praha jde s dobou a
    No a Praha jde s dobou a vyuziva trendy a mysli do budoucna, takze nas pan byvaly primator bem, ktery zaluje za svoje tunely soucasnou radu mesta jeste pred odchodem, (podobne jako klaus) mohl co nejvic zaskodit, tak schvalil nakup 600 novych naftovych autobusu, aby v Praze smrdeli a vypousteli jedy dalsich 15-30 let.

    Vyborny. Opravdu to nikdo nevidi?

    1. Nemusí jít jen o Prahu!!!
      Nemusí jít jen o Prahu!!! Otázka by měla spíše znít jak se k tomuto postaví Jančura s Novotným a ostatní dopravci osobní přepravy. Dnešní technologie spalovacích motorů jsou trochu jinde než byly před třiceti lety. Většina motorů i u busů splňuje EuroIII, co vím tak DP Prahy uvažoval o přechodu k pampeliškám(bioolej,bioetanol). Smrdí to sice podobně ale není to tolik škodlivé jako ropné produkty.

Napsat komentář