V New Yorku chtěli zakázat prodej elektromobilů Tesla. Nedaří se

Automobiloví dealeři amerického státu New York se spojili ve společné snaze o zákaz prodeje elektromobilů Tesla. Chtěli jej prosadit skrze dvojici speciálních zákonů. Jednání bylo prozatím odloženo.

Tesla jde do protiúderu. Snaží se získat 100 000 podpisů pod petici za možnost prodávat svá auta ve všech 50 státech USA
foto: vlastní

Úspěch automobilky Tesla Motors s jejími elektromobily Model S se americkým prodejcům automobilů nelíbí. A už vůbec se jim nelíbí, že si automobilka prodává svá auta přímo, skrze vlastní obchody Tesla Stores, a nikoliv skrze nezávislou dealerskou síť.

Právě tato technika prodeje je trnem v oku amerických automobilových dealerů a dělají co mohou, aby Tesle znepříjemnili život. V Texasu už takový zákon platí a Tesla tam své elektromobily prodávat nesmí. V Coloradu nedávno schválili zákon, který zamezuje otevíraní dalších obchodů značky Tesla.

Tesla samozřejmě vrací úder. Využila nedávného vstřícného kroku Bílého domu a prezidenta Baracka Obamy směrem k voličům, kdy je možné na webu Bílého domu uspořádat petici na jakékoliv téma. Pokud se ji podepíše dostatečný počet lidí, bude se jí prezident zabývat.

Petice zní jasně: umožnit Tesla Motors prodávat svá auta přímo zákazníkům (nikoliv dealerům) ve všech 50 státech USA. Prozatím má petice asi 11 000 hlasů. Aby se jí oficiální místa zabývala, potřebuje získat dalších 89 000, a to do 5. července 2013!

Tesla Motors

24 Comments on “V New Yorku chtěli zakázat prodej elektromobilů Tesla. Nedaří se”

  1. Zvlastne ako sa da na veci
    Zvlastne ako sa da na veci pozerat z roznych uhlov pohladu. Cim som starsi, tym viac mam pocit, ze svet naozaj riadi zopar mocnych a ti sa s nami hraju ako s figurkami na sachovnici.

    Odkedy dostala Tesla injekciu od Daimleru a neskor statnu dotaciu, tak mam pocit, akoby sa „svet“ zacinal pripravovat na revoluciu v preprave. IMHO najprestiznejsia znacka na svete s beznymi autami – BMW to zacala tiez po 40tich rokoch brat vazne a pripravuje svoj debut s i3 (a dalsimi). Konvencne automobilky si schvalili novy standard pre nabijanie (zatial) neexistujucich aut (CCS – http://www.hybrid.cz/bmw-general-motors-nove-vykonne-nabijeci-stanice).
    Problemom pre tych „par mocnych“ je, ze elektrika je ovela lacnejsia ako ropa a hlavne si ju moze clovek vyrabat aj sam doma.
    Ako kontru vidim, ze USA a EU zaviedli brutalne clo na lacne cinske solarne panely. Cena elektrickej energie sa ma tiez zacat regulovat cez EU… proste svet sa chysta na prechod na elektricku energiu. A bude sa na nej ryzovat, kym to pojde.

    Ked sa clovek skusi odosobnit a zamyslisa nad momentalnou situaciou okolo Tesly, tak to tiez vyzera, ako keby „mocny tohto sveta“ chceli Teslu zviditelni a zatraktivnit. Tesla je v tomto procese ako David v boji proti Goliasovi. Golias na oko vyhrava a lud ho za to nenavidi. Naopak miluje Davida. Podporuje Davida. David ma perfektny marketing uz len preto, lebo je.
    Tesle tento proces podla mna len pomoze. Velmi ju to zviditelni a zatraktivni pred verejnostou, lebo zakon, ktory zakazuje vyrobcovi predavat svoje vyrobky je do oka bijuci mafiansky bordel a ludi taka vec bude burit.

    Ok. Viem. Vidim konspiraciu vsade kam sa pozriem 🙂

    Ale to ze som paranoidny neznamena, ze po mne nejdu 🙂

        1. Předně si nemyslím, že
          Předně si nemyslím, že by zrovna třeba zmiňované panely Schott byly kdoví jak nekonkurenceschopné. Zvlášť jejich amorfní panely byly hodně populární a hodně lidí je teď nešťastných, že jejich počty nemůže rozšiřovat.

          Ale hlavně s tou konkurenceschopností je to těžké. Jak chcete konkurovat státům, který byly zbídačené komunizmem nebo jinou diktaturou a po uvolnění trhu jsou tam lidé ochotní dělat za almužnu? Buď musíte snížit životní úroveň na jejich úroveň, což nikdo nechce nebo zavést dovozní cla. On čistě volný trh může fungovat jenom tam, kde je přibližně stejná životní úroveň.

          1. Konkurencieschopnost som
            Konkurencieschopnost som myslel cenovu. Kvalitu neriesim. Predpokladam, ze tie cinske na tom nie su nijak zle, ale od nemcov by som logicky ocakaval vyssiu kvalitu.

            A o tom, ci je cina zbedacena komunizmom sa tiez velmi nechcem bavit. Mam na to trocha iny nazor a nechcem byt za flame throwera 🙂

            Hlavne nevidim dovod, preco by mala EU chranit vyrobcov europskych panelov namiesto spotrebitelov v EU. Ja ako zakaznik sa rozhodujem o tom co kupim. Ak je to cinska sracka normalnej kvality (tzn tak nejak ocakavana kvalita) za tretinovu cenu, tak je to pre mna vzdy lepsie ako predrazena nemecka uberkvalita.
            EU chrani vyrobcu namiesto spotrebitela a to je IMHO zle.

            Ak sa EU tym clom snazi nejako chranit cinskych obcanov ktori pracuju v tej fabrike za almuznu, tak je to zasa uber kapusta do hlavy nepricetnym volicom.

              1. Od toho je tu trh, aby sa s
                Od toho je tu trh, aby sa s takou situaciou vysporiadal.
                Ked budem sediet doma na podpore, tak si taky panel nekupim. Ked si taky panel nikto nekupi, nebude potreba ho vyrabat. Ked ho nebude potreba vyrabat – cinan zostane tiez na podpore.

                Alebo nebudem sediet doma so zalozenymi rukami a pojdem robit nieco ine. Alebo sa znizi aj moja cena prace a pojdem robit za almuznu.

                Nemyslim si, ze je spravne takto umelo regulovat trh.

                1. Regulovat trh určitě
                  Regulovat trh určitě správné není, ten už je teď přeregulovaný až běda. Já jsem příznivec liberálního přístupu. Ale ono to předpokládá, že všechny strany hrají fair play. To, že se obětujete v zájmu nějakého většího vyrovnávacího ekonomického cyklu, který se uzavře někdy za desítky let, je sice chvályhodné a jako bezejmenné číslíčko grafu v učebnici ekonomie to bude za sto let hezky vypadat, ale z pohledu konkrétního lidského života je to hodně blbý nápad. Ono někdy je lepší si připlatit a nechat toho druhého, aby nás svojí životní úrovní dohnal, čímž jeho konkurenční výhoda padne, než se vzájemně nechat vyhladovět.

                2. Já si narozdíl od vás
                  Já si narozdíl od vás nemyslím, že problém je v ceně práce, tedy kdo za kolik dělá. Už teď je cena práce v Číně okolo 7-8 tisíc kč, jak si stěžují firmy.

                  Problém je v pravidlech co se musí „zaplatit“ u nás a v číně ne.
                  Berte hygienické pravidla co jsou u nás povinná a v číně ne, sociální zabezpečení-v číně ne, bezpečnost práce-v číně ne.

                  toto vše musí evropská firma zaplatit, a z dobrých důvodů(nejsou pak revoluce, že lidi nemají co žrát apod.), zato čínská na to kašle (má tanky a nebojí se je použít viz89 ČSSR vs ČLR).

                  Pak započteme, přístup k duševnímu vlastnictví a tím nemyslím, patent na 100 a více let, ale mít ho 5-10let max 15 a pak konec. Jenomže číňan kašle na jakýkoliv interval ochrany.

                  Za mě problém číny vs evropa není v nekonkurenceshcopnosti, ale aby cla vyrovnali povinost nákladů co má evropan (hygiena atd.) vůči tomu co nemá číňan. Ostatní „nechat“ trhu.

                3. Máte naprostou pravdu, ale
                  Máte naprostou pravdu, ale to všechno vyjmenované do kolonky cena práce patří. To není jenom výplata zaměstnanců, ale všechny odvody, náklady, byrokracie a omezení, které musí zaměstnavatel odvést a splnit, aby vůbec mohl něco produkovat.
                  A těmi „dobrými důvody“ jste naprosto přesně shrnul to, co jsem se tu pokoušel vysvětlit kolegovi.

                4. já si nemůžu pomoct a
                  já si nemůžu pomoct a musím reagovat 🙂 Jak slyším stížnosti na „omezení a byrokracie“ tak se mi vždycky otevírá kudla v kapse. Ono je dobré, než začnu nadávat se alespoň 10sekund zamyslet z jakého důvodu ta omezení a povinnosti vlastně vznikla a z 99% případů je za nimi zcela racionální důvod a to zajištění rovných podmínek podnikání pro všechny.

                  Druhá věc je, že ta opatření jsou velmi často (i úmyslně) naprosto nesmyslně zformulované a tím pádem i neúčinné. To ale v žádném případě neznamená, že je možné se bez těchto pravidel obejít a zároveň garantovat rovné podmínky pro všechny.

  2. Mnoho dealerů má
    Mnoho dealerů má evidentně velký strach o své finance, které inkasují na prodaných autech. Když není možné na Tesle také něco pumpnout, tak ji raději pokusí zákázat mít vlastní prodejny. Nebo se jen ostatní američtí výrobci tímto krokem snaží dosáhnout toho, aby se Tesle nedařilo. Kdybych mohl, tak jim tu petici také podepíšu. Jen ať jim Tesla ukáže, co dokáže 🙂

Napsat komentář