V Mladé Boleslavi se budou vyrábět plug-in hybridy a elektromobily

Jan Horčík - 04 Říjen 2011

Včera proběhla v Brně konference E-mobilita: vývoj a trendy 2011-2015. Zúčastnili se jí prakticky všichni, kdo mají v České republice k elektromobilitě co říct. Zaznělo i pár překvapivých informací, zejména z úst Petra Kristla ze Škoda Auto. ČEZ elektromobilita elektrokola elektrická Avia

ČEZ začal v oblasti elektromobility nově spolupracovat také s dvojicí firem Smith Electric Vehicles a Avia, testuje jejich elektrické nákladní auto Newton
foto: fresharena

Petr Kristl má ve Škoda Auto na starosti vývoj elektrické trakce. Ve své prezentaci e soustředil, a to bez okolků, především na četná úskalí, která postupný přechod automobilek na elektromobilitu přináší.

Bylo příjemné vidět konkrétní prezentaci s velmi jasnými, ačkoliv třeba časově velmi vzdálenými fakty. Kristl se nejprve opřel o historické dědictví koncernu Volkswagen, když zmínil Volkswagen Golf CitySTROM, jeden z prvních moderních sériově vyráběných elektromobilů.

Ten se vyráběl počátkem 90. let, využíval olověné baterie a stál tehdy stěží uvěřitelných 50 000 marek (západoněmeckých, pochopitelně). Není divu, že se prodalo pouze 300 aut. Přesto, byl to začátek.

Kristl potvrdil, že Škoda letos pustí do provozu prvních 10 testovacích kusů Škoda Octavia E GreenLine. Vezmou si je především partneři. Jde o plné elektromobily s hmotností kolem 1,6 tuny, které jsou o 286 kg těžší proti standardní benzinové verzi. Baterie o energii 26 kWh váží kolem 300 kg.

Škoda Octavia Green E line

Škoda Octavia Green E Line se už v Mladé Boleslavi začala vyrábět.
foto: ŠKODA Auto

Kristl potvrdil, že Škoda nebude vyvíjet ani vyrábět mild-hybridy nebo plné hybridy. "Tato dvě stádia přeskočíme," řekl doslova. Mladoboleslavská automobilka se podle něj bude soustředit plug-in hybridy a čisté elektromobily. Vedení bezesporu zvolilo tu správnou cestu.

A je vidět, že Škoda věnuje novému vývoji v oblasti automobilového průmyslu značnou dávku pozornosti. Kristl načrtl budoucnost alternativních elektrických pohonů ve Škoda Auto jasně. Čistě elektrický pohon bude určen především pro malá auta do města. Plug-in hybridní pohon pak pro vozy typu Octavia a podobně, kde je dojezd kritickým atributem.

Zároveň dodal, že Škoda bude vždy dodávat taková auta, která splňují nároky zákazníků po všech stránkách. Elektromobily a plug-in hybridy tedy budou jak 100% bezpečné, tak nabídnou i 100% komfort - v oblasti vytápění, klimatizace apod. Právě tam spočívají dnes obrovské výzkumné a vývojové výzvy.

e-mobility Brno 2011


foto: fresharena

Na okraj zmínil také řešení s rozšiřovačem dojezdu (E-REV či obecně REV) a vodík jakožto palivo. E-REV je podle něj poměrně zajímavá alternativa v tom, že zákazník si např. koupí auto s čistě elektrickým pohonem, které však bude připraveno na pozdější instalaci přídavného spalovacího motoru, který bude sloužit jako generátor pro výrobu elektřiny a dobíjení baterie.

Vodík je podle Kristla hudbou budoucnosti vzdálené několik desítek let. "První prakticky využitelná auta pro zákazníky očekáváme na trhu kolem roku 2035," řekl. Přišel také se zajímavým poznatkem. "Podle nás bude většina lidí dobíjet elektrická auta v noci doma." Ohradil se tak proti tomu, že rozvoji elektromobility brání chabá infrastruktura dobíjecích stanic.

Nakonec Kristl, stejně jako několik řečníků po něm, zdůraznil, že to co teď nejvíc chybí jsou lidé. Kvalitní technologové, vědci, výzkumníci. Z jeho úst zazněl apel na dodavatelský řetězec (směrem k dostupnějším, levnějším bateriím) a akademickou sféru (která by měla pomoct najít nové technologie baterií, např. lithium-vzduchové).

Přesto je ale podle Kristla primárním problémem České republiky jako takové a místního průmyslu zmíněný nedostatek kvalifikovaných pracovníků. "Zejména jsou to obory jako elektrochemie, mechatronika," dodal. Škoda Auto podle něj počítá s tím, že do 20 let bude penetrace elektrických aut (plug-in hybridy plus elektromobily) činit 35-40 %.

Bude proto nutné tomu přizpůsobit celou automobilku. Například už jen logistika více než 300kg baterií není jednoduchá. Stejně tak bude třeba nový marketing, komunikace, servisování, zkušebnictví. Proto je podle něj důležité se identifikovat s určitou vizí. "Český průmysl musí rozvíjet kompetence," řekl Kristl a mínil tím opět především vzdělávání lidí v těch správných oborech.

Nakonec Kristl jakožto odborník na slovo vzatý na dotaz, zda vidí budoucnost v oblasti výměny baterií, odpověděl jednoznačné "ne".

Škoda Octavia Green E Line


foto: fresharena

Prezentace Petra Kristla byla doslova nabitá informacemi a kdo ji viděl, nemohl účasti na konferenci, stejně jako na celém Strojírenském veletrhu, jehož byla součástí, litovat.

Kromě Kristla samozřejmě vystoupili také další. Tomáš Knespl ze společnosti zopakoval již několik měsíců starý závazek vybudovat do konce letošního roku v České republice 50 dobíjecích stanic a do roku 2013 celkem 200 dobíjecích stanic včetně rychlodobíjecích podél hlavních tahů.

Zlom v oblasti elektromobility vidí jako takový v letech 2015/2016 a v roce 2020 očekává firma podle svého velmi konzervativního odhadu v České republice na 50 000 elektromobilů. Už příští rok vyprší ČEZu exkluziviní smlouva se značkou Peugeot, a tak pravděpodobně do své elektrické firemní flotily přidá i další vozy. Dá se očekávat, že mezi nimi bude i značka Škoda Auto.

Eva Šelepová ze společnost E.On prezentovala především četné marketingové aktivity firmy v oblasti elektromobility. Včetně prodeje elektroskůtrú, testu flotily Smart ED a dalších aktivit.

Pavel Tomíček z RWE pohovořil o tom samém za RWE. Zmínil, že brzy bude RWE otevírat dobíjecí stanici v Praze ve spolupráci se společností Siemens. Tuto stanici bude otevírat společnost E.On. Zároveň prezentoval odhad, že v roce 2020 bude v ČR kolem 135 000 elektromobilů. Dodal, že elektromobilita nebude ani tehdy pro velké energetické firmy byznys ve smyslu pouze prodeje elektřiny. Podle něj bude nutné zajišťovat mnohem víc, než jen to - pouze na tom by se totiž skutečně výnosný byznys postavit nedal.

Do roku 2020 bude tedy podle něj elektromobilita představovat především B2B záležitost. To je ale příležitost pro firmy jako a další vyvinout skutečně funkční řešení, např. clearingová centra, která pak umožní masivní rozvoj elektromobility směrem ke koncovým spotřebitelům, kteří pak budou moct využívat uživatelsky velmi jednoduché služby.

Velmi zajímavou prezentací přispěl Aleš Douček, vedoucí oddělení vodíkových technologií Ústavu jaderného výzkumu v Řeži. Rozpovídal se o trihybridním vodíkovém autobusu, kterým jsme se před časem sami svezli. Zmínil velmi zajímavou informaci, a to že jaderné reaktory 4. generace jsou v současné době vyvíjeny primárně pro produkci vodíku, nikoliv elektřiny.

auto Škoda Roomster elektrická přestavba EVC Group

Elektrická přestavba Roomsteru není levná (min. 500 000 Kč), ale svezení je příjemné
foto: fresharena

Nakonec jsme si krátce vyzkoušeli elektrickou přestavbu z dílny , která byla k dispozici před pavilonem. Moderní auto přestavěné na elektromobil vypadá uvnitř i zvenčí o poznání lépe než nedávno testovaná přestavba vozu Fabia. K vidění byla venku i Octavia GreenELine - tu o všem nebylo možné projet.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V šípkovém království se spící kráska konečně probudila. Že nejsou specializovaní odborníci? No bodejť by jste je měli, když jste "dvě fáze" na kterých specialisté postupně rostou "přeskočili".
Promiňte ale nemohl jsem si pomoci, když velké korporace dnes s velkou slávou objevují to, co na tomto serveru už je jasné léta a co oni celá ta léta usilovně popírali.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je v pořádku, jen si postěžujte :-)
Ta prezentace Petra Kristla ze Škoda Auto by mě velmi, velmi zajímala. Není náhodou k dispozici?

Obrázek uživatele Jan Horčík

Budeme mít k dispozici během dneška či zítřka, zašleme emailem.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

máte k dispozici nějaké fotografie z uvedené konference?

Obrázek uživatele Jan Horčík

Fotografie jsme doplnili do článku.

---

šéfredaktor Hybrid.cz


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilveletrh e-Salon