V Londýně jezdí první černý taxík do zásuvky, majiteli ušetří jmění na účtech za naftu

Londýn má spoustu ikon. Kromě doubledeckerů a červených telefonních budek jsou to i typické černé taxíky. Nově umějí jezdit i na elektřinu.

Nový plug-in hybridní taxík LEVC TX, známý také jako TX eCity, vyrábí společnost London EV Company (LEVC) se sídlem v Coventry. Dnes ovšem patří čínské automobilce Geely.
foto: LEVC

Nový plug-in hybridní taxi vůz TX eCity společnosti LEVC si aktuálně převzal první zákazník. Tím se stal David Harris z Chingford v severovýchodním Londýně.

Auto ujede 130 km čistě na elektřinu – a na elektřinu jezdí pořád. Je vybaveno 31kWh li-ion baterií LG Chem, elektromotorem Siemens o výkonu 110 kW a malým 1,5l spalovacím tříválcem Volvo, který funguje jako range-extender.

Nikdy tedy nepohání přímo kola, ale pouze vyrábí elektřinu pro elektromotor nebo baterii. Dobíjet je navíc možné také přes CHAdeMO konektor (50 kW) nebo Mennekes Typ 2 (22 kW).

Auto váží 2230 kg, měří 4857 mm na délku, 1874 mm na šířku a 1888 mm na výšku. Rozvor činí 2986 mm. Celkový dojezd včetně jednoho naplnění nádrže je 607 km.

David Harris, bývalý profesionální tenista, který jezdí taxíkem už 20 let, očekává, že mu auto ušetří měsíčně až 600 liber. Stojí sice asi o £12 000 více než běžná, čistě spalovací verze (tedy asi £55 000), ale i tak se investice rychle vrátí.

64 Comments on “V Londýně jezdí první černý taxík do zásuvky, majiteli ušetří jmění na účtech za naftu”

  1. Několik našich taxíkářů jsem zkoušel přemluvit na
    Několik našich taxíkářů jsem zkoušel přemluvit na elektro,
    všichni viděli problém v tom vylézt z auta a zapojovat kabl, oni radši hnijí na prdeli a čumí na televizi když čekají na rito.
    Druhý nejčastější argument byl, že když vezou zákazníka do Vídně na letiště tak nemůžou ztrácet čas někde nějaým nabíjením.
    Prostě nechtít je horší jak když nemůžeš.
    Nicméně toho REXE těm angličanům závidím a dal bych za něj cokoliv, mne už odtahovky stáli hodně peněz, kolikrát mi auto zdechlo 5 Km před nabíečkou a ve Franci mám rekord, 1Km před nabíječkou na dálnici ! Odtah stál 330 Eur. 🙂

      1. trefa 🙂 Už bylo mnohem, mnohem hůř, tohle jsou
        trefa 🙂 Už bylo mnohem, mnohem hůř, tohle jsou maličkosti.
        Všechno není tak černé jak to vypadá, vždy může být hůř.
        A nějaká vybitá baterka, říkal jsem si že jsem v prdeli, pak jsem viděl před Tescem žebráka bez nohy a bez ruky a pochopil jsem kdo je opravdu v prdeli.

    1. Kupte si maly benzinovy inverter a nastavitelnou nabijecku
      Kupte si maly benzinovy inverter a nastavitelnou nabijecku 6-16A. Pro nejhorsi scenare mate vzdy zachranu. Ja mam takovy inverter a muzu nabijet 10A. Zatim jsem to nepotreboval, ale 2x jsem to uz vezl sebou v Ionu pro pripad ze v neznamem kraji zustanu bez proudu. Invertor dava cisty sinus a je tichy a uspornejsi. Neni to sice eko, ale 1x rocne 1 litr benzinu snad neznici planetu. 3500 VA je docela velky. aukro.cz/generator-elektrocentrala-kraftwele-i3500-inverter-6924147475

      1. To jsem si pořídil hned po té co mi poprvní došla
        To jsem si pořídil hned po té co mi poprvní došla elektřina ve Francii. Koupil jsem si Hondu EU20i, je to invertor a super mašina. Na práci a kempování super, testoval jsem jak nabíjí a nabíjela jakžtakž přijatelně až na 13 A, ale bylo to v létě doma v garáži. Když jsem jel v březnu 2017 do Počátek, došla elektřina 5 km před Vystrkovem, to ještě nebyl E.on v Jihlavě. Ten den se vrátila zima, padal sníh a bylo -1. Honda vrčela hodinu naplno a nenabila vůbec nic ! Proud jsem nastavil na 6, na 10 a stejně to nenabíjelo. Ty mrazy jsou potvorstvo. Nakonec jsem poprvé v životě rád viděl policii, která mi do měřícího superbu naložila partnerku a dítě a odvezli je na benzínku, pryč z dálnice. 🙂
        Kluci Tesla je Tesla ! A SCH je SCH !!!

        1. Podle meho to nebylo mrazem, ale nepropojenim N a PE. EV i
          Podle meho to nebylo mrazem, ale nepropojenim N a PE. EV i ICCD (cihla) kontroluje zda je sit bezpecne jistena. Kdyz neni spojeni mezi N a PE, tak se neda nabijet. U elektrocentraly neexistuje rozdil mezi L a N, centrala neni propojena se zemi a je to izolovany obvod. Vcelku je jedno, ktery vodic se pouzije jako L a ktery jako N. Ja se ridim jak jsou zapojene zasuvky doma a definuji levy kontakt v zasuvce centraly jako L a pravy jako N. Takze propojim v obycejne vydlici N a PE malym dratem a zastrcim do jedne ze zasuvek. ICCD zastrcim do druhe zasuvky v centrale a EV se spolehlive nabiji.
          Jinak souhlasim, Tesla je Tesla a cekam na TM3. Uz jsem se rozmyslel nad S, ale to je tak velke auto, ze bych nikde nezaparkoval. Mel jsem Passat Combik a uz to byl mazec, parkovaci mista z 20% neslo vyuzit.

          1. Zima nemohol byt problem, hondy startuju a bezia aj v
            Zima nemohol byt problem, hondy startuju a bezia aj v minusovych teplotach vyborne. Cim je chladnejsie, tym vecsi vykon mozno dlhodobo odoberat. Len pozor – pre nabijanie EV nemozno mat zapnuty eco mod (korytnacka). Pre Hondu 20i treba v teplom pocasi pre bezpecnu prevadzku nastavit max. 6A, lebo ma trvaly vykon len 1600W. V chlade znesie 9A, pri 10A sa uz trapi. Na 13A uz vobec nemoze fungovat. Prepojenie zeme s nulakom je samozrejme nutne. Najlepsie je pouzit prechodnu vidlicu s prepojenym nulakom na zem, napr. tuto:
            http://www.inkom.sk/ml220wt16ug-vidlica-220v-wt-16u-g-biela-pes-macka/ – je nutna, ked ma elektrocentrala len jeden vystup, alebo ked ma dva oddelene vystupy.

            1. Je to podivné, ale když jsem centrálu koupil tak jsem ji
              Je to podivné, ale když jsem centrálu koupil tak jsem ji hned vyzkoušel a auto skutečně nabíjelo ( v létě v garáži a mezi autem a hondou wattmetr a ampérmetr ) a to jsem nulák se zemí nepropojoval. Na dálnici v mraze, zapojení ůplně stejné jen bez měřáku a nefachčilo to. Jinak Honda startuje okamžitě ať je léto nebo zima a samozřejmě přepnuto na zajíce.
              Snad to ještě někdy vyzkouším, protože mi to fakt vrtá hlavou proč to nešlo.

                1. Je to možný, nikdo neví co Číňan dovnitř namontoval a
                  Je to možný, nikdo neví co Číňan dovnitř namontoval a zapojil aby to měřilo. Byl to krám za 300 z Tesca.

                2. Neco podobneho mam doma, kdyz si vecer vzpomenu, zkusim to pro
                  Neco podobneho mam doma, kdyz si vecer vzpomenu, zkusim to pro zajimavost propipnout.

                3. Už se o tom tady psalo vícekrát, myslím dost o tom napsal
                  Už se o tom tady psalo vícekrát, myslím dost o tom napsal Josef, že by se měl dát mezi PE a N nějaký rezistor aby ten generátor nabíjel. Nicméně za nějaký den to zkusím s měřákem i bez něj.
                  Honda rok nejela a jistě nebude na škodu ji nechat proběhnout.

                4. Tak u meho nic ani na 20Mohm rozsahu.
                  Tak u meho nic ani na 20Mohm rozsahu.

                5. Taky jsem to měřil a taky nic…
                  Já si myslím, že prostě

                  Taky jsem to měřil a taky nic…
                  Já si myslím, že prostě když ty baterky vyjedu na želvu až tak že se auto zastaví a navíc mrzne tak asi mají nějaký velký vnitřní odpor nebo co a potřebují větší proud a větší napětí aby započal ten nějaký elektrochemický děj v těch bateriích a asi těch 6 či 10A to nedokázalo odstartovat nebo fakt nevím. Zapojený to bylo správně, generátor jsem od tý doby použil bez problému 3x…..
                  Několikrát jsem pozoroval, že když jsem baterky vybil na želvu až do zastavení auta tak prvních 15 minut nabíjení ze sítě při 3,6 kW se taky nicmoc neděje, na rychlonabíječce to není poznat ta jede jen chviličku pomaleji a pak hned naplno.
                  Prostě hlava mi to nebere.

                6. meraky predsa zrejme neboli zapojene na zemniaci vodic, ale
                  meraky predsa zrejme neboli zapojene na zemniaci vodic, ale len medzi nulak a fazu.

          1. Je to tak, když mrzne tak to prostě nenabíjí, stane se že
            Je to tak, když mrzne tak to prostě nenabíjí, stane se že jsem na nabíječce hodinu a nedostanu se ani na 80%.
            V létě za 30minut i 95%.
            Chce to prostě ještě vývoj, pořád jsme na začátku EV cesty.
            Samozřejmě že Tesla to má zmáknutý lépe, ale stojí jako 4 Nissany.

    2. nabky.com, partizánske – taxim-pe Partizánske, Slovakia
      nabky.com, partizánske – taxim-pe Partizánske, Slovakia Description/Popis DC: 1xCHAdeMO 44 kW AC: 2×230 V 3,7 kW
      2×400 V 11 kW 2×400 V 22 kW
      GPS 48.628259, 18.369540
      Platba Je to súkromná stanica pre taxíky. Pre verejnosť sme sa zatiaľ dohodli tak, že si treba pýtať povolenie v prípade núdze.

  2. Ušetří opravdu hodně peněz !
    Za prvé, ekoauta nemusí

    Ušetří opravdu hodně peněz !
    Za prvé, ekoauta nemusí platit Road Tax a Motor tax což je silniční daň a poplatek za emise. Na každý auto je jina cena, v roce 2012 jsem na Volvo XC 90 platil v Unted Kingdoom RTax a MTax bezmála 6.000,- Kč za půl roku !!! Za pojištění auta přes 40.000,- Kč a pamatuji dobu kdy nafta stála £ 1,70 -51 Kč.
    Za druhé, v Uk elektřina z větší části pochází z větrníků, v UK fouká pořád a hlavně v noci mají elektřiny nadbytek, jinak nabíjení elektromobilů je v UK i v Irsku zadarmo.
    Za třetí, dobíjecích sloupků jsou plný ulice a ty jejich tradiční Black Taxi čekají v řadě několik hodin než se dostanou dopředu a mají zákazníka. S palubní nabíječkou 22kW nabijí víc než dost a ani nepotřebují DC rychlodobíjení a navíc si během stání můžou zadarmiko topit. Jinak rychlonabíječek je v UK mraky a na parkovištích běžně mají i čtyři a chademo jede až na 60kw skutečně.
    Za čtvrtý, podnikatelé a firmy platí za vjezd autem do centra Londýna denní poplatek a není zrovna malý, proto taxíkáři hodně využívají Toyoty prius aby tyto poplatky výše popsané nemuseli platit a podnikatelé Range Rovery, které jako hybridy na elektřinu neujedou skoro nic, ale jsou osvobozeny od strašných poplatků.
    Za páté, v Londýně jsou od rána do večera zácpy a víc stojíte než jedete a když můžete jet tak před Vás vletí skůtry a zase nejedete. Nissanem eNV-200 jsem jel napříč Londýnem, musel jsem přes centrum a jel jsem to 3,5 hod, ale na baterii 24 kWh jsem díky zácpám ujel na jedno nabití 299 Km a spotřebu jsem měl 2,2 kwh na 100 km a víc sežrala klimatizace než jízda.
    Angličani furt počítají, jsou hamižní a každou utracenou Libru si několikrát rozmyslí a ůspora £600 měsíčně je velmi významná. Za £600 si pronajmete krásný nový prostorný a plně zařízený dům. V UK je měsíční plat dělníka £1200-£1400 a elektromobili co jezdí zadarmo mají hodně rádi.

          1. A je férovější, že já jsem dal za eauto o 600 tis Kč
            A je férovější, že já jsem dal za eauto o 600 tis Kč více aby on a jeho děti a všichni ostatní nemuseli dejchat jedy ze starýho dieselu, že z ůspor kupuju a ve volném čase montuji FVE aby se v tom městě ještě dalo dejchat ?
            Ano, je to moje volba, nikdo mne nenutil !

            1. Zas kdyz to pozeneme do extremu, je ferove nutit nekoho do
              Zas kdyz to pozeneme do extremu, je ferove nutit nekoho do veci, kterou si nemuze dovolit? Vzit si pujcku, kterou nezvladne splacet, krmit deti nejlevnejsimi smakuladami, protoze na vic uz jim penize nezbydou jen proto, aby mel lepsi pocit, ze „netravi lidi okolo“ (necim, to zakony prakticky na celem svete zatim povazuji za legalni)?

              Ono o tomhle se pekne teoretizuje, ale priznejme si, ze spousta lidi si auto za 500+ proste dovolit nemuze (cenove dostupne ojetiny prakticky neexistuji). A chceme, aby radsi za praci jezdili necim co kouri nebo aby sedeli doma na davkach?

              1. Nadávají nám tu do fanatiků apd. ale souhlasím s názorem
                Nadávají nám tu do fanatiků apd. ale souhlasím s názorem jedné ženské. Cituji Někdo s tím musel začít…..
                Nikdo nikoho nemůže do ničeho nutit a ani to nechce, ale je smutné stát na křižovatce za 30 roků starým autem, které evidentně spaluje i olej a emisemi prošlokdoví jak.

                1. S obojim (nekdo musi, emise) naprosty souhlas.
                  Fanatici –

                  S obojim (nekdo musi, emise) naprosty souhlas.

                  Fanatici – obavam se, ze za tohle oznaceni si tak trochu muzou nekteri nekriticti propagatori sami (a jeste vic to prikrmuji ti teoreticti).

                  Kourici vraky – podle me to nebude az tak o veku, ale spis o vuli tyhle lidi na technicke/emisich kopnout do riti. Dokud bude tolerovane (a nahlas rikane) „kdyz mu to nedam ja, daji mu to vedle a ke me uz nepujde“, tak se nic nezmeni.

                  No nic, to tady asi nevyresime…

                2. fanatik je zväčša pôvodný zástanca niečoho, proti čomu
                  fanatik je zväčša pôvodný zástanca niečoho, proti čomu neskôr bojuje/propaguje opak. oveľa viac ako iní.
                  fanatik je zvyčajne jednostranný.
                  fanatici sú zvyčajne za idiotskými zákonmi, nariadeniami, ktoré mali priniesť pokrok, v skutočnosti prinášajú problémy väčšie a škodlivejšie.

        1. Jel jste nekdy taxikem ? Většina jizd je par km vetšinou po
          Jel jste nekdy taxikem ? Většina jizd je par km vetšinou po mésté. Taxikař tam a zpét ujede 20-30 km a pak dlouho predlouho čeka v radé nez na néj zase vyjde řada. I taxi co jezdi na telefon nebo pres vysilacku, prosté vetsinu aut necinné prostoji a je to jen o tom nebejt linej a vylezt z aura a zapojit kabel, zabere to ani ne minutu.
          Jinak v anglii jsem vidél nabijecky qualcomm na kterych nabijeli Leafy bezdratové a na dalnici M1 mezi Milton Keyness a Glasgow je už tusim dan do provozu usek asi 200 km kde je v dalnici bezdrátové dobijení za jizdy. Byl jsem tam před 2 roky a teprve to byla stavba. Mit Teslu jedu se tam podivat jak to dopadlo, Nissanem 24kwh už ne 🙂

    1. Skuste si preštudovať toto:
      Skuste si preštudovať toto: teslamagazin.sk/tesla-model-s-spotreba-vs-diesel-volvo/
      Vyplýva z toho to, že všeobecne takmer každý elektromobil je úspornejší ako klasický spalovák (a samozrejme vyprodukuje menej emisií) aj keby všetka energia na nabitie batérií pochádzala z fosílnych palív.
      A elektromobil sa dá nabiť len z energie pochádzajúcej z obnovitelných zdrojov, spalovák nie.

      1. Teraz ma niečo napadlo. Čo tak vyrábať elektro-auto do
        Teraz ma niečo napadlo. Čo tak vyrábať elektro-auto do ktorého by sa montoval eště prídavný spaľovací motor na dobíjanie článkov. Podľa tejto zprávy by to malo byť úspornejšie v porovnaní s klasickým spaľovacím motorom.

        1. Dobré ráno 🙂 Toyota to vyrába už viac ako 20 rokov a
          Dobré ráno 🙂 Toyota to vyrába už viac ako 20 rokov a volá sa to HEV, alebo hybrid. V posledných rokoch dokonca vyrábajú také hybridy, ktoré sa dajú dobíjať aj zo zásuvky (HEV iba spalovacím motorom) a tie sa nazývajú PHEV.
          Máte ešte nejaký nejaký „vynález“ ?

    2. Pri sucasnej bateriovej technologii je to velmi dobre
      Pri sucasnej bateriovej technologii je to velmi dobre riesenie, aj ked ja by som preferoval odnimatelny range extender kde si namiesto neho mozes pridat pridavnu baterku na zalade jazdneho stylu a vyuzitia. Ak dobije cez obednu prestavku tak po meste ako je Londyn viac ako 200-260 za smenu asi nenajazdi. K tomu mas hold mode, takze si mozes usporit bateriu na vyuzitie v bezemisnej zone a taktiez vyuzivat autobusove pruhy. Skvele riesenie pre taxikara. Pritom ak ides medzi mesto vzdy mas moznost vyuzit REX.

  3. Jen trochu počítání.. cena nafty v UK, 1,22 libry. Tj. za
    Jen trochu počítání.. cena nafty v UK, 1,22 libry. Tj. za měsíc projede podle jeho propočtu (600liber měsíčně)492 litrů nafty. Otázka jakou má takový auto standardní spotřebu. 8l / 10l / 15l na 100km ? Navíc nepočítám s cenou elektřiny, takže aby ta úspora byla opravdu 600liber, musel by mít elektřinu grátis.

    1. Nemusis byt velky matematik aby si si spocital co je
      Nemusis byt velky matematik aby si si spocital co je vyhodnejsie ak je leazing hybridu drahsi o 10 libier na tyzden a usetris 100 libier na palive tyzdene tak to je 90 cisty profit tyzdenne a pravdepodobne sa zvysi aj spolahlivost a znizia naklady na servis.

Napsat komentář