V Česku za půl roku přibylo přes 2000 aut na baterie

V České republice za první půlrok přibylo 1254 nových elektromobilů (+248 %) a dalších 747 plug-in hybridů (+479 %). Celkově trh s novými vozy poklesl o 26 %.

Jedním z nejprodávanějších elektromobilů za uplynulý půlrok byla v Česku pochopitelně Škoda CitigoE iV.
foto: Škoda

V období leden-červen 2020 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 95 030 nových osobních vozidel, což představovalo meziročně o 33 468 registrací méně, tj. -26 %.

V dlouhodobém srovnání se jedná o historicky nejzásadnější meziroční pokles registrací nových osobních vozidel v České republice. Doposud jich nejvíce bylo v uvedeném období evidováno v roce 2017 (144 451), naopak nejméně v roce 2006 (63 783).

„V uplynulém půlroce bylo registrováno 2 001 osobních elektrických vozidel (EV, s externím dobíjením), před rokem to bylo jen 489 těchto vozidel. Z uvedeného počtu bylo 1 254 bateriových elektrických (BEV; 63 %) a 747 plug-in hybridů (PHEV; 37 %),“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává:

„Z alternativních paliv bylo registrováno o téměř třetinu (31 %) více automobilů s hybridním pohonem. Přibližně každé 47. nově registrované osobní vozidlo bylo letos elektrické (EV). Celkem se BEV a PHEV vozidla v uvedeném období na všech registracích podílela 2,11 % (pozn. v květnu jen 1,11 %, letos nejméně). Celkem 22 automobilek v letošním roce registrovalo nová osobní vozidla s externím dobíjením, 51% podíl patří Škodě Auto, s výrazným odstupem pak figurují s 11 % druhá Tesla a s 10 % třetí Hyundai.“

Automobilka Škoda Auto v uplynulých 6 měsících registrovala celkem 1 024 osobních vozidel s externím dobíjením (595 BEV + 429 PHEV). Podíl na všech registracích těchto vozidel tak činil 51 %.

Celkem 226 registrací bateriových elektrických vozidel si připsala Tesla (11 %), 204 registrací (201 BEV + 3 PHEV) pak patřilo Hyundai. Následovaly BMW (111), Volvo (81), Volkswagen (53), Ford (38), Renault (37) a další.

72 Comments on “V Česku za půl roku přibylo přes 2000 aut na baterie”

  1. „226 registrací bateriových elektrických vozidel si
    „226 registrací bateriových elektrických vozidel si připsala Tesla“

    To by me zajimalo, kde je tech zbyvajicich 600 natesenych cekatelu na TM3 – podle serveru, kde se registrovali lide, co udajne slozili zalohu jich v CR melo byt pres 800 (a nekteri odvazlivci to odhadovali na tisice). Proste jako obvykle, 90% „registraci“ tam byly jen vlhke sny nejakych cipisovych ekvivalentu (troli farma)…

              1. Já myslel že vás práce baví kdy si můžete kupovat Soul.
                Já myslel že vás práce baví kdy si můžete kupovat Soul. 🙂 .I když vím že to nemusí jít ruku v ruce. Já kupoval doteď jen ojetiny a i u nich tady trvá asi 14 dní než se vyřídí papíry. A zdálo se mi to jako věčnost. Pak jsem se dozvěděl že na novou Toyotu se čeká třeba 2 měsíce nebo i víc a nechápal sem….

                1. Ona práce baví jen pár desítek let, pak začne unavovat.
                  Ona práce baví jen pár desítek let, pak začne unavovat.

          1. Ja to spis psal jako male memento toho, jak svaty zapal
            Ja to spis psal jako male memento toho, jak svaty zapal internetovych bozich bojovniku za cokoliv obvykle vypada ve svetle reality.

            Ad Y, zrovna nedavno jsme se bavili s kolegou v praci (premysli o porizeni nejakeho EV), ze spis nez 3 bych si vybral Y, jeho vcelku trefna odpoved byla: ale vzdy stoji tolik, co mirne jete S. Takze ani tady myslim nebude velka cast „rezervaci“, kdo nepotrebuje tazne (a nevyhovuje mu kufr trojky), tak zrejme davno jezdi v S a neceka na Y.

            1. Když ti stačí sedan, tak si rovnou můžeš koupit trojku,
              Když ti stačí sedan, tak si rovnou můžeš koupit trojku, případně i mírně jetou trojku. Pro rodinu se hatchback přece jenom hodí více než sedan a pak už jde jenom o to, jestli chceš auto nové nebo jeté. A co jsem se díval na ceny, tak tím „mírně jeté“ znamená staré tak 3-4 roky a 100.000+ km.

              1. Co vadi me (a asi i rade dalsich lidi) je u trojky ten
                Co vadi me (a asi i rade dalsich lidi) je u trojky ten stupidni sedanovy kufr (ktery je u S reseny „normalne“). Fyzicky jsem Y nevidel, tak jak je na tom s mistem v porovnani s S, netusim. Co se cen ojetin tyce, je to mozne, uz to dva roky moc nesleduju 😉

          2. Já to mám stejně. Rezervováno mám 4 roky, hned od day
            Já to mám stejně. Rezervováno mám 4 roky, hned od day one. Byla to ovšem tak dlouhá doba, že už mně prostě opustil ten hype a taky se mi změnily priority. Navíc nejistota kvůli koroně. Pokud bude vše ok, koupím prostě Y made in DE a nebo jeté X.

  2. Svatá Boží prostoto, tj. Pavlíku: v článku jsou
    Svatá Boží prostoto, tj. Pavlíku: v článku jsou zmíněny kategorie a jejich jednotliví zástupci, kteří se na cestách ČR vyskytují v počtu větším než malém :-). Kategorie, jejichž zástupce je nutno na cestách hledat s lupou – tj. eV mrdky v článku pochopitelně zmíněny nejsou – protože nestojí za zmínku. On samotný ten článek je slabý, protože vůbec neuvádí jedno z nejrozšířenějších SUV tj. Suzuki Vitara. Tu naštěstí ale není třeba na cestách hledat s lupou. Čus, prostáčku, Dlaždič.

      1. A za to poděkujme vysokotlakému přímému vstřikování a
        A za to poděkujme vysokotlakému přímému vstřikování a turbodmychadlům…bez nich jsou částice větší a tedy sice nic zdravého, ale více je umí tělo filtrovat a zbavit se jich- čím menší částice, tím hlouběji projde..

      2. „Emise z pneumatik nebo brzd se označují jako NEE
        „Emise z pneumatik nebo brzd se označují jako NEE (Non-exhaust emissions). Patří do nich i opotřebení podvozku nebo silnice. A zatímco legislativa kontroluje množství částic vypouštěných z výfuků, na NEE se žádné regulace nevztahují.

        Přitom právě NEE mají mít podle analýzy větší podíl na znečištění ovzduší než částice z výfukových plynů. Problémem pro ovzduší jsou částice velikosti PM2,5 (menší než 2,5 mikrometru), celých 60 procent z nich patří k NEE. U velikosti PM10 (menší než 10 mikrometrů) je to dokonce 73 procent. S těmito čísly přišla další analýza“

        1. Date mi, prosim, odkaz na tu studii, co jste cetl?
          Pokud s

          Date mi, prosim, odkaz na tu studii, co jste cetl?
          Pokud s elegislativa vztahuje pouze na vyfuky, pak asi vedci vice rvali, ze je problem s vyduky nez pneumatikami, ne? Podle me se resi to, co vedci uvedou jako nejpalcivejsi. Nakonec si jeste musime uvedomit, ze legislativa je taky docela zdlouhavy proces. Kazdopadne jak byste si predstavoval, aby ta legislativa to resila? Me napada jedine – omezit individualni dopravu nebo mit auta o hmotnosti motorek.

          1. No evidentně si to vymyslel, kdyby ne už by tu ten odkaz
            No evidentně si to vymyslel, kdyby ne už by tu ten odkaz byl.

            Tohle už samo o sobě zavání konspirační teorií. Jen další odvrácení pozornosti od spalováků aby co nejvíc naházeli hnoje i na elektromobily.

            Na druhou stranu neříkám, že to není možné, ale podle mne to bude daleko menší množství než exhalace z výfuků.
            Až spalováci odejdou do věčných lovišť (to bude ale ještě hodně dlouho) tak možná pak bude ten vliv opotřebení pneumatik významný, protože už tu nebudou daleko větěí exhalace z výfuků.
            Dnes to nemá cenu vůbec řešit.

            Řeší se vždy ten největší problém ty menší až potom.

    1. samotřejmě – ale není to poslední novinka, je to dlouhobě
      samotřejmě – ale není to poslední novinka, je to dlouhobě jasné, jen se to v honu po CO2 nechce slyšet. Když jsem to tu několikrát otevřel, že je třeba si říct, kolik ušetřím, když jsem o tunu těžší, tak jsem byl kamenován…furt je ten klíč k nejmenší škodlivosti hmotnost…

    2. Mate zdroj toho tvrzeni, rad si jej prectu.
      Co se tyce brzd,

      Mate zdroj toho tvrzeni, rad si jej prectu.
      Co se tyce brzd, tak docela dobre reseni uz znam – predvidava jizda + rekuperace. Co se tyce pneumatik, rad bych nastudoval, o kolik g vic se obrousi s kazdym kg hmotnosti auta na urcitou davku km. A zda na to ma vetsi vliv hmotnost nebo pouzita smes. A jak velke jsou ty castice.

    3. To je ale argument PRO elektromobily, nikoliv proti. Jak
      To je ale argument PRO elektromobily, nikoliv proti. Jak víme, tak u nich je otěr brzd řádově menší. Pravda, vyšší hmotmost způzobí zřejmě tomu odpovídající vyšší opotřebení pneu, nicméně bych se zamyslel i nad tím, kvůli kterým vozidlům u nás jezdí ticíce 40t cisteren které nejen pálí naftu, ale také jim to od brzd a pneumatik pěkně lítá…

      1. Kolik g se změní v prach na destičkách než se opotřebí
        Kolik g se změní v prach na destičkách než se opotřebí a kolig g gumy na pneu než se ojede ? Když si představíte objem pneu (tj. obvod x šířka x cca 6 mm vzorku co se ojede) a objem brzné destičky (cca 5x5x0,5 cm)+objem disku brzdy, tak méně ojeté brzdy nebudou moc silný agrument pro EV. Mimochodem motorem se dá brzdit i ICE.

        1. Zapomnel jste na jednu „drobnost“. U tech ojetych pneumatik
          Zapomnel jste na jednu „drobnost“. U tech ojetych pneumatik musite spocitat jen rozdil mezi ojezdem ICE a odpovidajicicho (ne vahove, ale uzitkove) BEV.
          U ICE se sice da motorem „brzdit“ (uvozovka proto, ze motorova brzda je uplne neco jineho, co si pamatuji z vojny z T815), kde intenzita brzdeni trojky neodpovida ani intenzite brzdeni rekuperace na nejnizsi (jeste rekuperovatelny) stupen). Navic pri proslapu brzdy u BEV se nejprve zesiluje rekuperace. Kdo aspon jen trosku predvida, ma zrezivele kotouce, i kdyz jezdi denne. Videl jste na nich rez u pravidelne jezdenych ICE?

        2. Pokud nekdo napise, ze EV jsou horsi protoze jsou tezsi a tim
          Pokud nekdo napise, ze EV jsou horsi protoze jsou tezsi a tim padem se jim vic obrzduji desticky, tak jen reaguju, ze je to nesmysl, ze je to presne naopak, ze se jim opotrebovavaji o rad mene. Vubec jsem nepsal, ze je to nejake vyznamne mnozstvi.

            1. Já měl při 80.000km sílu destiček 90%. Nepředpokládám,
              Já měl při 80.000km sílu destiček 90%. Nepředpokládám, že bych je někdy měnil. Specifický otěr brzdového obložení na 1 km je pro osobní automobily 10 až 20 mg/km, pro lehké nákladní automobily asi 30 mg/km, pro těžké nákladní automobily asi 50 až 80 mg/km. Ještě jsme zapoměli na jeden typ otěru a emisí – i spojka má obložení…

                1. Kamarád asi bude hodně někde…
                  Kamarád asi bude hodně někde…

        1. Bylo to ono, jak jste argumenoval,z e ridic BEV bude jezdit
          Bylo to ono, jak jste argumenoval,z e ridic BEV bude jezdit brzda plyn a ridic ICE bude jezdit predvidave a podrazovat na 1 pred kazdym zastavenim? To jsme sice bral, ale rozhodne bych to nedaval jako vlastnost BEV x ICE ale jako vlastnost ridice.

      2. No, ne tak uplne. V nekterych clancih to kritizuji. Celkove to
        No, ne tak uplne. V nekterych clancih to kritizuji. Celkove to je argumet proti vsem autum a vice proti EM. Zkuste si promluvit s nejakym vlastnikem Tesly, kolim jim vydrzi pneumatiky 🙂 Urcite to nebude 800000, ktere ted mam najeto na Dieselu a porad 4mm 🙂

        1. Předpokládám, že máte Q7 v dieselu, aby se to dalo
          Předpokládám, že máte Q7 v dieselu, aby se to dalo porovnávat? Anebo máte oktávku s pneumatikama z globusu? Pravda takové pneu vydrží, ale na silnici moc nedrží… Pneu jsem kupoval 2x, mám najeto 140.000. Nutno však dodat, že většinou jezdím s 2t přívěsem.

          1. Mam Avensis a Michelin pneumatikama. Proc bych mel porovnavat
            Mam Avensis a Michelin pneumatikama. Proc bych mel porovnavat Teslu S s Q7, to je auto v uplne jine tride. I kdyz je pravda, ze Tesla ma stejnou hmotnost, ale o to tady prece v tuto chvili nejde. Jde o to porovnavat stejnou kategorii aut.

              1. Leaf :)) tak tek nevim, jestli se mam smat, nebo brecet. Leaf
                Leaf :)) tak tek nevim, jestli se mam smat, nebo brecet. Leaf je takove jako auticko proti avensisu. O pul metru ussi a o pul metru kratsi. Hlavne je to uplne jina kategore. Budete srovnavat Leaf se Superbem?

                Leaf je sice vykonejsi, ale o 200kg tezsi.

    4. A jste si jist, že elektromobily jsou nějak zásadně
      A jste si jist, že elektromobily jsou nějak zásadně těžší než spalovací vozy? Ano, mají těžkou baterku, ale zase nemají těžký motor, mnohastupňovou převodovku, hnací hřídel, palivové potrubí, palivovou nádrž včetně paliva, spojku, setrvačník atd atd.

      Běžný automobilový motor s převodovkou váží 150-350 kilo. Diesel ještě tak o 50 kilo víc.

      Tesla Model 3 SR váží stejně jako Audi A4. Long Range o 60 kilo víc.
      Tesla Model S má 1.961–2.250 kg a Mercedes S class zase 1.910–2.275 kg

      Spalovací motory už tak nějak lehčí nikdy nebudou, ale baterie mají čím dál vyšší energetickou hustotu a tedy budou lehčí.

      1. Tak treba Kona EV je o 220Kg tezsi nez 1.6 benzin, s vetsi
        Tak treba Kona EV je o 220Kg tezsi nez 1.6 benzin, s vetsi baterkou dokonce o 370Kg.

        Ioniq EV 1495
        Hybridní 1.6 GDI 1552 kg
        Plug-in hybridní PHEV 1.6 1625 kg.

        Pro srovnani i30 vazi 1285Kg.

        A ta energeticka hustota neni zadarmo. Kazda mAh je vetsinou poznat na vaze. Baterka Tesly S vazi 540kg.

        Nenasel jsem Audi A4 avant tezsi nez 1615Kg. Tesla vazi 1961Kg.

        Rekl bych, ze to je velice nevyhodne pro EM. A zlepsovat se to moc nebude, protoze motor je vetsinou downsizovany a casto stejny pro vice verzi. U em to proste dohanite hmotnosti baterky.

        Kdyz jedu Ioniqem, tam to auto sedi jak pribite, ne to fakt tezke auto. Kdyz sednu do I30, tak to plave

        1. Hodně záleží na tom jaké baterie automobilky
          Hodně záleží na tom jaké baterie automobilky používají. Většina automobilek používá zastaralé těžké baterky s nízkou měrnou hustotou energie, ale příklad Tesly ukazuje, že to nemusí být nutnost.

          Nevím kterou Teslu jste porovnával ale Curb Weight pro Audi A4 a Tesla Model 3 SR je stejná a LR je vyšší o necelých 60 kilo.

          Hmotnost baterií i elektromotorů bude nadále klesat, zatímco váha spalovacích motorů bude spíše růst, jak se upouští od downsizingu.

          1. Jak jste prisel na to, ze bude hmotnost klesat? Zatim to
            Jak jste prisel na to, ze bude hmotnost klesat? Zatim to neplati. Kazda dalsi baterie je tezsi nez ta predchozi, protoze je v ni koncentovano vice materialu.
            A jak jste prisel na to, ze vaha spalovacich motoru bude rust? A4, nebo A6 zadny down sizing nema. Rozhodne se nebude vracet doba, 2l, nebo 3l motoru, 1.6 je naprosto vyhovujici pro vsechny potreby.
            A jak jste prisel na to, ze vetsina vyrobcu pouziva zastarale baterie.
            Ja vam napisu konktetni cisla dohledatelne na netu a vy si vymyslite svoji teorii. Nemyslite si, ze to neni uplne ferova debata

            1. Tak zaprvé, já nevím jestli máte potřebu se hádat. Zde
              Tak zaprvé, já nevím jestli máte potřebu se hádat. Zde jsou čísla:
              Audi A4 2019 – Curb weight 3627lb -> 1645 kg
              https://www.edmunds.com/audi/a4/2019/features-specs/

              Tesla Model 3 SR – Curb Weight 1645 kg
              https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3

              Zadruhé pokročilejší technologie přináší levnější a lehčí baterky, jenomže zatím se zvyšoval objem kapacity baterek v autě, aby ty auta někam dojela. Dnešní kapacita je už však dostačující a tedy automobilky můžou dodávat lehčí baterky se stejnou kapacitou. Ušetří tim na množství a ještě zvýší dojezd díky nižší hmotnosti. A do budoucna budou baterky jenom lehčí.

              Váha spalováku bude přinejmenším stejná. Možná že i bude růst, protože motory a převodovky jsou čím dál složitější.

              A pokud tě opravdu zajímá proč má Tesla náskok v bateriích:
              https://www.youtube.com/watch?v=WigjD2CZAJE

                1. Trubko, Ty si už beze mně ani neupšoukneš. Netěší mně,
                  Trubko, Ty si už beze mně ani neupšoukneš. Netěší mně, že ses na mně stal tak těžce závislým, byť to na druhé straně chápu. Já jsem vyhlášení nevydával, bulíčku, vyjádření vydal sám Nejplesnivější – a ten když napíše, že prodeje eV pikslí jsou v ČR malé, tak přes to nejede vlak, ne? To se může i Tvůj souputník Pavlík K stavět na hlavu jak chce. Takže zkus nemít oči jen pro mně a koukej, kde se co šustne, bulíčku (konkrétně na začátek vlákna).

                2. Takze kde to je v tom clanku, jak jste psal? 🙂
                  Takze kde to je v tom clanku, jak jste psal? 🙂

Napsat komentář