V Česku roste zájem domácností o fotovoltaické elektrárny

Nejistota spojená s dodávkami a především obavy z růstu cen energií motivují lidi hledat alternativní zdroje.

Obnovitelné zdroje v EU v roce 2020 poprvé předčily ty fosilní.
foto: Solarimo, licence Pixabay

Do popředí se dostávají i otázky uhlíkové náročnosti a produkce emisí z výroby energie za pomoci tradičních zdrojů, které výrazně zatěžují životní prostředí. V roce 2020 v téměř každé evropské zemi poklesla poptávka po elektřině, celkově asi o 4 %. Zájem roste hlavně o vlastní fotovoltaické elektrárny. Dle analýzy společnosti BIDLI technologie se jejich trh každoročně až zdvojnásobuje.

Fosilním zdrojům pomalu odzvonilo

Ve všech odvětvích průmyslu hrají dosud klíčovou roli omezené surovinové zdroje, tedy hlavně ropa, uhlí a zemní plyn. Podle odhadů odborníků dojdou neobnovitelné zdroje energie v řádech desítek let. Pro určení se využívá tzv. R/P Index (Reserves/Production Index), tedy poměr zásob a produkce. Ten stanovuje počet let, jak dlouho by současné zásoby vydržely, jestliže se nezmění míra jejich využití.

U ropy se předpokládá zhruba 50 let, u zemního plynu maximálně 60. Zásoby uhlí vystačí lidstvu dalších cca 120 let. Kromě jistoty jejich vyčerpatelnosti představují závažnou hrozbu pro životní prostředí i lidské zdraví – jejich používáním se produkují škodlivé emise skleníkových plynů. Proces přechodu celé společnosti na trvale udržitelné zdroje je tak nezbytný, nicméně zabere spoustu času a úsilí.

Na základě údajů studie institutů Ember a Agora Energiewende zabývající se evropskou energetikou vyplývá, že v roce 2020 vyprodukovaly obnovitelné zdroje (tedy vítr, slunce, voda, biomasa apod.) v Evropě 38 % elektřiny, tedy o procento více než ty fosilní. Poprvé v historii se tak staly hlavním zdrojem energie.

Ve srovnání s předchozím rokem se například u sluneční energie jednalo o růst o 15 %. Naopak produkce elektřiny vyrobené z uhlí se propadla oproti roku 2019 o 20 %. Podle závěrů studie však Česko a Slovensko patřily mezi země s nejnižším podílem elektřiny z obnovitelných zdrojů, a to méně než 5 %. Naše republika a Polsko pak jako jediné dva státy v Evropské unii využívají fosilní zdroje čtyřnásobně více než ty obnovitelné.

Co dům, to vlastní elektrárna

V Česku ovšem v posledních letech roste poptávka domácností po fotovoltaických elektrárnách (FVE), jež je zejména díky dotacím instalují na své rodinné domy. Ze síťové a ostrovní elektrárny se vyvinula takzvaná hybridní elektrárna, která kombinuje výhody on-grid a off-grid řešení.

Hybridní FVE fungují na principu získávání solární energie a disponují akumulátory, díky nimž se přebytky ukládají. Nejvíce elektřiny se totiž vyrobí v době během poledne, spotřeba přitom bývá nejvyšší večer. Z těchto zásob je tedy poté možné čerpat i během výpadku proudu.

„Podíl systémů tzv. hybridních fotovoltaických elektráren, využívajících pro akumulaci energie baterie, dosahuje na nových instalacích na českém rezidenčním trhu 70 – 80 %. Toto představuje evropský unikát – například v sousedním Německu se nové FVE kombinují s bateriemi pouze z 65 %. Jen v roce 2020 bylo v Česku těchto nových hybridních systémů podle expertů CAFT (Cech akumulace a fotovoltaiky) nainstalováno téměř 5000. Toto samozřejmě také úzce souvisí s nárůstem zájmu o elektromobilitu,“ vysvětluje zakladatel a majitel společnosti Insight Home Jan Průcha.

Soběstačnost a úspora díky slunci

Vlastní fotovoltaická elektrárna nabízí nezávislost na dodavatelích elektřiny a finančně úsporné bydlení. Nezanedbatelnou roli hraje šetrnost k životnímu prostředí. Navíc se stále snižují ceny jednotlivých komponent elektrárny a zvyšuje se jejich účinnost a spolehlivost. Co se týče životnosti, výkon FVE se projektuje na 25 let.

Po této době bude výkon panelu stále vyšší jak 80 %. S výkonem baterie se počítá na 10 let. Díky moderním technologiím lze ovládat a sledovat spotřebu například na chytrém telefonu. Aplikace nabízí i statistiky za libovolný časový úsek a přehled o vlastní energetické soběstačnosti.

Poslední rok aktuálních dotací na FVE

Program Ministerstva životního prostředí Nová zelená úsporám podporuje mimo jiné snižování energetické náročnosti obytných budov, výstavbu či nákup pasivních domů, environmentálně šetrné a efektivní využití zdrojů energie a obnovitelné zdroje energie.

Žádosti Státní fond životního prostředí ČR přijímá jen do 31. prosince 2021. Podpora solárních systémů se pohybuje v rozmezí od 35 000 do 150 000 Kč, zvýhodnění dostanou navíc žadatelé z Ústeckého, Karlovarského a Moravskoslezského kraje.

Česká republika, stejně jako všechny státu Evropské unie, se zavázala k dodržování tzv. Kjótského protokolu. Tato mezinárodní smlouva k Rámcové úmluvě OSN o klimatických změnách z roku 2005 má za cíl snižovat a stabilizovat koncentraci skleníkových plynů. Protokol byl ratifikován a jeho závazky byly prodlouženy až do roku 2020.

V roce 2015 pak byla přijata Pařížská dohoda, která jej po roce 2020 nahrazuje. Koncem minulého roku schválili zástupci států EU navýšení evropských cílů na snížení emisí ze skleníkových plynů ve srovnání s rokem 1990 o 55 %, a to do roku 2030. O dvacet let později chce unie dosáhnout klimatické neutrality. Podle závěrů zmíněné studie je ovšem přechod z uhlí na obnovitelné zdroje stále příliš pomalý, aby bylo možné cíle dosáhnout.

tisková zpráva

204 Comments on “V Česku roste zájem domácností o fotovoltaické elektrárny”

      1. Zamrzly i plynove predavaci stanice vysokotlak-nizkotlak. Pri
        Zamrzly i plynove predavaci stanice vysokotlak-nizkotlak. Pri expansi se plyn hodne ochladi a kondensat zmrnul a ucpal ventily. Kousek od nas je jedna takova stanice a ta je v zime porad vytapena aby to nezamrzlo. V Texasu s tim asi nikdy nepocitali a vytapeni tam nemaji. V CR ale probehla hlavne zprava o zamrzlych VtE. A cesky Pepici jsou u vytrzeni.

          1. Přesně. A je to o tom, že mají prázdné střechy i
            Přesně. A je to o tom, že mají prázdné střechy i baráky, přestože už dávno by mohli mít fotovoltaiku a baterky, tím jsou v jejich prostředí závislém na elektřině jako většinou jediném médiu o to více zranitelní, o rozvodech primárně na sloupech nemluvě. No a pak je to o nepřipravenosti na podmínky extrému . viz i ty rozvody plynu nefunkční.

            1. V Texasu predstavuje OZE jen 10% instalovaneho elektrickeho
              V Texasu predstavuje OZE jen 10% instalovaneho elektrickeho vykonu. Kdyz ted nekteri pitomci tvrdi, ze kolaps zavinily OZE, tak distributor musi byt hodne velky amater, kdyz nema zajistene reservy a jede na doraz. Ale ono to je spis jen vymluva a selhaly prave ty plynove, protoze neni dostatek plynu. Cena plynu sla totiz raketove nahoru a elektrarny by prisly na buben, tak radeji nevyrabi a vinu hazou na OZE.

  1. Zajímalo by mě, proč si na Hybridu každý elektrikář s
    Zajímalo by mě, proč si na Hybridu každý elektrikář s maximálně střední průmyslovkou myslí, že rozumí energetice…

    Jinak koukám, že v tuto chvíli (dopolední špička) OZE dodávají 4% instalované kapacity. Nádhera :-/

    1. Na zimní období s dostatkem sněhu po dlouhé době paráda.
      Na zimní období s dostatkem sněhu po dlouhé době paráda. Každá kWh, která nemusela být vyrobena spálením čehokoliv, se počítá. Mně taky dnes FVE během dopoledne zapadala, tak ji po návratu domů smetu, dnes jsem shodou okolností mimo dům. Sněžit už přestalo.

    1. Kdyz cely den neni nikdo doma, tak potrebujete velkou, ktera
      Kdyz cely den neni nikdo doma, tak potrebujete velkou, ktera velkou cast vyroby pojme. Kdyz jste doma a varite, topite, perete a skoro vse spotrebujete primo, tak zadnou nepotrebujete. Proto se zde neda rict, jak velkou potrebujete. Take zalezi na velikosti panelu, kolik je instalovanych kW. To je individualni vec.

    2. stačí ta integrovaná v TMS/X/Y
      stačí ta integrovaná v TMS/X/Y 100kWh

      http://www.hybrid.cz/kutil-napaji-svuj-ostrovni-dum-energii-z-baterii-elektromobilu-tesla-model-s

      OFF: zdravotnictví v komančistycké číně : Vybral 40 tisíc jüanů; zaplatil 200 tisíc (1 jüan je něco přes 3 koruny)…

      https://denikn.cz/554423/navrat-do-covidove-ciny-12-miliardy-testu-ale-chybi-jidlo-zaviraji-se-mesta-a-padaji-hlavy/

  2. Jasně roste zájem z několika důvodů:
    1) padly základní

    Jasně roste zájem z několika důvodů:
    1) padly základní spořící systémy lidí na nulový a reálně záporný úrok a inflace teď roste a poroste mnohem rychleji a víc- jít do většího investování si většina lidí netroufá, protože akcie, dluhopisy, kryptoměny…to vše je v podání 95 procent investorů něco jako hrát ruletu – nerozumí tomu, nedokáží vyhodnotit data, nemají k nim ani přístup – takže racionálně se snaží za své peníze dostat aspoň nějakou reálnou hodnotu.
    2) lidi se obávají vzrůstu cen energií + je to dotované, takže reálné zhodnocení vlastní investice
    3) je to móda
    4) sem tam někoho zajímá jeho dopad na životní prostředí

    1. jj, dotované – hlavně nedodávejte nic do sítě, namísto
      jj, dotované – hlavně nedodávejte nic do sítě, namísto toho, aby se využily FVE s „povinně“ instalovanými bateriemi jako záložní zdroj pro dorovnávání špiček.
      Jenomže to by se CEZ obíral o svůj největší kšeft a ještě by někomu mohlo připadat, že místo JE budou stačit záložní zdroje (kogeneračky, plynovky)

      1. A kdo by to zaplatil? Zase stát jo? Víš kolik stojí
        A kdo by to zaplatil? Zase stát jo? Víš kolik stojí bateriově zálohovaný solární systém na barák. Tak čtvrt miliónu a to se nejedná o žádnou pořádnou instalaci, natož pak ostrovní systém. To se ti nikdy nevrátí, ani kdyby životnost nebyla jenom 10-15 let ale doživotní.

            1. Jak nikdy nevrátí? Spočítal jsem si návratnost na 12 let
              Jak nikdy nevrátí? Spočítal jsem si návratnost na 12 let a zatím to vychází přesně. To je za předpokladu, že se nebude zvyšovat cena elektřiny. Když bude tak se návratnost zkrátí. A ten pocit soběstačnosti je k nezaplacení. Jenom mě trápí ty tři zimní měsíce. Kdybych měl plynový kogenerátorek tak si může ČEZ ty dráty smotat.

              1. Vrátí se to na komoditě elektřiny, nebo díky tomu, že
                Vrátí se to na komoditě elektřiny, nebo díky tomu, že bude nižší odběr ze sítě a 2/3 ceny dodané elektriky jsou poplatky ČEZu?

                Jinak návratnost u nás mi vychází ca 15 let s využitím dotace – bez dotace nesmysl.
                Motivace – vyřešení častých výpadků čezu, kooperace s tepelným čerpadlem a ušetření záložního plynového kotle, moje reakce na ekologistické vnucení kondenzačních kotlů

                1. Vrátí se to na celkové ceně elektřiny včetně poplatků
                  Vrátí se to na celkové ceně elektřiny včetně poplatků které bych jinak musel zaplatit. Topím plynem takže nemohu dostat víc než 8 hodin NT.

                1. Ve vasi modelove instalaci 3,4kW mate panely v hodnote ca.
                  Ve vasi modelove instalaci 3,4kW mate panely v hodnote ca. 20.000 Kc. Neco na systemu je spatne, kdyz nejvyznamnejsi prvky jako panely a menic tvori zanedbatelnou polozku.

                2. Stěžuj si jinde. Tohle jsou ceny na trhu pro veřejnost.
                  Stěžuj si jinde. Tohle jsou ceny na trhu pro veřejnost. Běžný uživatel si na koleně nebude montovat komponenty z Číny bez záruky. A je to cena s baterií.

                  A když koupíš panely u nás z českého eshopu, tak tě jenom ty budou stát 50-60.000

                3. Já se díval na nějaké české eshopy. Běžný člověk
                  Já se díval na nějaké české eshopy. Běžný člověk nebude potřebovat 9MW elektrárnu. To vykoupí nějaké firmy, které to budou instalovat.

                  Max efektivita 19%. Zřejmě nějaká obstarožní technologie, ale to na střechu snad tak moc nevadí. Tam je důležitější cena.

                4. 30 panelu po 310W je 9,3kW. To je pro RD dobra instalace. Kdyz
                  30 panelu po 310W je 9,3kW. To je pro RD dobra instalace. Kdyz koupite 4 panely, tak zaplatite 6,6 kc/W. To je take dobra cena a 4 panely date i na balkon v panelaku. Ani 450W panely za 6,8 kc/W ze stejneho eshopu nejsou o moc drazsi. A kdyz koupite u specializovanych obchodniku, tak dostanete jeste nizsi ceny. Ty ale nemaji verejny cenik. Proto nedam link.

                5. Viz Peak. Samozřejmě když si to postavíš a smontuješ
                  Viz Peak. Samozřejmě když si to postavíš a smontuješ sám a nemáš na to žádné záruky na instalaci, tak to vyjde levněji. Ale takhle to většina lidí dělat nebude. Auta si taky nemontují z náhradních dílů.

                6. To je správný argument, ale složitost auta a náročnost na
                  To je správný argument, ale složitost auta a náročnost na nářadí je někde jinde než u stavby FVE. Běžný člověk dokáže doma přehodit kola maximálně udělat olej.

                  Komerční instalace FVE na rodinné domy jsou opravdu těžce nadsazené dotacemi a nesmyslnými regulacemi. To je dáno hlavně mizivou konkurencí mezi firmami co montují takové instalace a dalšími legislativními překážkami.

                  FVE se prodávají jako skládačky a i průměrně inteligentní jedinec to dokáže s dnešními informačními možnostmi sestavit. Pak by mělo stačit zavolat elektrikáře, který to zkontroluje popřípadě elektricky zapojí a hodí štempl. Bohužel u nás to tak jednoduše nefunguje a musí se na tom živit tolik lidí, aby se to nedej bože moc nevyplácelo a nemohlo to konkurovat centrálním zdrojům.

                7. Záleží, jak to berete.
                  Jistě kde kdo umí postavit FVE a

                  Záleží, jak to berete.
                  Jistě kde kdo umí postavit FVE a možná levněji (ale fakt jenom možná, u TČ si myslím, že jsme měli rozdíl tak deset procent – protože jsme dostali díly levněji o polovinu práce) ale tím, že si zaplatíte firmu si kupujete čas. Řeším kombinaci fve + akumulace do baterky a do vody. Po diskusi s několika firmama jsem dospěl k názoru, že už ne – dva roky rekonstrukce baráku mi stačily a další kolečko dohadů, shánění, přesvědčování, domlouvání a samoprojektování ani náhodou, bude to dražší, ale udělá to jedna firma (ta která mi sto procent splní specifikaci co chci) a ta firma k tomu vyřídí i všechny papíry – ono totiž to levnější udělám si sám je vykoupeno vlastním volným časem a to je velmi drahá komodita

                8. Jasně v tom máte pravdu. Pokud někdo bere třeba 1500
                  Jasně v tom máte pravdu. Pokud někdo bere třeba 1500 Kč/h, tak si to nechá udělat a radši víc maká aby vydělal. U složitějších projektů je to také o něčem jiném.

                  Prostě je malá konkurence díky nestabilnímu prostředí (ne)podpory domácích FVE a legislativním překážkám. Pak si taková firma na montování řekne klidně 100 tisíc za 2 dny práce pro 3 lidi a ví, že jí neřeknete ne, protože v kraji jsou jen 3 takové firmy a všichni jsou stejně předražení. 😀

                9. Nedalo mi to a našel jsem jsi nabídku svoji FVE –
                  Nedalo mi to a našel jsem jsi nabídku svoji FVE – montážní práce jsou ca 11 procent z nabídky. Takže, abych to dal dohromady levnější tak je otázka, za kolik bych co dostal – vím, že bych dokázala ušetřit na střídači – ale měl bych ani ne poloviční záruku, dokázal bych ušetřit na wattrouteru, kabelech a montážním materiálu, ale určitě bych neuměl levnějš flašku na vodu a příslušenství a neuměl bych levnějš baterku, pokud bych si nešel koupit žlutý Winstony.

                10. Tak to máte dobrou firmu. 🙂
                  Některé firmy ještě dělají

                  Tak to máte dobrou firmu. 🙂

                  Některé firmy ještě dělají to, že si za práci vezmou málo, ale staví pouze ze super hyper nejnovějších dílů a nic levnějšího vám tam nedají. Nebo staví z normálních dílů, ale naúčtují na nich ceny klidně o 30 % větší než běžné v obchodech na internetu.

                  Na tohle jsem úplně alergický u autoservisů. Klidně ať se nestydí si naúčtovat 1000 kč/h, ale ať mi nenabízí za 10 tisíc součástku, která se dá koupit(a oni ji samozřejmě kupují) za 5 tisíc.

                11. Jo souhlas, teda ještě umím pochopit, že si firma něco
                  Jo souhlas, teda ještě umím pochopit, že si firma něco přistřelí na komponentech, pokud za to něco dá navíc – delší záruku, nebo do nějaké doby v případě poruchy bezřečovou výměnu atd.

                  O těch dílech na auto radši nemluvit – ono to nejsou jen značkové servisy, ale i aftermarket, jsou řetězce, kde je cenová politika víc než pochybně zajímavá.

                12. Kdysi jsem uvazoval o plynovem topeni. Firma me udelala
                  Kdysi jsem uvazoval o plynovem topeni. Firma me udelala nabidku a rikali, ze mam nejlepsi kotel Buderus za super cenu, kterou jinde nedostanu. To ale pan jeste neznal internet. Ja jsem si identicky kotel nasel za 1/3 ceny. Kdyz jsem mu to ukazal, zbalil fidlatka a uz jsme se nevideli. Diky internetu mam moznost vse proverit a lhare vykopnu velkym obloukem.

                13. Dobře jste udělal. 😀
                  Ještě zkouší tu pohádku o tom,

                  Dobře jste udělal. 😀

                  Ještě zkouší tu pohádku o tom, že oni mají prověřeného dodavatele a zaručeně originální díl a vy jste našel jen nějaký padělek na internetu.

                14. Jenže to je cena samostatného panelu. Pak je třeba krom
                  Jenže to je cena samostatného panelu. Pak je třeba krom materiálu nacenit drobnost jakou jsou vyběhat povolení práce atd…a najednou se zjistí, že ta cena materiálu na FVE je pod polovinou finální ceny a to, že to člověk udělá sám mu sice ušetří přímo vydané peníze, ale každý člověk má cenu práce a tu je třeba do toho započítat.
                  Takže škubnout cenu panelů je sice fajn a vypadá to dobře, ale jen je to lhaní si do kapsy. Třeba u nás bude přímá cena panelů ca 25 procent ceny celého řešení FVE a nejsou to tyhle se „super“ cenou.

                15. Jako když si stavíš barák. Když si to uděláš sám a
                  Jako když si stavíš barák. Když si to uděláš sám a bez záruk jenom s pomocí rodiny, tak taky ušetříš polovinu. Jenomže ty svině dělníci a inženýři chcou taky jíst. 🙁

                16. Pri stavbe RD dela material podstatnou cast ceny. Prace ma u
                  Pri stavbe RD dela material podstatnou cast ceny. Prace ma u RD mensi podil pri vetsi mire odbornosti. Nasroubovat skladacku na konstrukci a pospojovat jednoznacne konektory umi kazdy jouda. Ja pouzil na konstrukci sadrokartonove profily za par korun. A splnuje to stejny ucel jako hlinikove profily. Akorat to nemam na strese RD, ale na kulne. Kdybych delal velkou instalaci, tak na louce a hned 50kW.

                17. Blbost nejdražší je dneska už všude práce.
                  Blbost nejdražší je dneska už všude práce.

                18. Ne, všude. Na baráku ti minimálně 50% z ceny udělá
                  Ne, všude. Na baráku ti minimálně 50% z ceny udělá práce, pojištění rizik a zisk firmy.

                19. To je ale blbost! Tak treba u toho sadrokartonu je material
                  To je ale blbost! Tak treba u toho sadrokartonu je material pouze 30% ceny.

                20. U jinych praci kde je rychly postup to je obracene. Treba
                  U jinych praci kde je rychly postup to je obracene. Treba anhydritova podlaha pro podlahove topeni. Behem 3 h bylo hotovo a meterial byl nejdrazsi. Nebo pokryvka strechy, nebo sadrova omitka. Nejvetsi podil materialu byla instalace tepelneho cerpadla. Prisroubovat 4 trubky a dva elektricke obvody byla cela prace. A to jsem si udelal sam, protoze odborna firma chtela rozriznout vnitrni okruh a naletovat co ja vim. Nemeli ani paru jak TČ funguje.

                21. a to vakuovani taky sám? a doplnění chladiva?
                  a to vakuovani taky sám? a doplnění chladiva?

                22. Tepelne cerpadlo zeme/voda je dodavane jako uzavreny aparat.
                  Tepelne cerpadlo zeme/voda je dodavane jako uzavreny aparat. Potrebujete pripojit jen solankovy okruh ze zemniho kolektoru a okruh podlahoveho topeni. To neni split klimatizace vzduch/vzduch. Ale i to si umim udelat. Vakuova vyveva a manifold stoji mene nez 100 Eur. S chladivem muze byt problem, kdyz jsou trubky trochu delsi. Pak zalezi na typu chladiva, zda se da volne koupit, ci ne. Ale napustit chladivo umi kazdy chladar ktery opravuje lednicky.

                23. Chcete instalovat? Delal jsem uz dve instalace. Kazdy zemni
                  Chcete instalovat? Delal jsem uz dve instalace. Kazdy zemni kolektor jinak, je te neskutecne velka prilezitost optimalizovat. Vykop je drahy a proto se vyplati dukladne promyslet optimalni ulozeni PE trubek. Jeden kolektor mam asi 1600m a druhy 900 m trubek DN32.

                24. Udelal jsem vlastni navrh kolektoru. Vykop 2,5m hluboky a 90cm
                  Udelal jsem vlastni navrh kolektoru. Vykop 2,5m hluboky a 90cm siroky. Trubku jsem navinul do smycek o prumeru 1m a ty smycky jsem roztahnul podel leve a prave strany prikopu. Tak jsem dal do 17m prikopu 200m trubky. 100m leva strana 100m prava strana. Tech prikopu mam 8 a sberne potrubi 50mm to vede do sklepa. Behem zimy teplota zdroje neklesne pod +1 st. C. Smycky jsou v hloubce 1,5 – 2,5m.

                25. Diky. Od 2008 to maka bez problemu.
                  Diky. Od 2008 to maka bez problemu.

                26. No právě, a v tom je to, jak to trhá od reality.. takové
                  No právě, a v tom je to, jak to trhá od reality.. takové kouzlo demagogie… jasně udělal jsem si koupelnu o 50 až 100 000 doma levnějš, protože jsem na sebe sebe vzal návrh osvětlení a vytápění, ale zafičel jsem do těch výpočtů nějakých 40 hodin a pak sháněl součástky deset hodin a pak se hádal s dodavateli dalších deset hodin.. a ta firma si 600 – 1000 Kč za dělníka na hodinu vezme..

                27. Jasne, zakazat lidem, aby si pestovali zeleninu, nedelali si
                  Jasne, zakazat lidem, aby si pestovali zeleninu, nedelali si vubec nic sami a na vsechno si brali firmy. Tak proc si opravujete vase motorky atd sam a nedate do odborneho servisu? Koukam, ze argumentujete ucelove.

                28. za pěstování určitých bylin se už dnes chodí i do
                  za pěstování určitých bylin se už dnes chodí i do vězení…
                  za zpracování vlastního ovoce se dávají pokuty…
                  atd.

                29. Asi to v CR smeruje take u FVE timto smerem.
                  Asi to v CR smeruje take u FVE timto smerem.

                30. Nikdo neargumentuje zákazy, ale opravdu si myslíš, že se
                  Nikdo neargumentuje zákazy, ale opravdu si myslíš, že se to tímto způsobem ujme? I auto si můžeš postavit sám, když jsi dobrý mechanik, ale není to způsob jak se auta dostávají mezi lidi.

                31. Hele vy fakt sypete.
                  Napsal jsem někde, aby lidi nic

                  Hele vy fakt sypete.
                  Napsal jsem někde, aby lidi nic nedělali? Zkonstatoval jsem, že i jejich čas má cenu a je to třeba do pořízení započítat.

                  ano auta a motorky si servisuju doma sám a určitě to v součtu nebude levnější, než kdybych to dával do servisu – kdyby na ten typ strojů byl. Každá moje zkušenost s dáním do servisu skončila tragicky a to tak, že bylo třeba předělávat – naposled táta dával dohromady rozdělovač za svitu mobilu na cestě (jaksi mechanik po vyčištění rozdělovače zapomněl dát pojistku šroubu co drží víčko), předtím to znamenalo převodovka ven a shánět novou pružinu spojky. Poslední servis motorky dopadl motorem po GO a najetých 500 km na odpis (smutné u historického speciálu na šestidenní že?) Jaksi firma živící se GO motorů dala do pístu s kulatým zápichem hranatou segrovku na pístní čep. A o autorizovaných servisech na dnešní „moderní“ auta v záruce, to už radši vůbec nemluvě. – tam pro jistotu vůbec neopravili to, proč tam to auto v záruce bylo a nedokázali ani správně odmačkat požadovaný servisní interval – místo LL obyčejných 15 000km a potvrdit prodlouženou záruku v pc.

                32. U firem instalujicich fve to je urcite jinak. Vsichni jsou
                  U firem instalujicich fve to je urcite jinak. Vsichni jsou minimalne promovany inzenyri CVUT. Vas argument se zarukou je hezky, ale ne pro me. Ja vim co si instaluji. Jednou me pripojoval garaz jeden elektrikar s vyhl. 50. Bohuzel znal jmena predpisu na jednicku, ale s realizaci okruhu to bylo uz horsi. Musel jsem si to predelat. Nepozaduji aby si kazdy delal elektroinstalaci sam, ale ja si to rozhodne udelam.

                33. A máte padesátku?
                  Mimochodem nedělám si iluze, že je to

                  A máte padesátku?
                  Mimochodem nedělám si iluze, že je to jinak, že tam jsou nějací lumeni, to že jim to svěřím, neznamená, že si je neohlídám.

                34. 50 nemam, stejne dnes uz neplati. Pokud si je umite z
                  50 nemam, stejne dnes uz neplati. Pokud si je umite z technickeho hlediska pohlidat, musite tomu rozumet a pak si to muzete i sam instalovat. Pokud tomu nerozumite, tak si to neuhlidate. Nejkritictejsi jsou kvalitni spoje ve stringu. Kdyz to delaji na strese, tak tam tezko budete koukat jak to delaji. Ten cas na hlidani je stejne drahy jako pri samoinstalaci.

                35. Aha ona neplatí, ale nepovídejte 😀 a jaképak ještě
                  Aha ona neplatí, ale nepovídejte 😀 a jaképak ještě moudro se dozvíme?

                36. Napsal jsem to spatne. Stare zkousky dle 50 uz neplati.
                  Napsal jsem to spatne. Stare zkousky dle 50 uz neplati. Vsichni museli na nove prezkouseni. Vyhlaska jako takova samozrejme nezanika.

                37. Jo pár otázek se změnilo, ale nic zásadního. Stejně se
                  Jo pár otázek se změnilo, ale nic zásadního. Stejně se musí max asi každé roky chodit na přezkoušení, u kde jsem dělal a dělám to obvykle bylo/je každé dva roky. Můžete sice říkat, že v padesátce už je spousta věcí mimo, nebo to nepodchycuje všechno, nicméně je k tomu přistupovat jako k podmínce nutné a nikoli dostačující a dále pokračovat dle platných norem v dané suboblasti elektriky.

                38. Mam i zdroj s lepsi cenou. Super cenu myslim jako ze ta draha
                  Mam i zdroj s lepsi cenou. Super cenu myslim jako ze ta draha fve neni doopravdy tak draha a ze navratnost muze byt mnohem nizsi, nez se uvadi.

                39. Jednoduše. Mám 4,55 kWp, za průměrný rok vyrobím 4,5
                  Jednoduše. Mám 4,55 kWp, za průměrný rok vyrobím 4,5 MWh. To při ceně 4,50 je ušetřených asi 20 tisíc ročně. To je ovšem za předpokladu, že všechno spotřebuju a nic neprodám. To by bez auta byl problém. S autem už není.

                40. 1*
                  rozvoj EV masivně podporuje instalace FVE
                  jsou to spojené

                  1*
                  rozvoj EV masivně podporuje instalace FVE
                  jsou to spojené nádoby..
                  naštěstí čezko má minimální vliv na ten rozvoj ve světě…

                41. Právě že naopak. Nabíjíte v noci za nízký tarif, když
                  Právě že naopak. Nabíjíte v noci za nízký tarif, když FVE nefungují.

                42. Takze prumerne 12Kw denne. Muzu prosim vedet nejake parametry
                  Takze prumerne 12Kw denne. Muzu prosim vedet nejake parametry te elektrarny?

                43. 14 panelů AEG 325W sklon 40 stupňů na jihovýchod, měnič
                  14 panelů AEG 325W sklon 40 stupňů na jihovýchod, měnič RCT 6 kW (samozřejmě asymetrický), baterka LiFePO4 7,6 kWh.

                44. Obhájit si tu nevratnou investici umíte. Ale jednak málokdo
                  Obhájit si tu nevratnou investici umíte. Ale jednak málokdo má možnost nabíjet auto přes den, protože s ním jezdí. A za druhé pokud máte EV tak máte tarif elektromibilita a platíte za proud cca polovinu a navíc výhodně v noci když je auto doma. To jste nevěděl? Nebo máte opravdu doma jednotarif a nabíjíte auto za plnou palbu?

                45. Samozřejmě, že mám dvoutarif 8 hod NT. Ale to už jsem
                  Samozřejmě, že mám dvoutarif 8 hod NT. Ale to už jsem zohlednil v té průměrné ceně 4,50. Nabíjení v noci využívám jen v zimě kdy FVE nejde použít. Celé léto jezdím na slunce. Já vás nebudu přesvědčovat o návratnosti FVE. Buďto jste to nikdy neviděl nebo vás někdo napálil se symetrickým měničem a baterkou. To je v ČEZku opravdu nevratná investice.

                46. A vy když jezdíte v létě na slunce, to máte k dispozici
                  A vy když jezdíte v létě na slunce, to máte k dispozici auto přes den doma? Tj. nejezdíte s ním do práce? Nebo jste noční taxikář?
                  Když by jste nabíjel auto nočním proudem v léte,tak už se ta elektrárna nevyplatí. 4,5 máte drahý proud a noční 2,5 otázka je jak to vypočítáte.

                  4,55 kWp kolik Vám to za rok udělá 4500 kWh? Kolik z toho smysluplně využijete bez baterie? 3000? Když máte EV?

                  Máte představu kolik jste platil za elektřinu s a bez elektrárny?

                47. Já pracuju doma takže auto se nabíjí v garáži nebo před
                  Já pracuju doma takže auto se nabíjí v garáži nebo před barákem. Ano, za rok to vyrobí 4,5 MWh. Baterku mám. Bez auta jsem musel asi 30% prodat do sítě, to vydělalo aspoň na platbu za jistič. Auto ještě nemám celý rok ale určitě dám do sítě letos méně. Dříve jsem měl podíl NT asi 20% teď je to přes 50%. Není to jenom nočním nabíjením auta ale hlavně tím, že když je slunce málo a nemám dost v baterce tak „přetlačuju“ jenom VT a NT nechám být. V létě potom přetlačuju všechno. Další úspora je v tom, že k FVE je elektroměr s dálkovým odečtem a mohu nakupovat za ceny z burzy. Takže vychytávám hodinové minima. To jenom v zimě, v létě nemám důvod nic vychytávat.

              2. V neposlední řadě by se do výpočtu vzhledem k
                V neposlední řadě by se do výpočtu vzhledem k dlouhodobosti investice měla promítnout také inflace, nějaký odhad zdražování elektřiny a předpokládané dodatečné investice,“ vypočítává Jaroslav Šuvarský, jednatel společnosti S-Power Energies, která se na střešní fotovoltaiky specializuje.

                Inflaci jste zahrnul do výpočtu návratnosti ?

                1. Nezahrnul, počítal jsem jenom výrobu a současnou cenu.
                  Nezahrnul, počítal jsem jenom výrobu a současnou cenu.

                1. Proč vlastně tolik hájíš systém – nemít možnost
                  Proč vlastně tolik hájíš systém – nemít možnost prodávat za tržní cenu?

                2. Protože na tom není nic tržního, když se FVE dotují a
                  Protože na tom není nic tržního, když se FVE dotují a zvýšené nároky na infrastrukturu se nikde nepromítají.

                3. Tak dorovnávám špiček z baterií by se infrastruktura
                  Tak dorovnávám špiček z baterií by se infrastruktura nezatěžovala, ale naopak.
                  Co je podle tebe tržní, když tu není žádný nedotovaný zdroj (možná tak MVE)?

                4. A kdo ty baterie asi tak zaplatí? A co v zimě? Tam budeš
                  A kdo ty baterie asi tak zaplatí? A co v zimě? Tam budeš dorovnávat čím?

                  Není tu žádný nedotovaný zdroj, protože Evropa tak strašně dotacemi zkurvila energetický trh, že bez dotací už nic nepřežije a elektřinu tu mám 3x dražší než v Asii.

                5. TO je pořád dokola
                  – baterie jsou nainstalované a další

                  TO je pořád dokola

                  – baterie jsou nainstalované a další se montují – jen tu blokují jejich lepší využití

                  – „Není tu nedotovaný zdroj“ – tak jak by mohla FVE bez dotace konkurovat ? (ta dnešní dotace není oproti jiným nic extra)

                6. Dotované baterie se instalují.
                  Právě FVE zkurvilo

                  Dotované baterie se instalují.

                  Právě FVE zkurvilo energetický trh.

                7. Je to marný, je to marný, ja to marný !!!!
                  Když se tu

                  Je to marný, je to marný, ja to marný !!!!

                  Když se tu začal ve velkém dotovat uhelný průmysl, žádné FVE neexistovaly a že i z nich si zpočátku udělali tunel není důvod znemožnit efektivní využití hotových instalací.

                8. Jedna věc je tady jistota. Vždycky když někdo napíše
                  Jedna věc je tady jistota. Vždycky když někdo napíše kravinu, tak lightworker dodá hvězdičky. 😀

                9. 😀 možná jsou to vločky a myslí tím, že stačí jedna
                  😀 možná jsou to vločky a myslí tím, že stačí jedna vločka a FVE jsou v…

                10. nesmutni, taky jsi už dostal nějaké..
                  hlavně aby se toho

                  nesmutni, taky jsi už dostal nějaké..
                  hlavně aby se toho nechytl runner a neoznačoval ty lidi analfabety…

                11. Proc by nemela zajistit. Za den, kdy sviti jste schopen
                  Proc by nemela zajistit. Za den, kdy sviti jste schopen naakumulovat klidne 15kW. To vam staci i na 3 dny bezneho provozu

                12. Na 3,4kWp naakumuluješ za den 15kWh jo? Tolik to ani
                  Na 3,4kWp naakumuluješ za den 15kWh jo? Tolik to ani nevyrobí, natož abys to naakumuloval.

                13. A proč ne? V letním dnu může svítit 16 hodin. Už dnes to
                  A proč ne? V letním dnu může svítit 16 hodin. Už dnes to bylo přes 10. Já už jsem to neměl kam dávat tak jsem to valil do auta.

                14. Tak nám pověz kolik ti to dneska vyrobilo. 16 hodin svítí
                  Tak nám pověz kolik ti to dneska vyrobilo. 16 hodin svítí pár dnů v
                  roce a ani to zneznamená, že takhle svítí na plný výkon.

                15. Tak jsem se schválně podíval. 17836 Wh. To jsem ráno
                  Tak jsem se schválně podíval. 17836 Wh. To jsem ráno ztratil 1/2 hodiny než z toho slezl sníh a v 15 hod už mám panely ve stínu. Ale to je teprve únor, v létě to udělá za den i přes 30 kWh.

                16. To je trochu volná informace bez znalosti instalovaného
                  To je trochu volná informace bez znalosti instalovaného výkonu. Já se řídím tím, co inzerují samotné firmy, které tyhle systémy staví a i to považuji za „reklamní“ údaj za ideálních podmínek.

                17. Vždyť jsem to tady už psal. Instalovaný výkon 4,55
                  Vždyť jsem to tady už psal. Instalovaný výkon 4,55 kWp.
                  Pro stát je ideální řešení narvat FVE lidem domů. Není potřeba nic vyrovnávat, ve vlastním zájmu to vyrovnáváme sami. Ideální akumulace je auto.

                18. Je možné žes to někde napsal. Lidi ať si to domu klidně
                  Je možné žes to někde napsal. Lidi ať si to domu klidně cpou a sami si to ukládají a spotřebovávají. Jenom kdyby to dělali bez dotací. Pak bych proti tomu nic neměl.

                19. a můžou to prodat i sousedovi aby si zkrátili
                  a můžou to prodat i sousedovi aby si zkrátili návratnost?
                  podobně když mají nadúrodu jablek nebo brambor

                20. Protože přesně tak fungují rozvodné sítě. 😀 Jsi
                  Protože přesně tak fungují rozvodné sítě. 😀 Jsi nezklamal. Takže ano. Když mu to doneseš v nůši nebo v pytli, pak ano 😀

                21. a můžu využít čezkou silnici?
                  nebo mě čez napaří

                  a můžu využít čezkou silnici?
                  nebo mě čez napaří pokutu za neoprávněné použití silnice?
                  Silniční daň platím, a klidně ČEZu zaplatím ještě mýtné..
                  ta čezká silnice je přeci státní ne? a já i soused jsme malá součást státu

                22. Moja 9,6kWp (reálna veľkosť, inak 10kWp) mi vyrobí v
                  Moja 9,6kWp (reálna veľkosť, inak 10kWp) mi vyrobí v najlepších dňoch viac ako 60kWh/deň. Takže odhadom 3,4kWp tých 20kWh/deň vyrobí. Ak sa odpočítajú straty na MPPT nabíjači, meniči a baterkách, tak mu to tých 15kWh uloží. Baterky by museli byť aspoň 20kWh.

                23. A kde máš vlastní spotřebu? To jenom akumuluješ a pak si
                  A kde máš vlastní spotřebu? To jenom akumuluješ a pak si z nabitých baterií stavíš hrad?

                  Mimochodem počítat ekonomickou návratnost za 15 let založenou na datech z „nejlepších dní“ roku, asi není moc moudré co? Asi by bylo lepší použít něco jako běžnou roční produkci a samotné firmy, které instalují solární elektrárny tvrdí, že 3,4kW systém rožně vygeruje asi 3,9 MWh. Nikoliv 20. A i těch 3,9 považuju spíše za reklamní číslo, které je reálné, když je zrovna dobrý rok.

                24. tady někdo nerozumí psanému textu…
                  ale třeba ti to

                  tady někdo nerozumí psanému textu…
                  ale třeba ti to někdo polopatě vysvětlí…
                  takhle to dopadá když se OZE troll začne navážet do OZE…
                  ale pořád nejsi na úrovni runnera a jeho výpočtech ztrát ve vedení :-))

                25. Ano. Mám pocit, že ses ztratil.
                  Ano. Mám pocit, že ses ztratil.

                26. máš pravdu 🙂
                  jsem ztracený případ…

                  máš pravdu 🙂
                  jsem ztracený případ…

                27. Denní utilizace 17,7% instalované kapacity, v Německu
                  Denní utilizace 17,7% instalované kapacity, v Německu 6,3%.
                  A to byl skoro jasný den.

                  To je zdroj naprosto k hovnu.

                28. Od někoho, kdo uvádí výrobu elektřiny v kilogramech
                  Od někoho, kdo uvádí výrobu elektřiny v kilogramech brambor, to fakt sedí 😀

                29. Odkaz by nebyl?
                  normálně to počítám v litrech

                  Odkaz by nebyl?
                  normálně to počítám v litrech mléka..
                  asi už jsem přetažený z toho věčného odhrnovani sněhu z FVE

                30. Mea culpa, jak jsi hvězdičkoval jeho příspěvky, spletl
                  Mea culpa, jak jsi hvězdičkoval jeho příspěvky, spletl jsem si tě s analfabetem Janem Veselým s jeho sofistikovaným grafem. Omlouvám se.

                31. A nie je jedno akú mám vlastnú spotrebu, keď to viem
                  A nie je jedno akú mám vlastnú spotrebu, keď to viem všetko využiť? Môj menič má vlastnú spotrebu 36W/hod. T.j. za 24hodin 0,9kWh (300kWh/rok). Cez deň, keď nie je nikto doma a je fakt malá spotreba (približne 300W), tak to ide do baterky, teplej vody a keď už nie je kam, tak do bazéna. Niekedy je to dosť náročné všetko využiť, tak volám svojich známych aby si prišli nabiť auto.
                  Minulý rok mi to vyrobilo 9300 kWh/rok (zatiaľ najhorší rok) november a december boli úplne najhoršie. V roku 2019 to bolo 10100 kWh.

                  „Mimochodem počítat ekonomickou návratnost za 15 let založenou na datech z „nejlepších dní“ roku, asi není moc moudré co?“ To máš pravdu, kto to tak počíta?

                  Edit. U pana Kubiša sa dá výroba jednoducho overiť http://www.roznovan.cz/~kubis/mereni.php

                32. Těh 10000kWh ti věřím. Zdá se to jako reálné číslo.
                  Těh 10000kWh ti věřím. Zdá se to jako reálné číslo. Mě šlo o těch tvých 60kWh za den, což není průměr, ale číslo za krásný letní den.

                  Pokud ti systém za 250.000 (3,4kWp) s životností řekněme 15 let vygeneruje průměrně 3,9MWh elektřiny ročně, pak není tak těžké spočítat, že se ti ty peníze nikdy nevrátí. A o tom celém je tahle debata.

                33. Veď som písal, že tých 60kWh je počas najkrajších dní.
                  Veď som písal, že tých 60kWh je počas najkrajších dní. Keby to bolo každý deň, tak by mi to za rok nevyrobilo iba 10MWh, že?
                  K tej sústave za 250tis. za 3,4kWp sa neviem vyjadriť, koľko je tam kapacity batérií atď. Pri takejto sústave je dosť možné, že baterky (najdrahší komponent) môže tvoriť až 50% nákladov na materiál. Aj tak sa mi to ale zdá predražené. Za takú sumu sa dá urobiť 5kWp s 14,4kWh LiFePO4 aj s konštrukciou a prácou. Aj tam bude asi ale návratnosť za 15 rokov len tak-tak. Je to iba kvôli, stále ešte, drahým baterkám.
                  Ale aj to sa lepší veľmi rýchlo.

                34. Je to běžná cena několika firem co jsem se díval. Ceny
                  Je to běžná cena několika firem co jsem se díval. Ceny 230-250k. Panely 3,4-3,6kW a baterie LiFePO 4,7kWh. Dá se to snadno najít. Takových nabídek které se od sebe jenom minimálně liší, je na netu spoustu.

                35. Špatná úvaha. Kdyby to vydělalo za 15 let svoji cenu a
                  Špatná úvaha. Kdyby to vydělalo za 15 let svoji cenu a mělo to životnost taky 15 let tak se mu to vrátí a bude v nule. Ale panely mají životnost 30 let takže vydělá dvojnásobek. Horší je to s baterkou. Ale peníze nejsou důležité, nebude 30 let čoudit!

                36. A proc ne, kdyz poradne sviti. Jakou mas spotrebu za den
                  A proc ne, kdyz poradne sviti. Jakou mas spotrebu za den koukani na televizi?

                37. Od začátku je tu diskuze, jestli se ti to vrátí. Takže
                  Od začátku je tu diskuze, jestli se ti to vrátí. Takže počítáme roční průměr a ne krásný den během slunovratu.

          1. Jo chci akumulaci, ale rozhodně z ní nejsem ochoten ani Wh
            Jo chci akumulaci, ale rozhodně z ní nejsem ochoten ani Wh dát zpět eráru – a proč? Tenhle týden jsme už dva dny byli vinou ČEZ distribuce bez elektriky a to nejsme tenhle tejden na horách, ale tři km od hranice okresního města. Poslední výpadek elektriky – včera asi sedm hodin, vzal u sousedů ve sloupku jistič a hodiny. Takže sousedi, aby jim šel plynovej kotel,lednička a mohli si večer aspoň trochu posvítit mají od nás z garáže nataženou prodlužku do baráku.
            A protože máme tady výpadky elektriky vcelku pravidelně – třeba půlhodinovky atd, tak mi přijde rozumný si, ač jinak dotace nesnáším, na dotaci pořídit fve s akumulací. Možná pokrytecky, ale zcela reálně si to zdůvodňuji tím, že jednak ty peníze nerozfrcá nekopmetentní politická garnitura (od čt všichni co jsou ve sněmovně a nejen Baveš) a druhak to beru jako odškodnění státu za to, že není schopen docílit toho aby polostátní moloch plnil co slíbí a po následných škodách jen kličkuje, že si to má zákazník zařídit sám a přitom dlouhá léta možnost přepnutí domu na ostrovní režim v případě výpadku el (v době, kdy jsem byl ochoten si to celé zaplatit ze svéhoú), odmítal a nepovolil.

            1. Nejsmutnější na tom je, že distribuce elektřiny je
              Nejsmutnější na tom je, že distribuce elektřiny je suverénně nejziskovější byznys na celé elektrice. ČEZ Distribuce, E.On a PRE sedí díky tomu na obrovských balících peněz. Chtělo by to je dokopat k tomu, aby nějaký pořádný kus těch zisků reinvestovali do sítí. Hlavní jejich slabina jsou dráty na sloupech. Dánové už 40 let všechno co trochu jde stěhují pod zem, proto mají řádově spolehlivější dodávky než ČR.

        1. https://www.bce.cz/solarni-clanky-snih-namraza-cisti-necistit/

          https://www.bce.cz/solarni-clanky-snih-namraza-cisti-necistit/
          „Sněží. Důvod k panice?

          Solární panely mají tu nepříjemnou vlastnost, že pokud jsou celé pokryté sněhem, nevyrábějí žádný elektrický proud. Důvodů, proč by našinec neměl propadat panice, kdykoliv se za oknem nesměle objeví prvních pár vloček, je hned několik.

          Naše zimy jsou v poslední době na sníh chudé. Alespoň týden sáňkování v kuse sice dětem marně slibujeme už několik let, ale na druhé straně ušetříme víc za elektřinu.

          Pokud sněhu není záplava, po panelech neškodně sklouzne. Hladký povrch v kombinaci s nutným sklonem nás většiny sněhové nadílky zbaví, ještě než pod oknem uvidíme první sypací vůz. Jak to udělat, aby sněhopád nezranil chodce, si řekneme později.

          Tmavá barva panelů se ohřeje i při zubatém zimním sluníčku. Povrch solárů se tak často napadaného sněhu zbavuje rychleji, než zbytek střechy. Opět pozor na to, aby něco nespadlo na nešťastné chodce.“

          Typické účelové lhaní FVE lobby a přikrášlování reality. Viz moje foto nehoře.

                1. Zo začiatku som mal iba jednu líniu uplne na spodu ale
                  Zo začiatku som mal iba jednu líniu uplne na spodu ale nebolo to ono. Keď bolo zamračené, tak sneh zostával na paneloch, pod ktorými nebol kabel. A ako píšete, je ideálne, keď je spodná hrana panelov veľmi nízko aby sa už nemal kde ten sneh zastaviť a primrznúť.

              1. jak je ten topny kabel uchycen? napadlo mne to dat k tomu
                jak je ten topny kabel uchycen? napadlo mne to dat k tomu spodnimu hlinikovemu ramu pod panel jakoby, at to sjizdi zespoda samo, pripadne jsem videl nektere realizace co maji topnou spiralu zespoda toho panelu temer po cele plose..odtaje to i v noci..

                ve skandinavii pouzivaji mezi menici a panely nejake udelatko, ktere panel, ktery je jako dioda vpodstate zpetnym proudem lehce zahreji.. ale nevim co na to zivotnost panelu ;p

                1. Zpetne by to nic nepustilo. Na plus panelu prijde minus
                  Zpetne by to nic nepustilo. Na plus panelu prijde minus externiho zdroje a u druheho polu obracene. Proud musi tect stejnym smerem jako kdyz panel vyrabi. Kdyz je tma, tak ma panel vysoky elektricky odpor. Tepelny vykon je I2*R. Takze staci maly proud aby se neprehral a nevytvoril hotspot. A odpojit menic.

                2. V tomto zapojení by bypass diody urobili skrat. Vtedy sú
                  V tomto zapojení by bypass diody urobili skrat. Vtedy sú totiž v priepustnom smere.

                3. Jo, mate pravdu. Musi to byt obracene. Plus na plus, minus na
                  Jo, mate pravdu. Musi to byt obracene. Plus na plus, minus na minus. Zitra zkusim vzit dva panely spojim paralelne a na jeden nahrnu snih a druhy dam na slunicko. Uvidim co se bude dit, zda skrz ten zasnezeny pujde proud a bude se hrat. Jinak firma solutronic nabizi de icing box ktery to umi. Ale nepisou jak to presne funguje. Jen same omacky aby si to lidi neudelali sami.
                  https://www.secondsol.com/en/anzeige/3152/accessories/security/modules-inverters-security/solutronic/de-icing-box

                4. Vemto to z pohledu castecne zasnezeneho panelu. Kdyz treba
                  Vemto to z pohledu castecne zasnezeneho panelu. Kdyz treba dolni cast je oslunena a horni zasnezena. Tak ta dolni vytvori napeti a proud tece skrze zasnezenou cast s velkym odporem. Take se to nepokazi. Kdyz pridate misto panelu treba baterku, ktera bude v serii s panelem a uzavrete okruh do zkratu, tak bude zasnezena cast fungovat jako odporove topeni. Samozrejme neprehanet a +5 st. musi stacit.

                5. Myslím, že cez zatienený (zasnežený) panel nebude
                  Myslím, že cez zatienený (zasnežený) panel nebude prechádzať žiadny prúd aj keby v stringu boli panely, ktoré niečo vyrábajú. Na to sú tam tie bypass diody.

                6. Na spodnej strane hlinikoveho rámu obyčajnými
                  Na spodnej strane hlinikoveho rámu obyčajnými elektrikárskymi páskami. Už tam aj boli diery, tak som ani nič nevrtal.

        1. Jo, tohle je FVE realita a děje se tam to, co popisují
          Jo, tohle je FVE realita a děje se tam to, co popisují prakticky všichni uživatelé. Stačí odkrytý kousek panelů a ta troška produkovaná elektřina jako vedlejší efekt ohřívá i další panely na stringu. Mezi panelem a ledem na jeho povrchu se vytvoří vrstvička vody, po které sníh/led sjede sám. U toho vyfoceného baráku už to vpravo začalo a bude to ve zrychlujícím se tempu pokračovat.

      1. No právě. Za 50 let může být situace úplně stejná ropy
        No právě. Za 50 let může být situace úplně stejná ropy bude dost na dalších 50 let.

        Stejně jako cena… Není to tak dávno, co jsem četl předpovědi „analytiků“, že cena ropy bude už jenom stoupat, že doba levné ropy je pryč a pod. A že do konce roku bude barel za 200 USD a podobne bláboly 🙂 Realitu známe a není to kvůli Covidu.

        Tim neříkám, že musíme za každou cenu pálit ropu a kašlať na alternativu. Jen je potreba jiný argument než to strašení, že ropa dojde a že bude drahá, nic takového se neděje.

            1. Jen blbec pali ropu a v budoucnu nebude mit zdroj pro chemii a
              Jen blbec pali ropu a v budoucnu nebude mit zdroj pro chemii a podobna smysluplna vyuziti. Kdy to lidem dojde, ze clovek musi mit vzdy neco nasporene. Jak s ropou, tak s penezma hodne lidi jede na hrane a pak se divi, ze prijdou situace, kde se nedostava.

                1. Neni narust plynu spis diky vymene kotlu na tuha paliva. Diky
                  Neni narust plynu spis diky vymene kotlu na tuha paliva. Diky dotacim kdejaka mesta i vesnice udelaly rozvod plynu a lidi masove presli na plyn. Drive teplarny jely na uhli a dnes jedou na plyn. Vy jste z averse proti fve uz snad nemocny. Kdyz uz i CEZ vidi budoucnost v kombinaci jadra, fve a plynu, tak to nebude asi zase tak spatne.

                2. Dotknul jste se jedné důležité věci, většina spotřeby
                  Dotknul jste se jedné důležité věci, většina spotřeby plynu je kvůli vytápění. Výroba elektřiny je až na třetím místě za využitím zemního plynu v chemické výrobě.
                  Já před časem spočítal Vladimíru Wagnerovi, že „blbým“ zateplováním by šlo ušetřit více zemního plynu než by ho bylo potřeba na náhradu výroby elektřiny z uhlí.
                  Jinými slovy, s trochou šikovnosti by šlo komplet zrušit uhelné elektrárny v ČR bez toho, aby stoupla česká spotřeba zemního plynu.

                3. Kdyby se ten bilión co nás budou stát dotace na OZE dal na
                  Kdyby se ten bilión co nás budou stát dotace na OZE dal na zateplování, pak by to možná šlo. Ale my investovali do OZE, takže uhelky stále máme.

                4. Nejsem zodpovědný za neschopnost a zlodějiny politické
                  Nejsem zodpovědný za neschopnost a zlodějiny politické garnitury okolo Topolánka, Paroubka, Kalouska a Nečase.

                5. Vy nejste zodpovědný vůbec za nic. Ale politici musí být
                  Vy nejste zodpovědný vůbec za nic. Ale politici musí být zodpovědní a nedá se vymlouvat na to, že to prostě někdo zkurvil a zaplatí to erár a zapomeneme na to. Všechno má svoje důsledky.

                6. Kdyz to tak berete, tak budeme posuzovat vsechny JE jako
                  Kdyz to tak berete, tak budeme posuzovat vsechny JE jako nekalkulovatelne riziko s obrovskym potencialem nebezpeci, protoze Cernobyl, Fukusima, Three Miles Island atd. ohrozily bezpeci cele planety.

                7. Fukušima ani Three Miles Island neohrozily celou planetu a to
                  Fukušima ani Three Miles Island neohrozily celou planetu a to ani omylem. A za Černobyl může ideologie. Stejně jako za Aralské jezero a Tři soutězky. A právě ideologie může za kurvení evropské energetiky přes FVE.

                8. Hlavne ze tomu verite. Radioaktivita pusobi neviditelne,
                  Hlavne ze tomu verite. Radioaktivita pusobi neviditelne, pomalu a bez pardonu. Ideologie je nejvetsi hnaci sila u staveb JE.

                9. Radioaktivita zvláště v ČR je úplně všude a ne v
                  Radioaktivita zvláště v ČR je úplně všude a ne v úplně malé míře a to zcela přirozeně. Není náhodou že třeba Marie Curie-Skłodowská zkoumala smolinec vykopaný v čechách. A jsou oblasti zeměkoule, kde je přirozená radioaktivita výrazně větší a stejně tam žijí lidé.

                10. Pravdu mate jen do te doby, nez se v JE neco nepovede. A ze se
                  Pravdu mate jen do te doby, nez se v JE neco nepovede. A ze se to stava, to jsme nekolikrat videli. A kolik nepovedenych situaci jsme se ani nedozvedeli. Nic neni 100%. V technice je vzdy nejaka pravdepodobnost poruchy. Cim vic a cim blizsi ty JE budou, tim vic nas to muze poskodit. Natrvalo!

                11. Zřejmě nevěříte vyšetřovatelům v USA a Japonsku
                  Zřejmě nevěříte vyšetřovatelům v USA a Japonsku

                12. Hele ale to je dobrej úlet, že politik musí být
                  Hele ale to je dobrej úlet, že politik musí být zodpovědný :D:D se podívejte na sebranku do sněmovny.. Babiš svoji neschopnost svádí na opozici, opozice svoji neochotu přimout zodpovědnost a něco začít řešit na Babiše a fakt je takový, že jsou to všechno stejní zmeťouři. Co se léta proti sobě vymezují, ale když přijde čas na to seknout sekeru státu do zad v rámci rozpočtu, tak se vzácně shodnou

                13. No to sice jo. Ale nelze prostě tvrdit, že se prostě stalo,
                  No to sice jo. Ale nelze prostě tvrdit, že se prostě stalo, tak odepíšeme bilión a jedeme ve stejném kurzu vesele dále.

                14. Vykupni ceny z minulosti se na nove fve neuplatnuji, tak jak
                  Vykupni ceny z minulosti se na nove fve neuplatnuji, tak jak muzete tvrdit, ze v tom tunelu jedeme dal.

                15. Protože se to děje stále. Čísla se změnily, ale princip
                  Protože se to děje stále. Čísla se změnily, ale princip je furt stejný a děje se to ve větším množství. Pevné ceny, garance výkupu, nepromítnutí nutných investic do infrastruktury a záložní sítě do ceny za kWh, protože to platí erár.

                  A dokud to tak bude, tak jsou OZE tunel.

                16. Jo a vykup z Dukovan statem a prodejem se ztratou bude neco
                  Jo a vykup z Dukovan statem a prodejem se ztratou bude neco jineho? Tam ten tunel je uz dopredu naplanovany.

                17. Výkup z Dukovan není nijak nadsazený. 60 dolarů za MWh na
                  Výkup z Dukovan není nijak nadsazený. 60 dolarů za MWh na x let dopředu není nijak propastná částka, když tržní cena je teď nějakých 55. Solárním baronům platíme 4x tolik.

                18. Historicke chyby opakuje jen blbec. Tech 160 miliard za
                  Historicke chyby opakuje jen blbec. Tech 160 miliard za Dukovany by v zatepleni usetrily vic energie, nez nejaky novy blok muze kdy vyrobit. Ale chamtivost politiku nas zase nazene do megatunelu. A pitomci si to jeste preji.

                19. Proto taky výroba elektřiny se zemního plynu od roku 2008
                  Proto taky výroba elektřiny se zemního plynu od roku 2008 klesla v EU27+GB o 130 TWh/rok. Nějaké další nesmysly?
                  zdroj

                20. Pan jednoslovný se vybičoval na jedničku s hvězdičkami
                  Pan jednoslovný se vybičoval na jedničku s hvězdičkami pro totální kokotinu.

                  Úžasné.

                21. Jsi největší FVE žvanil na Hybridu, navíc zřejmě
                  Jsi největší FVE žvanil na Hybridu, navíc zřejmě analfabet.

                  „Fossil gas still supplied 20% of Europe’s electricity in 2020, and although gas fell in 2020, it is still 14% higher than in 2015“.

                22. Já, na rozdíl od nějakého běhny42, chápu rozdíl mezi
                  Já, na rozdíl od nějakého běhny42, chápu rozdíl mezi rokem 2008 a 2015. Zkušení praktici mě učili, že s některými lidmi nejde komunikovat pomocí čísel, že lepší jsou obrázky.
                  Tady je vývoj výroby elektřiny z plynu a z uhlí.
                  A taky vím, proč plyn udělal takovou vlnu po roce 2014. Je to proto, že šla jeho cena dolů a cena emisních povolenek nahoru. Takže částečně nahrazoval uhlí. Jenže tohle jsou jenom „Hunger Games“ (© Tony Seba). Looseři se rvou mezi sebou o stále se zmenšující část trhu, protože se děje tohle.

                23. To malovalo nějaké dítě? Nebo ty sám?
                  To malovalo nějaké dítě? Nebo ty sám?

                24. Excel. Něco dalšího, a pro změnu věci?
                  Excel. Něco dalšího, a pro změnu věci?

                25. Tak až budeš chtít příště něco sdělit grafem, udělej
                  Tak až budeš chtít příště něco sdělit grafem, udělej ho normálně, a ne jako žák zvláštní školy.
                  Pro začátek by bylo fajn doplnit co je osa Y, o výrobu koho a kde se jedná a pokud možno doplnit odkaz na zdrojová data.

                  To co jsi předvedl je bezobsažná čmáranice, za kterou by si dostal pětku i na základce.

                26. Hele hnidopichu, odkaz na zdrojová data byl o komentář
                  Hele hnidopichu, odkaz na zdrojová data byl o komentář výše. I grafy jsem upravil. Tak teď zkus reagovat k věci.

                27. Podivam se vecer, dnes nemam cas, jsem na cestach.
                  Ty si jdi

                  Podivam se vecer, dnes nemam cas, jsem na cestach.
                  Ty si jdi radeji zase odmest solary.

                28. Už jsi vážně trapný. Ani si pořádně nepřečteš co tu
                  Už jsi vážně trapný. Ani si pořádně nepřečteš co tu postuješ. V tom tvém zdroji je přímo napsané, že za posledních 5 let vzrostla spotřeba plynu v Evropě o 148TWh za rok.

                  A Němci v následujících desetiletích plánují rozsáhlou výstavbu plynových elektráren. Proto tak bojují za Nord Stream 2. A Putin se směje německé hlouposti.

                  https://www.cleanenergywire.org/news/enbw-expects-construction-new-gas-power-plants-germany.

                  https://www.aa.com.tr/en/europe/germany-to-invest-in-gas-fired-plants-in-coming-decades/1468267

                29. Běhnovi jsem dal odkazy na dva grafy, které jsem vytvořil
                  Běhnovi jsem dal odkazy na dva grafy, které jsem vytvořil pro lidi, kteří neznají rozdíl mezi čísly 2008 a 2015.

                30. A co kdyby sis místo důkladného vybírání čísel, aby ti
                  A co kdyby sis místo důkladného vybírání čísel, aby ti to nějak vyšlo, podíval na trend v posledních letech a budoucí plány Německa? Skokové navýšení spotřeby a plány na masivní výstavby plynovek.

                  Spotřeba klesla po roce 2008. Zřejmě v důsledku krize, ale od roku 2014 zase roste a bude růst nadále.

                31. Už zase hrajeme hru, kdy ty mrskneš nějaký nesmysl
                  Už zase hrajeme hru, kdy ty mrskneš nějaký nesmysl vycházející z tvojí představy o realitě a po mojí reakci přijdeš s novou kravinou?

                32. Ne, to jsou fakta přímo z tvého zdroje, který ses asi ani
                  Ne, to jsou fakta přímo z tvého zdroje, který ses asi ani neobtěžoval číst.

                33. Ale obtěžoval, a taky jsem názorně demonstroval to proč
                  Ale obtěžoval, a taky jsem názorně demonstroval to proč nám ta srovnání vychází jinak a proč plyn nemá moc potenciál kam růst. To není jako vyzobnutí jedné věty bez kontextu.

                34. Já jsem ti dodal 2 články o tom, že Německo plánuje v
                  Já jsem ti dodal 2 články o tom, že Německo plánuje v následujících desetiletích masivní investice do plynu. Včetně vyjádření Německého náměstka ministra průmyslu.

      1. Jenže problém je, že nikdy bych nešel dělat manažera
        Jenže problém je, že nikdy bych nešel dělat manažera nějaké firmy ani do firmy, jejíž princip je proti mému přesvědčení, takže nikdy bych nešel dělat do ropného průmyslu, do zbrojního průmyslu a nikdy nepůjdu do politiky.

  3. OT: Čína: Nebeská dálnice za 4 miliardy dolarů
    Čína

    OT: Čína: Nebeská dálnice za 4 miliardy dolarů

    Čína již mnoho let udivuje svou rozsáhlou výstavbou. Tentokrát bude řeč o nové silniční magistrále, která je opravdovou „superstavbou“. Číňané vybudovali superdálnici dlouhou 240 km s názvem Jiaxi. Její trasa se vine mezi vysokými horami a mohutnými horskými hřbety. V průměru se její nadmořská výška na každý kilometr zvedá o 7,5 metru. Proto tuto dálnici pojmenovali jako „rychloschody do nebe“ nebo “nebeskou dálnici“.

    https://www.youtube.com/watch?v=1kVpBhAWQkg

Napsat komentář