V Česku mají posílit hromadnou dopravu vodíkové autobusy i vlaky

redakce - 18 Duben 2019

Více než stovka odborníků se na 10. ročníku mezinárodní konference Hydrogen Days 2019 v Praze shodla na tom, že vodík je možností, jak zajistit bezemisní a přitom dobře fungující veřejnou dopravu. Průkopníkem s ohledem na využití vodíku v dopravě v Česku Moravskoslezský region. Ostrava chce do roku 2020 zcela vyřadit z městské dopravy všechny diesely a nahradit je ekologickými vozy na elektřinu a vodík.

Průkopníkem s ohledem na využití vodíku v dopravě chce být v Česku Moravskoslezský region. Ostrava plánuje údajně do roku 2020 zcela vyřadit z městské dopravy všechny diesely a nahradit je ekologickými vozy na elektřinu a vodík.
foto: HYTEP

Moravskoslezský kraj chce jít ovšem ještě dál a připravuje zapojení vodíkových vlaků do dopravní obslužnosti regionu. Na rozvoji využití vodíku spolupracuje ČR s Německem.

V česko-německé spolupráci má vzniknout „vodíkové“ autobusové spojení z Berlína přes Drážďany do Prahy. Německo je přitom ve využívání vodíku v dopravě pro ostatní státy velkou inspirací. V loňském roce na německé koleje vyjely první vodíkové vlaky, uvažuje se o nich také v Japonsku.

„Vodík je budoucností osobní, ale i hromadné a nákladní dopravy. Zatímco z dieselových výfuků se valí zdraví škodlivé zplodiny, u vodíkového pohonu je to čistá voda," vysvětlila Karin Stehlík, ředitelka České vodíkové technologické platformy HYTEP, která konferenci pořádala.

Doplnila zároveň, že vodík může být vyráběn z obnovitelných zdrojů. „V poslední době se také rozšiřuje tankovací síť v různých státech západní a střední Evropy. Česká republika je v centrální Evropě v tomto směru doslova pionýrem,“ doplnila Stehlík.

Právě tyto výhody stojí za faktem, že již dnes jezdí po Evropě více než 500 vodíkových vozidel hromadné dopravy v Londýně, Hamburku, Milanu, Oslu a dalších městech. Vedle aut a autobusů se vodíkový pohon testuje nebo vyvíjí i u tramvají, vlaků, malých lodí nebo trajektů.

Vodík ovšem není téma jen v dopravě. Podle odborníků může vodík do roku 2050 představovat až 24 % spotřeby energie států EU, snížit emise skleníkových plynů o 15 % a vytvořit 5,4 milionů pracovních míst. S těmito a dalšími fakty seznámil účastníky na konferenci Carlos Navas, ředitel pro strategii mezinárodního Podniku pro vodík a palivové články (FCH JU).

Připomněl zároveň, že na rozvoji a využívání vodíkových technologií musí spolupracovat vlády členských států EU poslu s akademickým i podnikatelským sektorem. Ostatně tato myšlenka byla i mottem letošního ročníku – „Spoluprací k rozvoji vodíkových technologií“.

Využití a zejména rozvoj vodíkových technologií v energetice, dopravě, ale i průmyslu je součástí evropského plánu na ochranu klimatu a součástí vnitrostátního plánu v oblasti energetiky a klimatu.

„Bez spolupráce vědecké sféry, veřejného a soukromého sektoru se neobejdeme. Nejde jen o financování, ale především o inovativní nápady, postupy a výměnu zkušeností. Těší mě, že prostor pro tyto účely nabízí letos již desátým rokem mezinárodní konference, kterou pořádáme," uvedl Aleš Doucek, místopředseda představenstva HYTEP.

Do roku 2025 by mělo u nás vzniknout šest až dvanáct vodíkových čerpacích stanic, na jejichž rozvoj je jen do roku 2020 v rámci operačního programu doprava připraveno přibližně 200 milionů korun. Na českém trhu by se první vodíkové automobily údajně měly objevit již v letošním roce.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Kuk

Ropácká loby zase voblbuje svejma bludama.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele M.Krupka

Tuší někdo kolik stojí kilo vodíku v ČR??

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

v Neratovicích není volně prodejný vodík že?

h2bus.cz/index.php/cz/cerpaci-stanice/3-cerpaci-stanice

jinde v čezku ho nenatankuješ, takže není definovaná tržní cena, možná tak dotovaná anebo Německo a tam stojí 10€/kilo tzn 270Kč ;)

handelsblatt.com/unternehmen/industrie/wasserstoff-tankstellen-der-marktfuehrer-macht-nicht-mit/13745674-3.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

přeložím:

když to lidi nechtějí
protože nejsou tupci,
půjdme přes KORUPCI!
a s vele-bombou u zadku v autobuse se strachy smějí :-D

;)

NEEE!!!

Uz sa vazme boja o svoj chlebicek, takze budu cim dalej tym aktivnejsi. Penazi na ohlupovanie politikov maju neurekom.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Osobně se domnívám, že využitelnost vodíku bude klesat s vývojem baterií. Jak píší již ostatní v předešlých komentářích, je to dotační mafie, protože nikdo neřeší jak neefektivní zatím výroba vodíku je, a jak obtížné je jeho skladování.

Daleko lepší bude zapracovat na zlepšení baterií, jejich recyklaci a vůbec ekologii těžby surovin a vodík nebudeme potřebovat.

Snad jedině, kdyby opravdu fungovaly některé nepotvrzené "vynálezy" s vodíkem a jeho >100% účinností, nebo snad jako palivo do budoucích termojaderných reaktorů....

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ony ty "vynálezy" ale fungují, dokonce potvrzeno akademií věd, jeden u nás to tu vyrábí (kotel), ale jaxi to nechce nikdo jiný tolik rozšiřovat pod výhružkami a vraždami takových lidí ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Sohlasím s předchozím příspěvkem. Pokud dojde k avizovanému slevnění baterií, stane se vodík pouze zajímavým dotačním titulem. Využití vodíku a přínos pro ekologii je, podle mne, spíše v podobě paliva pro námořní lodě. Suchozemská doprava má více dostupnějších možností.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

o to nejde, jde o čistou korupci z našich peněz: aby penízky šly přímo z ropočtu do nadnárodních nacistických firem, které takto dojí každý stát, tedy máme tu feudalismus aka korporátní fašismus dle skutečného fungování západních "hodnot", jasná čísla, ekonomka Švihlíková vysvětluje, jak vše "funguje":

bre.is/FRa6sb__o

Obrázek uživatele Kuk

To víš že jo ty veganskej esesáku.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Tomáš

Zajimalo by me jestli a jak se vodik prosadi. Podle me cim budou lepsi a levnejsi baterie, tim to bude mit vodik horsi.

---

Prius PHV (2012)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

korporátní fašismus to prosadí korpucí, půjdou totiž na to penízky přímo z rozpočtu, jak je západní feudál zvyklý ;)

bre.is/FRa6sb__o

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

no těpic mafije už vystrkuje rohy

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

říká se korporátní fašismus (západu), aka feudalismus:

bre.is/FRa6sb__o

:)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

noo po tý nostradámusfajrakci bych ti už skoro i věřil jeníku ;))

gigarama.ru/notredame/

Obrázek uživatele spetak

“”V poslední době se také rozšiřuje tankovací síť v různých státech západní a střední Evropy. Česká republika je v centrální Evropě v tomto směru doslova pionýrem,“ doplnila Stehlík.””
To asi jo. Kralupy na půl úvazku !

---

Už jen EV, najeto 105 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Na čerpání dotací fakt bezvadné, na praktické čerpání paliva pro masovou dopravu nepoužitelné.

Obrázek uživatele Tomáš

Off: Dalsi vylepseni Li-On baterii je mozne. https://www.sciencedaily.com/releases/2019/04/190416081400.htm

---

Prius PHV (2012)


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon