Více než stovka odborníků se na 10. ročníku mezinárodní konference Hydrogen Days 2019 v Praze shodla na tom, že vodík je možností, jak zajistit bezemisní a přitom dobře fungující veřejnou dopravu.
foto: HYTEP
Moravskoslezský kraj chce jít ovšem ještě dál a připravuje zapojení vodíkových vlaků do dopravní obslužnosti regionu. Na rozvoji využití vodíku spolupracuje ČR s Německem.
V česko-německé spolupráci má vzniknout „vodíkové“ autobusové spojení z Berlína přes Drážďany do Prahy. Německo je přitom ve využívání vodíku v dopravě pro ostatní státy velkou inspirací. V loňském roce na německé koleje vyjely první vodíkové vlaky, uvažuje se o nich také v Japonsku.
„Vodík je budoucností osobní, ale i hromadné a nákladní dopravy. Zatímco z dieselových výfuků se valí zdraví škodlivé zplodiny, u vodíkového pohonu je to čistá voda,“ vysvětlila Karin Stehlík, ředitelka České vodíkové technologické platformy HYTEP, která konferenci pořádala.
Doplnila zároveň, že vodík může být vyráběn z obnovitelných zdrojů. „V poslední době se také rozšiřuje tankovací síť v různých státech západní a střední Evropy. Česká republika je v centrální Evropě v tomto směru doslova pionýrem,“ doplnila Stehlík.
Právě tyto výhody stojí za faktem, že již dnes jezdí po Evropě více než 500 vodíkových vozidel hromadné dopravy v Londýně, Hamburku, Milanu, Oslu a dalších městech. Vedle aut a autobusů se vodíkový pohon testuje nebo vyvíjí i u tramvají, vlaků, malých lodí nebo trajektů.
Vodík ovšem není téma jen v dopravě. Podle odborníků může vodík do roku 2050 představovat až 24 % spotřeby energie států EU, snížit emise skleníkových plynů o 15 % a vytvořit 5,4 milionů pracovních míst. S těmito a dalšími fakty seznámil účastníky na konferenci Carlos Navas, ředitel pro strategii mezinárodního Podniku pro vodík a palivové články (FCH JU).
Připomněl zároveň, že na rozvoji a využívání vodíkových technologií musí spolupracovat vlády členských států EU poslu s akademickým i podnikatelským sektorem. Ostatně tato myšlenka byla i mottem letošního ročníku – „Spoluprací k rozvoji vodíkových technologií“.
Využití a zejména rozvoj vodíkových technologií v energetice, dopravě, ale i průmyslu je součástí evropského plánu na ochranu klimatu a součástí vnitrostátního plánu v oblasti energetiky a klimatu.
„Bez spolupráce vědecké sféry, veřejného a soukromého sektoru se neobejdeme. Nejde jen o financování, ale především o inovativní nápady, postupy a výměnu zkušeností. Těší mě, že prostor pro tyto účely nabízí letos již desátým rokem mezinárodní konference, kterou pořádáme,“ uvedl Aleš Doucek, místopředseda představenstva HYTEP.
Do roku 2025 by mělo u nás vzniknout šest až dvanáct vodíkových čerpacích stanic, na jejichž rozvoj je jen do roku 2020 v rámci operačního programu doprava připraveno přibližně 200 milionů korun. Na českém trhu by se první vodíkové automobily údajně měly objevit již v letošním roce.
Ropácká loby zase voblbuje svejma bludama.
Ropácká loby zase voblbuje svejma bludama.
Tuší někdo kolik stojí kilo vodíku v ČR??
Tuší někdo kolik stojí kilo vodíku v ČR??
v Neratovicích není volně prodejný vodík
v Neratovicích není volně prodejný vodík že?
h2bus.cz/index.php/cz/cerpaci-stanice/3-cerpaci-stanice
jinde v čezku ho nenatankuješ, takže není definovaná tržní cena, možná tak dotovaná anebo Německo a tam stojí 10€/kilo tzn 270Kč 😉
handelsblatt.com/unternehmen/industrie/wasserstoff-tankstellen-der-marktfuehrer-macht-nicht-mit/13745674-3.html
přeložím:
když to lidi nechtějí
protože nejsou
přeložím:
když to lidi nechtějí
protože nejsou tupci,
půjdme přes KORUPCI!
a s vele-bombou u zadku v autobuse se strachy smějí 😀
😉
NEEE!!!
NEEE!!!
Uz sa vazme boja o svoj chlebicek, takze budu cim dalej tym
Uz sa vazme boja o svoj chlebicek, takze budu cim dalej tym aktivnejsi. Penazi na ohlupovanie politikov maju neurekom.
Osobně se domnívám, že využitelnost vodíku bude klesat s
Osobně se domnívám, že využitelnost vodíku bude klesat s vývojem baterií. Jak píší již ostatní v předešlých komentářích, je to dotační mafie, protože nikdo neřeší jak neefektivní zatím výroba vodíku je, a jak obtížné je jeho skladování.
Daleko lepší bude zapracovat na zlepšení baterií, jejich recyklaci a vůbec ekologii těžby surovin a vodík nebudeme potřebovat.
Snad jedině, kdyby opravdu fungovaly některé nepotvrzené „vynálezy“ s vodíkem a jeho >100% účinností, nebo snad jako palivo do budoucích termojaderných reaktorů….
ony ty „vynálezy“ ale fungují, dokonce potvrzeno akademií
ony ty „vynálezy“ ale fungují, dokonce potvrzeno akademií věd, jeden u nás to tu vyrábí (kotel), ale jaxi to nechce nikdo jiný tolik rozšiřovat pod výhružkami a vraždami takových lidí 😉
Sohlasím s předchozím příspěvkem. Pokud dojde k
Sohlasím s předchozím příspěvkem. Pokud dojde k avizovanému slevnění baterií, stane se vodík pouze zajímavým dotačním titulem. Využití vodíku a přínos pro ekologii je, podle mne, spíše v podobě paliva pro námořní lodě. Suchozemská doprava má více dostupnějších možností.
o to nejde, jde o čistou korupci z našich peněz: aby
o to nejde, jde o čistou korupci z našich peněz: aby penízky šly přímo z ropočtu do nadnárodních nacistických firem, které takto dojí každý stát, tedy máme tu feudalismus aka korporátní fašismus dle skutečného fungování západních „hodnot“, jasná čísla, ekonomka Švihlíková vysvětluje, jak vše „funguje“:
bre.is/FRa6sb__o
To víš že jo ty veganskej esesáku.
To víš že jo ty veganskej esesáku.
Zajimalo by me jestli a jak se vodik prosadi. Podle me cim
Zajimalo by me jestli a jak se vodik prosadi. Podle me cim budou lepsi a levnejsi baterie, tim to bude mit vodik horsi.
korporátní fašismus to prosadí korpucí, půjdou totiž na
korporátní fašismus to prosadí korpucí, půjdou totiž na to penízky přímo z rozpočtu, jak je západní feudál zvyklý 😉
bre.is/FRa6sb__o
no těpic mafije už vystrkuje rohy
no těpic mafije už vystrkuje rohy
říká se korporátní fašismus (západu), aka
říká se korporátní fašismus (západu), aka feudalismus:
bre.is/FRa6sb__o
🙂
noo po tý nostradámusfajrakci bych ti už skoro i věřil
noo po tý nostradámusfajrakci bych ti už skoro i věřil jeníku ;))
gigarama.ru/notredame/
“”V poslední době se také rozšiřuje tankovací síť
“”V poslední době se také rozšiřuje tankovací síť v různých státech západní a střední Evropy. Česká republika je v centrální Evropě v tomto směru doslova pionýrem,“ doplnila Stehlík.””
To asi jo. Kralupy na půl úvazku !
Na čerpání dotací fakt bezvadné, na praktické čerpání
Na čerpání dotací fakt bezvadné, na praktické čerpání paliva pro masovou dopravu nepoužitelné.
Off: Dalsi vylepseni Li-On baterii je mozne.
Off: Dalsi vylepseni Li-On baterii je mozne. https://www.sciencedaily.com/releases/2019/04/190416081400.htm