V Česku mají posílit hromadnou dopravu vodíkové autobusy i vlaky

Více než stovka odborníků se na 10. ročníku mezinárodní konference Hydrogen Days 2019 v Praze shodla na tom, že vodík je možností, jak zajistit bezemisní a přitom dobře fungující veřejnou dopravu.

Průkopníkem s ohledem na využití vodíku v dopravě chce být v Česku Moravskoslezský region. Ostrava plánuje údajně do roku 2020 zcela vyřadit z městské dopravy všechny diesely a nahradit je ekologickými vozy na elektřinu a vodík.
foto: HYTEP

Moravskoslezský kraj chce jít ovšem ještě dál a připravuje zapojení vodíkových vlaků do dopravní obslužnosti regionu. Na rozvoji využití vodíku spolupracuje ČR s Německem.

V česko-německé spolupráci má vzniknout „vodíkové“ autobusové spojení z Berlína přes Drážďany do Prahy. Německo je přitom ve využívání vodíku v dopravě pro ostatní státy velkou inspirací. V loňském roce na německé koleje vyjely první vodíkové vlaky, uvažuje se o nich také v Japonsku.

„Vodík je budoucností osobní, ale i hromadné a nákladní dopravy. Zatímco z dieselových výfuků se valí zdraví škodlivé zplodiny, u vodíkového pohonu je to čistá voda,“ vysvětlila Karin Stehlík, ředitelka České vodíkové technologické platformy HYTEP, která konferenci pořádala.

Doplnila zároveň, že vodík může být vyráběn z obnovitelných zdrojů. „V poslední době se také rozšiřuje tankovací síť v různých státech západní a střední Evropy. Česká republika je v centrální Evropě v tomto směru doslova pionýrem,“ doplnila Stehlík.

Právě tyto výhody stojí za faktem, že již dnes jezdí po Evropě více než 500 vodíkových vozidel hromadné dopravy v Londýně, Hamburku, Milanu, Oslu a dalších městech. Vedle aut a autobusů se vodíkový pohon testuje nebo vyvíjí i u tramvají, vlaků, malých lodí nebo trajektů.

Vodík ovšem není téma jen v dopravě. Podle odborníků může vodík do roku 2050 představovat až 24 % spotřeby energie států EU, snížit emise skleníkových plynů o 15 % a vytvořit 5,4 milionů pracovních míst. S těmito a dalšími fakty seznámil účastníky na konferenci Carlos Navas, ředitel pro strategii mezinárodního Podniku pro vodík a palivové články (FCH JU).

Připomněl zároveň, že na rozvoji a využívání vodíkových technologií musí spolupracovat vlády členských států EU poslu s akademickým i podnikatelským sektorem. Ostatně tato myšlenka byla i mottem letošního ročníku – „Spoluprací k rozvoji vodíkových technologií“.

Využití a zejména rozvoj vodíkových technologií v energetice, dopravě, ale i průmyslu je součástí evropského plánu na ochranu klimatu a součástí vnitrostátního plánu v oblasti energetiky a klimatu.

„Bez spolupráce vědecké sféry, veřejného a soukromého sektoru se neobejdeme. Nejde jen o financování, ale především o inovativní nápady, postupy a výměnu zkušeností. Těší mě, že prostor pro tyto účely nabízí letos již desátým rokem mezinárodní konference, kterou pořádáme,“ uvedl Aleš Doucek, místopředseda představenstva HYTEP.

Do roku 2025 by mělo u nás vzniknout šest až dvanáct vodíkových čerpacích stanic, na jejichž rozvoj je jen do roku 2020 v rámci operačního programu doprava připraveno přibližně 200 milionů korun. Na českém trhu by se první vodíkové automobily údajně měly objevit již v letošním roce.

tisková zpráva

19 Comments on “V Česku mají posílit hromadnou dopravu vodíkové autobusy i vlaky”

    1. v Neratovicích není volně prodejný vodík
      v Neratovicích není volně prodejný vodík že?

      h2bus.cz/index.php/cz/cerpaci-stanice/3-cerpaci-stanice

      jinde v čezku ho nenatankuješ, takže není definovaná tržní cena, možná tak dotovaná anebo Německo a tam stojí 10€/kilo tzn 270Kč 😉

      handelsblatt.com/unternehmen/industrie/wasserstoff-tankstellen-der-marktfuehrer-macht-nicht-mit/13745674-3.html

  1. Osobně se domnívám, že využitelnost vodíku bude klesat s
    Osobně se domnívám, že využitelnost vodíku bude klesat s vývojem baterií. Jak píší již ostatní v předešlých komentářích, je to dotační mafie, protože nikdo neřeší jak neefektivní zatím výroba vodíku je, a jak obtížné je jeho skladování.

    Daleko lepší bude zapracovat na zlepšení baterií, jejich recyklaci a vůbec ekologii těžby surovin a vodík nebudeme potřebovat.

    Snad jedině, kdyby opravdu fungovaly některé nepotvrzené „vynálezy“ s vodíkem a jeho >100% účinností, nebo snad jako palivo do budoucích termojaderných reaktorů….

  2. Sohlasím s předchozím příspěvkem. Pokud dojde k
    Sohlasím s předchozím příspěvkem. Pokud dojde k avizovanému slevnění baterií, stane se vodík pouze zajímavým dotačním titulem. Využití vodíku a přínos pro ekologii je, podle mne, spíše v podobě paliva pro námořní lodě. Suchozemská doprava má více dostupnějších možností.

    1. o to nejde, jde o čistou korupci z našich peněz: aby
      o to nejde, jde o čistou korupci z našich peněz: aby penízky šly přímo z ropočtu do nadnárodních nacistických firem, které takto dojí každý stát, tedy máme tu feudalismus aka korporátní fašismus dle skutečného fungování západních „hodnot“, jasná čísla, ekonomka Švihlíková vysvětluje, jak vše „funguje“:

      bre.is/FRa6sb__o

  3. “”V poslední době se také rozšiřuje tankovací síť
    “”V poslední době se také rozšiřuje tankovací síť v různých státech západní a střední Evropy. Česká republika je v centrální Evropě v tomto směru doslova pionýrem,“ doplnila Stehlík.””
    To asi jo. Kralupy na půl úvazku !

Napsat komentář