V Česku je už 140 plnicích CNG stanic pro auta na stlačený zemní plyn

V lednu 2014 bylo v ČR celkem 50 veřejných CNG stanic. Dnes jich je již 140 a další se chystají zahájit provoz už v lednu 2017. Za poslední tři roky tedy v ČR přibylo 100 plnicích CNG stanic.

Čerpací stanice Benzina Humpolec-Vystrkov, kde se kromě plnící CNG stanic nachází hned vedle také první český Supercharger a zároveň největší česká nabíjecí stanice pro elektromobily
foto: E.ON

V průměru je dnes v každém kraji kolem 10 stanic, nejvíce, celkem 22, jich má kraj Středočeský. Otevírají se na čerpacích stanicích Benzina, MOL, OMV, Shell, Texaco, Total, EuroOil, D oil, Caroil, KaprOil, Marho, Kontakt, Q100 aj.

Zejména Benzina má CNG stojan v ČR už na 30 čerpacích stanicích a uvažuje o něm až na 80. Napříč Evropou je asi 5000 CNG stanic. Velkému zájmu o koupi ekologických CNG vozidel v ČR přispívají i pobídky a dotace. Pro příští rok Ministerstvo životního prostředí uvažuje, že by mohla být finanční podpora na nákup CNG vozidel nastavena pro všechny.

  • V ČR je v provozu již 140 plnicích CNG stanic, 60 z nich je u tradičních čerpacích stanic
  • Za 3 roky přibylo v ČR 100 nových CNG stanic, 40 z nich jen za poslední rok
  • Každý rok přibývá v ČR kolem 4000 až 5000 CNG vozidel
  • Za stejnou dobu (3 roky) přibylo v ČR i 600 nových bezprašných CNG autobusů (celkem jezdí v asi 50 ti městech již více než 1 tisíc CNG autobusů)

Koncem listopadu loňského roku (na Podzimní plynárenské konferenci Českého plynárenského svazu – ČPS) bylo slavnostně vyhlášeno dosažení počtu první stovky veřejných CNG stanic v ČR, o rok později je jich dnes motoristům k dispozici již 140.

„V roce 2017-18 by mohlo být v ČR už 200 plnicích CNG stanic, mnoho je před dokončením nebo ve výstavbě. Už zkraje roku 2017 se otevřou další CNG stanice např. v Náchodě, Turnově, v Těšovicích u Prachatic, Kyjově u Hodonína, další v Havlíčkově Brodu, také v Liberci a Třeboni, staví se také třeba už v Klatovech, ve Znojmě a dalších městech,“ říká Jiří Šimek, člen Rady ČPS.

Mezi čtyři největší investory patří Bonett Gas Investment, Vítkovice Machinery Group, innogy Energo a E.ON Energie. Mimo veřejné stanice si ale dopravní podniky a soukromé společnosti budují své vlastní plnicí CNG stanice v podnikových areálech (např. DB Schenker, Linde Material Handling a mnoho dalších), podnikatelé si kupují i soukromé menší domácí plničky.

Podle poslední zprávy Navigant Research by v roce 2025 mělo jezdit na světě již 40 milionů CNG vozidel. Dnes u nás jezdí kolem 16 000 CNG vozidel a každý rok jich přibývá kolem 4-5 tisíc. Některé vozové flotily přepravních společností, jakou má třeba Česká pošta, už mají více než tisíc CNG vozidel, podíl CNG vozidel ve svém vozovém parku postupně zvyšuje u nás i např. přepravní služba GLS aj.

„Ekologické a úsporné CNG vozy již běžně využívají městské úřady, Policie, Hasičský záchranný sbor, zdravotnická zařízení atd. CNG jako alternativní palivo je nyní nejoblíbenější. Rychlému růstu počtu CNG vozidel přispívají i pobídky a dotace,“ dodává Jiří Šimek z ČPS.

Naposledy Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vyhlásilo v ČR výzvu pro kraje a obce. Podpora pro osobní auta na CNG do 3,5 tuny činí 50 000 Kč. Dalších 10 000 Kč může být poskytnuto na ekologickou likvidaci starého vozu.

Pro žadatele z řad obcí, krajů a jimi řízených organizací je připraveno jen na CNG vozy celkem 20 milionů korun (cca 400 CNG vozidel). Příjem žádostí nyní běží až do 31. března 2017, např. město Ostrava již informovalo, že podá žádost na 18 CNG vozidel. Pro příští rok MŽP uvažuje, že by mohla být finanční podpora CNG vozidel nastavena pro kohokoliv.

tisková zpráva

21 Comments on “V Česku je už 140 plnicích CNG stanic pro auta na stlačený zemní plyn”

  1. Informace k současným
    Informace k současným svolávacím akcím CNG od VW !!

    cnginfo.volkswagen.com/cz/cs/home

    cngplus.cz/vw-svolava-vybrane-cng-vozy-kvuli-vybuchum-korodovanych-tlakovych-lahvi.html

    novinky.cz/krimi/419482-kamera-zachytila-vybuch-nadrze-na-plyn-pri-tankovani-na-svitavsku.html

    1. Holt je z toho větší
      Holt je z toho větší vejvar. Já, který vrátil už i čip ČEZu po trojnásobném zdražení od 1.1.2017, je prostě neuživím. Auto nabíjím doma nebo v práci nebo v obchodních centrech. A zřejmě by je musel někdo osobně otravovat a montovat to tam jako řešení, které oni budou jen účtovat.
      Zvykli si na čerpačkách na vysoký výtoč a plyn je prostě jen další médium, které jim tam někdo vozí cisternou do stojanu, který jim dodal, a díky těm tisícovkám aut se hezky prodává. Flotilové prodeje plynoprdů, jak jim s oblibou říká pan Vegr a nelze, než s ním souhlasit, hovoří samy za sebe. Pokud se to zlomí u úřadů a flotil, pak se zřejmě i tisíců elektromobilů taky dočkáme.
      Ovšem vidíte to sami. Ostrava, 3.největší město republiky, objednává 18 osobních plynoprdů. Loni vyměnila 105 naftových autobusů MHD za plynoprdy. Přestože dceřiná společnost Dopravního podniku Ostrava Ekova sama vyrábí elektrobusy. Městská policie Ostrava má prakticky vše na CNG. Elektromobily si magistrát Ostravy právě pronajal od ČEZu 2, slovy dva kusy. Nákup jen zvažuje do budoucna. Z 50 starostů obcí kolem Ostravy, které jsme oslovili na setkání se zástupcem MŽp, kde jim představil dotace pro obce na čistou mobilitu, uvažuje o elektromobilu možná jeden, či dva. Přestože většina dojela na seminář služebními auty z max.50 km vzdálenosti a byla to pro ně jedna z mála dlouhých jízd za celý rok. Elektřinu mají na úřadě všichni, tankovat služební spalovák jezdí do blízkého města. Zase na druhou stranu věkový průměr byl hodně přes 60 a starého psa novým kouskům nenaučíš. Odjakživa měli všechno spalovací.

  2. Za sebe mohu jen potvrdit
    Za sebe mohu jen potvrdit že CNG i LPG jsou skvělé řešení v době kdy elektromobil je cenově těžko dostupný.
    Snad každý hledá práci v co možno nejbližším okolí.
    Jen tipuji,že 60% lidí jede za prací do 20-30 km.
    Nejde li o někoho kdo podléhá potřebám se zviditelnit,drtivá část se spokojí s autíčkem o nízkém obsahu a za pořizovací cenu do 300000,- Kč.Logicky se uplatní spíš benzínová verze a bonbonkem na dortu je provedení CNG,LPG.
    Platí ovšem pravidlo,že čím sofistikovanější automobil tím nižší spolehlivost a naopak!
    Můj Peugeot 106 je možná veterán,ale jezdí za 0,60 – 0,80 Kč/km.
    Jediná investice po dvou létech denního ježdění do práce na nákup i do školky,nakonec i třeba na Slovensko nebo do stověžaté bylo 200,- Kč za revizi LPG potřebné k STK!
    Takové zlatíčko se bude těžko měnit za elektro – jen z důvodu ceny, ale jinak jsem moc nažhavený a věřím že nastávající rok bude přelomový!
    Právě to, bych nám všem rád popřál do Nového roku!!!

      1. To chce klid,vsadím se, že
        To chce klid,vsadím se, že mnozí za socku považovaní pragmatici by si mohli dovolit již dnes to, co mnozí šašuldové mají na půjčku a to bez problémů!
        Brání jim v tom cíl a směr z kterého nehodlají vykročit jen pro vlastní potěšení.
        Na druhou stranu,přeji všem odvážným či opravdu úspěšným, aby si svoje elektro autíčko užili ve zdraví – fyzickém i finančním!
        Já a mne podobní se co nejdřív připojíme!

      1. Zdravím,
        ano s tím

        Zdravím,
        ano s tím počítám a asi udělám totéž co před dvěma léty.Koupím hodně zachovalé auto s nízkým obsahem a dám si do něj LPG.
        Proč?
        Chtěl jsem si pořídit el. skútra

        Akumoto 600 je velký elektrický skútr se sportovním designem, moderní technologií a silným motorem.

        Dojezd: 65 – 120 km
        Příkon: 3kW
        Cena od: 58.970 Kč vč. DPH
        Jel jsem na testovací jízdu a zrovna začlo hustě pršet,tak jsem to domluvil na jindy.
        Cestou domů jsem se stavil v auto bazaru a za peníze připravené na skútr jsem si pořídil Peugeota 106 najeto měl 70tisíc km a stál 24000,- Kč LPG stálo i s plnou nádrží 16000,- Kč
        Zbylo mi na roční provoz a jezdím léto,zima!
        Provozuji penzion a to v 650m/n.m. proto mám i Navaru ale toho vytahuji jen na dovoz nákladu či při extrémních podmínkách v zimě.
        Čím by jste nahradil mé zlatíčka?
        Jo,Navara je pick up 4×4 uzávěrka,redukce 4místa k sezení spotřeba 8l nafty a pořizovací cena 130000,- Kč

        Překvapte mne prosím =)

        1. Ničím. Zřejmě je to pro
          Ničím. Zřejmě je to pro vás nejvýhodnější. Ne všichni ovšem chtějí mít staré vraky (i když já to tak donedávna měl taky). Ona vás z toho jedna trochu horší havárie vyléčí… Nebo třeba děti. A upřímně, už mě nebavilo na těch starých autech pořád řešit nějaké blbosti. Sice to nebylo nějak zvlášť nákladné, ale těch starostí a běhání s tím, to mi za ty ušetřené prachy nestálo.

          1. Je to tak,není černá nebo
            Je to tak,není černá nebo bílá,každý si musí zvolit svou verzi.
            Já jsem moc spokojený,ale připravuji změny,opravdu si chci pořídit EV, jen zatím není vhodná náhrada,řeším indukční dobíjení,fotovoltaiku a zásobník.
            Chce to kapku trpělivosti a správné načasování!
            Nerad bych za pár let litoval svou unáhlenost!

                1. Třeba to vyjde. S
                  Třeba to vyjde. S dvojčatama se teď jezdí někam blbě 🙂

                2. Pěkná chaloupka,
                  Pěkná chaloupka, příjemná laboratoř soběstačnosti, to by se to vymýšlelo (studna, solar venti, FVE, větrník, akumulační nádrž, permakultura, bioplynka z rostlin a zvířat…..) 🙂

                3. Děkuji za pochvalu mého
                  Děkuji za pochvalu mého důchodového zabezpečení=)
                  Pěkně jste to nahodil,taková ryba jako já návnadě Vašeho příspěvku neodolá.
                  Pomalu se o něco podobného snažím,dílčí výsledky už jsou, ale zdaleka se nemohu spokojit s prozatímními úspěchy.
                  Vše v prostředí, které jste naznačil je dost v plenkách a já jsem docela neochotný experimentátor.
                  Proto dělám jenom kroky, které jistě nevyjdou na zmar.
                  Máte li zajímavé info,moc rád bych si dal poradit!

                4. Tak to se můžeme obohatit
                  Tak to se můžeme obohatit oboustranně, nemáme to k sobě daleko. Já něco podobného dělal kdysi s naším domem, tedy pronájmy, pak jsem experimentoval se soběstačností a výsledky (i veřejné uznání) se dostavily. Tak to můžeme probrat, navíc s manželkou pomýšlíme na pozemek od 2 ha výše, kde bychom zaexperimentovali v trochu větším měřítku a to důchodové zabezpečení taky podpořili. Vy už jste na tom řádně zapracoval :-).

                5. Čteme to i s mou paní a
                  Čteme to i s mou paní a budeme se těšit!
                  Zrovna jsem si u mé drahé stěžoval,že není moc příležitostí se s někým pobavit o skutečně zajímavých věcech.

Napsat komentář