V Brně vyjel do ulic první autobus poháněný bioplynem z odpadní vody

redakce - 05 Listopad 2018

Brněnský dopravní podnik vyslal do ulic autobus, který využívá plyn vznikající při čistění odpadních vod. V České republice se jedná o vůbec první případ využití takto získané energie k pohonu hromadné dopravy. Plnění autobusu na bioCNG v Brně.

Plnění autobusu na bioCNG v Brně.
foto: DpmB

Podnik se tak zapojil do pilotního projektu „BioCNG pro města“, jehož cílem je změnit pohled na odpady a poukázat na možnost jejich dalšího využití v každodenním provozu města. Autobus s bioCNG pohonem můžete potkat na linkách spojující brněnské Chrlice a Modřice s centrem města. Testovací období projektu potrvá do prosince a poté bude vyhodnocen.

„Jedná se o velký krok kupředu a jsem rád, že Dopravní podnik města Brna může být u toho a jako první v Česku tento plyn pro své autobusy využít. Jde o chytré řešení, které přispívá k soběstačnosti města. Odpad, který lidé vyprodukují, opět může sloužit lidem,“ uvedl ředitel podniku Miloš Havránek.

Pilotní projekt „BioCNG pro města“ je postaven na principech cirkulární ekonomiky a jeho smyslem je poukázat na fakt, že bioodpad a odpadní voda obecně nemusí být vnímány jako bezcenné suroviny, ale naopak můžou velmi prakticky sloužit jako zdroj energie, který po jeho vyčerpání umí posloužit i jako cenná materiálová biosložka, tedy hnojivo v zemědělské půdě. Využití lokálně dostupného zdroje k výrobě pohonných hmot přispěje i k větší energetické soběstačnosti a sníží se závislost na dodávkách paliva z cizích zemí.

„V České republice zatím neumíme efektivně využívat bioodpady, které jsou cenným zdrojem energie a také organické hmoty, která zoufale chybí v naší zemědělské půdě. Na příkladu Brna chceme ukázat, že využitím biologicky rozložitelných odpadů vyprodukovaných na území města, můžeme získat dostatek energie na celoroční pohon přibližně až 50 autobusů městské hromadné dopravy. Když z bioodpadu získáme energii v podobě plynu, pořád nám ještě zbude jeho materiálová složka – organická hmota a živiny, které můžeme použít jakožto hnojivo. Pálením bioodpadů ve spalovně nebo jejich ukládáním na skládky je zmařena jejich energetická i materiálová hodnota – a to je velká škoda,“ vysvětluje iniciátor a realizátor projektu Petr Novotný z Institutu Cirkulární ekonomiky a projekt manažer společnosti Renards, který doufá, že situace se změní s příchodem konce skládkování využitelných odpadů v roce 2024.

Autory pilotního projektu "BioCNG pro města“ jsou Petr Novotný a Soňa Jonášová z Institutu Cirkulární ekonomiky. Společnost Brněnské vodárny a kanalizace, a.s. poskytla pro realizaci pilotního projektu zázemí čistírny odpadních vod v Brně - Modřicích a umožnila odběr bioplynu vzniklého při zpracování čistírenských kalů.

Společnost Dopravní podnik města Brna, a.s. vyčlenila pro pilotní testování linkový autobus s pohonem na stlačený zemní plyn. Česká výzkumná společnost MemBrain s.r.o. pro tento projekt poskytla jednotku na čištění bioplynu na kvalitu zemního plynu využívající membránovou technologii. Jedná se o české know how a českou technologii.

„Pilotní jednotka BU-12 pro výrobu bioCNG je komplexním technologickým zařízením, které ze vstupního bioplynu pomocí membránové separace izoluje biomethan. Během procesu dojde ke kompletnímu odloučení oxidu uhličitého, kyslíku, vodní páry a sulfanu ze vstupního kalového plynu nebo obecně z bioplynu. Vzniklý biomethan je následně komprimován na tlak 220 bar a uskladněn v zásobních tlakových lahvích. Odtud se provádí výdej bioCNG pomocí výdejního automatu, který je umístěný na boku jednotky,“ přiblížil vedoucí útvaru rozvoje procesů a aplikací Marek Bobák z firmy MemBrain , který dále upřesnil, že pilotní provoz slouží zároveň jako ověření technologie v rámci projektu „Inteligentní regiony“ podpořeného TAČR.

Brněnské vodárny a kanalizace, a.s. pokrokové technologie v oblasti nakládání s energiemi dlouhodobě sledují a vstupem do pilotního projektu chtěly poukázat na tyto možnosti a být inspirací i jiným regionům.

„Alternativní energetické využití bioplynu má velký potenciál. Za tímto účelem se naše společnost také zapojila do projektu. Chceme odzkoušet efekt úpravy kalového plynu vznikajícího na ČOV Brno – Modřice na kvalitu zemního plynu a dále s ním pracovat jako s ekologickým zdrojem energie,“ uvedl za Brněnské vodárny a kanalizace, a.s. ředitel kanalizační sekce Vladimír Habr.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Hurá, plyn vyčistíme, čistý spálíme no a koncentrovaný smradlavý odpad po čištění vypustíme v Modřicích.

Miluju Brno

Obrázek uživatele Radovan

Žít Brno :-)

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 67 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

V každý sedačce bude nainstalována trubička, takzvaný náprdek a cestující budou za jízdy doplňovat palivo a tlakovat nádrž. Zvlášť to bude vítáno při jízdě do kopce. Nad sedačky se zavěsí kyslíkový masky z letadel pro zvlášť citlivé jedince :)))
Celý to budou sponzorovat konzervárny Heinz se svojí mexickou fazolovou směsí :)
Možná by bylo výhodné na konečných postavit prasečáky :)
Moto celeho projektu by pak mohlo bejt "Vaše prdy, naše radost" a jako maskot Mad Max :)

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Garážový test na zimním stadionu.

Hokejisté se nadýchali zplodin z rolby, čtrnáct jich muselo do nemocnice: https://pardubice.idnes.cz/redir.aspx?c=A181105_095138_pardubice-zpravy_skn&x=socialky_android_z

to dnes vyrábajú/prevádzkujú v uzatvorených priestoroch? v 1970 sme mali v kasárňach/skladoch VZV buď elektrické, buď benzínové s katalyzátorom (letecký benzín) a nesmrdeli. naftový terénny sa dnu nedostal ...

Obrázek uživatele Radovan

Já věděl teoreticky, že to musí fungovat. Konečně někdo provedl praktický test s (ne)dobrovolníky! A to byl jenom plynoprd na propan-butan. Tedy čajíček. Co by teprve udělal kvalitní dýzlák :-)))

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 67 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A teď ten smrad budou rozvážet po celém Brně. A co to je za smrad to každý ví, když jede kolem čističky OV v Modřicích.

Ať raději odzkouší dřevoplyn, ten aspoň voní.
Kůrovec se nám stará díky zeleným mozkům o palivo z lesů, kterých je kolem Brna dostatek.

To se pletete. Kůrovcová kalamita není způsobena "zelenými mozky", ale neschopným vedením (tehdy nějakým kamarádem-soudruhem).
Monokultury vždy byly a jsou náchylné, což ví kdejaký sedlák na poli, ale pepíkovi tohle nevysvětlíš.

Byla to jenom otázka času...

Obrázek uživatele Radovan

Les - tedy to není les nýbrž hospodářský les neboli plantáž na výrobu dřeva neboli takové políčko ve velkém, jen se na něm nesadí kukuřice - se k pokácení hodí obvykle kolem 80 let věku. 2018-80=1938. Takže ne soudruzi, ani fašouni (což je totéž), ale prvorepublikoví buržousti a rychlokvašení zbohatlíci plus následníci zrušené šlechty, tehdejší majitelé lesů, o církvi nemluvě.
Zelené mozky by rády monokultury zpestřily. Jenže mozky lesní, krmítka pro kůrovce a pláně pro vichřice opět obnovují a ne a ne se poučit https://budejovice.idnes.cz/dacice-kurovec-nici-stromy-smrky-lesy-babis-fev-/budejovice-zpravy.aspx?c=A181012_153234_budejovice-zpravy_khr . Když nám to předci tak zavařili, my to zase zavaříme vnukům. Jak Vy k my, tak my k Vy. Podobnost s mazáckou povinnou vojenskou službou je samozřejmě čistě náhodná.
Mozky lesní na prachách nejvíc závislé ovšem našly lepší fintu, nezalesňovat vůbec, pak je větší vejvar https://budejovice.idnes.cz/tezari-na-sumave-obchazeji-zakon-vytezi-drevo-a-zmizi-pf2-/budejovice-zpravy.aspx?c=A110408_122647_budejovice-zpravy_pp

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 67 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Dobre rano, dovolim si nesouhlasit s prvnim odstavcem. Pokud mate tak stary les, tak uz je prave vhodny k pokaceni a nikoho by tolik netrapilo jeho napadeni, pokud by byla prizniva prodejni cena a drevo uz nebylo namodrale (pokacelo se zavcas ci preventivne). Navic starsi stromy jsou vuci kurovci odolnejsi, proste jej zasmoli. Kurovec tu byl vzdy a dokud byla v lese vlaha, tak si s nim zdravy strom poradil. Samozrejme tim neobhajuju smrkovou monokulturu. Bohuzel, i kdyz jsem se snazil dosazet buky na miste napadenych stromu, tak i pres zalevani se mi ujaly 2 % :-( Chybi v zime snih a v lete mensi odpar. Bohuzel temer vsichni maji pouze ekonomicke mysleni a kdo nevidi vsude jen financni prinos, je zeleny demagog.

2% je uspech, nam neprezilo vubec nic. Bud to uschlo nebo to neco ukousalo (i kdyz jsme je napatlali jakymsi svinstvem, co tomu melo zabranit).

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Ja je sazel na jare. Zajici mi ty zbyle stromky okousou pres zimu :-) Jestli nahodou ne, tak za par let ponici srnci.

Obrázek uživatele Radovan

Je třeba to brát pozitivně. Budou mít myslivci co střílet :-)

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 67 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

vek ma oprávňuje upresniť - tá "slávna" kalamita v tatrách nebola ani prvá, ani najväčšia - z električky (bez stien) som videl vývraty smrekov a nebolo ich málo. a príčinou bola cna za sadenice jedlí.
u nás "doma" bol celý les vo vlastníctve "zemepána" (kúpil ho 5000 akrov) obhospodarovaný, veľké časti ohradené ako obory, ... fungovala tam aj jedna z dvoch gaštaníc v strednej európe. nielen zmiešané kultúry, ale aj anglický park plynule prechádzajúci od polí do lesov.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V těch Tatrách to byla časovaná bomba. Prales nevytvoříte tím, že prohlásíte hospodářský les za národní park a dalších 40-50 let na něj nešáhnete. Výsledkem je pouze přerostlý hospodářský les stejně starých stromů, který pouze čeká na nějakou katastrofu. Už cca 10 let před slavnou vyuchřicí jsem měl z výletů skrz tatranské lesy značně rozpačité pocity. Na pohled to bylo všechno hezky zelené, ale při pozorném pohledu člověku došlo že to je v podstatě neudržovaná plantáž.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jaký smrad, z vody ze smradlavé vody se odebírá metan, ten nemá zápach, autobus jezdí na CNG (metan) je to ekologické palivo. Doma na to jezdím taky.

Obrázek uživatele ozana

Zřejmě si neporozuměl obsahu, nejezdí to na syrový bioplyn (kalový plyn).

---

Jezdím na proud, najeto 80 tisíc km. G-E STROMOS 8 let a 83 tisíc km.

Za mě by bylo možná lepší dát tam generátor a vyrábět el. a teplo pro čističku případně přebytky prodat dál.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobrá úvaha, budete se divit, ale ten tam je. Akorát se teplo neprodává dál, ale přebytečný metan se spálí.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A ty nevíš, že z hovna bič neupleteš?

OT
"Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly"
Pěkný článek s výživnou diskuzí.

ADAC nikdy nelže!
Jenom občas. :))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Docela hustá koncentrácia dementov a "odborníkov"

Obrázek uživatele Radovan

Autoforum, auto.cz a auto.idnes.cz nikdy nezklamou :-)

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 67 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zato tady se v prumeru dvere s odborniky netrhnou...

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

A kolik to tu přitahuje zamindrakovanců, notorickejch nespokojenců a sexuálně deprivovanejch jedinců. Sem tam i nějaký ty závistivce :))))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Právě proto už se nepíšu, nebo jen minimálně. A už skoro ani nečtu. Ztráta času. ;-/

---

Nissan Leaf 24kWh, 198.000 km

Já přeskakuju takový ty nekonečný dohady o tom, které auto je ekonomicky nejvýhodnější a co bude kolik stát a kolik by to mělo stát apod. Další ztracenej čas jsou ty co snažej sáhodlouze něco vysvětlovat provokatérům a trolům.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů CircontrolProdej pneu 100% onlinee-SalonBUS2BUSKariéra EVC GroupAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil

Newsletter