V rámci šampionátu elektrických formulí Formula E se nově pojedou také závody robotických aut Roborace. Závodní vůz byl aktuálně představen na veletrhu Mobile World Congress 2017 v Barceloně.
foto: Roborace
Testovací závod zkušební verze robotických závodních aut zvaných „DevBoti“ se jel už před pár týdny. A skončil nehodou.
„Ostrá“ verze robotických závoďáků byla aktuálně světu odhalena na MWC 2017 v Barceloně. Robocar má maximální rychlost 320 km/h a je vybaven čtyřmi 300kW elektromotory. Každé auto váží asi 975 kg – čemuž výrazně napomáhá absence jakýchkoliv bezpečnostních prvků.
foto: Robocar
Rozměry vozů jsou 4,8 m na 2 m, převážnou část objemu pod CFRP kastlí zabírá baterie o výkonu 540 kW. Aby se auta mohla sama pohybovat, jsou vybavena 5 lidary, 2 radary, 18 ultrazvukovými senzory, 6 kamerami a dalším vybavením.
O zpracování veškerých dat z těchto senzorů se stará superpočítač pro robotická auta Nvidia Drive PX2. Auta navrhnul futuristický designér Simon, který navrhoval stroje např. pro hollywoodské filmy Tron Legacy či Oblivion.
Zajímala by mne technologie LIDARů, jestli je to mechanické
Zajímala by mne technologie LIDARů, jestli je to mechanické (asi bude) a jejich cena. Není to zatím masová sériová záležitost.
Lidary už se dělají bez pohyblivých prvků.
Lidary už se dělají bez pohyblivých prvků.
Ano, ale jak moc masově…
Ano, ale jak moc masově…
tato informace je naprosto nepodstatná pro závodní auta (ne
tato informace je naprosto nepodstatná pro závodní auta (ne běžná), oni prostě budou využívat jen to nejlepší bez ohledu na cenu (víceméně)
Možná. To auto bude drahý jak prase určitě. Ale
Možná. To auto bude drahý jak prase určitě. Ale návratnost bude rychlá. Nepotřebujete nový motor na každý závod. A nemusíte platit drahýho řidiče.
To bezne sehnatelne je mechanicke (rotujici zrcatko, mereni
To bezne sehnatelne je mechanicke (rotujici zrcatko, mereni casu letu laseroveho paprsku – alespon vyrobci tvrdi, ze meri cas). Jak pise nekdo dole, jsou prototypy polovodicovych (bez mechanickych casti), ale nevim o tom, ze by se daly koupit. Co se cen tyce, tak radove maly jednopaprskovy na USB do vnitrniho prostredi cca 50 tisic, venkovni SICK (treba ty, co jsou na mytnych branach) podle modelu 100-200 tisic, nejlevnejsi 16-paprskovy velodyne (zakladni model, co se da pouzit na robotickych autech) cca $8k (takze neco pres 200). Za lepsi modely samozrejme vic. Ale asi pujde domluvit mnozstevni sleva 🙂
Díky. Myslíte, že na mýtných branách nejsou klasické
Díky. Myslíte, že na mýtných branách nejsou klasické radary? Jsou přeci jen levnější. Ale tak je pravda, že tam se zaplatí skoro cokoliv.
Pokud vim tak ne. Lidary tam jsou (nejsou na vsech branach,
Pokud vim tak ne. Lidary tam jsou (nejsou na vsech branach, jen na nekterych) dokonce dva na jizdni pruh, jeden kolmy, jeden pod 45 stupni, vypada to jako rozplacly trychtyr. Slouzi k nasnimani tvaru a velikosti vozidla (to by se radarem delalo ne uplne dobre), aby se mohla vybrat spravna sazba. Hadam, ze Kapsch bude mit lepsi cenu 🙂
Nejlevnější jsou snad na domácích robotickejch
Nejlevnější jsou snad na domácích robotickejch vysavačích.
To ano (i kdyz se zahodi zbytek vysavace:) ) Ale je to prave
To ano (i kdyz se zahodi zbytek vysavace:) ) Ale je to prave pro veci s rychlosti vysavace: cca 5 otocek za sekundu, dosah 5 metru a venku na slunci uz to neni zadny zazrak. Ale na umisteni „na bedne“ stacil :))
Abstrahovaná krása účelnosti bez lidského elementu. 320
Abstrahovaná krása účelnosti bez lidského elementu. 320 km/h je pro robota mazec.