Luděk Niedermayer: dává smysl bojovat proti Euro 7?

Během jednání s českými podnikateli, jsem zmínil, že se mi zdá, že vedeme nesmyslné války a unikají nám věci důležité.

Třeba otázka toho, jak velký smysl dává u nás na plné obrátky rozjetý politický souboj o normu Euro 7. K vymezení bojiště stojí zato počítat, jak velký bude „spalovací trh“ v Evropě.

Po covidu se v EU prodává zhruba 11-12 milionů aut ročně. Dnes činí podíl bateriových elektroaut (BEV) v EU kolem 12% (bez plug in hybridů, ty dělají 9% a mají též spalovací motor). Můžeme jen spekulovat, jak rychle bude stoupat podíl BEV ke 100% v roce 2035. Řada automobilek už dnes plánuje  ukončit prodej spalováků v Evropě kolem roku 2030.

Pokud budu pracovat jen s přibližně lineárním nárůstem počtu BEV (mimochodem, Tesla Y byla v 1Q 23 nejprovádanější auto v EU, což ukazuje na rychlejší potenciál růstu), s urychlením na konci dekády, doberu se k tomu, že velikost spalovacího trhu klesne na 6 milionů v roce 2030, a bude dále klesat. 

U nás se ročně vyrobí 1,1 až 1,4 milionu aut, tedy kolem 12% unijního prodeje (zanedbám, že část se z ČR exportuje mimo EU). Pokud bychom udrželi tento podíl na trhu se spalovacími auty, a jen je vyráběli (naštěstí jak Škoda tak Hyundai BEV vyrábí) znamenalo by to, že v roce 2027 prodáme již pod 1 milion aut, v roce 2030 to bude jen polovina dnešní produkce.

O dva roky později již jen něco přes 400 tisíc – ani ne jeden a půl násobek výroby nošovické Hyundai. Jinými slovy, spojit osud našeho automobilového průmyslu se spalovacími motory je to samé jako připravit jeho rychlou cestu k zániku.

Hlasy, které říkají, že v (poměrně drahém) Česku se budou vyrábět levná spalovací auta pro chudé okolní země, jako je Ukrajina, Turecko nebo Severní Afrika zavání absurditou. Například Turecko má docela velký automobilový průmysl a o jiných trzích, které by o stovky tisíc spalováků z Česka stály, nevím – nechám se samozřejmě rád poučit.

Jinými slovy, na místo nesmiřitelného boje proti Euro 7 (čísla potvrzují, že by zasáhla relativně málo aut, jen několik desítek tisíc, ale nechci být soudcem toho, zda to je opodstatnění pro nepřijetí pravidel, která budou lépe chránit lidské zdraví), se naše země měla hodně snažit, aby z bateriového koláče ukousla co největší díl.

Pro časovou představu, o tomto jsme s českými podnikateli mluvili v úterý, hned ve středu se pak objevila informace, že koncern VW počítá s tím, že Česku bude probíhat právě výroba spalovacích aut. Neříkám, že naše velká politická averze k elektromobilitě je toho příčinou, neb je otázka, jak velkého vlivu by naše vláda mohla teoreticky dosáhnout při ovlivnění plánů koncernu. Ale staré české sousloví „kdo chce kam, pomožme mu tam“ se bohužel nabízí. 

Doufejme, že informace nebyla definitivní nebo přesná, protože bez zajištění kontinuity českého autolandu lze těžko hledat pro naši ekonomiku jasné zítřky. Už i proto, že stejný politicko-společenský konzervatismus, jaký provází u nás změny v autoprůmyslu, vykazujeme směrem k mnoha dalším odvětvím, o kterých si jinde (právem) myslí, že by měla být motorem růstu ekonomik.  

Kdo je Luděk Niedermayer?

Vystudoval Operační výzkum a teorii systémů na brněnské Masarykově univerzitě (dříve UJEP). V letech 1996 až 2008 člen bankovní rady České národní banky a navíc v letech 2000 až 2008 viceguvernér ČNB. Následně pracoval jako ředitel v Deloitte ČR (2008-2014). Od roku 2014 je poslancem Evropského parlamentu.

zdroj: vlastní

43 Comments on “Luděk Niedermayer: dává smysl bojovat proti Euro 7?”

  1. Ministerstvo dopravy uz pozaduje ochranarska opatreni proti dovozu levnych cinskych EV. Je to dusledek zaspani evropskych automobilek. Tak se ptam, proc nemuzou lide kupovat levna EV. Asi proto, ze musi platit chimera autoprumyslu, ze EV jsou vzdy draha. Je smutne ze vetsina lidi chrani ropne kartely ktere nas vydiraji cela desetileti. Inu stockholmsky syndrom spojeny s hlouposti.

    1. ved máte vládu pokrokárov, bez babiša, prezident om unž nie je zeman a predsa rútite sa do priepasti.
      alebo je problém v takých ako leo – majú kopec rečí, ale zásadne ich nerealizujú.
      nechcete ruskú ropu, ale bez uzardení ju kupojete od nemcov
      chcete obnoviteľnú energiu, ale sieť vám kmolabuje ked slnko svieti a viuetor fúka
      čapek napísal, že záhradkár je nenáročný – mántrochu prsať a svuetit slnko, fúkať vetrík, všetkého iba po troche. ale nikdy nič nie je po troche, vzdy poriadnbe veľa.

      1. vlada slozena z ods, lidovcu a topky – to muze pokrokarema nazvat snad jen uplny martan nebo slovak. Tak jako Caputova neudela ze slovaku slusne lidi kdyby se na hlavu postavila, tak ani dobra vlada neudela sama dobry stat. To jen lide s mentalitou russackych muziku si mysli, ze vlada nebo car rozhodoje o tom, zda se budou mit dobre nebo spatne. Hrozne je, ze i takovi lide maji volebni pravo.

  2. pro Nounejma… Parkování na sídlišti už se tu řešilo xkrát. To že jste absolutně neschopný cokoliv prosadit a zařídit a proto se upínáte ke zpátečnictví, není chyba elektromobilní technologie. Naopak – sami si nabíháte na vidle tím, jak furt řvete proti elektromobilům. Lokální politici se pak bojí pohnout prstem tímhle směrem… Když teda opomenu, že to jsou většinou stejný lemplové jako ty 😄

    Pokud jde u tu environmentální stránku- prosimtě nebuď trapnej😃
    Za prvé jsou to všechno fámy a za druhé ti to je úplně u prdele 😜

  3. Tady je to samej zelenej komunista, kterej nevidí dál, než do svojí nejbližší zásuvky.

    Bordel na baterky těžíme v číně, takže to je cajk, emise z toho nás nemusí zajímat.
    Co pak budeme dělat s hromadou nepoužitelných aut s věkem 15 let a hromadou baterek, to samozřejmě do elekologie těch slavných bezemisních vozů taky počítat nebudem.
    A tak dále a tak dále.
    A všechnu elektřinu nám vyrobí super ekologické bezemisní panely, které taky vyrobili v číně.
    Všechno díky tomu bude tak drahý, že si lidi stejně ty nové auta nekoupí, tak jim na staré fuj auta dáme daně.
    A tak začne jedna z největších hospodářských krizí.

    Jděte se bodnou zelení komouší a jděte si kurvit budoucnost někam jinam. Založte si nějakej svůj pošahanej zelenej stát a tam si dělejte co chcete.

    Obyvatelstovo je tu má hlavu plnou sraček, stejně tak ty redaktoři co tu píšou podobný oslavný články na tyhle hovna.

    1. Baterky se zrecyklují, to není problém. Pro splnění emisních cílů není důležité, kde se soláry vyrábí, důležité jsou emise přímo v EU. A i ta Čína má v plánu být emisně neutralní. Narozdíl od Evropy má na soláry dobré podmínky. Jih Číny je na úrovni jižního Egypta, sever Číny na úrovni ČR. Peking je na úrovni Madridu. V Číně dají panely o 70% více elektřiny než u nás a hlavně rovnoměrně během celého roku, takže nemusí řešit 3 měsíce v zimě, kdy u nás nesvítí. Jim stačí do budoucna kombinace soláry+vítr+baterky+vodní+biomasa a ani to nebude tak drahé. Proti tomu Evropa bude řešit na zimu vodík, který bude vyrábět v drahých elektrolyzérech a mezi elektřina – vodík – elektřina se 70% energie ztratí. Takové problémy mít Čína nebude.
      K tomu bude EU táhnout dolů sociální stát a rasové míšení, s kterým bude klesat inteligence. Číně stačí čekat pár desítek let a budou světovým vládcem.

    2. Baterie lze jednoduše recyklovat a to z 95 – 98 %. Je to koncentrovaná surovina. Dnes se to ve velkém meřítku nedělá, protože se to nevyplatí. Použitých baterií je málo a je lepší je prodat do nějakého velkokapacitního úložiště. Baterie tako mohou složit i přes 20 let.

      „Bordel“ se sice někde těží (ne v Číně), ale ropa a plyn taky nevznikají na benzínce ekologicky.

      Elektřina se nějak vyrábět bude ať je to jak chce. Elektromobily spotřebují zlomek vyrobené elektřiny. FVE se nevyrábí jen v Číně. Je otázka času, kdy se budou vyrábět kompletně u nás, tak jak to udělali v USA, kde do pár let vyrobí většinu panelů na území USA.

      Panel má uhlíkovou stopu, ale ta se bohatě smázne vyrobenou elektřinou. V ČR asi do dvou let. Panel pak slouží dalších 20 let.

      Ale nejsou to jen panely, které vyrábí a budou vyrábět elektřinu. Grétkomilové tvrdě narazili na krásný paroplynkový plán a JE mají znovu budoucnost.

  4. Všechno rozbijem uděláme hospodářskou krizi. Zavedeme nesmyslné regulace. A to vše jen pro to, aby jsme snížili emise zcela zanedbatelně.

    Až bude vyřešené ekologické vytápění budov, tak pak můžeme začít řešit další věc.
    Vždyť vůbec nikdo neví, kde tu zázračnou zelenou energii budeme brát.
    Zatím to lídr, zelené německo řeší tak, že ruší jediný čistý zdroj, co je schopen stabilní dodávky do sítě. Zavádí nestabilní větrníky a soláry a když zrovna není, tak nakupuje fuj elektriku od sousedů a pouští si plynové elektrárny.

    Každej oslovenej odborník říká, že je to blbost. Ale banda zelených levičáků to nechce slyšet a jede si tu svojí ideologii. Kolikrát jsme to tu už měli a kam vedlo všelijaké umělé křivení trhu kvóty a centrální řízení výroby?
    Německo opět rozjebe celou evropu, tak jako vždycky. Klapky na oči, dobrej úmysl a kupředu levá.

    1. VW rad prenecha Skodovce neperspektivni sektor spalovacich motoru a sam bude vyrabet EV. Ty spalovaci drobky nikdo jiny nechce a nasi spalovaci fandove to radi vyzerou.
      Ale ani VW to nema jednoduche. Cina behem intenzivniho spanku evropskych dinosauru vyvyjela EV a ted maji znacny naskok. Kdo bude potrebovat male EV, bude nucen koupit Cinu. A Evropani budou cumet z povzdali. A zaskodnik lavrov42 se bude tetelit radosti.

              1. Po prázdninách se v Rusku znova rozeběhne výroba Škodovek. VW to jako že prodal místní společnosti, ale licenčně to kontroluje a řídí přes kazašského prostředníka.

                Model, který praktikuje drtivá většina západních firem, které trh naoko opustily. Změna je, že Rusům zůstane větší podíl z marže.

                1. Lzes ty proruska behno, zadna vyroba skodovek se v rusku nerozebehne, to je jen serie tvejch russackejch lzi, nic jineho. Realita je takova, ze vyroba aut v russacku sla uplne do kopru a propadla se na nejakych 30 procent puvodni produkce a pohybuje se na urovni 30 tisic aut mesicne. Vzhledem k tomu, ze jsou to hlavne sracky jako lada, tj. aut u nas na zapade prakticky neprodejnych, celkova financni hodnota ruske produkce bude jeste vice tristni, nez je ten 70 procentni propad. Behno, jsi jen smesny idiot a zoufaly manipulator. Takovej ubohej malej russacek 🙂 nechapu, proc netahnes ke svejm, muzes tam te vyrobe skodovek klidne sefovat 🙂

                  pro srovnani, cesky autoland dosahl produkce 120 tisic mesicne v prvnim ctvrtleti roku 2023. Takze nas maly stat ma ctyrnasobnou produkci oproti russacku, vzhledem k nasobne vetsi hodnote vozidel bych si troufl odhadovat, ze ceska produkce ma mozna az desetinasobnou hodnotu vuci te ruske. Gratulujeme! Je videt, ze ruska specialni operace probiha podle planu.

                  a zde jsou udaje.
                  https://www.statista.com/statistics/1341204/monthly-car-production-volume-russia/

                2. Začínám mít o tebe obavu, protože ti to zřejmě přivodí infarkt. Obnova výroby je hotová věc.

                3. Zpráva dne je, že Putinova FSB vrátila Prigožinovy zabavené miliardy. Pohodička 😀 Tááááááákhle velkou prdel si ze Západu udělali.
                  Teď už je prakticky jisté, že to byla habaďůra. Putin si chlastal na jachtě, Prigožin předstíral převrat, zrádci a potenciální zrádci se odkopali a FSB je teď sbírá jako jahody, armáda dostala ultimátum na reformy a západní média a jejich rusofobní poskoci typu Leodenduly a Pituru utrpěli těžký anticlimax 😀

                4. VW proinvestovat do ruské Kalugy celkem 800 milionů euro. Teď to jako že prodal za 125. Samozřejmě to je fikce, dál to bude vlastnit a řídit nepřímo.

              2. to je prostě Rusko. už se ani nesnaží předstírat, že je právní stát, šašci. prigozin sestřelí několik helikoptér, průzkumné letadlo s deseti specialisty na palubě, a pak mu policie vrátí miliardy 😂 jen tak dál hoši, takovýchto habadur klidně několik denně, to západ dostane do kolen, smíchy. čím více zrádců fsb najde, tím lépe! tisíce zrádců, a rovnou na popraviště prosím.

                1. Do kolen smíchy? To může být nebezpečné a používají to obě strany.Třeba včera… loutkovodiči napsali na papírek Bidenovi, který ani neví kde je a s kým Rusko válčí, že chce Lejnovou za šéfku NATO. Podle mě rafinovaný pokus o atentát na Putina, aby umřel smíchy.

                  God save the queen 😝

                2. loutkovodici – typicky slovnik typickeho dezolata, ktery neustale a bezmyslenkove opakuje zcela nesmyslnou kremelskou propagandu a je tedy prokazatelne ovladan loutkovodici z kremlu. Seznamte se, dezolat behna, smradlave hovno na bote ruskeho totalismu.

        1. Hele Runnčo zase neblázni…. Že je Euro7 nesmysl je jasné skoro všem. Ono už Euro6 byl anachronismus a důkaz byrokratické tuposti a nepružnosti…
          Ale že – podle tebe – nemá evropský automobilový průmysl budoucnost, protože nebude vyrábět vozidla minulosti ❓❓
          To ti fakt nevadí, že všechny historické zkušenosti mluví proti takové představě??

          1. Viděli jste někdy jak to vypadá třeba na sídlištích?
            Nechcete mi vy dva zelení levičáci logicky vysvětlit, jak tam mají lidi nabíjet, když tam nejde ani normálně zaparkovat?

            A viděli jste někdy grafy emisí, kdy se el. vehikl dostane na úroveň spalovacího auta?
            Je řada lidí, co to ani nenajezdí. Takže se vyrobí emisně drahé baterky, aby to pak někde stálo a degradovalo věkem. Není pro tyto lidi lepší normální malé spalovací auto i z pohledu ekologie?
            Ne, to je vám všem fuk. el. krám do každé rodiny, bez ohledu na jeho využití. Zelení komoušové jak vyšitý.

              1. Ty jsi dobře vymletej.
                Porovnej doby nabíjení a tankování ty kryple.

                Takovejm jako ty bych to dal povinně jezdit nabíjet a čumět někde úplně zbytečně na nabíječce každej den půl hodiny.
                A pro baterku je to úplně to nejlepší jí neustále nabíjet jen na rychlodobíječkách.

                1. A kam ty panelakovci porad jezdi ze musi nabijet kazdy den pul hodiny na rychlonabijecce? Az budou na sidlisti parkovat vsechno EV, tak to bude rok 2075. Stejne jako si tam nepostavite bazen, tak tam budete mit porad nejaka omezeni.

                2. Paneláky postavili komunisti jako „líheň na dělníky“. Nepředpokládalo se, že by mohli mít někdy auta. Byly tam jenom kolárny pro kola. Jenom úderníci si vydělali i na motorku.

                3. pro Visper ….V r.1980 jsme se nastěhovali do nového paneláku. Parkování bylo na jen na příjezdových cestách, max. 1 auto na byt (garsonky nepočítám jako byt)…
                  O 5 roků později a 1000m bokem postavili modernější sídliště, s velkými parkovišti. Jasný progres a pochopení vývoje…
                  Kdyby komanči ze známých důvodu neprohráli studenou válku, stály by dnes na sídlištích parkovací domy s možností dobíjení baterií a státní podniky by chrlily elektromobily, vlastní konstrukce včetně akumulátorů, jako dnes Čína.
                  A nebo taky né😃
                  Jen moc nechápu, že se někdo vysmívá komančům, a přitom žije ve společnosti, kde se na sídlištích parkuje na trávě mezi prolejzačkama pro děti a na chodníkách…
                  ,,,,….. pro třísku v oku bližního nevidí trám v oku svém….““😇

Napsat komentář