Tým Rallye Dakar vymění dieselové generátory za solární zdroje

redakce - 16 Leden 2019

Nováček v soutěži Rallye Dakar, tým Craft Bearings, chce být první posádkou v historii závodu, která sníží využití dieselových generátorů a bude ze 100 % využívat solární energii. Solární panely jsou speciálně navrženy pro jihoamerické klima.

Solární panely jsou speciálně navrženy pro jihoamerické klima.
foto: ABB

V úzké spolupráci s technologickým partnerem SoliTek byl do víceúčelového servisního vozidla týmu Craft Bearings instalován výkonný solární měnič REACT 2, jenž tvoří integrální součást jeho fotovoltaického vybavení. To je připraveno akumulovat v průběhu dne dostatek sluneční energie, aby mohla podporovat servisní a pomocný tým pro případ nezbytných oprav a také pro vytvoření dostatečných zdrojů pro přenocování týmu a potřebný pohon vozidel během noci.

Rallye Dakar probíhající od 6. do 17. ledna 2019 v Peru, se zapsala do povědomí jako nejnáročnější závod v motorovém sportu. Trasy jsou často vedeny nedostupným horským či skalnatým terénem v odlehlých končinách světa s extrémními teplotami a suchem. Proto musejí mít všechny posádky přístup k adaptérům energie, která byla tradičně získávána z dieselových generátorů.

Speciální solární modul pro jihoamerické klima

Tým Craft Bearings si pro letošní závod stanovil ambiciózní cíl zredukovat závislost na jednorázových dieselových zdrojích. Jejich cílem je generovat 100% energie nezbytné pro opravy a podpůrnou infrastrukturu pomocí víceúčelového solárního modulu, který využívá výhody jihoamerické klimatu.

Pro potřeby akumulace sluneční energie bylo na střechu hlavního servisního vozidla nainstalováno šest panelů o ploše 10 m2, které zahrnují také nejnovější verzi fotovoltaických panelů od společnosti SoliTek.

Tyto panely firmy SoliTek vynikají svou extrémní odolností a jsou navrženy speciálně pro jihoamerické klima tak, aby zvládly absorbovat sluneční záření ze všech úhlů. To umožňuje panelům vytvořit o 25% více energie než tradiční jednostranné solární panely.

Technologie úsporných hybridních solárních panelů obsahuje unikátní technologii REACT 2 od společnosti ABB, jež byla vybrána kvůli dokonalejší třídě IP a velké úložní kapacitě. Do panelů nainstalovala společnost ABB rovněž frekvenční měnič ABB ACS355 drive, který kontroluje třífázový kompresor a umožňuje překlenout výpadky systému.

Snahou je zachytit co nejvíce sluneční energie

Modulární řešení společně se zapojením vysokonapěťových 200V lithium-iontových baterií s dlouhou životností a úložní kapacitou až 12 kWh zajišťuje větší spolehlivost a až o 10% vyšší výkonnost ve srovnání s alternativami nižších tříd (48V). Tato technologie je proto ideální pro zachycení maxima sluneční energie v jižní Americe a pro její nejproduktivnější využití v náročných a odlehlých lokalitách Rallye Dakar.

Pro případy omezeného slunečního záření dodává ABB také dva bloky externích baterií k zachycení a využití akumulované sluneční energie. Podle kvalifikovaných odhadů by měl tento systém umožnit běžnou práci servisního a podpůrného týmu po dobu dvou dnů bez využití jakýchkoliv externích zdrojů energie.

„Tato poslední instalace ukazuje, jak je možné solární energii využít a uzpůsobit pro rozmanité aplikace propagující čistou a zelenou energii. S nadšením sledujeme účast týmu na Rallye Dakar v Peru a přejeme jim hodně úspěchu,“ říká Giovanni Frassineti, manažer globálních produktů v oblasti solárních generátorů společnosti ABB.

Nejzářivější a nejtišší tým na Rallye Dakar

S ohledem na nárůst poptávky po chytrých řešeních a konektivitě bude tým Craft Bearings společně s REACT 2 využívat také ovládací panel Ability™ pro inteligentní kontrolu jejich úložní kapacity, aktuální využití zdrojů a spotřeby energie v průběhu závodu.

Vedení týmu tak bude schopno kontrolovat výkyvy energie a její využití a naplnit předsevzetí o stoprocentním využívání sluneční energie pro svůj servisní a podpůrný tým. Profesionální závodník rallye a člen týmu Craft Bearings Antanas Juknevicius dodává:

„Na letošní závod jsme se skutečně těšili a pevně věřím, že budeme mít dostatek nezávislého zdroje energie ze slunečních paprsků po celou dobu závodu. Chceme být nejzářivější a nejtišší tým letošního Dakaru.“

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

12kw/h , na svařování ideál, k tomu nějaká bruska,vrtačka,kompresor,wapka,utahovačka-asi bude lepší v noci závodit a vedne opravovat.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Oni nemají s sebou svářečku? Co jsem o Dakaru, kdy četl, tak to byl a je nejzásadnější opravovací nástroj.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Co se s tím zařízením děje zbylých 354 dní v roce? Má nějaké smysluplnné využití, nebo leží ladem?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V garáži to zkouší chytat slunko :)

Proc se neptate jake vyuziti maji zavodni specialy z Dakkaru behem zbyleho roku? Ty solarni panely a cela elektronika kolem muzou slouzit i v Evrope k vyrobe elektriny uplne bez emisi. Ty naftove smradlave generatory doufam behem roku uz nikdo nenastartuje.

Obrázek uživatele Anonym123

tuná predsa išli dožiť na JRD :_)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Anglické slovo controll znamená "řídit".
Freq. měnič kompresor rozhodně nekontroluje.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak, tak. Moje řeč.

Ale ani to řízení mi není úplně jasné... Jak může 3f frekvenční měnič "řídit" kompresor? Napájet ano (elektromotor kompresoru), ale "řídit"??

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Freq. měnič určuje otáčky elektromotoru. Otáčky závisí právě na frekvenci toho měniče.
Ještě je vhodný český výraz "ovládat".
Bohužel v novém českém newspeaku se neustále překládá controll jako kontrolovat, takže už se to vžilo, ale je to špatně.
Na letišti není kontrolní věž, ale řídící, povstalci území nekontrolují, ale ovládají, nebo spravují.

Obrázek uživatele Anonym123

mne slovo (v zmysle) nabíjačka prekladá gúgl KOMPRESOR! typicky supercharger.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Takže aby mohli ekologicky napájet kompresor a mobily, povezou celou štreku navíc solární panely a k nim akumulátory. Sice pak spotřebují víc nafty v autě, ale na tom až tak nezáleží, že ?

Naftovy agregat a nafta potrebna k pohonu behem celeho zavodu je mnohem tezsi nez 10m2 panelu, stridace a 12kWh baterie.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Energie co Vám vyrobí panel o ploše 10m2 během pár dní co trvá závod a občas muže být i zataženo.

Tak by si mohla vejít do dvou kanystrů nafty. Podle mě to je taková PR zpráva s ekologií to nemá nic společného s ohledem na to kolik se v závodě spálí paliva a kolik sežerou doprovodné vozy.

Elektrinu potrebuji urcite celou dobu i kdyz je odber maly, treba lednicka a generator bezi celou dobu, treba i naprazdno. Baterky davaji jen tu energii ktera je v momente potrebna a plus par Wattu sezere controller a stridac. Je to mnohem efektivnejsi. 10m2 soustredi behem dne ca. 20kWh.

Obrázek uživatele Radovan

Na začátek budiž řečeno, že celý Dakar je jen letité zasírání míst na planetě, kde předtím běhal maximálně tak velbloud nebo lama, brutálními sračkomety. Které doprovázejí další sračkomety, dále zásobovací sračkomety na konci etap a k tomu vrtulníky a letadla ve vzduchu.
Ostatně jako celý automobilový sport, bez ohledu na disciplínu. Takže buďme rádi za to, že když s kluci a holky hrají s autíčky na ropáky v panenské přírodě, že se alespoň někteří snaží po skončení hlavní části hry nestartovat dalšího ropáka.
P.S. Legrace je, že cyklistika, jako teoreticky čistý sport, je na tom jak na Giró tak Tour úplně stejně, jen to ty kolony sračkometů a vrtulníky rvou lidem a závodníkům rovnou do plic.
P.P.S. Vypadá to jako hrozně extremistický názor, že? Ale je to bohužel realita a pravda.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 85 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 39 tis. km (53 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Už hodně let mám přesně tento názor. Dakar je sice pro mě ikona od nepaměti a pár účastníků znám osobně. Tu cyklistiku nechápu z ropáckýho pohledu vůbec. Však víme jaká značka vozů tvoří doprovod ... Šáde povídat.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Za prvé bych asi nepředpokládal že všechnu naftu si vezou po celý závod už z místa startu. Trasu dlouhou několik tisíc kilometrů by bez doplnění energie nezvládl ani leckterý elektromobil, natož nafťák.
A co se týká hmotnosti zařízení, i tu bych viděl jednoznačně ve prospěch generátoru

Zda tu naftu na nocni stanoviste v pousti priveze cisterna nebo cokoliv jineho je druhorade. Ta vaha se tam musi dostat a cisterna jeste spotrebuje naftu navic. Solarni panely muzou behem celeho roku dodavat energii kdekoliv na svete uplne bez emisi. Jak je to s generatorem se asi nemusime bavit. Ten by zasmradil pulku zemekoule a nejspis by to ani neprezil. FVE jednoznacne vitezi.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Proč cisterna ? Naftu pro generátory si nejspíš veze každý svoji. Dyť na to stačí pár kanystrů

Obrázek uživatele Anonym123

to majú CELÝCH desať štvorcových metrov?


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil