TWIKE - elektrická hybridní tříkolka za 15 000 euro
Twike je unikát. Jde o elektrické vozítko jehož název pochází ze sousloví Twin Bike - dvojkolo. Tříkolka totiž může jet jak na elektřinu, tak na lidský pohon. Uvnitř najdeme dva páry pedálů. Až dvojčlenná lidská síla tedy může elektromotor podpořit.
foto: FINE Mobile GmbH
V podstatě je tedy Twike hybrid. Elektřina + lidská síla jej dokážou pohánět na jedno nabití až 200 km (s lithiovými bateriemi, s NiMH je to 40 až 90 km). Max. rychlost tříkolky Twike je 85 km/h, ale s trochou šikovnosti a úprav dokáže jet i přes 100 km/h.
V současné době se většina Twiků prohání po silnicích Německa, odkud pochází, a také Švýcarska a Nizozemska. Objevuje se už ale pomalu také ve Spojených státech i dalších zemích v Evropě.
Sinclair X-1 - elektroskútr nebo elektrokolo?
Spotřeba vozítka je dle typu asi 4-8 kWh/100 km. To zhruba odpovídá autu se spotřebou 0,5 l/100 km. K tomu abyste mohli svůj Twike bezproblémově dobíjet vám pak stačí např. malá střešní solární elektrárna o ploše 5 m2.
Aerodynamická karoserie je vyrobena z lehkého termoplastu. Podvozek z hliníku. Vozítko má rozměry 2650 x 1200 x 1200 mm a rozvor 1720 mm. Zrychlení z 0-60 km/h zvládne Twike za 9 vteřin, vůz má hmotnost 170 kg bez akumulátorů a 246 kg s akumulátory. Rozměry kufru jsou 400 x 1150 x 650 mm, tzn. 250 litrů (max. 400 l).
Pokud se chcete dozvědět něco podrobnějšího o historii auta, mrkněte na následující video (v němčině).
Cena Twike začíná na 14 5000 euro, v přepočtu asi 350 000 Kč. O jeho pohon se stará 3kW elektromotor doplněný 3,3kWh nebo 6 kWh NiMH baterií, případně na objednávku také lithium-iontovou baterií. Dobíjet je možné z klasické domácí 230V zásuvky, a to za 1,5 až 2 hodiny.
Twike se řídí s pomocí dvou joysticků na levé a pravé straně. Registruje se jako motocykl, dostane poznávací značky a je tak možné jej provozovat na všech silnicích i dálnicích. Ačkoliv vjezd na dálnice se nedoporučuje, poněvadž přeci jen nejde o tak bytelné a rychlé zařízení jako ostatní auta.
Majitelé Twiků a jiných podobných jezdítek rádi v Německu a okolních zemích pořádají srazy. Dosud bylo prodáno kolem 850 Twiků. První Twike byl vyvinut už v roce 1986 pro Světovou výstavu ve Vancouveru v Kanadě skupinou studentů ze Švýcarska. Tehdy byl ještě poháněn čistě lidskou silou.
Inspirováni úspěchem, začali Ralph Schnyder a Peter Zeller vyvíjet další verzi Twiku. Dnes je vyrábí ruční výrobou exkluzivně německá společnost FINE Mobile GmbH.
Twike se před časem zúčastnil také soutěže Automotive X Prize, a to ve verzi TW4XP. Viz. video:
Cena za levnější verzi (bez příšlapu) začíná na € 16.590. Ale je to BEZ BATEIRE! Za dobrou baterii (LiIon Mn, 5 x 5,6 Ah, Dojezd: 120 - 230 km)chtějí skoro € 18.000.
Celkem za vozítko tedy v přepočtu nejméně 870.000 korun. To se asi zbláznili...
Prakticke vozitko. Co mi ale vadi okrem ceny je presklena kabina. V lete sa v tom clovek uvari za ziva. Mohli tam dat aspon nejake polopriehladne, alebo aspon dymove sklo. Pokial by to stalo okolo 2-3000 EUR, tak by to stalo za uvahu.
V tom prípade by bol ideálny CityEl, toto vozítko sa vyrába v niekoľkých verziách a v Nemecku sa dá zohnať za ceny okolo 2000€ (samozrejme ojazdený)
Po tomhle stroji už léta touží. Bylo by to super vozítko na dojíždění v okruhu 50km (i víc). Nejspíš ale zustanu u přání, protože s takovou cenou si na středoevropským a východním trhu (a hlavně u mne) ani neškrtnou. Svojí koncepcí je to stroj pro mladé lidi, ti si ho však nemají téměř šanci pořídit a proto všichni jezdíme ve starých Fáčkách...
Dobré vozítko, tieź nechápem prečo je také drahé, aj ako ojazdené. Inak poznámka, kapacita batérie sa neudáva v kW, ale kWh, resp. Ah.
Díky za upozornění, doplněno.
šéfredaktor Hybrid.cz
velmi pekne az na tu cenu, zial, inak by to bola dobra alternativa do mesta