Tušimická 4MW baterie zahájí provoz na přelomu roku

redakce - 29 Květen 2019

Projekt velkokapacitního bateriového systému pro ukládání energie v lokalitě elektrárny Tušimice dospěje v průběhu letošního léta do fáze instalace. Zařízení, jehož provoz odstartuje na sklonku letošního roku, bude využíváno v rámci výzkumného projektu BAART společností ČEZ a ČEPS a k testování různých režimů poskytování podpůrných služeb pro energetickou soustavu České republiky. Dojde tak k dalšímu využití rozsáhlých elektrárenských pozemků bez sebemenšího vlivu na zábor zemědělské půdy.<br />

Zařízení, jehož provoz odstartuje na sklonku letošního roku, bude využíváno v rámci výzkumného projektu BAART společností ČEZ a ČEPS a k testování různých režimů poskytování podpůrných služeb pro energetickou soustavu České republiky. Dojde tak k dalšímu využití rozsáhlých elektrárenských pozemků bez sebemenšího vlivu na zábor zemědělské půdy.
foto: ČEZ

V současnosti dochází i v České republice k zásadním změnám ve fungování celého energetického trhu. Rozvoj obnovitelných zdrojů a decentrálních energetických systémů klade zvýšené nároky i na tvorbu regulační zálohy pro poskytování regulace frekvence. Jde o faktory, které se postupně uplatní ve všech oblastech elektroenergetiky – ve výrobě, přenosu a distribuci i ve spotřebě.

Společnost ČEZ a provozovatel přenosové soustavy ČEPS v návaznosti na tyto trendy realizují výzkumný projekt BAART, který si klade za cíl otestovat provozní režimy bateriových systémů akumulace energie, včetně pilotního provozu pro regulaci frekvence.

Regulace frekvence je jednou z klíčových systémových služeb řízení stability přenosové soustavy. Jde o lokální automatickou funkci spočívající v přesně definované změně výkonu elektrárenského bloku v závislosti na odchylce frekvence od zadané hodnoty.

Zařízení s minimálně desetiletou životností vznikne v areálu elektrárny Tušimice, a to na prostranství, kde během komplexní obnovy elektrárny stála záložní plynová kotelna pro vytápění města Kadaně. Zapojeno bude v bloku se stávajícím turbogenerátorem certifikovaným pro poskytování regulace frekvence.

„Výzkumný projekt BAART byl ve spolupráci s ČEPS zahájen v loňském roce, start samotného pilotního provozu předpokládáme nejpozději na přelomu roku. Projekt bateriového úložiště je plně v souladu s programem budoucího využití stávajících elektrárenských lokalit, v jehož rámci jsou areály klasických elektráren průběžně adaptovány na fungování v podmínkách tzv. nové energetiky,“ říká Ladislav Štěpánek, člen představenstva a ředitel divize klasická energetika ČEZ.

„Principiální změny energetického sektoru s sebou přinášejí rozvoj nových technologií i potřebu nastavit podmínky jejich začleňování do přenosové soustavy ČR. Realizace výzkumného projektu BAART umožní prohloubit naše dosavadní poznatky o integraci bateriových systémů do energetické soustavy v podmínkách elektrizační soustavy ČR s ohledem na poskytování podpůrných služeb,“ uvedl Svatopluk Vnouček, místopředseda představenstva ČEPS zodpovědný za strategii, inovace a rozvoj přenosové soustavy.

Výhradním investorem technologie bateriového úložiště je ČEZ; ČEPS bude hradit náklady na službu regulace frekvence v pilotním provozu v souladu s metodikou regulace stanovenou Energetickým regulačním úřadem.

Projekt bateriového úložiště je plně v souladu s programem budoucího využití stávajících elektrárenských lokalit. V Tušimicích např. v současnosti vzniká centralizované datové úložiště s kapacitou provozních úložišť 2 PB a projektované pro celou Skupinu ČEZ, které nahradí stávající firemní datová centra.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele runner42

No vidíte, a přitom Australská megabaterie oslavovaná médii se ukázala jako absolutní ekonomické fiasko a to tak velké, že ohrožuje svobodu samotného premiéra Jay Weatherilla (3 miliardy pro kámoše Muska)

Jen pro představu, uskladnění energie z Autralských větráků v podobných bateriích by stálo Austrálii 2.5 bilionu korun.

Jak si baterie vede v reálném provozu?

---

370Z Black Edition, Mustang V8 Bullitt Black [ PRODÁNO ], Grand Cherokee V6 Overland, MX-5 stripped down [ K PRODEJI ], Superb 206kW L&K, objednán Caterham Seven 420S

Rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, vykořisťovatel, antiEU evropan, podle Radovana myšlenkový mrzák (ať to znamená cokoliv).

Obrázek uživatele Jan Horčík

Ten graf sám o sobě o ničem nevypovídá, navíc neznáme jeho zdroj. Řada jiných zdrojů naopak mluví o tom, že je to zásadní úspěch. I když specifický.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

bych si dovolil navrhnout zvětšit historii příspěvků uživatele jeho účtu, uchovává se tam pouze posledních 10 příspěvků a to je málo. špatně se pak hledají starý příspěvky, díkn alespon 50!

---

podporujeme Greenpeace Deutschland a Písek fpřefodovce ;))
*TESLA Model 3 má už konečně od 05/2019 tažný
*když konzerví náčelník vonehdá 2017 konečně vyhlásil dízlblejt po(ka)kání tak fjůčr vižn to aby nebyli za úplný debily :)))
1.liga MISTŘI : Kuk/Saman/Jiří_Švarc/ePavel/Radovan/Jan Veselý/e-LUKY/Josef
2.liga UČNI: Kerosin
3.liga AUTSAJDŘI : Tomáš
5.kolona ROPÁCI : runner42

Obrázek uživatele Jan Horčík

Díky za tip, upravíme.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obrázek uživatele Kuk

Baterie neslouží k uskladnění veškeré energie z větráků, ale k ořezání špiček, které způsobí přetížení sítě a blackout.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Dobře to má ČEZ obšajcovaný.
Nikoho jiného do toho rybníku plného peněz jinak samozřejmě nepustí.
Nikdo jiný si připojit baterku do sítě nemůže a fungovat jako vyrovnávač sítě. to může jen ČEZ.

Přitom i malé baterie domácích úložišť sečtené dohromady by daly obrovskou kapacitu, která by se dala využít pro akumulaci elektřiny. Když si všichni stěžují na to jak OZE nejde využít když zajdou mraky,nebo přestane foukat.

Ale nic pro to aby to šlo ČEZ a ostatní nedělají.

A přitom to není zas až tak složitý. Jde jen o software řízení sítě.

Každý kdo má nějakou baterii, když by chtěl, by se přihlásil a sepsal smlouvu, že například by dal k využití svých 10 kWh.

To znamená, že už pouze 400 domů, nebo jakýchkoli organizací, kdo má domácí, nebo stacionární uložiště, by dalo dohromady kapacitu to co si ČEZ postaví na svém písečku.

Všichni by byly spokojení, lidi by dostali něco z té baterie zpátky, ČEZ by dostal kapacitu o které se mu ani nesní vpodstatě zadarmo, nemusel by se o ni starat, jen by ji za levno využíval. A celá síť by měla obrovskou akumulační kapacitu, když je potřeba.

Jo, ale to by ti managoři přišli o svý tunelový dávky...

Získat status regulátora sítě je v ČR jen pro mocné. Vyvažuje se to zlatem, protože i zisky za regulaci jsou enormní.

---

hariprasad

Obrázek uživatele ozana

IMHO česká legislativa bateriové vyrovnávání nezná, proto to může běžet jen jako test na speciální povolení.

---

Jezdím na proud, najeto 90 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 93 tisíc km.

Obrázek uživatele Radovan

Což je samozřejmě opět ono známé ďábel je skrytý v detailu a ta totální bolševická legislativa ve stylu co není výslovně dovoleno, to je zakázáno. Přestože v ústavě to máme přesně naopak, parlament a další orgány plné bolševiků napřič stranami a úřady se k tomu staví takhle. Takže pro neznalé trocha právní osvěty - co není výslovně občanovi/firme zakázáno, to je dovoleno. Co není výslovně státu/úřadu dovoleno, to je mu zakázáno. S tou baterií je to fíkaně uděláno, dokud pro to nenastaví - prý - nezávislý Energetický regulační úřad podmínky, tak to připojit sice lze, ale za služby s vyrovnáváním sítě spojené nemůžete nic inkasovat. Pokud to není součástí klasické točivé výrobny elektřiny, tedy i mimo FVE např., kde by to mělo největší logiku. Prostě čezká korupční bolševická díra.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele runner42

Zajímalo by mě, zda tuto rétoriku udržíte i po kolapsu německé přenosové sítě, který nastane nejspíš již toto léto.

---

370Z Black Edition, Mustang V8 Bullitt Black [ PRODÁNO ], Grand Cherokee V6 Overland, MX-5 stripped down [ K PRODEJI ], Superb 206kW L&K, objednán Caterham Seven 420S

Rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, vykořisťovatel, antiEU evropan, podle Radovana myšlenkový mrzák (ať to znamená cokoliv).

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

monopol na germánskou křišťálovou kouli momentálně drží v rukou pevně německá vláda a má dostatek kvalifikovaných lidí na energetickou problematiku, každopádně ale děkuje za nabídku ;))

https://kcc-hho.webnode.cz/business/germany/

---

podporujeme Greenpeace Deutschland a Písek fpřefodovce ;))
*TESLA Model 3 má už konečně od 05/2019 tažný
*když konzerví náčelník vonehdá 2017 konečně vyhlásil dízlblejt po(ka)kání tak fjůčr vižn to aby nebyli za úplný debily :)))
1.liga MISTŘI : Kuk/Saman/Jiří_Švarc/ePavel/Radovan/Jan Veselý/e-LUKY/Josef
2.liga UČNI: Kerosin
3.liga AUTSAJDŘI : Tomáš
5.kolona ROPÁCI : runner42

Obrázek uživatele Radovan

Jo, jo, blackout každý den :-)

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele Kuk

off

Od roku 1977 narostl výskyt nádorů mozku v ČR 2,7x
a nárůst umrtí způsobených nádory mozku je 3,6x.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

za to můžou dízlprasata podporovaný čezkoutelechčizí a jejich debilníma komentátorama. možná že se dočkáme doby kdy se za tu ropnou propagandu bude i věšet ;) PS: že ta vokoukaná auguchcová je tam už moc dolouho ?? :))

---

podporujeme Greenpeace Deutschland a Písek fpřefodovce ;))
*TESLA Model 3 má už konečně od 05/2019 tažný
*když konzerví náčelník vonehdá 2017 konečně vyhlásil dízlblejt po(ka)kání tak fjůčr vižn to aby nebyli za úplný debily :)))
1.liga MISTŘI : Kuk/Saman/Jiří_Švarc/ePavel/Radovan/Jan Veselý/e-LUKY/Josef
2.liga UČNI: Kerosin
3.liga AUTSAJDŘI : Tomáš
5.kolona ROPÁCI : runner42

Výkon celé 4MW u 4x200MW bloků? Není to nějak přehnaně moc? A ten start na začátku příštího roku? To je taky jako co? Není to moc přehnané tempo a přehnané ambice? Tesla postavila 100MW/100MWh úložiště za 100 dní, tak myslím, že v našich komplikovných podmínkách bychom mohli trošíčku zvolnit, abychom se neschvátili.

---

hariprasad

Obrázek uživatele Jan Veselý

Teď ještě jestli to není "death by pilots", kdy se nová technologie bude 5 let testovat, aby se po 5 letech usoudilo, že ještě není otestovaná dost a bude se dalších 5 let testovat, aby nakonec uběhlo 10 let a prd z toho.

Aha, jako že známe už dopředu výsledky, zjistíme, že to nemá potřebný efekt a test ukončíne "no passed"? To by šlo.

---

hariprasad

Obrázek uživatele M.Krupka

Tesla v Číně postaví továrnu dřív, než u nás rozhodnou o stavbě nového mostu přes malou řeku. Stavba mostu samotného bude trvat 2x déle, než stavba továrny v Číně.

Obrázek uživatele Kuk

V Číně postavěj dřív Giagatovárnu než u nás postavěj jednu nabíječku.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Ale tím dělníkem, co tam dře na noční bych opravdu nechtěl být.

Tak to já bych tím dělníkem u nás zase chtěl být.

Tys viděl jak pracují číňani?
Já naživo několikrát, až jsme se divil!

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren.
Najeto s EV 100 tisíc km.

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad Lužnicí, Bystřice pod Hostýnem, Karlovice u Bruntálu, Rýmařov, Ramzová, Stračov, Leskovec nad Moravicí, ..

Obrázek uživatele Kuk

Já taky dřu na nočních, soboty, neděle, svátky, furt plnej.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?