Turecký elektromobil ujel 2500 km za 360 Kč

Studenti z Istanbulské univerzizy postavili elektromobil T-1, který ujede na jedno nabití ujede až 500 km. Celkem s ním ujeli při exhibiční cestě 2500 km a náklady na cestu činily 360 Kč.

T-1 je třímístný vůz s dostatkem místa pro zavazadla. Spotřebuje údajně průměrně 7 kWh/100 km. Vývoj auta trval přes dva roky, ale tým pracuje v oblasti elektromobility už od roku 2009.
foto: T-1

Experimentální elektromobil YEREL T-1 projel prakticky celé Turecko. Na jeho stavbě se podílel tým 25 studentů a profesorů. Náklady na stavbu auta činily v přepočtu asi 202 000 euro.

Studenti stavěli elektromobil pro národní technickou soutěž, které se celkem účastnilo 30 vozidel. Elektromobilita není v Turecku zatím nijak velké téma, ačkoliv jsme nedávno informovali že Turecký elektromobil Begler míří do výroby (ale je to spíše vaporware).

Zároveň Turecko nestojí mimo budoucí plány na pokrytí Evropy sítí svých rychlonabíječek Supercharger. V roce 2016 jich tam má být 9, primárně na spojnicích nejznámějších turistických destinací západního Turecka.

Díky tomu bude možné v elektromobilech Tesla dojet zdarma z nejzazšího severu až na jih Řecka, případně do Turecka, nebo naopak na druhou stranu do Lisabonu.

Ale zpět k projektu T1. Auto váží 500 kg, je vybaveno 30kWh baterií a je postaveno z kompozitních materiálů. Maximální rychlost experimentálního školního elektromobilu je 120 km/h.

9 Comments on “Turecký elektromobil ujel 2500 km za 360 Kč”

  1. Vozidlo spotrebovalo podle
    Vozidlo spotrebovalo podle hrubeho propoctu 150kWh. Udajne na jedno nabiti ujede (az) 500 km. Spotreba min. je 6kWh/100km. Ze slovicka „az“ by se dalo soudit, ze to neni normalni spotreba a proto byla spotreba nekde kolem 10kWh/100km. Ze clanku bohuzel nelze vycist kolik energie spotrebovali doopravdy a udaj 360 Kc je temer bezcenny. Leda ze by uvedli cenu 1kWh.
    Vypada to ze tam meli vlastni motor 10kW (20kW max.)
    Takove zazraky si vyrabi kdejaky nadsenec doma v garazi. Oproti garazovym vyrobkum, uznavam, ze maji karoserii na vysoke urovni.

    1. Já bych spotřebě 6kWh/km
      Já bych spotřebě 6kWh/km i věřil. Tohle auto by totiž neprošlo evropskými testy bezpečnosti. Vždyť váží 500 kg i s bateriemi. Nic tam nesvítí, nic tam netopí, v podstatě nulové ztráty a ještě navíc malý elektromotor. Jezdit každý den bych v tom nechtěl.

    1. Vypada ze nema ani predni
      Vypada ze nema ani predni svetlomety. Je to tak akorat na predvadeni pred novinari a jako turecka chlouba. Predpokladam, ze crash test ani jine bezpecnostni podminky to nesplnuje.
      Postavit EV neni zase az takovy kumst. Dovest ho do seriove vyroby za preijatelne penize, tak to je uz jina…

      1. Ale Leodendulo – V tomto
        Ale Leodendulo – V tomto případě jistě zatím se ani v Turecku neuvažuje o seriové výrobě. Osobně přeji i Českým studentum s jejich profesorum, jež jim při výrobě „škškodovky“ pomáhali radou, aby jejich další prototyp studentského vozidla mohl tomu Istambulskému konkurovat a je lhostejno při použití jakéhokoli media.
        2500 km za 360 Kč je opravdu hodno univerzitního vzdělání, a nejen asi pouze teoretického!

Napsat komentář