Turecký elektromobil Begler míří do výroby

Turecká společnost Begler AŞ aktuálně představila svůj stejnojmenný elektromobil. Na jeho vývoji se podílelo 30 tamních akademiků z 15 univerit. Do výroby má jít už v roce 2016, na trh pak o rok později.

Turecký elektromobil Begler míří do výroby. Otázka zní: dojede tam?
foto: Begler

Turecký elektromobil Begler, který je postaven jako multifunkční rodinné auto, nabídne dojezd na jedno nabití až 160 km. Většina komponent i design je původem z Turecka, čímž se firma pochopitelně chlubí.

Původně totiž chtěla postavit skutečně „turecké“ auto pouze a jen z domácích materiálů. To se bohužel zcela nepodařilo vzhledem k tomu, že v Turecku se zatím nikde netěží lithium potřebné pro výrobu li-ion baterií.

V současné době se čeká na homologaci vozu pro provoz na (tureckých) dálnicích. Jakmile se toto podaří, měla by se rozjet sériová výroba auta. Firma nemá právě malé ambice: chce elektromobil vyrábět po desítkách tisíc.

Cena prvních 20 000 kusů tureckého elektromobilu Begler má být mezi 50-60 000 tureckých lir, v přepočtu asi 500 až 600 000 Kč.

Nebudeme zastírat, že celý tento projekt nám předem připadá odsouzený k zániku. Podobných podniků, odstartovaných ať už z národně-obrozeneckých (ruský Jo-mobil) nebo čistě komerčních (Coda) tu už byla spousta.

Navíc, turecké odhady ceny, objemu výroby a nejspíš i představy o síle domácího trhu a případné domácí poptávce vypadají úplně mimo mísu.

Jakkoliv nepochybujeme o vyspělosti a stoupající ekonomické síle Turecka, vrchní manažeři společnosti Begler by neměli mít klapky na očích a sledovat jak dnes vypadá trh s elektromobily v západním světě.

17 Comments on “Turecký elektromobil Begler míří do výroby”

  1. V Turecku budou rádi jak
    V Turecku budou rádi jak budou mít peníze na elektřinu, natož na elektrické auto.

    Turecko chce mít třetí jadernou elektrárnu, jedná s Westinghouse
    zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/turecko-chce-mit-treti-jadernou-elektrarnu-jedna-s-westinghouse-1139808

    V Turecku, státní energetický holding TETAS bude po dobu 15 let jadernou elektřinu vykupovat za zvýhodněnou cenu 132,5 dolaru za megawatthodinu. To je v přepočtu 2929 korun, tedy dvojnásobek ceny elektřiny na pražské energetické burze.
    byznys.lidovky.cz/co-bude-s-temelinem-cez-vyhlizi-pomoc-s-investici-do-jadra-pm1-/firmy-trhy.aspx?c=A111230_201134_firmy-trhy_ape

  2. Tak docela bych Turkům
    Tak docela bych Turkům tleskal, kdyby se jim to povedlo uvést do masové výroby, ale obávám se, že jim bude scházet to nejhlavnější – masová poptávka. Za neznámou značku dát 600 tisíc, a přitom s dojezdem jen 160 km…ne, tohle opravdu mít úspěch nebude.

  3. „Nebudeme zastírat, že
    „Nebudeme zastírat, že celý tento projekt nám předem připadá odsouzený k zániku.“ – A nejste sami, mně, jako majiteli Peugeotu Ion s papírovým dojezdem 150 km, připadá auto s výrobou až v roce 2016 a dojezdem 160 km jako (diplomaticky řečeno) úkrok stranou.

  4. Kdo kdy byl v Turecku moc
    Kdo kdy byl v Turecku moc dobře ví že cena benzínu vždy byla mezi 48-52 Kč/litr a to i v dobách kdy u nás stával 25 Kč/l, protože mají výrazně vyšší spotřební daň, tj. v takové zemi kde svítí slunce téměř o 50% víc a cena benzínu je o 50% vyšší tohle smysl dávat může, jediné co bude problém je vzhledem k velkým vzdálenostem země malý dojezd a samozřejmě konkurence…

    1. A po mnoha tropických dnech
      A po mnoha tropických dnech v roce bude po baterkách.

      Právě proto zde neuvidíte v provozu žádné elektrické skútry a kola, jen večer mnoho elektrických tříkolek, prohánějících se mezi koupáky po promenádách. Ale ty mají Pb baterie.

      Tak jen tak dál – je potřeba z lidí vytahovat peníze za každou blbost.

        1. V teplotně (plusově)
          V teplotně (plusově) nejextrémnějších oblastech USA jako je Arizona či Texas se nicméně problém s bateriemi u elektromobilů Nissan Leaf skutečně vyskytl. Nissan na to však pohotově reagoval a upravil chemické složení baterií tak, aby byl vliv minimalizován.

          1. Když se člověk podívá
            Když se člověk podívá na vybíjecí křivky článků 18650 od Panasonicu nebo obdobných od jiných výrobců, tak je vidět, že např. při 40 stupních Celsia článek poskytne více energie než při 25. 60 stupňů Celsia je horní hranice provozní teploty článků, ale ta se vyskytuje snad jen v Údolí smrti v Kalifornii a možná ani tam ne.

            1. A byl jste někdy v tom
              A byl jste někdy v tom turecku a zkusil cestovat v uzavřeném autě bez klimatizace? Pak by jste to možná pochopil o čem je řeč. Stačí jen auto odstavit na pár hodin na slunku, a pak se do něho nedá vlézt.

              Ale to již ty vaše zázračné články 18650 budou po smrti i bez toho kalifornského údolí smrti.

              1. Ale baterie se běžně
                Ale baterie se běžně nevozí ve stejných místech jako cestující za sklem, ale jsou uloženy jinde, takže teplota v interiéru může být třeba 80 stupňů a nic se baterkám nestane. Záleží na teplotě vzduchu. Ale třeba na černém asfaltu při bezvětří by to byl asi problém. Pokud auto někdy vyjede z výrobní linky, budeme třeba příjemně překvapeni.

                1. Takže při odstavení auta
                  Takže při odstavení auta na slunci v tropickém vedru bude baterie napájet svoji chladicí jednotku.
                  Za jak dlouho asi bude baterie vycucnutá a totálně zkolabuje?

                  Určitě to znáte ze svého skútru, jak se baterie v českých tropických dnech zahřívají a nedej Bože z nich jízdou ještě odebírat energii.

                  Ale vzhledem k tomu, že tento turecký elektromobil bude určen do provozu hlavně v západní a severní evropě, tak snad budou baterie nějak teplotně ošetřeny.

                2. Ano, ze svého skútru to
                  Ano, ze svého skútru to znám, ale jelikož je u LFP článků teplotní rozsah -25 až +65 st. Celsia, tak nemám zásadní problém. Jezdím tak do mínus 11, co se dobře pamatuji a v létě bývá tak 30, možná 35 st. C, ale baterky problém nemají. To spíš moje SBMko, letos mi v létě už dvakrát vyplo, mám ho špatně chlazené. :-/

                3. obávám se, že účinný
                  obávám se, že účinný teplotní management nemá zatím nikdo…

Napsat komentář