Trolejbusová velmoc ČR má obdivuhodnou historii – 1. díl

mají v ČR dlouhou a bohatou historii. Zmapovat podrobně více než století vývoje vydá na dva články. V prvním díle se podíváme na vývoj trolejbusové dopravy od prvopočátků do konce padesátých let minulého století.

Trolejbusy nejsou v ČR jen historie, ale také živoucí současnost
foto: Martin Singr pro Hybrid.cz

První v roce 1904

Prvním trolejbusovým spojením na území pozdějšího Československa, tehdy však Rakouska – Uherska, byla trať z Popradu do Smokovce, otevřená 2. srpna 1904. Roku 1906 byly ale tyto trolejbusy zrušeny a úspěšnější se staly trolejbusy v městech, uvádí Jan Spousta z Centra dopravního výzkumu.

První zmínky o historických trolejbusech na našem území spadají do let 1907 až 1914. Tyto trolejbusy byly tzv. historické. Úplně první trolejbusy jezdily na trase České Velenice – Gmünd mezi léty 1907 a 1916, v Českých Budějovicích vozily cestující pět let od roku 1909.

V tomto období byl typický trolejbus typu Daimler – Stoll, který měl umístěny elektromotory Lohner – Porsche v nábojích kol a neměl tedy mechanické převody, říká o technických detailech Antonín Macháček ze Sdružení dopravních podniků ČR.

Počátkem 1. světové války však tyto systémy zanikly, zejména z ekonomických důvodů. První světová válka pak vývoj zcela zastavila a další období lze charakterizovat jako období meziválečných trolejbusů.

Ty jezdili od roku 1930 do roku 1939. Zhruba v roce 1930 vznikl nový koncept trolejbusů, vyvinutých na bázi nákladních vozidel s nízkotlakými pneumatikami.

Trolejbusy v Praze

Od dvacátých let se veškerá silniční vozidla měnila z motorizovaných kočárů na vozy moderní konstrukce. Díky technickým problémům s dieselovým pohonem se pozornost opět obracela k elektrice a to se projevilo i v Praze.

V hlavním městě se po dobrých zkušenostech ze zahraničí objednali trolejbusy v roce 1934 a o dva roky později, 28. srpna 1936, zde začal provoz linky K se třemi vozy, které dodaly Praga, Škoda a Tatra. Zakázky pro Prahu tvořily podle Spousty také začátek jedné úspěšné kapitoly – produkce trolejbusů v ČR.

Během válečného období se dále rozšiřovaly trolejbusy – v Plzni (Škoda) a Bratislavě (vozy MAN s elektrickou výzbrojí Siemens Bratislava a karosérií Sodomka) byly zavedeny v roce 1941, ve Zlíně (švýcarské FBW, část s elektrickou výzbrojí od BBC a část ČKD Praha) v roce 1944 (s pomocným pojezdem z baterie). V roce 1946 pak byl realizován plán trolejbusové trati spojující Most a Litvínov.

Lepší než autobus

Moderní poválečné trolejbusy (např. Škoda 1Tr, Praga TOT nebo Tatra T86) měly srovnatelné a v kopcích dokonce lepší jízdní vlastnosti než autobusy a byly spolehlivější díky novým technickým prvkům (kompaudní motor, stykačové řízení, tyčové sběrače a stahováky, elektrická brzda). Zde vývoj ale “zamrzl” a až v 80. letech nastoupily na scénu pulzní měniče a v 90. letech nízkopodlažní trolejbusy.

Po druhé světové válce nastal dynamický rozvoj trolejbusové dopravy v českých městech. V roce 1948 se objevily trolejbusy na druhý pokus v Českých Budějovicích a v Jihlavě, o rok později v Brně a Hradci Králové a v roce 1950 v Děčíně. Roku 1952 se pak trolejbusy dostaly do Pardubic, Mariánských Lázní, Opavy, Teplic a Ostravy.

Někde trolejbusy nahradily stárnoucí tramvaje, někde je doplnili a někde vznikla pro trolejbusy nová infrastruktura.

Důvody zavádění trolejbusů po válce? Byla potřeba vozit mnoho pracujících do továren a k těmto účelům skvěle sloužily právě trolejbusy. Bylo to v době, když dožívaly zastaralé, úzkokolejné a jednokolejné tramvajové systémy, do kterých se od jejich vzniku téměř neinvestovalo a které vyžadovaly jednorázovou finančně neúnosnou obnovu vozidel a infrastruktury.

Východní blok: vozy od Škody

Po roce 1953 však nastala stagnace. Rychlé řešení rostoucí poptávky po dopravě byly autobusy, u trolejbusů se investice soustředily na dostavbu sítí a technologického zázemí, překážkou byl i nedostatek vozidel a náhradních dílů.

Vozy dodával ještě v roce 1948 v menším počtu FBW a dále ve spolupráci ČKD s francouzskou firmou Vetra. V Mostě zpočátku jezdily kořistní trolejbusy z Itálie. Nejvíce trolejbusů ale dodávaly domácí Škoda Plzeň a sdružení Tatra Smíchov/Tatra Kopřivnice/ČKD Praha a výroba se změnila ze zakázkové na sériovou, informuje Spousta o historii.

Vozu Tatra T400 se vyrobilo 196 vozů, první sériové Škody 7Tr vzniklo 173 vozidel, ale následujícího typu Škoda 8Tr se vyrobilo 745 kusů, z nichž asi polovina putovala do NDR, Polska, SSSR a Číny.

Na konci padesátých let pak bylo rozhodnuto o soustředění výroby trolejbusů do n. p. Škoda Plzeň, která pro ni vybudovala nový závod v Ostrově nad Ohří. V té době se zastavila výroba trolejbusů Tatra a vůz Tatra T401 zůstal jen prototypem testovaným v Praze.

Macháček říká, že vyráběné trolejbusy tehdy byly výkonově i kapacitně nedostatečné pro velká města nebo silně zatížené linky. Výrobce se orientoval na velké dodávky do SSSR a požadavky relativně malých odběratelů doma nechtěl řešit.

Tehdy přišlo vládní rozhodnutí o vývoji nového typu autobusu s karoserií použitelnou i pro trolejbus. To se povedlo například u vozu Škoda-Sanos S 200Tr na bázi autobusu Mercedes. Unifikace trolejbusů Škoda s autobusy Karosa se však podle Spousty nedařila…

V dalším díle se podíváme, jakou cestou si trolejbusy prošly od konce padesátých let do současnosti.

O minulosti, současnosti a možné budoucnosti trolejbusové dopravy v ČR hovořil na konferenci “e-bus the smart way” Antonín Macháček ze Sdružení dopravních podniků ČR. Další informace poskytl tištěnou formou ve sborníku konference Jan Spousta z Centra dopravního výzkumu.

5 Comments on “Trolejbusová velmoc ČR má obdivuhodnou historii – 1. díl”

  1. Pro Krista Pána, to nemá
    Pro Krista Pána, to nemá redakce finance na korektora, aby ty děsivé gramatické hrubky v textu opravil včas před jeho zveřejněním ???
    Jinak odborně vcelku hodnotný text je tím zdegradován na póvl nejhrubšího zrna, nehodný výsledku diktátu žáka 5. třídy ZŠ !!!

    1. Zapominate,že jsou
      Zapominate,že jsou prazdniny a doba dovolenych.-A pokud chcete tak mužete s červenou tužkou opravovat většinu periodik,a to by v nich měli opravdu pracovat lide s vzdělanim žurnalistiky UK.- Ale na druhou stranu Hybrid cz.je popularně odbornym webem,a na většině članku nam stači když vime o co v članku jde. Berte to tak,že většina diskuteru a čtenařu jsou děti a těm zase tolik hrubky nevadi.

Napsat komentář