Trh s bateriemi je závislý na Kongu, Číně i Austrálii

Drtivá většina surovin na výrobu lithiových baterií pochází jen z několika zemí světa. Trh s akumulátory je tak závislý na dodávkách z Konga, Číny, Austrálie, Chile a Argentiny.

Drtivá většina surovin na výrobu akumulátorů pochází z pěti zemí
foto: BMW

Ceny vzácných kovů může ohrozit politická situace v těchto státech. Nejproblematičtější jsou dodávky vzácného kobaltu, kdy 59 % veškeré produkce pochází z nestabilního Konga.

Podle statistik amerického Úřadu pro energetickou účinnost a obnovitelnou energii (EERE USA) pochází přibližně 91 % veškerého lithia pro výrobu lithiových baterií pouze ze tří zemí světa, a to z Austrálie (44 %), Chile (34 %) a Argentiny (13 %).

Další klíčové suroviny, které jsou využívány na produkci akumulátorů, jsou dováženy z velké části z jediné země. Například 59 % kobaltu dodává Konžská demokratická republika, dokonce 67 % přírodního grafitu je dodáváno z Číny.

„Produkce ostatních materiálů na výrobu lithiových baterií, jako například manganu a zejména niklu, je lépe rozložena do vícero zemí světa,“ uvádí Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz, který nabízí akumulátory do mobilních zařízení.

„Spolu s rozvojem elektromobility je důraz na dostupnost surovin na výrobu baterií ještě větší. Proto je důležité produkci klíčových materiálů diverzifikovat do více světových center, aby nedocházelo k výpadkům dodávek a výroba akumulátorů nebyla ohrožena,“ upozorňuje Tlapák s tím, že se výrobci snaží o syntetickou výrobu vzácných kovů, ale například průmyslová syntéza kobaltu z niklu a mědi pokrývá zhruba 2 % světové spotřeby.

Postupnost i cenu ovlivňuje i politická situace

Na dostupnost surovin pro výrobu baterií a jejich cenu může mít vliv i politická situace v zemích, které patří mezi klíčové producenty těchto vzácných kovů. „Právě politická situace může mít silný vliv na cenu surovin, jelikož může být ovlivněna jejich nabídka. Zejména v případě kobaltu je riziko cenových pohybů vlivem politických změn větší, jelikož většina světové nabídky pochází z nestabilního Konga,“ vysvětluje Jonáš Mlýnek, manažer společnosti LYNX.

„V reakci na riziko omezení nabídky kobaltu se začínají rozšiřovat snahy o zavedení těžby kobaltu i do dalších zemí jako například do Kanady,“ doplňuje Mlýnek.

Cena kobaltu v uplynulých čtyřech letech značně kolísala, a to nejen v důsledku situace v Kongu, ale také kvůli masivnímu rozvoji výroby akumulátorů do elektromobilů. „

Cena kobaltu od roku 2016 do konce prvního kvartálu 2018 vzrostla dokonce o 350 %. Avšak během posledního roku a půl se cena opět propadla o 70 %,“ uvádí Jonáš Mlýnek a dodává:

„Za tímto silným pohybem lze hledat přecenění limitovanosti nabídky kobaltu a také nadmíru silné spekulační očekávání rozvoje elektromobilů. Po divokých letech se dnes se trh s kobaltem nachází v mezifázi, ve které se producenti nehrnou do uzavírání dlouhodobých kontraktů, ale zaměřují se na zvýšení efektivity produkce.“

V důsledku tohoto vývoje dochází ke změně strategie výrobců baterií, kteří na situaci reagují tím, že snižují podíl kobaltu v akumulátorech a nahrazují jej levnějším a dostupnějším niklem.

Řešením problémů s dostupností surovin je recyklace

Odborníci upozorňují, že těžba surovin na výrobu akumulátorů je omezená a navíc výrazně zasahuje do životního prostředí. Nejšetrnějším způsobem, jak vzácné kovy získávat, je proto recyklace.

„Z použitých baterií lze jednoduše separovat například železo a mangan. Další suroviny se opětovně získávají převážně chemickými procesy, jde tak o zinek, nikl či kadmium. Důležitá je zejména recyklace materiálů, které mají omezenou dostupnost, jde právě o kobalt, lithium a přírodní grafit,“ David Vandrovec, ředitel společnosti Rema Systém, která se specializuje na recyklaci vysloužilých elektrozařízení.

Podle údajů organizace Bloomberg New Energy Finance by bylo možné pomocí recyklace získat do roku 2030 až 100 tisíc tun kobaltu ročně. To platí ovšem jen za předpokladu, že budou recyklovány veškeré akumulátory do automobilů či elektroniky.

„Přestože je recyklace klíčová pro udržitelný vývoj trhu se surovinami na výrobu baterií, rostoucí poptávku po produkci akumulátorů nemůže zcela uspokojit. Těžba tak stále zůstává nejvýznamnějším zdrojem vzácných kovů,“ uzavírá Radim Tlapák z Batteryshop.cz.

tisková zpráva

15 Comments on “Trh s bateriemi je závislý na Kongu, Číně i Austrálii”

  1. A už je to zase tady, novinářské blábolení o „vzácných
    A už je to zase tady, novinářské blábolení o „vzácných kovech“ :))))
    Známe pouze drahé kovy, ale ty to nejsou a potom vzácné zeminy, ale ty to taky nejsou. :))))
    Kobalt je přechodný kov.

    Sračkomety a rakovimety jsou závislé na kobaltu a drahých kovech.
    Kobalt se používá v ocelářství pro slitiny a legování do spalovacích motorů a tryskáčů, pro nástrojovou rychlořeznou ocel a do slinutejch karbidů bez nichž ty kvanta hejblat v motorech a převodochách prostě nevyrobíte.
    No a drahý kov platina se využívá v katalyzátorech.

  2. To je zajímavé, jak to furt ty noviny řeší. Že jsme
    To je zajímavé, jak to furt ty noviny řeší. Že jsme brutálně závislí na šejcích a Putinovi je jim u zadele, protože bez ropy nebudeme mít umělé hmoty, barvy, maziva a xy dalších věcí, ale je trápí závislost na baterkách. A že je netrápila tato závislost u hodinek, notebooků, mobilních telefonů a elektrokol, jichž je mezi lidmí hafo, ale trápí je to furt u elektromobilů. Že by obvyklé kdo chce psa bít, hůl si už najde?

          1. přesně tak, fejk nefejk, boston dyna je už tak daleko ve
            přesně tak, fejk nefejk, boston dyna je už tak daleko ve vývoji a to na youtubku pro civili votvíráky…

            https://www.youtube.com/watch?v=_sBBaNYex3E

            …že vojenskej sektor todle dávno má, jen nám to jaksi nechce říci dle utajení. A tak nám to naznačili hoši vod filmu, ostatně jako dycky 😉

            jen mě udivuje, že lidi ve fabrikách stále prací si musí ničit tělo a furt nemají kyber oblečky 🙂 A že první voják-robot na bojiště asi přijde dřív :)))

            1. Všechno je o ceně. Dokud je levnější lidská práce, než
              Všechno je o ceně. Dokud je levnější lidská práce, než tenhle stroj v odpisech, tak vyhrává lidská práce. Přijde doba, kdy se to bude otáčet, kdy tyhle stroje bude někdo dělat na pásové lince a pak pa pa vojákům v armádě. Kde jsou dnes profese telegrafista, ponocný, spojovatelky, drnomistr, vorař,krupař, svačinář. A mizí pomalu další švec,opravář televizorů….

Napsat komentář