Trh s bateriemi je závislý na Kongu, Číně i Austrálii

redakce - 31 Říjen 2019

Drtivá většina surovin na výrobu lithiových baterií pochází jen z několika zemí světa. Trh s akumulátory je tak závislý na dodávkách z Konga, Číny, Austrálie, Chile a Argentiny. Drtivá většina surovin na výrobu akumulátorů pochází z pěti zemí

Drtivá většina surovin na výrobu akumulátorů pochází z pěti zemí
foto: BMW

Ceny vzácných kovů může ohrozit politická situace v těchto státech. Nejproblematičtější jsou dodávky vzácného kobaltu, kdy 59 % veškeré produkce pochází z nestabilního Konga.

Podle statistik amerického Úřadu pro energetickou účinnost a obnovitelnou energii (EERE USA) pochází přibližně 91 % veškerého lithia pro výrobu lithiových baterií pouze ze tří zemí světa, a to z Austrálie (44 %), Chile (34 %) a Argentiny (13 %).

Další klíčové suroviny, které jsou využívány na produkci akumulátorů, jsou dováženy z velké části z jediné země. Například 59 % kobaltu dodává Konžská demokratická republika, dokonce 67 % přírodního grafitu je dodáváno z Číny.

„Produkce ostatních materiálů na výrobu lithiových baterií, jako například manganu a zejména niklu, je lépe rozložena do vícero zemí světa,“ uvádí Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz, který nabízí akumulátory do mobilních zařízení.

„Spolu s rozvojem elektromobility je důraz na dostupnost surovin na výrobu baterií ještě větší. Proto je důležité produkci klíčových materiálů diverzifikovat do více světových center, aby nedocházelo k výpadkům dodávek a výroba akumulátorů nebyla ohrožena,“ upozorňuje Tlapák s tím, že se výrobci snaží o syntetickou výrobu vzácných kovů, ale například průmyslová syntéza kobaltu z niklu a mědi pokrývá zhruba 2 % světové spotřeby.

Postupnost i cenu ovlivňuje i politická situace

Na dostupnost surovin pro výrobu baterií a jejich cenu může mít vliv i politická situace v zemích, které patří mezi klíčové producenty těchto vzácných kovů. „Právě politická situace může mít silný vliv na cenu surovin, jelikož může být ovlivněna jejich nabídka. Zejména v případě kobaltu je riziko cenových pohybů vlivem politických změn větší, jelikož většina světové nabídky pochází z nestabilního Konga,“ vysvětluje Jonáš Mlýnek, manažer společnosti LYNX.

„V reakci na riziko omezení nabídky kobaltu se začínají rozšiřovat snahy o zavedení těžby kobaltu i do dalších zemí jako například do Kanady,“ doplňuje Mlýnek.

Cena kobaltu v uplynulých čtyřech letech značně kolísala, a to nejen v důsledku situace v Kongu, ale také kvůli masivnímu rozvoji výroby akumulátorů do elektromobilů. „

Cena kobaltu od roku 2016 do konce prvního kvartálu 2018 vzrostla dokonce o 350 %. Avšak během posledního roku a půl se cena opět propadla o 70 %,“ uvádí Jonáš Mlýnek a dodává:

„Za tímto silným pohybem lze hledat přecenění limitovanosti nabídky kobaltu a také nadmíru silné spekulační očekávání rozvoje elektromobilů. Po divokých letech se dnes se trh s kobaltem nachází v mezifázi, ve které se producenti nehrnou do uzavírání dlouhodobých kontraktů, ale zaměřují se na zvýšení efektivity produkce.“

V důsledku tohoto vývoje dochází ke změně strategie výrobců baterií, kteří na situaci reagují tím, že snižují podíl kobaltu v akumulátorech a nahrazují jej levnějším a dostupnějším niklem.

Řešením problémů s dostupností surovin je recyklace

Odborníci upozorňují, že těžba surovin na výrobu akumulátorů je omezená a navíc výrazně zasahuje do životního prostředí. Nejšetrnějším způsobem, jak vzácné kovy získávat, je proto recyklace.

„Z použitých baterií lze jednoduše separovat například železo a mangan. Další suroviny se opětovně získávají převážně chemickými procesy, jde tak o zinek, nikl či kadmium. Důležitá je zejména recyklace materiálů, které mají omezenou dostupnost, jde právě o kobalt, lithium a přírodní grafit,“ David Vandrovec, ředitel společnosti Rema Systém, která se specializuje na recyklaci vysloužilých elektrozařízení.

Podle údajů organizace Bloomberg New Energy Finance by bylo možné pomocí recyklace získat do roku 2030 až 100 tisíc tun kobaltu ročně. To platí ovšem jen za předpokladu, že budou recyklovány veškeré akumulátory do automobilů či elektroniky.

„Přestože je recyklace klíčová pro udržitelný vývoj trhu se surovinami na výrobu baterií, rostoucí poptávku po produkci akumulátorů nemůže zcela uspokojit. Těžba tak stále zůstává nejvýznamnějším zdrojem vzácných kovů,“ uzavírá Radim Tlapák z Batteryshop.cz.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Kuk

A už je to zase tady, novinářské blábolení o "vzácných kovech" :))))
Známe pouze drahé kovy, ale ty to nejsou a potom vzácné zeminy, ale ty to taky nejsou. :))))
Kobalt je přechodný kov.

Sračkomety a rakovimety jsou závislé na kobaltu a drahých kovech.
Kobalt se používá v ocelářství pro slitiny a legování do spalovacích motorů a tryskáčů, pro nástrojovou rychlořeznou ocel a do slinutejch karbidů bez nichž ty kvanta hejblat v motorech a převodochách prostě nevyrobíte.
No a drahý kov platina se využívá v katalyzátorech.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Radovan

To je zajímavé, jak to furt ty noviny řeší. Že jsme brutálně závislí na šejcích a Putinovi je jim u zadele, protože bez ropy nebudeme mít umělé hmoty, barvy, maziva a xy dalších věcí, ale je trápí závislost na baterkách. A že je netrápila tato závislost u hodinek, notebooků, mobilních telefonů a elektrokol, jichž je mezi lidmí hafo, ale trápí je to furt u elektromobilů. Že by obvyklé kdo chce psa bít, hůl si už najde?

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Obrázek uživatele Jan Veselý

Ďakujem, za poučný článok.
Ešte dodám, že ani tých "strašidelných" 67% grafitu, ktoré ovláda zasa Čína, nie je neriešiteľné. Dokonca by som povedal, že využívaním CO2 na výrobu grafitu by sa zabili minimálne tri muchy jednou ranou :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Bosch_reaction

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 80tis. km na elektro.

Navíc grafit není jediný možný materiál pro anodu. Používá se, protože je relativně levný.

Ceske lithium poslouzilo vicemene k predvolebni agitaci nejmenovaneho grosshuby. Avizovane miliardy do ceskeho rozpoctu nikdy nepotecou. Mozna tak do kapes nejmenovaneho Stbaka.

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

to viš no řepka je řepka a žlutá sračka sype na nový kožich bloncky ;))

---

Za klima/Sněhuláky/GRÉTU/GrínDojčUWH/EX-REB/TESLU a BD ;) ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;) holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /Jan Veselý... ...

+1

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

důležitý je aby dotyčnej stát byl hodnej a rozumnej a bude to fcajku jinak nastoupí švětoví policajti pořádku a bude klid ;))))

https://www.youtube.com/watch?v=y3RIHnK0_NE

---

Za klima/Sněhuláky/GRÉTU/GrínDojčUWH/EX-REB/TESLU a BD ;) ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;) holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /Jan Veselý... ...

Obrázek uživatele M.Krupka

Taky hustý. A oni na tom stále pracují.

zrovna tohle video je fake, aneb robot je delany cely na pocitaci :)

Obrázek uživatele M.Krupka

Dejme tomu. Ale kdo z nás dnes ví, jak je vývoj někde v armádě daleko??

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

přesně tak, fejk nefejk, boston dyna je už tak daleko ve vývoji a to na youtubku pro civili votvíráky...

https://www.youtube.com/watch?v=_sBBaNYex3E

...že vojenskej sektor todle dávno má, jen nám to jaksi nechce říci dle utajení. A tak nám to naznačili hoši vod filmu, ostatně jako dycky ;)

jen mě udivuje, že lidi ve fabrikách stále prací si musí ničit tělo a furt nemají kyber oblečky :) A že první voják-robot na bojiště asi přijde dřív :)))

---

Za klima/Sněhuláky/GRÉTU/GrínDojčUWH/EX-REB/TESLU a BD ;) ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;) holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /Jan Veselý... ...

Obrázek uživatele M.Krupka

Všechno je o ceně. Dokud je levnější lidská práce, než tenhle stroj v odpisech, tak vyhrává lidská práce. Přijde doba, kdy se to bude otáčet, kdy tyhle stroje bude někdo dělat na pásové lince a pak pa pa vojákům v armádě. Kde jsou dnes profese telegrafista, ponocný, spojovatelky, drnomistr, vorař,krupař, svačinář. A mizí pomalu další švec,opravář televizorů....

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

hmm no já myslím že jakmile tendle bojový stroj pustí do bitevního pole tak voják člověk tam nepáchne :) byla by to podobná řež jako :

https://www.youtube.com/watch?v=48yIy_p3-vQ

---

Za klima/Sněhuláky/GRÉTU/GrínDojčUWH/EX-REB/TESLU a BD ;) ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;) holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /Jan Veselý... ...


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol