Transformující se kolo do každého terénu

Kola jsou veledůležitou součástí vozidla – ovlivňují ovladatelnost, trakci, bezpečnost a spotřebu paliva. Existuje však jeden problém – různé povrchy potřebují jiná kola. Řešení nabízí londýnský student Ackeem Ngwenya a jeho speciální transformující se kolo.

Speciální kolo se dokáže přizpůsobit každému povrchu
foto: Ackeem Ngwenya

Kolo vynalezli Sumerové asi před 6000 lety. Tehdejší kola však zprvu sloužila pouze k vyrábění keramických nádob na hrnčířském kruhu.

Později některou z tehdejších chytrých hlav napadlo vylepšit tažné sáně, na kterých se tehdy dopravoval náklad. Na sáně umístil náboje a na ně kola. První prehistorický vůz spatřil světlo světa.

Šest tisíc let se technologie kola (ani vozu) příliš nezměnila. Teprve v 19. století začala kola získávat nové užitné vlastnosti. I dnes vznikají nové typy kol, jako super-odolná bezdušová kola, plastová kola Hankook i-Flex nebo úzká a lehká kola s nízkým valivým odporem pro elektrická vozidla.

Svou troškou do mlýna chce přispět i Ackeem Ngwenya z londýnské Royal College of Art. Ngwenya pochází z Afriky. Právě nekvalitní dopravní síť v Africe, kdy se kvalitní dálnice může velmi rychle změnit v bahnitou „cestu“, vedla Ngwenya k návrhu transformujícího kola.

Do těžkého terénu jsou vhodná široká méně nahuštěná terénní kola. Lze s nimi samozřejmě vyjet i na běžnou cestu, ale za cenu zbytečné velké spotřeby paliva (díky velkému valivému odporu). Úzká a nahuštěná kola jsou díky svému nízkému valivému odporu naopak na zpevněné cesty ideální.

Ngwenya se při konstrukci kola nechal inspirovat konstrukcí nůžkového zvedáku. Transformující kolo má mezi vnějším pláštěm a nábojem řadu „nůžkových zvedáků“.

Nůžkové zvedáky jsou volně uchyceny na náboji kola. Stlačováním nebo roztahováním zvedáků na náboji pak lze měnit průměr i šířku pláště kola.

Bohužel transformující kolo zůstává zatím pouze konceptem. Ngwenya požádal na konci minulého roku o finanční prostředky veřejnost, skrze komunitní financování na stránce IndieGoGo. Bohužel z požadovaných 25 000 liber dostal jen 21 % částky.

4 Comments on “Transformující se kolo do každého terénu”

Napsat komentář