Toyota Yaris - konečně levný hybrid!AUTO
Toyota Yaris - konečně levný hybrid!
Mercedes-Benz třídy B na plynTEST
Mercedes-Benz třídy B na plyn
Praha má první dobíjecí staniceČESKO
Praha má první dobíjecí stanice
Škoda Auto má nové logoČESKO
Škoda Auto má nové logo

Transformující se kolo do každého terénu

Jan Grohmann - 12 Květen 2014

Kola jsou veledůležitou součástí vozidla - ovlivňují ovladatelnost, trakci, bezpečnost a spotřebu paliva. Existuje však jeden problém – různé povrchy potřebují jiná kola. Řešení nabízí londýnský student Ackeem Ngwenya a jeho speciální transformující se kolo.Transformující kolo do každého terénu

Speciální kolo se dokáže přizpůsobit každému povrchu
foto: Ackeem Ngwenya

Kolo vynalezli Sumerové asi před 6000 lety. Tehdejší kola však zprvu sloužila pouze k vyrábění keramických nádob na hrnčířském kruhu.

Později některou z tehdejších chytrých hlav napadlo vylepšit tažné sáně, na kterých se tehdy dopravoval náklad. Na sáně umístil náboje a na ně kola. První prehistorický vůz spatřil světlo světa.

Šest tisíc let se technologie kola (ani vozu) příliš nezměnila. Teprve v 19. století začala kola získávat nové užitné vlastnosti. I dnes vznikají nové typy kol, jako super-odolná bezdušová kola, plastová kola Hankook i-Flex nebo úzká a lehká kola s nízkým valivým odporem pro elektrická vozidla.

Svou troškou do mlýna chce přispět i Ackeem Ngwenya z londýnské Royal College of Art. Ngwenya pochází z Afriky. Právě nekvalitní dopravní síť v Africe, kdy se kvalitní dálnice může velmi rychle změnit v bahnitou „cestu“, vedla Ngwenya k návrhu transformujícího kola.

Do těžkého terénu jsou vhodná široká méně nahuštěná terénní kola. Lze s nimi samozřejmě vyjet i na běžnou cestu, ale za cenu zbytečné velké spotřeby paliva (díky velkému valivému odporu). Úzká a nahuštěná kola jsou díky svému nízkému valivému odporu naopak na zpevněné cesty ideální.

Ngwenya se při konstrukci kola nechal inspirovat konstrukcí nůžkového zvedáku. Transformující kolo má mezi vnějším pláštěm a nábojem řadu „nůžkových zvedáků“.

Nůžkové zvedáky jsou volně uchyceny na náboji kola. Stlačováním nebo roztahováním zvedáků na náboji pak lze měnit průměr i šířku pláště kola.

Bohužel transformující kolo zůstává zatím pouze konceptem. Ngwenya požádal na konci minulého roku o finanční prostředky veřejnost, skrze komunitní financování na stránce IndieGoGo. Bohužel z požadovaných 25 000 liber dostal jen 21 % částky.

 
Obrázek uživatele Mara.147

Přesně jak píšete, navíc je velmi důležitý vzorek pneu, ten by se asi moc neměnil i když by se dalo možná něco vymyslet.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Problém je v tom že: "Do těžkého terénu jsou vhodná široká méně nahuštěná terénní kola." ale také velká kola. A tyto kola sice zvětšují šířku ale zase snižují výšku vozidla, takže v terénu začne auto drhnout spodkem karoserie.

Je pravda, že to mění světlou výšku vozidla přesně opačně, než je potřeba, ale možná, že když se na tom zapracuje, tak by se to dalo otočit. Jako nápad je to výborné.

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Souhlasím s tím, že nápad je to výborný! Ale spíše pro využití u Scanií a Kamazů než u VW nebo AUDI.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

zajímavé články