Na Mezinárodním veletrhu veřejné dopravy TransExpo v Kielcích se pochopitelně chtěli předvést především domácí výrobci. Pod heslem „zemní plyn je palivo budoucnosti“ se prezentoval například výrobce SOLBUS se svým městským autobusem Solbus Solcity 12, a to jak v LNG verzi, tak v novém CNG provedení.
foto: Martin Plačko
Solbus na veletrhu přitahoval bezesporu největší pozornost v kategorii vozidel jezdících na zkapalněný zemní plyn. Nedávno jsme informovali, že ve spolupráci s ruským Gazpromem byla LNG verze autobusu testována v několika polských městech a dopravců si postupně tento autobus získává oblibu.
Gazprom a Solbus předvádějí autobusy na LNG
Testování LNG autobusů v polských městech bylo zakončeno v Katovicích
Veletrh TransExpo v polských Kielcích: premiéry ekologických autobusů
Kromě LNG verze však Solbus představil novinku v podobě autobusu s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Na okraj jen uveďme, že obě varianty pojmou 100 až 119 cestujících, z toho 26 a 37 sedících. Základ vozidla tvoří samonosná karoserie z nerezové oceli a cestující určitě zaujmou nezvykle designované čalouněné sedačky s opěrákem.
Vedle prezentace vozidel uspořádala společnost sídlící v městě Solec Kujawski i konferenci na téma vyhlídek pro budoucnost využití zemního plynu jakožto pohonné hmoty v Polsku a ve světě. Konferenci uvedl marketingový ředitel Solbusu Michael Śliżak, který upozornil na rostoucí ceny ropy a okolnosti vzniku LNG technologie v Evropě, přičemž zmiňoval i náklady na nákup a provoz dieselových motorů Euro 6.
Pak David Graebe z GAZPROM Germania nastínil strategii na podporu paliva na evropském trhu právě společností Gazprom a slíbil plné zapojení největšího producenta zemního plynu výrobce na světě. Graebe neopomněl zmínit ani propagaci autobusu Solbus LNG na polském trhu.
Další řečník, Sales Engineer americké společnosti Graf Ferox (výrobce LNG systémů pro autobusy Solbus), Marek Krejčí popsal více než 20 let zkušeností ve výrobě a servisu palivových systémů LNG, a dokonce se zmínil o fantastickém růstu LNG na automobilovém trhu ve Spojených státech a Číně. Projevy zakončil pan Marek Philip, který přítomné seznámil s výpočtem ziskovosti pohonu na zemní plyn.