Tram-Train: hybrid tramvaje a vlaku

Anglické město Sheffield připravuje pilotní projekt, ve kterém chce propojit příměstskou železniční a tramvajovou dopravu. Do roku 2016 má v Sheffieldu jezdit hybridní dopravní prostředek Tram-Train schopný pohybu jak na regionální železnici, tak na tramvajových tratích uvnitř města.

Vizualizace vlakotramvaje v Sheffieldu
foto: Doellmann/Flickr

Velká Británie však nezavede vlakotramvajovou dopravu jako první na světě. Koncept vznikl již před dvaceti let v Německu. U našeho západního souseda se systém jmenuje Karlsruhe Stadtbahn a funguje na 12 trasách o celkové délce 126 kilometrů.

Projekt Tram-Train, jak napovídá anglický název, řeší projení tramvajové a železniční dopravy. Cílem projektu je zkvalitnit a zrychlit propojení centra města s regionem.

Ač na první pohled nejde o žádný high-tech problém, situace není tak jednoduchá. Problémem je především rozdílnost konstrukce tramvajových a železničních kolejí.

Karlsruhe Stadtbahn
video: YouTube

Železniční trať je konstruována pro dlouhou jízdu velkou rychlostí s minimem táhlých zatáček. Koleje, zjednodušeně řečeno, mají tvar zaobleného „T“ a tyčí se několik centimetrů nad zemí.

Naproti tomu tramvajové koleje často ve městech prudce mění svůj směr. Koleje jsou zapuštěné ve vozovce a mají drážku, ve které se pohybují kola tramvaje.

Britskému Ústavu železničního výzkumu IRR (Institute of Railway Research) se však podařilo vyvinout univerzální kola schopná jízdy po železničních i tramvajových kolejích. Unikátnost jejich řešení je v tom, že budoucí vlakotramvaj dokáže využít stávající anglické železniční a vlakové traťě.

„Jsme specialisté na interakci kolo-kolejnice a velká část naší práce využívá počítačovou simulaci dynamického chování kolejových vozidel, a to, co se vyskytuje v kontaktní ploše mezi kolem a kolejemi,„ říká v rozhovoru pro railway-technology.com David Crosbee, vedoucí vývojový pracovník IRR.

Tram-Train projekt ve městě Sheffield vyjde na 60 milionu liber. Do roku 2016 se počítá s dokončením vývoje nové hybridní tramvaje a získání všech potřebných homologací pro provoz. Stejně tak je nutné spojit železniční a tramvajové koleje města Sheffield.

Po dokončení v roce 2016 mohou cestující z 12 kilometrů vzdáleného Rotherham Parkgate cestovat do Sheffieldu. Cesta však neskončí na železniční stanici, ale Tram-Train bude pokračovat jako tramvaj až do centra města.

Výhodou jsou především nižší náklady na provoz tramvají než vlaků, větší flexibilita, úspora času pro cestující a lepší dynamika provozu tramvají oproti vlaku. Pokud se systém Tram-Train osvědčí, převezmou koncept i další anglická města.

3 Comments on “Tram-Train: hybrid tramvaje a vlaku”

Napsat komentář