Katastrofické zemětřesení a následné tsunami v Japonsku postihlo řadu automobilek. Byly nuceny přerušit výrobu ve svých továrnách, ať už těch skládajících auta nebo dodávajících komponenty. Továrny Toyota nečinně stály dva týdny. Nyní začala opět vyrábět.
Toyota je největším výrobcem hybridních aut na světě. Dvoutýdenní odstávkou přišla automobilka odhadem o 140 000 kusů automobilů. Už 28. března ale odstávka skončila a výroba hybridů Prius, Lexus HS 250h a Lexus CT 200h se opět rozjela.
Zemětřešení v Japonsku: Toyota odkládá uvedení Prius V
O hybridy, zejména značek Toyota a Lexus, je nyní především ve Spojených státech obrovský zájem.
Ceny benzinu díky chaosu v arabských zemích opět výrazně stoupají v návaznosti na roustoucí ceny ropy. To pochopitelně vyvolává zvýšenou poptávku po autech s nižší spotřebou.
Toyota jednoznačně dává nejvyšší prioritu vozům Toyota Prius. Těch se každý měsíc prodá jen v USA přes 10 000 kusů.
Po světě jezdí přes 2 miliony Priusů
Toyota: elektromobil pro Čínu, Yaris Hybrid má zelenou a další novinky
Co se týká dalších automobilek, Honda byla postižena poměrně málo a výroba v továrně na motorky v Kumamoto v jižním Japonsku se taktéž rozjela opět 28. března. Poněkud více bylo zasaženo výzkumné centrum v Tochigi. To se bude z následků zemětřesení dostávat několik měsíců.
Velké problémy má však Nissan. Martina Jirásková, PR manažerka českého Nissanu, nám včera na konferenci E-mobilita potvrdila, že firma nyní funguje v pomyslném „nouzovém režimu“. Problém podle ní není ani tak v továrnách samotného Nissanu jako u dodavatelů komponent.
Šéf Nissanu Carlos Ghosn pro magazín BusinessWeek situaci komentoval také a doplnil, že po tsunami zůstává postiženo asi 40 výrobců komponent. „Je to vážné, těžko se to hodnotí,“ dodal Ghosn.
Výroba elektromobilu Nissan Leaf v továrně v Oppamě už znovu běží. Aktuálně dorazila do USA loď s nákladem 600 vozů, které vypluly ještě před katastrofou. Celkem už údajně bylo vyrobeno přes 5000 elektrických aut. Do USA jen v březnu dorazilo kolem 1500 kusů.