Toyota si oficiálně licencovala bezdrátový přenos energie WiTricity

Jan Horčík - 10 Prosinec 2013

Japonská automobilka Toyota už v roce 2011 do společnosti WiTricity, zabývající se bezdrátovým přenosem energie, investovala. Docela nedávno se pak objevily spekulace, že nový Prius právě bezdrátové dobíjení využije. Teď už je to prakticky jisté - Toyota si technologii oficiálně licencovala.auto Toyota Witricity bezdrátové dobíjení

Základní schéma bezdrátového dobíjení plug-in hybridů a elektromobilu tak jak si ho představuje Toyota/WiTricity
foto: Toyota/WiTricity

Už téměř měsíc máme k dlouhodobému testu zapůjčený Toyota Prius plug-in hybrid (viz. výsledky staršího, týdenního testu). Najezdili jsme s ním zatím téměř 3000 km. A jediná věc, která nás po té době začíná ani ne tak štvát, ale na kterou spíš občas "rádi zapomínáme" je právě dobíjení - tedy důvod, proč byl plug-in hybrid zkonstruován.

Zatímco u elektromobilu je připojení do zásuvky nezbytností, která vám jasně přinese užitek, v případě Prius plug-in hybridu se po plném dobití baterky dočkáte "bonusu" v podobě možnosti ujet asi 20 km čistě na elektřinu. Výsledný přínos na spotřebě je podle způsobu jízdy +/- 0,5 l/100 km.

To není málo, ale lidská lenost a pohodlnost je mocná a my kajícně přiznáváme, že nejsme imunní. Přestože dobít vůz znamená pouze otevřít vjezdová vrata, s autem zajet a připojit jej do připravené zásuvky a celé to netrvá déle než asi dvě minuty.

Oficiální potvrzení zájmu Toyoty o nasazení bezdrátového dobíjení lze proto vnímat pouze pozitivně. Automobilka s WiTricity spolupracuje už několik let a je jasné, že celou tu dobu pracuje na odstranění technických, ekonomických, případně legálních překážek k tomu, aby bylo možné bezdrátové dobíjení v jejích autech (plug-in hybridech a elektromobilech) využít.

A to je jedině dobře. Výrazně to zjednoduší jejich používání a podle našeho názoru výrazně zvýší využití čistě elektrického pohonu. Bezdrátové dobíjení pak může být dostupné na vyhrazených místech na parkovištích, v garážích, čímž se výrazně zlepší možnosti elektrického dojezdu plug-in hybridů i elektromobilů. Toyota tuto technologii správně identifikovala jako jednu z klíčových, které dále podpoří rozvoj elektromobility.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ležérní vyjadřování. Uvedené:
"Výsledný přínos na spotřebě je podle způsobu jízdy +/- 0,5 l/100 km."
přesně vzato odpovídá (nulový +/- 0,5) l/100km. Autor asi myslel cca 0,5 l/100 km (nebo taky 0,5 l/100km +/- autobus).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

straty budu pri masovom vyuziti obrovske, to sa v EU mohli zrovna nechat povodne lacne ziarovky. Mne stale nikto neobjasnil hlavnu oblast ropy, transport tovaru, tazke stroje. Sice su zastupene elektrinou napajanymi strojmi a v osidlenych oblastiach sa stroje pracujuce na mieste skratka pripoja pevne do siete, ale co taky lesny priemysel ? Lodna doprava ? Vzdusna ? Podla mna budu tepelne stroje, nech to znamena uz cokolvek, nevyhnutne. Zvlast ked je chladno a zima, sa sucastne motory v autach, povedzme male benzinove, podcenuju v efektivite. Ich ohrev je viac nez zelany a efektivny, alebo povodne ziarovky v zime, ohrievali miestnost, nebolo nutne tolko kurit. Cele je to priliz komplexne. Bez ropy sa to neda, a nutne potrebujeme nahradu. Elektrarne su subezne, a nahradit vypadok ropy uplne nedokazu, baterie budu stale velmi neefektivne, v malom sa urcite uplatnia, no co vo velkom ? Pridavat k tomu zlu efektivitu bezdrotoveho nabijania mi pride ako cire sialenstvo.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale vždyť tu nejde úplně odstranit ropu jako takovou!!!! Jde o to neplýtvat tam kde je to zbytečné. Nemyslíte?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

v tom pripade, ropa je lacna. jej cena je u nas zvysena danami. kym bude k dispozicii lacnejsi zdroj, bude sa pouzivat ten, bez ohladu na to co si myslim. v kazdom odvetvi. zeleznice vdaka elektrifikacii lacnejsie nie su. detto trolejbus, elektricka, metro. takze zivotny styl, dostupnost a nevyhnutnost v dobe lacnej ropy urci volbu. momentalne je nemenna.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak zkrátka transport tovaru, ťažké stroje, lodná a letecká doprava a další budou jezdit dál na ropu minimálně do doby, kdy to bude ekonomické. V čem je problém? Je kupříkladu wifi zbytečná technologie jenom proto, že na moři nebo v odlehlých a zaostalých koutech světa na ní nic nechytnete?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Bravooo.

Len tak ďalej, stále šetrím na elektromobil (alebo aspoň pluginhybrid) a zdá sa, že čím ďalej budem šetriť, tým dostanem viac muziky za menej peňazí :)

Veľa zdaru a úspešný predaj v ekonomicky silnejších krajinách, nech to raz dorazí aj k nám.

Manažér zo Slovenska :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Bezkontaktné dobíjanie energie či v garáži, alebo za jazdy je staré ako TESLOVE vynálezy ktoré sa stratili veľmi rýchlo po jeho smrti - ropná LOBBY neskutočne sabotuje vývoj týchto technológií - je čas aby ľudstvo konečne jazdilo a premiestňovalo sa ekologicky ako aj ekonomicky - doba využitia elektrickej energie ako aj jej rekuperácia z každého pohybu dopravných prostriedkov aj živých tvorov je v dohľadne. Mal by to byť jeden kompaktný systém.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

konečne to už niekto oficiálne zlegalizoval

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Asi bude dobré ujasniť si pojmy. Bezdrôtové nabíjanie si myslím že legálne je (ja aspoň neviem o ničom čo by ho zakazovalo). Takže ak si do podlahy v garáži navinieš cievku, podobnú dáš pod podlahu EV, obložíš to vhodnou elektronikou môžeš si aj ty bezdrôtovo dobíjať.
Na to aby sa to rozšírilo naprieč bude potrebné to štandardizovať - t.j zadefinovať pravidlá tak, aby si jednotlivé časti rozumeli.
To čo urobila Toyota je krok, aby mohla na tom parazitovať - vyberať výpalné od každého výrobcu, ktorý ich "skvelý" nápad použije - tak ako napr. Apple, Microsoft .....

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak to si trochu pletete pojmy, to co popisujete by bylo, kdyby si tu technologii Toyota patentovala (když už přistoupím na vaši rétoriku o škodlivosti patentů, která je zrovna v tomhle případě silně diskutabilní). Ale ona si ji licencovala, tzn. zakoupila práva na její použití ve vlastních produktech.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil