Toyota se definitivně rozchází s Teslou, chystá vlastní elektromobil

Toyota udělala hrubou strategickou chybu, když místo elektromobility investovala do vývoje vodíkového auta. Na konci roku 2016 ale chybu rozpoznala a chystá vlastní elektromobil.

Auto na vodík Toyota Mirai se zatím prodává spíš vlažně. Není divu, narozdíl od zásuvek a nabíječek je vodíkových čerpacích stanic po světě minimum a příliš rychle nepřibývají. Toyota proto chce přehodit výhybku.
foto: Toyota

Automobilka Tesla stála v letech 2007-08 na pokraji krachu. Zachránila ji investice a úzká spolupráce se společnostmi Daimler (také již ukončená) a následně Toyota.

Toyota zprostředkovala prodej továrny NUMMI, bývalého společného podniku s GM ve Fremontu, ze které se stala továrna Tesla. Zároveň do Tesly investovala $50 mil. a nechala si dodávat elektrický pohon pro novou Toyota RAV4 EV.

Když byla v roce 2014 výroba Toyota RAV4 EV zastavena (na silnicích je asi 2500 kusů), Toyota zároveň odprodala většinu svých akcií Tesly – s vysokým ziskem. Ovšem ne tak vysokým, jaký mohl být, pokud by akcie prodala nyní (blíží se rekordní ceně $350).

Zbytek akcií Tesly prodala Toyota koncem minulého roku, což aktuálně potvrdil mluvčí japonské automobilky Ryo Sakai. Samotný Elon Musk, šéf Tesly, si pro nějakou další budoucí spolupráci vždy nechával otevřená zadní vrátka.

Jenže velké automobilky už teď Teslu vnímají spíš jako nebezpečnou konkurenci než jako někoho, s kým by mohly chtít (znovu) spolupracovat. A Tesla už vlastně ani spolupráci nepotřebuje – o Tesla Model 3 je enormní zájem a Musk a jeho parta mají na další roky práce dost a dost.

96 Comments on “Toyota se definitivně rozchází s Teslou, chystá vlastní elektromobil”

    1. Elon Musk investoval do baterií, je jasné že bude
      Elon Musk investoval do baterií, je jasné že bude jakýkoliv konkurenční nápad kritizovat a označovat za blbost i kdyby to nebyla pravda, musí přece chránit svou investici a zajistit návratnost od poslušných oveček které ho budou papouškovat.

        1. Taky fandím více bateriím, páč momentálně je to
          Taky fandím více bateriím, páč momentálně je to použitelnější technologie. Nicméně můj bývalý pedagog a majitel Brano Group pan Juříček mne minulý měsíc na veřejném fóru přesvědčoval, že jediná budoucnost je vodík a on to musí vědět, protože v USA dává dohromady továrnu za miliardu na vodík. A silně špinil elektromobily, stejně jako většina přítomných kapitánů průmyslu. Samozřejmě nikdo z nich vodíkem nepřijel, všichni v naftě. Jen já v elektromobilu. Přitom se konference konala v hotelu ParkIn v Ostravě, kde týden předtím rovnou před okna restaurace instalovali Destination Charger Tesla a nabíjecí sloupek se zásuvkami k 2 vyhrazeným nabíjecím parkovacím místům. A do té restaurace jsme se po diskusi v sále všichni přesunuli na oběd v ceně. To jsou paradoxy, co?

          1. Kolik bude stát kilo toho jeho odpadního vyčišteného
            Kolik bude stát kilo toho jeho odpadního vyčišteného vodíku vyrobeného ze zemního plynu? A kolik kilometru na 1kg H ujede? A kolik toho za miliardu Kč vyprodukují, t.j. kolik km s tím vodíkové „elektromobily“ celkově ujedou?

            1. Do čísel jsme při debatě vůbec nešli, padala jen klišé
              Do čísel jsme při debatě vůbec nešli, padala jen klišé o tom, jak je elektromobilita k ničemu – například jiný přítomný podnikatel prohlásil, že si půjčil BMW i3, měl to 30 km domů a málem nedojel. Prostě vodík má být best of the best a hotovo. „Kvalitní“ diskuse 🙂

  1. čili místo abychom jezdili na ten nejběžnější prvek ve
    čili místo abychom jezdili na ten nejběžnější prvek ve vesmíru budeme ze země pracně dolovat až do posledníhou kousku litia abychom si mohli tlouct do prsou jací jsme eko-přeborníci, něco mi říká že preference elektrických baterií před vodíkem nemá vůbec žádný ekologický důvod 🙂 spíš to vypadá na další vítězství tupých spotřebitelských mas před uvážlivým návrhem inženýrů …

      1. celé je to teď zřejmě o tom, že neúprostná ekonomika je
        celé je to teď zřejmě o tom, že neúprostná ekonomika je nyní opět jen nastavena na likvidaci dalšího neobnovitelného zdroje velmi vzácné suroviny. O ekologii zjevně nikdy nešlo, a kdo si to namlouvá by se měl možná ještě jednou hluboce zamyslet. Lithiové doly jsou nyní velmi cenné a důkladně proinvestované, to je hlavní důvod. Tak jdeme směle plenit, jsme v tom nejlepší, šlo nám to s dinosaury, půjde to i s lithiem jehož jeden jediný atom připadá na každou miliardu atomů vodíku 🙂

                1. Ty s nim chceš pohánět záoceánský parníky? Ty si
                  Ty s nim chceš pohánět záoceánský parníky? Ty si blázen 😀

              1. Na rozdíl od vás nemyslím a něco si o tom nejdřív
                Na rozdíl od vás nemyslím a něco si o tom nejdřív zjistím.

                Na světě je asi 5,5 mld mobilů. Jen ty představují cca 40 GWh baterií!
                Po světě jezdí asi už 2 milióny elektromobilů, které řekněme odhadem můžou mít 60 GWh.

                Už jen toto vám musí být jasné že to co říkáte je nesmysl. Elektromobili probíhají ale zrovna tak přibývá ostatních zařízení sice s menší kapacitou zato s o dost větší kvantitou.

                Plus připočte notebooky, tablety, počítače, hodinky, televize a mnoho dalších zařízení které mají v sobě lithiovou baterii.
                Dostanete se na mnohonásobně víc než nějaké elektromobili.

                Takže ano notebooky, mobily a jiné potřebují mnohonásobně víc lithia než elektromobily.

                Takže ta vaše drancování probíhá už dnes a elektromobily za to až tak nemůžou.

                Že vás to nezajímá u těchto ostatních přístrojů? Proč tedy používáte mobil, notebook, tablet, nebo počítač, když vám najednou tak tolik vadí?

    1. Máte možnost si kúpit vodíkomobil, aby ste si mohli
      Máte možnost si kúpit vodíkomobil, aby ste si mohli overiť správnost (nesprávnost) vašej teórie. Nikto vám v tom nebráni.
      A okrem iného vodíkomobil potrebuje na svoje fungovanie omnoho drahší a vzácnejší prvok. A pri jeho ťažbe o ekológii nemôže byť reč.

    2. A můžete mi říct, kde že na Zemi se nachází ten
      A můžete mi říct, kde že na Zemi se nachází ten „nejběžnější prvek ve vesmíru“ vodík v takovém stavu aby se bez potřeby další energetických výdajů jen vytěžil a rozvážel? Nehledejte to. Nikde. Aby jste totiž získal ten „nejběžnější prvek ve vesmíru“ musíte do něj nejdříve energii vložit. Úplně stejným způsobem jako do baterie. Jenom více. Spíš to vypadá na prohru fyzikou nepolíbených myslitelů.

    1. kdybyste byl inženyr, vase blaboleni o utapeni by mohlo mit
      kdybyste byl inženyr, vase blaboleni o utapeni by mohlo mit nejakou vahu, ale takto proste jen prezentujete nazor bez jakychkoliv teoretickych znalosti ktere by hod podporovali, vy proste jen VERITE ze vodik nema sanci, nevite to, jste jen technologický věřící :-))) gratuluju

  2. naproste blaboly, pane horciku. obcas je to mezi radkama
    naproste blaboly, pane horciku. obcas je to mezi radkama citit, ale ted jste se projevil v plne parade. vase nazory moc vyvracet nebudu, protoze nejsou podporeny zadnymi argumenty, takze neni moc co vyvracet. jsou podlozene pocity. a s dovolenim zde moje pocity: za prve: toyota mela elektromobil, kdyz ten vas uctivany elon musk tahal kacera po dvore. toyota akorat kolem toho nedelala tolik medialniho humbuku. bere vec daleko racionalneji. za druhe. toyota porad moc dobre vi, co je elektromotor, a baterky. montuje to do svych hybridu (tak se jmenuje i server, na kterem pisete, vsimnete si) a hybridy prodava uspesne. v nasobcich toho, co predvadi vas vsemocny elon. za treti: to, ze tesla prodava hodne elektromobilu jeste neznamena, ze je v zisku. a neznamena to ani, ze bude kdyz ten obrovitansky zajem o tm3 uspokoji. a neznamena to ani to, ze elektromobil je pro kazdeho a neznamena to ani to, ze je ve vestine pripadu ekonomictejsi a ekologictejsi. za ctvrte: to, ze toyota udelala strategickou chybu investici do vodiku je vas nazor nic vic. dukladne podlozeny jenom vasim pocitem. a vite jak je to s nazorem. kazdy ho ma. ja taky. ale jiny. rozdil mezi vami a mnou je ten, ze vy svuj nazor prezentujete jako zrpavodajsky clanek. co je nefer. nazvete ho komentarem a bude vsechno v poradku. jinak z tohoto servru delate bulvar a propagandu. a to se vam drive nebo pozdeji vymsti. premyslejte nad tim drive, nez to prijde.

      1. Váš písemný projev je jak od žáka zvláštní
        Váš písemný projev je jak od žáka zvláštní školy.Záměrné chyby používají nevyzrálí lidé, kteří chtějí být zajímavý, ale v podstatě jsou jen velmi plachý a na veřejnosti mají velmi slabý mluvený projev.Doporučuji navštívit ordinaci psychiatra.

    1. Tak si dovolím reagovat na Váš příspěvek a taky trochu
      Tak si dovolím reagovat na Váš příspěvek a taky trochu Vaše pocity.
      Ano jsou relevantně označeny, ale stále tu je jeden nesporný fakt, Musk se svými firmami a svým vizionářským přístupem skutečně změnil automobilový svět (a nejen ten že ano SpaceX atd…) a skutečně chce něco nového dokázat a dokázal!
      A ani Toyota (pro mě nejlepší automobilka světa) by s tím nic neudělala, protože dělá pořád převážně spalovací auta.
      Tak proč se vzdát svého kréda, dělat nejlepší auta, nejspolehlivější auta a postupně zařazovat do svého portfolia alternativní pohony (hybrid, elektro, vodík).
      Ale nemůže to udělat ze dne na den, přišla by o post kde se nachází!
      Pokud by nebyla TESLA, tak VW nám tu bude servírovat ty svoje rakovinotvorné TDI dalších 50.let s žádnou evolucí možná ani inovací!!

        1. Nezlobte se ale NEDC je jen kapkou v moři a co tvoří NEDC
          Nezlobte se ale NEDC je jen kapkou v moři a co tvoří NEDC či kdo to by mohla být zajímavá otázka.
          Snad vzhledem ke všem kauzám a jak se celý komplex VW staví vůči zákazníkovi tak je to jasné!
          Jsou prakticky jediní, kteří se uchýlily k naftě místo benzínu a rýžují z toho maximum. I to, že většinový zákazníci tvoří zkratky států: D,A a další ze střední Evropy, kteří nesmyslně TDI kupují!
          Jak to, že Japonci normy NOx a CO2 bez problémů splňují se svými atmosféry….takže to není problém NEDC, ale neochota VW group.
          Oni mají skvěle zvládnutý management a momentálně výrobu společné platformy + výrobu (mimochodem Toyota je v minulosti částečně zachránila se systémem úspory nákladů ve výrobě…hlavně Porsche před krachem).

          1. To není věcí VW ten na jiných kontinentech běžně
            To není věcí VW ten na jiných kontinentech běžně nabízí kvalitní spolehlivé benzínové motory, a v Číně okamžitě po příkazu vlády staví nové továrny na elektroauta.
            Největší světový průšvih s 30 lety osobních dízlů a 10 lety ještě totálněji nesmyslného vývoje už u všech motorů, je čistě jen a jen chyba EU byrokratického trapnostánu.

      1. Vážený pane Anonyme,
        asi jste špatně pochopil můj

        Vážený pane Anonyme,
        asi jste špatně pochopil můj příspěvek, proto dovysvětlím: nemám v úmyslu ani zapotřebí se vytahovat, pouze propaguji jeden ne moc známý elektromobil, který vznikl ve spolupráci firem Toyota a Tesla. Nic jiného v tom tedy prosím nehledejte.

        1. pardón pane, já to nijak ve zlým nemyslel 🙂 určitě se
          pardón pane, já to nijak ve zlým nemyslel 🙂 určitě se Vaše zkušenosti z dovozem RAV z ameriky někomu hodí i jako zajímavost stojí za pozastavení. A jesi je to jak píšete za cenu jetýho LEAFa tzn do půl mega tak to by byla velice zajmavá zkušenost kdybyste se o ni snámi podělil nebo rovnou zdejšímu redaktorovi Horčíkovi o tom pak napsat, třeba by to dalo na pár článků a podob dik 😉

      1. Díky. Servis mechanických částí je v pohodě. S tou
        Díky. Servis mechanických částí je v pohodě. S tou elektrikou je to trochu komplikovanější, buď teda Tesla a nebo nějaký šikovný elektrikář. Auto by mělo být ještě v záruce 8let/100tisíc mil, ale zase není jisté, jestli to v Evropě uznají. Na druhou stranu je to kvalitní značka, tak doufám, že se tam moc věcí kazit nebude.
        Auto bude stát cca podobně jako u nás koupený ojetý Leaf nebo Soul 2013/2014. Kdybyste chtěl bližší info, piště na kfrey@centrum.cz

          1. Vy víte o nějakém majiteli tohoto elektromobilu v ČR? V
            Vy víte o nějakém majiteli tohoto elektromobilu v ČR? V tom případě bych byl vděčný za jakýkoliv kontakt. Já jsem četl na fóru (myrav4ev tečka com) pouze o jednom Norovi a jednom Rakušanovi, kteří se odvážili tohle auto si z USA do Evropy dovézt.

            1. Nemel tu nejake elektricke Toyoty pred lety CEZ (nebo mozna
              Nemel tu nejake elektricke Toyoty pred lety CEZ (nebo mozna nektery z operatoru?)? Ale uz se nepamatuju zadne detaily, ani co to melo byt za model, jen, ze nektery „terenak“, mozna ne RAV4, ale Land Cruiser.

              EDIT: zadnou online informaci se mi o tom najit nedari 🙁

            1. Víte, já k moři létám letadlem. Třeba k Rudému do
              Víte, já k moři létám letadlem. Třeba k Rudému do Egypta na korály a zvířenu kolem nich. Nepatřím mezi ty šílence v nekonečných kolonách, co se noc a den dostávají k pobřeží na to vše chudého Středozemního. Nic proti nim, jejich volba.
              Klidně trolujte dále…….

              1. souhlas s váma, loni sme u Karlovace potkali
                souhlas s váma, loni sme u Karlovace potkali několikahodinovou 20-ti kilometrovou kolonu že sme to jen s klimou nevydrželi a jelikož sme neměli na tydle situace veledůležitýho autopilota tak to vzali objížďkou vokrskama přez místní minový pole 😉 Strašný zážitek a navíc Slovinci ani letos 2017 ještě nemají hotovou dálnici. Každopádně i tak sme na několika čerpačkách potkali čirou náhodou CHADEMO dobíječky 😉

                1. Do Chorvatska a autem jezdí jen naprostí zoufalci.
                  Zde

                  Do Chorvatska a autem jezdí jen naprostí zoufalci.
                  Zde musím s Radovanem souhlasit.

                2. Von ještě někdo jezdí do Chorvatska? :)))
                  Von ještě někdo jezdí do Chorvatska? :)))

                3. Jak vidíš, tak Cipísek určitě ano. 🙂
                  Jak vidíš, tak Cipísek určitě ano. 🙂

                4. hoši i do Řecka!! A jen co Slovinci a Srbové dodělají
                  hoši i do Řecka!! A jen co Slovinci a Srbové dodělají poslední kousky dálnice v trase, bude to od Vídně kde nahodíš Tesla Autopilot až k moři brnkačka. Jen bych to ještě vylepšil na 160kmh. Mimosezónu tam stejnak všici běžně jezdí 140-160 cajta nevidět ;))))

                5. Když chcete stošedesátkou tak sedněte na vlak o
                  Když chcete stošedesátkou tak sedněte na vlak o Štýrského Hradce a pak dál. Popravdě než se štrachat celou tu štreku v autobuse to bych radši jel v lůžkáči.

                1. má recht !! Egypt a Turecko je nacionální autovka soudruzi
                  má recht !! Egypt a Turecko je nacionální autovka soudruzi 😉

                2. Nějak jsem si nevšimnul, že by v továrnách VW byly
                  Nějak jsem si nevšimnul, že by v továrnách VW byly korálové útesy se spoustou živočichů a teplé moře. Ale zajeďte si tam. Podívat se na perutýna naživo v přirozeném prostředí, na trnuchy (takový malý barevný plejtváček) a až se k Vám při šnorchlování kousek od pobřeží připojí delfíní rodinka, možná pochopíte. Některé věci jsou nepřenositelné, musíte je zažít.

                3. Radovane, Radovane…. takovej chytrej kluk a nepochopil jak
                  Radovane, Radovane…. takovej chytrej kluk a nepochopil jak sem to myslel?
                  asi takhe polopate: miluju Rude more, byl sem tam cca 30x potapim se tam a je to nejbliz a levno… ALE…. ty pojeba.y musl..aci delaj akorat bordel v celym svete, to kvuli nim se ted musime pomalu svlikat na letistich, to kvuli nim ted je vse drazssi, vic kontrol, vic buzerace atd… a nikdy nevis kdy ti nakej dement zabije dite nebo vyhodi letadlo do vzduchu… a ja se TE PTAM? Proc jim tam vozit prachy? aby si za ne nakoupili dalsi zbrane kterejma nas potom zabijou? Je to nadnesene receno, ale uz z principu: NASRAT… To radsi Izrael Eilat tam je taky kousek rudaku… kdyzb uz to musis mit…. 🙂

                4. Ale tak jistě, akorát že ta letoviska tam většinou
                  Ale tak jistě, akorát že ta letoviska tam většinou vlastní cizinci (a postavili je) a potraviny i spoustu služeb dodávají cizí koncerny, ostatně dopravu obstarávají celou, i organizaci. Takže jejich lidé, Egypťané bez rozdílu vyznání, dostanou tak maximálně nějaké mzdy a bakšiš.
                  Ten bezpečnostní průser je důsledek levičáků ve vedení EU, ti se vždy uměli postarat jen o buzeraci vlastních lidí, ale nikdy je ochránit před těmi z venku. Takže natahat si je do Evropy, nechat je segregovat, neřídit se zákony hostitelské země atd. V posledních pár letech ještě navíc tolerují nepovolené překročení hranic EU (na normálních hranicích se zatýká nebo střílí, proto existují), zločince nazývají uprchlíky a dokonce jim poskytují taxi službu – vozí je loděmi od afrických břehů místo zpátky k nejbližšímu břehu až do EU. A přiznejme si, mafie a vlády Afriky by byli blázni, aby na tom taky nevydělávali. A jejich občané by byli hloupí, aby se nešli nechat se živit zdarma k tlustému bílému muži. V tom je celý problém.

Napsat komentář