Toyota Prius 4. generace: nové podrobnosti

Toyota nedávno v Las Vegas i ve Frankfurtu ukázala očekávanou 4. generaci hybridu Toyota Prius. Víme tedy jak vypadá, ale dalších informací je zatím stále pomálu.

Lithium-iontová baterie 4. generace hybridu Toyota Prius
foto: Toyota

Magazínu GreenCarReports se aktuálně podařilo o 4. generaci Toyota hybridu Prius zjistit pár dalších podrobností, které automobilka aktuálně prezentovala doma v Japonsku.

Zástupci firmy zdůraznili, že podobně jako u předchozích generací vychází zlepšení spotřeby z mnoha a mnoha malých zásahů a vylepšení snad na každém místě auta.

Vůz je vybaven zcela novým 1,8l motorem. Maximální tepelná účinnost motoru je 40 %. Má efektivnější chlazení, lepšá recirkulaci výfukových plynů, používá nízkoviskózní olej.

Zmenšil se elektromotor, snížilo se vnitřní tření, planetovou převodovku nahradila paralelní. Poprvé od uvedení modelu Prius bude vůz nabízen s výběrem dvou typů baterií: klasické a pokročilejší lithium-iontové.

Pravděpodobné je, že li-ion baterie bude dostupná ve verzi Prius Eco. V obou případech je baterie menší a vejde se pod zadní sedačku, čímž nezabírá prostor ve spodku kufru. Dále byla vylepšena i výkonová elektronika.

Bohužel, stále nejsou k dispozici žádná konkrétní čísla týkající se nových rozměrů, výkonu, dojezdu ani dalších specifikací vozu Toyota Prius 4. generace. Tohle auto prostě zatím zůstává velkým tajemstvím. Kdy se Toyota rozhoupe?

Snad jen agentura Reuters si dovolila informovat, že podle japonských (velmi benevolentních) měřících standardů bude spotřeba 2,5 l/100 km. Předchozí generace podle nich měla 3,0 l/100 km, reálně ale spíš 5 l/100 km.

20 Comments on “Toyota Prius 4. generace: nové podrobnosti”

    1. Jedná se o redukční
      Jedná se o redukční převod, ve 3. generaci priusu (a dalších hybridech stejné generace … auris, camry) jsou 2 planetová soukolí – 1. slouží jako „power split device“, který realizuje změnu převodového poměru pomocí 2 elektromotorů elektrickou cestou a umožňuje nezávislé řízení otáček „spalováku“ na rychlosti jízdy. 2. planetové soukolí pouze měnilo převod na výstupu z „PSD“, to je teď nahrazeno paralelním převodem. TO znamená že převodovka je stále planetová e-CVT = „power split device“, poze poměr převodů (nejsem fyzik ani matematik, tak mě prosím nekamenujte za neznalost názvosloví) ve smyslu výstupu z „PSD“ na kola je místo druhé sady planetového soukolí realizován soukolím paralelním (u 1. a 2. generace priusu tam byl místo toho řetěz)

    1. mam to podobne, pristi auto
      mam to podobne, pristi auto chci urcite plug-in hybrid s elektrickym dojezdem v realu nad 30-40km a ne mensi nez stredni trida ci SUV, a pokud ho Toyota nedokaze v konkurenceschopne cene nabidnout, tak holt me dalsi auto nebude od nich, trosku doufam ze by mohli udelat plug-in do Rav mebo Highlander, ci do Lexu 4xx

      v soucasnosti je pro me tak ale asi nejlakavejsi Passat GTE v kombiku

      1. On je prostor a prostor.
        On je prostor a prostor. Dosud jsem se nedostal do neřešitelné situace co jak převézt, PII pobere velký kočárek a další věci, přitom zbytek se vleze dětem do prostoru pod nohy, který zatím nevyužívají. Ale má-li kufr PIV mít >500 l (teď už jsem zase viděl někde jen 454 l, ale možná to byl prostor nad podlážkou), určitě bude schopen toho převést více i bez cpaní věcí do prostoru cestujících.

        Ale stejně, otázka je, jestli se ještě základní hybrid člověku v době PHEV vyplatí…

  1. Jinými slovy opět to bude
    Jinými slovy opět to bude jen hybrid, ne plug in hybrid, který lze dobíjet ze zásuvky. A baterčička bude titěrná a vydrží zase jen kolem 2 km. Takže ve městě bude opět každou chvilku zapínat spalovací motor, jak to dělá u stávajících. Ach jo, zase žádná alternativa a konkurence.

    1. Ano i ne. Ano pro
      Ano i ne. Ano pro pokračování této koncepce už od 1. generace z roku 1997 tuším.

      Ne pro verzi PHEV, která se poprvé objevila po dlouhém celosvětovém testování v roce 2012 a dodnes lze koupit zbylé kusy za nekřesťanskou a technologií neodůvodnitelnou základní cenu 960 tisíc Kč. Čtvrtá generace Priusu by měla mít i svou druhou generaci PHEV verze, určitě prý hodlají vyslyšet zákazníky a dát vyšší dojezd, než bylo stávajících 20 (v reálu 8-10 km s často se spouštějícím motorem) kilometrů. Jak jsem ale psal, jestli výrazně nepřenastaví poměr cena/výkon, bude mi líto.

      Ano, rád bych si koupil kvalitu Toyota/Toyota Prius, ale zkousnu i nějaký Chevrolet, pokud za stejné peníze nebo nižší bude dvojnásobek muziky…

    2. Od Toyoty nelze čekat
      Od Toyoty nelze čekat žádnou velkou alternativu a konkurenci na poli plug-in hybridů. Co je to vlastně plug-in hybrid s velkým dojezdem čistě na elektřinu? To je vlastně skoro jako elektromobil s prodlužovačem dojezdu spalovacím motorem. Přitom Toyota dala několikrát jasně najevo, že elektromobily nepovažuje za cestu do budoucnosti a soustředí se na hybridy a vodík (pokud pominu EV Leadhead a Ranz, které vyrábí v Číně pro Čínu). Toto vylepšování normálního ne-plug-in Priusu je podle mě způsob jak se chce Toyota udržet v segmentu aut se spalovacími motory. No a samozřejmě taky způsob, jak vytřískat co nejvíc z předchozího relativně drahého základního vývoje celé technologie hybridního pohonu – to vše za účelem financování vývoje vodíkového pohonu. Prostě je třeba se smířit s tím, že auto do zásuvky si od Toyoty nekoupíme.

Napsat komentář