Toyota Prius 4. generace: první podrobnosti

Toyota Prius byla prvním sériově vyráběným hybridním autem a dodnes je tohle jméno synonymem pro hybridní auta. Japonská automobilka nyní připravuje již 4. generaci tohoto nejprodávanějšího hybridu světa. Mezi hlavní novinky patří baterie s vyšší kapacitou a úspornější spalovací motor.

Hybridní vůz Toyota Prius; ilustrační foto
foto: Toyota

Nová generace vozů Toyota Prius a Toyota Prius plug-in hybrid je vyvíjena souběžně. V tomto článku se budeme zabývat primárně klasickým hybridem Toyota Prius.

Toyota Prius 4. generace využívá novou „globální“ platformu TNGA (Toyota New Global Architecture). Platforma či spíše filozofie TNGA neřeší jen konstrukci vozu, ale i technologii výroby.

TNGA umožňuje vyrábět auta za nižší finanční a energetické náklady. Klíčem je sdílení dílů mezi jednotlivými modely automobilky. Zpočátku budou nově vyvíjené vozy sdílet až 30 % dílů. V delším časovém horizontu však mají různé modely Toyoty sdílet až 80 % svých komponentů.

Auta využívající platformu TNGA mají nižší těžiště, vyšší tuhost a a údajně až o 20 % nižší hmotnost. Výsledkem jsou jak lepší jízdní vlastnosti, tak menší spotřeba paliva/elektrické energie.

„Současný Prius drží korunu nejúspornějšího vozu ve Spojených státech po mnoho let,“ říká Satoshi Ogiso, generální ředitel Toyota Motor Corporation (TMC). „Všechny tři generace vozů Prius zlepšily každou generaci svou spotřebu o 10 %. Výzvou je zlepšovat se stejným tempem – porazit vlastní rekord – je to velmi obtížné, ale motivující. Jsme velmi motivováni, abychom prolomili vlastní rekord.“

Motor Toyota Prius

Pohonná jednotka Toyoty Prius je technický „majstrštyk “
foto: Toyota

Kromě nižší hmotnosti je klíčem k nižší spotřebě nový spalovací motor – nejúčinnější, jaký kdy Toyota vyvinula. Tepelná účinnost nového motoru je 40 %, což je o 1,5 % více než u předešlé generace. Pokud se podaří snížit spotřebu o 10 %, Toyota Prius 4. generace spotřebuje pouze 4,37 litru benzínu na sto kilometrů.

Otázkou jsou použité baterie. Toyota stále jasně neřekla, zda v novém Priusu použije výkonnější a dražší li-ion baterie, nebo méně technicky pokročilou, ale levnější baterii. Připomeňme, že Toyota Prius plug-in hybrid li-ion baterie již využívá.

V tiskové zprávě se Toyota neopomenula zmínit o intenzivním vývoji li-vzduch baterií a bateriích s pevným elektrolytem. V každém případě mají mít nové baterie Toyoty Prius vyšší hustotu energie – tedy lepší poměr mezi výkonem akumulátoru a rozměry.

Technicky dokonalejší je také elektrický motor. Podle tiskové zprávy současné elektrické motory mají „čtyřikrát větší hustotu energie“ než první modely. Elektromotor v Priusu nové generace má být dokonce ještě vyspělejší.

Toyota se také zabývá udržitelností výroby a cenou vstupních materiálů. Elektrické motory a baterie využívají vzácné suroviny, jejichž významné zásoby (tedy i cenu) kontroluje Čína. Jedním z cílů Toyoty je tak nahradit například lithium v bateriích za dostupnější hořčík.

Toyota

4 Comments on “Toyota Prius 4. generace: první podrobnosti”

    1. kolega spíše naráží na
      kolega spíše naráží na to, že takhle napsáno to je fyzikální kravina. Motor je především zdrojem momentu/výkonu. Takže ta formulace měla správně znít „čtyřikrát větší hmotnostní (případně objemovou) hustotu výkonu“, kde měrná jednotka je kW/kg nebo kW/l.

      Jinak tato měrná jednotka se skutečně používá. Dnes je dobrý průměr cca 2kW/kg, 5kW/kg mají špičkové motory a dosud dosažené maximum je myslím něco přes 10kW/kg pro elektromotory. Přičemž ve všech případech jde jen o špičkové hodnoty které je motor schopen opakovaně dodávat jen v řádech jednotek až desítek sekund.

Napsat komentář