Ford vidí budoucnost v elektromobilechSVĚT
Ford vidí budoucnost v elektromobilech
Smog zkracuje život až o 2 rokyZDRAVÍ
Smog zkracuje život až o 2 roky
Říše středu omezuje vývoz vzácných kovůČÍNA
Říše středu omezuje vývoz vzácných kovů
Monacký kníže pojede na svatbu hybridemHYBRID
Monacký kníže pojede na svatbu hybridem

Toyota nevěří elektromobilům, čeká na čistou energetiku

Jan Grohmann - 13 Červen 2013

Japonská automobilka Toyota patří mezi absolutní technologické lídry mezi automobilovými výrobci. Je průkopníkem hybridních a vodíkových automobilů, ale stále víceméně ignoruje auta poháněná čistě elektrickou energií. Didier Stevens, evropský šéf Toyoty pro vládní záležitosti a životní prostředí, nyní vysvětluje, proč Toyota elektromobilům stále nevěří.Didier Stevens Toyota

Didier Stevens, evropský šéf Toyoty pro vládní záležitosti a životní prostředí
foto: Toyota

Stevens rozhovor poskytl neziskové webové stránce RTCC.org, která se zaměřuje na změny klimatu. Podle Stevense jednoduše dnešní elektromobily nejsou tak zelené, jak se může na první pohled zdát. Důvodem je údajně energetický mix, kdy se většina elektrické energie stále vyrábí v uhelných elektrárnách.

Vždy jsme posuzovali celý životní cyklus automobilu,“ vysvětluje Stevens. „Jestliže energie nepochází z obnovitelných zdrojů, pak to nedává smysl.“ Podle Toyoty je tedy lepší pozdržet rozvoj elektromobilů a udělat „krok zpět“, dokud nebude rozšířená ekologická výroba elektrické energie.

Stevens například poukázal na neúspěšnou snahu Velké Británie, která chtěla do roku 2030 každý rok snižovat emise CO2 o 2 %. Bohužel, anglický parlament své končené rozhodnutí přesunul z roku 2014 na rok 2016 s tím, že musí zvážit všechny možnosti.

Řeč přišla i na ekologické Německo. Kancléřka Angela Merklová před pár týdny již poněkolikáté potvrdila ambiciózní plán dostat na německé silnice do roku 2020 milión elektrických aut. Zatím jich je ale pouze několik tisíc.

Díváme se s jistými obavami na plán Německa dostat do roku 2020 na silnice milión elektromobilů,“ říká Stevens. „Jestliže více a více jejich (německé - pozn. redakce) energie přichází z uhlí, neřeší to problém. Pouze se přesunou emise do jiné oblast. Takhle to nemá fungovat.

Připomeňme, že Německo chystá do roku 2022 uzavřít všechny jaderné elektrárny. Na jejich místo mají usednout obnovitelné zdroje a právě nové uhelné či plynové elektrárny.

Slova Stevense však můžeme kriticky posoudit díky zprávě Využití elektromobility v podmínkách ČR (PDF), kterou vypracoval Institut pro Ekologickou a Ekonomickou Politiku.

V situaci, kdy v roce 2023 bude na silnicích v ČR jezdit 10 % automobilů (450 tisíc), má vzrůst potřeba po energetické energii o 1125 GWh ročně. Při celkové výrobě 86 000 GWh je tak toto navýšení zanedbatelné.

V ČR se 60 % elektřiny vyrobí v uhelných a plynových elektrárnách, 35 % v jaderných, 2,5 % ve vodních a 2,5 % v solárních elektrárnách. Pokud na naších silnicích bude jezdit milión elektromobilů, tak i při navýšení výroby elektrické energie o 1125 GWh, klesnou roční emise CO2 v ČR o 78 750 tun. Upozorňujeme však, že pokles CO2 je hrubý odhad beroucí v potaz několik zjednodušujících předpokladů.

 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

plug in hybridy su cesta sucasnosti, teda ked zlacneju :)
ciste elektromobili sa hodia akurat do velkomest pre poštu, kurierov a pod. Ak nejaka FO najazdi 20-50km denne (do prace, na nakup, do kina a pod.), staci mu plugin hybrid, ktory sa nabije za 1,5hod. Dlhsie trasy pojde ako klasicky hybrid na benzin/naftu/CNG/LPG proste ten druhy pohon hybridu.

Obrázek uživatele Roman

Tady musím s Toyotou souhlasit. Nemůžeme se vázat na elektromobily, pokud vyrábíme energii hlavně z uhlí. To už jsem tady ale jednou psal.

Obrázek uživatele hathaway

Bohužial v našich podmienkach čakať nejaké prudké rozšírenie elektromobilov je asi dosť naivné. Z toho čo je momentálne na trhu sa ako najlepšia alternatíva podľa mňa javí Prius Plug-in hybrid, aj keď pravda mohol by byť o niečo lacnejší. Ale aj za tie peniaze oproti iným riešeniam máte plnohodnotné rodinné auto ktoré môžete na denné dochádzanie do práce využívať ako elektromobil, ale ak potrebujete vyraziť na 2 týždennú dovolenku (bez možnosti nabíjania) máte stále plnohodnotný hybrid bez obmedzení. To bohužial o žiadnom elektromobile povedať nemožno , vrátane Opel Ampera, ktorý aj napriek range extenderu nieje určený na dlhší čas fungovania bez nabíjania.
Vzhľadom k tomu že napr. Nissan Leaf ide na náš trh s cenou cca 28000 Euro, určite nepôjde o ludové vozidlo pre masy. Pritom na dovolenku sa s ním nevydáte takže aj tak musíte mať druhé auto. V tomto svetle sa potom cena za Prius Plug-in hybrid javí trochu v inom svetle.
Elektromobilom fandím, ale pokiaľ sa minimálne nezmení cenová politika tak aby boli tieto autá dostupnejšie majú ešte dlhú cestu pred sebou.

---

Prius is my best car.

Denso in-line e-kompresor pre elektromobily/HEV je riesnie pre efektivne chladenie aj kurenie.

http://www.sae.org/mags/aei/product/10809

Obrázek uživatele honza.t

To nejsou všechny argumenty pro masové rozšíření čistých elektromobilu .Velký problém je vytápění temperování interieru a snížení dojezdu při nízké teplotě článku akuboxu .
Prostě hybrid(plug-in-hybrid) je uspořádaní které dovoluje auto prodávat na všech trzích bez rozdílu a Hlavně u plug-in-hybridu nemusíte tolik řešit kde je dostupná Veřejná Dobíjecí Stanice a máte vždy záložní zdroj s rychlým doplněním paliva na další cestu .

S tím topením je to trochu jinak. Spalovačem vytápíte pořád ať je léto nebo zima. Prakticky vzato když natankujete 50 litrů benzínu, tak z toho hodně přes 30 zcela bez užitku vytopíte na chladiči a pouze v zimě malý zlomek této energie využijete na topení. Dá se to napsat i tak, že u spalovače topení sníží dojezd o řádově 300% a navíc nejde nijak vypnout.

Kromě toho jak už jsem nedávno psal, topení elektřinou sice ubere drahocenné kilometry z dojezdu, ale ten obrovský komfort sednout i v mrazech do vytopeného auta může být naopak pro mnoho lidí zásadní parametr proč si koupit elektromobil.

Obrázek uživatele honYa

Máte pravdu, ale je to jen dočasné -> s dalšími generacemi kapacitnějších a výkonnějších článků se i výhoda PHEV bude zmenšovat ve prospěch bateriáků (byť samozřejmě budou loaklity světa, kde se benzín/plyn a jiné pohony/skaldníky energie budou hodit vždy více).

---

honYa

Já jsem mimo jiné i v tomto ohledu zvědav co všechno nakonec předvede BMW u svého i3. Totiž spojení jeho CFRP karoserie s nasazením tepelné izolace interiéru + lepších skel (nevím jestli to mají v plánu - jen fantazíruji) by mohlo ukázat cestu, že by šlo snížit spotřebu na vytápění třeba i přes 50%.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

vsetci vieme ze doteraz neexistuju dostatocne lacne kapacitne vyhovujuce baterie a preto ani Toyota by s nimi nespravila dieru do sveta, ale skyrt to za to ze EV nevyrabame lebo elektrina nie je dost "cista" tak to je taky newspeak

Obrázek uživatele honYa

Kdo sleduje strategii jednotlivých automobilek zabývajících se alternativními zdroji dlouhodobě, toho toto sdělení Toyoty nepřekvapí. Vzhledem k tomu, že nejde o zaštítění se nějakou velkou vědeckou novinkou, to beru spíše jako alibistické vyjádření výrobce, který hledá argumenty pro svůj hybridní program.

Nakonec, nelze se na stejný problém podívat optikou toho, že s rostoucím podílem čistých zdrojů v energetickém mixu dané země budou klesat i emise tamních EV? Zatímco se zhoršujícím se technickým stavem vozidel se spalovacími motory bude tento trend obrácený?

Toyoto, chápeme, ale nešiřte účelově špatnou náladu! ;-)

---

honYa

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

já souhlsím a jen dopňuji: mám elektromobil a znám hodně jiných majitelů, ale neznám nikoho kdo by ho dobíjel ve špičce. Je to jednoduché, proč dobíjet za cca 5Kč/kWh když to jde za cca 2Kč/kWh. Na elektromobil je třeba se dívat jako na akumulační zařízení, které je schopno využívat tzv. energetické přebytky, které se zatím v podstatě nijak využít nedají. Tzn. při v "jakémkoli" energetickém mixu bude vždy elektromobil ekologický, protože tyto přebytky dokáže využít - také proto o tento druh dopravy mají energetické solečnosti takový zájem

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V ČR nejvíce rozšířené sazbě D02d žádný levnější elektřina neexistuje, a tak nevím kdy mi domů posílají energetické společnosti ty levné energetické přebytky. Rád bych si levněji nabíjel moje elektrokolo, ale nevím kdy. Tak poraďte, jak na to.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A jakou sazbu na dobíjení elektromobilu používáte? A u jakého dodavatele elektrické energie?

Nepište nesmysly - 20-ti nebo 22-hodinový nízký tarif není žádným energetickým přebytkem, navíc jsou v ČR tyto tarify v různých oblastech spínány v rozdílné doby (mimo odběrovou energetickou špičku). A s jakoukoliv ekologií tyto sazby vůbec nesouvisejí.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mám 8-mi hodinový tarif pro bojlery což je pro mě úlně dostatečné a to s ele najezdíme cca 30tis km ročně. To, že se to spíná v každém regionu trošku jinak je přece smyslem využití energetických přebytků. Doporučuji něco nestudovat popř.se někoho zeptat a nereagovat hned zamítavě jen proto, že si něco myslíte nebo že jste od někoho něco slyšel....

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Až někdo vyrobí tolik elektromobilů jako Toyota hybridů, tak třeba změní názor, ale zatím se jen ztrapňuješ.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Bože ty seš ubožák...

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.
Ekologický oskar - hlasování
EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group

zajímavé články