Toyota i-Road – elektromobilní revoluce z Japonska

dlouhodobě odolává tlaku vstupu na trh elektromobilů. Japonská značka vybudovala své království v oblasti hybridů a elektromobily podle ní nebyly dosud na masový rozvoj připravené. To se ale mění s revolučním jezdítkem jménem Toyota i-Road.

Koncept elektrického vozítka Toyota i-Road na autosalonu v Tokiu 2013
foto: YouTube/Toyota

V polovině roku 2012 Toyota seškrtala plány na čisté elektromobily. To bylo v době, kdy se pomalu rozjížděl prodej elektromobilů jako Model S a Nissan Leaf. Přitom o rok dříve Toyota na autosalonu v Ženevě svůj elektromobil Toyota EV vycházející z mikroauta Toyota iQ představila.

Jenže inženýrům z Toyoty nikdy nepřišlo vhodné spojovat čistě elektrický pohon s tím, co si dnes běžně představujeme jako „auto“. Ta rovnice jim prostě nevycházela. Rozhodli se proto, podobně jako třeba Renault se svým jezdítkem Twizy, začít úplně odznova.

Na autosalonu Ženeva 2013 Toyota představila jezdítko i-Road. Experimentální tříkolka je vskutku výjimečný stroj, který musíte vidět v pohybu abyste pochopili o jak revoluční jde záležitost.

Aktuálně je Toyota i-Road k vidění na autosalonu v Tokiu. Odtamtud také pochází aktuální krátké seznamovací video, na kterém jeden z inženýrů vysvětluje, že jednomístné elektrovozítko (ačkoliv koncept na videu je dvoumístný, výrobní verze bude jednomístná) je určeno mimo jiné pro lidi, kteří třeba řízení tolik nezvládají.

Parametry Toyota i-Road jsou následující: dojezd dojezd 50 km, max. rychlost 45 km/h, hmotnost 300 kg, max. výkon 5,4 koně. Z parametrů i pohledu na i-Road je zjevné, že takhle nějak si Toyota představuje elektromobilitu – nikoliv elektrický pohon naroubovaný na dnešní podobu aut (vycházející ze 100 let starých konceptů), ale zcela nové pojetí osobní dopravy ve městech.

Všechny zmíněné parametry i rozměry i-Road jsou totiž přesně nastaveny tak, aby splňovaly vše co je třeba pro městské vozítko. Většina lidí se dnes autem po městě dopravuje v počtu 1, max. 2 lidí na auto. Průměrná rychlost nepřekračuje 30 km/h prakticky v žádné větší světové metropoli.

Teď inženýrům z Toyoty zbývá už jen otestovat i-Road kde to půjde (začátkem roku 2014 se rozjede v Japonsku a francouzském Grenoble), rozjet hromadnou výrobu (omezená výroba již snad běží) a nasadit tu správnou cenu.

5 Comments on “Toyota i-Road – elektromobilní revoluce z Japonska”

  1. Rád se budu mýlit když
    Rád se budu mýlit když napíšu, že tady je Toyota vedle a neuspěje. Proč?

    Parametry – 50 km dojezd a 45 km/h je prostě málo a nebezpečně. Pokud mají údaj, že doprava ve městě se hýbe do 30 km/h, je to možná průměrná, nikoliv nejvyšší rychlost. A je to hodnota, které se dojíždějící snaží vyhnout a proto si koupí podobné vozítko, a ne, že si v ní libují.

    Karoserie – když jsem musel na zimu zaparkovat e-skútr, bylo to spíše než z důvodu chladu kvůli adhezi. Přemýšlel jsem o trojkolce, ale ta už stojí ve většině zácp stejně jako běžná dvoustopá vozidla, holt už se neprotáhne. A mám-li stát v dešti a klemře 5 min před semaforem, tak raději v nějaké buňce se zapnutým topením. Tady sice člověk bude sedět, ale pokud tam nedají místo elektrického topení benzínový bufík, daleko na už tak malou baterku nedojedou. Takže jen polovina problému vyřešena.

    Cena – bude ve výši prvního rodinného vozidla, využitelnost je ale druhého až třetího. Ojetý Twizzy se dá z dovozu sehnat za 90-100 tisíc. A k tomu oproti tomuhle „jede“. Zde to ještě bude nějaký pátek trvat, než cena přijde na 50-80 tisíc, kam bych toto zařadil…

Napsat komentář