Ford vidí budoucnost v elektromobilechSVĚT
Ford vidí budoucnost v elektromobilech
Veritas RS III - nejrychlejší hybridAUTO
Veritas RS III - nejrychlejší hybrid
Test elektromobilu Peugeot iOnTEST
Test elektromobilu Peugeot iOn
Luxusní hybrid Infiniti EMERGE-EAUTO
Luxusní hybrid Infiniti EMERGE-E

Toyota, Honda a Nissan prosazují rozvoj vodíkové infrastruktury

Jan Horčík - 13 Únor 2015

Společnosti Toyota, Nissan a Honda se dohodly na spolupráci s cílem urychlit rozvoj infrastruktury vodíkových stanic pro vozidla poháněná palivovými články (FCV). Trojice výrobců ještě stanoví konkrétní plány.vodíková čerpací stanice

Očekává se, že vozidla typu FCV sehrají ústřední roli na cestě k rozvoji tzv. „vodíkové společnosti“. Cílem automobilek Toyota, Nissan a Honda je přispět ke vzniku této společnosti cestou co nejširšího prosazení vozidel poháněných palivovými články.
foto: Toyota

Mají-li zákazníci v širším měřítku přijmout za svá vozidla poháněná palivovými články, nestačí nabízet jim atraktivní automobily – neméně důležité je zajistit i rozvoj infrastruktury vodíkových čerpacích stanic.

Provozovatelé infrastruktury se dnes o rozvoj této infrastruktury snaží, avšak čelí potížím s budováním a provozem vodíkových stanic, neboť vozidla typu FCV nejsou na silnicích příliš vidět.

Japonská vláda v návaznosti na vypracovaný Strategický plán pro vodík a palivové články z června 2014 zdůraznila význam co nejrychlejšího rozvoje infrastruktury vodíkových čerpacích stanic, aby si vozidla typu FCV získala vyšší přízeň zákazníků.

Vláda proto podporuje nejen samotnou instalaci vodíkových čerpacích stanic formou dotací, ale současně se rozhodla zavést i řadu dalších plánů na podporu aktivit vedoucích k vyšší poptávce po vozidlech poháněných palivovými články, včetně částečného subvencování provozu vodíkových stanic.

Uvedená trojice automobilek věří v nárůst obliby vozidel typu FCV a chce zajistit jejich snadné tankování. Automobilky se shodly na potřebě podporovat další rozvoj infrastruktury vodíkových čerpacích stanic společně s vládou a provozovateli infrastruktury s cílem dosáhnout splnění výše zmíněného Strategického plánu, jenž je zdrojem subvencování ze strany vlády.

Tři uvedené automobilky pečlivě zváží konkrétní iniciativy, jako jsou např. záruky za část nákladů spojených s provozem vodíkových čerpacích stanic.

tisková zpráva
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

TAKŽE NASTOLUJE SE budoucnost: Elektromobil pro bohatý a Vodíkomobil pro chudý. Proč? No protože chudý nemají garáže a tudíž nepotřebují nabíjet a zároveň si má kde Vodíkomobil odpšouknout !! :-DDD

Obrázek uživatele Hyperloop

Nevěřím tomu, že někdy bude vodík v přepočtu na km levnější než elektřina. Pakliže ho nebude vláda masivně dotovat (což je samo o sobě minimálně v Evropě utopie, takovou blbost může udělat jen Japonsko). Tzn. neobávám se toho, že vodík převálcuje čisté elektromobily. Nějaký vodíkový palivový článek bude do EV montován jen jako Range extender, podobně jako je tomu u BMW i3 s benzínovým RExem.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

asi to bude stejne jako s benzínem cca čtyřnásobek

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Prvni auta byly na elektrinu ale benzin byl levnejsi tak presli na benzin.Az dojde ropa a bude draha nahradi ji zemni plyn a pak vodik.Vodiku jsou plne oceany.za naseho zivota to nebude tak proc se s tim trapit lide pokazde voli nejdostupnejsi a nejlevnejsi alternativilu zdroje energie.Jako po uranu prijde rada na thorium atd...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

jenže ropa tímhle tempem nedojde. Jak bude postupovat globální oteplování tak se zpřístupní Arktida, která skrývá podle odhadů 90 miliard barelů ropy a 50 miliard kubických metrů plynu zpravy.aktualne.cz/zahranici/osm-zemi-posilhava-po-arkticke-rope-a-plynu/r~i:article:700179/ Takže pokud tomu nepomůže člověčí rozum ...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No cena rozhodne;) jako vzdy ve vsem;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

nejde jen o cenu,přidušený danový poplatník není pro stát zrovna efektivní,za těch sto let se už jednoduše emise ze spalovacích motoru v tom množství nevstřebají bez následků

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Emise? Myslíte CO2? Tak ten nám nijak neškodí, naopak si myslím, že naší planetě dělá dobře. Stačí se podívat na zvyšování rozsahů zeleně na pouštích díky CO2...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

CO2 bude asi to nejmenší zlo,z výfuku aut jdou jinačí dobroty :-))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jenže ty v atmosféře nezůstávají dlouhodobě.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

rezidua se ukládají neustále a dlouhodobě v různých materiálech,nárust alergických problému je jen zlomek co to vše dokáže(samozřejmě jsou zdroje i z jiných odvětví),hustota aut stačí pro otrávení vzduchu i tak

Obrázek uživatele Hyperloop

I CO2 se z atmosféry neustále spotřebovává, např. oceán je schopen pojmout ročně až 60 % CO2 vyprodukovaného spalováním.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jistě, to nepopírám.

Obrázek uživatele Hyperloop

.

Obrázek uživatele Hyperloop

Vodíku jsou plné oceány jo? Jako jestli myslíte vody, tak to beru, ale právě elektrolýza vody je to, co udělá z vodíku drahou srandu ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jaderné reaktory uzpůsobené na vysokoteplotní elektrolýzu vody. Vyrobí elektřinu a jako odpadní produkt vodík. Jednoduché jako facka.

Obrázek uživatele Hyperloop

Už jsem tu o nich na diskuzi psal, takže mi jen opakujete vlastní tezi ;)
Buď se může použít vysokoteplotní elektrolýza, nebo vysokoteplotní rozklad S-I procesem. První má poněkud nevýhodu, že se opět musí použít pro výrobu el. proud, i když méně než v případě nízkoteplotní elektrolýzy. V případě druhé varianty se opravdu jen využívá odpadní teplo z reaktoru a výroba vodíku je tak v podstatě skoro zadarmo (samozřejmě i tam nějaké vstupy jsou, hlavně katalyzátorů síry a iodu, protože proces není zcela bezztrátový). Nicméně tento proces je zatím zvládnutý jen v laboratorních podmínkách v malém měřítku, k velkovýrobě to má ještě daleko.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Třeba ve Fukušimě to fungovalo uspokojivě :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vetrna solarni energie.jeste neco?

Obrázek uživatele Hyperloop

Vůbec nic, jen to, že ten vodík při nízké efektivitě jeho výroby musí zákonitě stát několikanásobek víc, než když tu el. energii z větrných a solárních elektráren rovnou narvu do baterie ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ještě něco..? Ty další nuly k pořizovacím a provozním nákladům za oze parodie na elktrárny jsou ti málo?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Naklady pri masovem nasazeni nebudou velke jako je ted benzin.seriova vyroba atd.. jeste neco? S ropou to bylo zrovna tak muselo se vse postavit...jeste neco pane Anonime?;))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A proč vyrábět vodík, když lze rovnou využít elektřiny? Proč proboha vodík? Vaše myšlenkové pochody nechápu.

Proc asi proboha? Aby se ta energie dala nejak skladovat, nebo si ji strcite do kapsy? Aspon se podepiste anonymove, at clovek vi, s kym ma tu cest.

Obrázek uživatele Hyperloop

I přečerpávací vodní elektrárna má mnohem vyšší účinnost než vodík. A dle mě by mělo analogicky mít i větší účinnost ukládání do polohové energie např. velkého závaží, ale spočítané to nemám.
Čímž nechci říct, že ukládání do vodíku nemá v určitých případech smysl, jen to není zrovna ten nejefektivnější způsob.

Na přečerpávací elektrárnu se nabízí například tento odkaz.

nebo další varianta (asi podrobnější popis)

pro trpělivé cca 16 minut videa

Jasne, souhlasim

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ano,ano přečerpavací el. na kterou vidím (Dlouhé stráně) je velký funkční akumulátor,dle info na webu se celá obrovská investice vrátila za 6.let,akorát dnes by takovou prasárnu s uříznutou špičkou hory nikdo nepovolil

Obrázek uživatele Hyperloop

Proto jsem tam zmínil to závaží ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Palivo nekonecne mnozstvi narozdil od baterek ze?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

For je v tom, že stejně ty baterky v těch vodíkových autech budete mít. Tak na co vodík?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano startovaci baterie bude asi vzdy ale na vodik se ujede na s jednim motorem 600 000 km.a da se aplikovat na soucasne motory bez vetsich uprav viz cng lpg.kazdy normalni clovek chape ze kazdy zdroj paliva je omezeny, vodiku je proste nejvice tak to hold je.hybrid vodik barerie jen zmensuje spotrebu pri mestskem rezimu.Ja tady neresim ceny politiku atd..jen vidim zasoby prirodniho bohatstvi.Delam astronomii 20 let o planete zemi neco vim nerikam ze jsem CML ale vidim moznosti...vesmir 73 procent vodiku 23 helium atd...koncim diskuzi pane anonym..

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A co to znamená, že je ve vesmíru 73 % vodíku? A kolik je v tom vesmíru elektřiny, kterou zatím nedokážeme efektivně využít tak jak nedokážeme efektivně získat vodík?
Věřím, že máte dobré povědomí o vesmíru, ale je to tak i s technickou stránkou věci?
Pokud vezmu příklad přímého spalování vodíku u vozidla např. BMW Hydrogen 7.
Takže dojezd na vodík 200 km + dojezd na benzín 500km.
Objem nádrže vodíku cca. 170l a je v ní obsaženo cca. 8kg H2.
Uchovávání vodíku v kapalném schlazeném stavu -253°C.
Z důvodu zchlazení a zkapalnění se vodík odpařuje a je třeba ho upouštět - uvádí se cca. 17hod - až 3 dny je třeba upustit 1-3% vodíku z nádrže.
Proč je třeba vodík zkapalnit schlazením? Bonusová otázka za zlatého bludišťáka.
Takže spalovat vodík v motoru je ten nejblbější nápad, je to jako si v krbu přikládat penězi místo toho, abych si za ty peníze koupil dříví.
Tedy pokud vodík tak využití palivových článků a jsme zpět u toho, že se stejně budou používat baterie.
Jinak věřím, že v budoucnu někdo vylepší superkapacitátory a to bude teprve mazec.

Obrázek uživatele Hyperloop

A já v ní klidně pokračuju ;)
Nikdo tu nemluví o startovací baterii. Každé FCV je v podstatě hybrid. Nakonec podívejte se, jak velkou baterii má Toyota Mirai ;)
Argumentovat tím, že ve vesmíru je 73 % vodíku, je úplně mimo. Ano, Slunce se skládá asi z 90 % z vodíku, ale nějak jsem si nevšiml, že by byla Země hvězdou. Dokonce není ani obří plynnou planetou typu Jupitera ;)
A jakákoliv vidina, že by lidstvo začalo vodík čerpat z jiných těles sluneční soustavy je v podstatě nulová. Ještě hodně dlouho bude platit, že si ho bude muset vyrobit z jiné látky. A vždycky si to bude vyžadovat nějaký energetický vstup a ne zrovna malý.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Před pár desítkami let, v době Brontosaura Velka - přišla parta Čechu na geniální nápad s využitím malé vody pro výrobu elektrické energie v malých vodních elektrárnách s malým průtokem. Ve své době to byl šlágr a využití vodního trkače si zřizovali chataři u potoku a říček. Je to rozhodně levnější a spolu se solarem i dostupnějším než vodík. Vodík má tu nevýhodu, že si ho doma nevyrobíte ani nenahradíte fritovacím olejem. A když si spočítáte kolik stojí vybudování nabíjecích stanic elektromobilu, tak vodíkové stanice budou mnohem dražší. Ano praxe ukáže kdo má pravdu! Ale myslím si, že elektromobil bude pro širokou veřejnost dosažitelnějším a vodíková vozidla pro ty majetnější. Na druhou stranu, aby si pruměrný Čech mohl pořídit vodíkové auto bude muset mít i odpovídající plat, a od vodíkové čerpací stanice se těžko bude ujíždět bez placení, tak jako se to děje dnes od benzinek.

Obrázek uživatele Hyperloop

Tak já si dokážu představit smysluplné využití vodíku v dopravě, až se bude vyrábět např. vysokoteplotním rozkladem vody u reaktorů 4. generace, nebo pomocí vysokokapacitní fermentace bioodpadu bakteriemi, ale k tomu máme ještě docela daleko. Navíc u té fermentace, pokud ne nepletu, je opět vedlejším produktem CO2, takže to zřejmě stejně nebude moc schůdná cesta.

Tak jsem ted nabyl dojmu, ze se bezne ujizdi od benzinek bez placeni a ze si lidi do aut lejou fritovaci olej..... no teda.
Vodik ma tu nevyhodu, ze si jej doma "levne" nevyrobite sam.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

preco nie, mozes slapat, nezaplatis posilovni, vyrobis si vodik.
ale nebude stacit ani na 100 m cesty autom.

malo ludi si uvedomuje zasadny problem, ze najefektivnejsi je clovek,
namiesto maleho fotovoltaickeho panelu, staci aby pred televizorom, za pocitacom hodinu/dve slapal, a este ako mu to prospeje :)

kto vie kolko denne nabeha v kolese taky skrecok, alebo morske prasa :) a kto ma zahradu, mohol si radsej kupit somara, co bude chodit cely den dokolecka :))))

energeticky problem vyrieseny, co je dalsie na programe ?

Takže zase elektrická energie.

No, kdyz jsem to tady psal pred mesicem, tak se na me vsichni sesypali. Nene panove vodik, to je budoucnost. Akumulator tomu pohodli nebude konkurovat nikdy :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No jasný, Elon říká že vodík je blbost, ale Ty seš větší odborník, Tys toho víc dokázal... :-DD

Hele Ferdo, my jsme si nepotykali a ja si muzu docela rikat ze uz jsem toho v zivote dokazal dost, narozdil od mnoha zde pritomnych tluchubu.

Jasne Elon tvrdi, ze to je blbost, ale to stale neznamena ze Elon ma patent na rozum!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

to je fakt Karotko, ty ses na diskuzích starej mazák a Elon lítá s raketama :-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Ferdo ses fakt borec, uplne te zeru :) Bez tohoto fora by muj zivot nebyl naplnen.

Když řeknu (napíšu) pravdu tak jí popřu:)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Od tej doby sa ale nic nezmenilo, aspon nemam ten pocit. Vodik je hlupost ale v EU mame dost blbcov aby ho presadili.

Obrázek uživatele Hyperloop

Až na to, že každý FCV musí tak jako tak obsahovat nemalou baterii, navíc Toyota Mirai pokud vím má i možnost rychlodobíjení. Tzn. možná budoucnost bude spíš v tom, že EV budou mít často i vodíkový článek a menší nádrž jakožto range extender.

Ale jo, musi, ale neni to primarni zdroj. Moje predikce je takova, ze cisty elektromobil
prezije jen jako mestske auto (nakupni taska). To tady tvrdim stale dokola. Vzdycky to bude hybrid v kombinaci s nejakym dodatecnym zdrojem energie, ktery je rychle doplnenischopny.

Proc si to myslim?
1. kapacita akumulatoru je na maximu, zadny z prototypu, ktery slibuje zvetseni kapacity zatim nefunguje
2. nabijeni za 5 minut je chymera, ktera tak akorat zkrati zivotnost akumulatoru, za 5 minut se nikdy nic nenabije poradne. Tohle je proste materialova chemie, kterou nelze oblafnout.
3. myslim si, ze vybudovani vodikove infrastruktury je naprosto primitivni a nic ji nebrani.

Pokud nekdo pochybuje, doporucil bych prednasky prof. Jiriho Vondraka, ktery se zabyva akumulaci pres 50 let. V soucasne dobe se venuje vyzkumu novych akumularotu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Já myslel, že Karotka jen provokuje, protože jsem nevěřil, že je někdo tak hloupý. Bohužel jsem se spletl a čím více píše své myšlenkové pochody se ujišťuji, že opravdu vůbec neví která bije a nemá ty nejzákladnější znalosti. Měl by si nastudovat co vše obsahuje auto na vodík s palivovými články. Typuji ho tak na žáka 7 třídy tam bych ještě dokázal pochopit ty základní nedostatky.

"Pro hlupáka každý hloupý" nezavid :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

no tak od toho si taky říká Karotka že, chroupá ještě mrkvičku :-)

No tak zcela určitě bude asi nezletilí a jestli ne tím hůř. Co sem tu za poslední týden pochytil tak prý má doma tři Iphony a když by chtěl Teslu tak už jí prej dávno má:)

Zletilý, či nezletilý kazdopadně a zásadně jen s tvrdým Y.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To vám ještě nikomu nedošlo, že jde o placeného trolla, který má v popisu práce přesně to, co dělá? Rozpoutávat hádky, sbírat osobní informace o jednotlivých diskutérech a zároveň s tím házet špínu na technologii u které hrozí, že pomocí ní nepůjde dojit obyčejné lidi stejně, jako pomocí spalováků.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ale jo došlo, známe ho z auto.cz diskuzí, tak bere jedno číslo za druhým :-) my si tady z něho ve volných chvílích utahujem ;-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Auta s akumulátory nebo s palivovými články jsou +- stejná. Rozhodne cena a praktičnost. Bude rozhodně zajímavé vývoj sledovat, protože zde máme hodně neznámých:
1. zlepšování akumulátorů i palivových článků
2. distribuce pohonných hmoty (el/plyn)

Pak je zde podpora státu určitým technologiím. Když si uvědomíme, že akku si můžete dobít sami a zadarmo = únik daní, tak podpora státu směrem k vodíku hned začíná dávat smysl...

Obrázek uživatele Hyperloop

Až na to, že stát bude muset ze začátku vodíkovou infrastrukturu dost podporovat, aby se vodík vůbec nějak výrazněji uchytil. Tzn., že tahle teorie je zcestná.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Stat dotoval elektricke vedeni v celem state a pristich 300+ let z toho budou dane to same vodik, zadotuje a pristich 300+ let z toho budou dane.
Tak kde je pro stat problem?
Danovy poplatnik to zatahne prece jenom je to pro ,,neho,,
EV a solar je pro ne nocni mura.

Obrázek uživatele Hyperloop

Kde je problém? Že "stát" takhle v dlouhých perspektivách vůbec nepřemýšlí, jelikož volební období je pouze 4 roky ;)

Vize náš ministr průmyslu známý jako "velká kapsa", který se nedávno při nějaké příležitosti podivil, že auta můžou taky jezdit na elektřinu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

někdy i kratší!! :-DDD

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

určitě - většina automobilek se rozhodla pro vodík a jako doplněk elektro.

Pokud vše poběží jak dosud vodík převálcuje elektromobily se stejnou brutalitou jako to už jednou udělal benzín/nafta..

Elektromobil v globálním měřítku spasí pouze nové technologie (lepší baterie či kondenzátory)

Peníze rozhodují... a možnost je vydělávat!!!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

auto na vodík je normální elektromobil s palivovým článkem tzn.el motor,baterie a navíc ten článek,v podstatě je to normální hybryd

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

a k tomu jeětě 700 atmosférová trojitá kevlarová kryogenní chlazená nádrž na vodík ;-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

vodík je jen stlačen stelně jako cng,pořád samé dezinformace

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

no tak si porovnej odborný informace na netu o výbušný síle 200 atmosférový CNG a 700 atmosférovýho vodíku, uvidíš sám :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

vyjadřoval jsem se k nesmyslu kryogenní nádrže,,řešilo se to v pravěku s kapalným vodíkem

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ta kryogenní nádrž se využívá primárně u vozidel, které spalují vodík v motoru. Protože jinak by to nikam nedojelo.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

kdo ví jaký tlak v nádrži mélo BMW HYDROGEN 7 ??

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nekolikrat je to tu uvedeno. 700 baru. Je to malo?

Obrázek uživatele Hyperloop

BMW Hydrogen 7 mělo v nádrži po natankování úplně normální atmosférický tlak, anžto kapalný vodík a jak si jistě všichni pamatujeme z hodin fyziky, kapalina je nestlačitelná ;)
Tlak v jeho nádrži začal růst až tím, jak se vodík pomalu zahříval a rozpínal, ale maximální úroveň byl jen několik atmosfér, pak si nádrž ventilem vodík začala upouštět.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano, kapalina je nestlačitelná, o čemž svědčí tlak v trubce systému Common rail (HDI, CRD, CDI atd.) až 1800 barů. Asi nafta není ideální kapalina.

Obrázek uživatele Hyperloop

Ach jo, anonyme....
U vstřikovačů paliva jde jen o to, že pod zmíněným tlakem se vstřikuje palivo do válce, ne že se samotné palivo stlačuje (i když při takto vysokém tlaku už opravdu k mírnému stlačení dojde, protože ideální kapalina s nulovou stlačitelností prakticky neexistuje, vždy jde aspoň mírně stlačit, ale vzhledem ke změně objemu je prakticky zanedbatelné).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ach jo, doporučuji nastudovat.

Obrázek uživatele Hyperloop

Tak mi anonyme napiš, kde že se mýlím, a to konkrétně slovy, ne opět nějakým nesmyslným odkazem ;)
Jen dodávám, že stlačitelnost nafty se zvýší o pouhých 5% na 1000 barů.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak to urcite ne. Pokud by to melo v nadrzi atmosferiky tlak tak by se na vodik neujel ani km. Vite proc se plyny v nadrzich zkapalnuji? Najdete si v kolik litru pary se zmeni jeden litr vody. Pak pochopite proc je treba plyny zkapalnit.

Obrázek uživatele Hyperloop

Anonyme, já zcela chápu, proč se plyny zkapalňují. Ale vy asi zřejmě nechápete, že vodík se buď ukládá v nádržích při vysokém tlaku v plynném stavu nebo při velmi nízkých teplotách v kapalném stavu, ale víceméně atmosférickém tlaku. A proč nám při skladování kapalného vodíku nijak nepomůže velký tlak? No protože kritická teplota vodíku je -240 °C. Tzn. že ho musím zchladit minimálně na tuhle teplotu, aby se vůbec mohl stát kapalným. Hydrogen 7 ale čerpal vodík zchlazený na -253 stupňů a samotná nádrž byla schopná přetlaku max. 5 atmosfér, pak docházelo k upouštění ventilem.
Btw. pakliže nevíte, co je to kritická teplota, radím použít Google ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Já reagoval na to, že u vozidla Hydrogen 7 je v nádrži atmosférický tlak. Proč se na internetu lze dohledat, že nádrž má 700 baru. To jistě není atmosférický tlak. Jinak v ostatním co píšete souhlasím.

Obrázek uživatele Hyperloop

Přečtěte si ještě jednou můj komentář, na který jste prve reagoval ;) Píšu tam, že po natankování byl atmosférický tlak, který následně začal růst vlivem oteplování vodíku a jeho rozpínáním. Ale nikdy nemohl překročit 5 atm.
Nevím, co a kde se dočítáte na internetu, ale v souvislosti s Hydrogen 7 se určitě na relevantních stránkách nedočtete nic o 700 barech, jedině tak na diskuzích jako je tato, kde se to neinformovanými jedinci jen hemží ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

w w w .stfc.ac.uk/resources/pdf/cryogenic_cluster_day_kunze_rev1.pdf&ved=0CB0QFjAB&usg=AFQjCNHnu4IvqETYc-sJof2EW9d1V9-pWw&sig2=ODDykyXK85qtvZy6kF13dA

Opravdu se nikde o 700barech nic nepise?
Pro uplnost 700 baru = 70MPa, ale tak predpokladam to nemusim zminovat.

Obrázek uživatele Hyperloop

Anonyme, jednak mi to píše, že dokument nebyl nalezen a jednak je to úplně jedno, na co tady dáváte odkaz, protože jestli mi tím chcete dokázat, že se někde uvádí, že v BMW Hydrogen 7 je nádrž na 700 Atm, tak úplně s klidem připouštím, že to někde někdo klidně mohl naspat blbě ;)
Ne, opravdu v tomhle autě a ani v žádném jiném, které používá tekutý vodík, není a nemůže být nádrž na 700 Atm, protože je to fyzikální nesmysl. A dál už se o tom tady bavit nehodlám. Pakliže o tom stále pochybujete, tak si to račte opravdu zevrubně nastudovat.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Odkaz nefunguje. Staci si zadat do googlu:cryogenic_cluster_day_kunze_rev1.pdf opravdu se nikde jinde nepise o 700barech?

Obrázek uživatele Hyperloop

Aha, tak jak se ukazuje, tak tady asi někdo buď neumí chápat psané texty, nebo neumí anglicky a nebo tomu vůbec nerozumí ;)
Ano, opravdu se tam píše 700 atm, ale je v té souvislosti, že na takovýhle tlak se stlačuje obyčejný plynný vodík a ne, že takovou nádrž má Hydrogen 7.

Ale jinak díky za dokument, vypadá zajímavě ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano máte pravdu pokud se jedná o zkapalněný vodík tak tlak je na stejné úrovni tlaku hydrostatického. Zkapalnění se dosáhne právě tím zchlazením. Tuto jednoduchou fyzikální vlastnost jsem si neuvědomil. Omlouvám se Vám za zbytečnou diskuzi.

Obrázek uživatele Hyperloop

Omluva přijata :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

tak prý 6 at ;-)
en.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7
vypocitat.cz/vypocet/prevody-jednotek/tlak/

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

a za 17 hodin neužívání bude izolovaná nádrž odpovídající tloušťce 17m stěny z polystyrenu bezpečně ventilovat stavební tlak. Přes 10-12 dnů stání bude nádrž zcela prázdná :-)) Pěknej křáp

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zákazník se rozhoduje:
elektromobil v ceně pod milion nebo vodíkomobil pod dva miliony?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Rozumný zákazník si nejdříve řekne: Vodík? Potom si vybaví Hinderburg a pak si položí otázku: A nemůže to bouchnout?? :-D

Nemuze, Hindenburg taky nebouchnul, ale rychle shorel. V jeho pripade to ale nebylo pouze vodikem, ale kombinaci vodiku a materialu plaste.
Vodik hori oranzovym plamenem, Hindenburg shorel jasne bilym plamenem.
Plast byl slozeny z butiratu, oxidu zeleziteho a hliniku (coz je vlastne termit). Proto shorel za 34s jako papir. Toliko z historie :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Prosíííííím, jaká je ta barva plamene, když hoří čistý vodík?!!!!!! Hochu něco si už konečně nastuduj. Plamen vodíku nemá barvu. Pokud už je něco vidět tak je to barva zplodiny hoření jiného materiálu, když hoří. Pokud hoří jen vodík tak ani termokamera nedokáže určit správnou teplotu plamene. Termokamera ukáže cca. 80°C.

Cisty vodik namodralym blbecku http://cs.wikipedia.org/wiki/Vod%C3%ADk

Obrázek uživatele Hyperloop

Tak tedy oranžovým nebo modrým? ;)
Cituji z anglické wikipedie:
"Čistý vodíko-kyslíkový plamen vydává ultrafialové světlo a se směsí bohatou na kyslík je pouhým okem téměř neviditelný, jak dokládá slabý oblak hlavního motoru u raketoplánu ve srovnání s vysoce viditelným oblakem u urychlovacích stupňů na pevná paliva (moje pozn.: hlavní motory spalují kapalný kyslík a kapalný vodík). K odhalení unikajícího hořícího vodíku proto může být potřeba detektor plamene. Takové úniky mohou být velice nebezpečné. Za jiných podmínek je vodíkový plamen modrý."

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Chápu, že dnešní děti nepoužívají mozek a věří wikipedii. Nejsmutnější na tom je, že na wikipedii odkazují i lidé s VŠ to prostě vypovídá o vzdělání těchto lidí. Hochu zeptej se nějakého chemika co s vodíkem děla jako, že to barvou hoří.

Ještě otázečka jakou barvu má plamen v níže uvedeném odkazu v 0:55 - 1:12 min.
w w w.novinky.cz/domaci/345682-hasici-v-temeline-se-uci-likvidovat-horici-vodik.html
Teď mudruj.
Pokud máš špatný barvocit zajdi si na oční.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

zajímavý, přínosný!! ale stejně věříme wiki :-) CO JE NA WIKI TO JE NA BETON !!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jo jo na wiki si muze kdejaky jeliman napsat co chce a ostatni to berou jako dogma.

Ale v Hindenburgu ten vodík nebyl natlakovaný, notabene na 700 atmosfér, a taky se to stalo na volném prostranství.

Jo, to je pravda :)

Obrázek uživatele Radovan

Klasika. Co bylo dříve? Vejce nebo slepice? Jako u LPG, elektromobilů, CNG. Nejsou plničky / dobíječky, páč je málo aut s daným palivem a tudíž jejich zákazníků. Neprodávají se auta s daným palivem, páč je málo plniček / dobíječek.
Ach, jak my elektromobilisté z Ostravy tuhle situaci už dlouho známe. Nejbližší rychlodobíječka až v Brně, v Pardubicích nebo v Žilině. Polsko zcela netknuté.

---

Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 34 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion....

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano Radované! Co bylo dříve. Slovy Klasika z Marečku podejte mi péro. Nejdříve bylo století páry! Potom teprve nastoupil Benzín, dřevoplyn, elektro, nafta, ted tedy propan-butan(LPG) a zemní plyn(CNG) nu a vodík. A dál vývoj bude pokračovat v duchu bratru Strugačských a Stanislava Lema k fotonovému a plazmovému pohonu. A tento dar který je dán NĚKTERÝM človíčkum, v racionálním vymýšlení pokroku je tím čím se lišíme od orangutana! Osobně si myslím, že nejpřínosnějším a zároveň nejlevnějším mediem v lidském žití je elektřina. A to ve všech formách její výroby!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

no to jen ale pokud neprijde strejda z ruska ;-) tn.nova.cz/clanek/rusko-uz-ma-zase-plan-jak-obsadit-prahu-unikl-do-televize.html

Obrázek uživatele Hyperloop

Co si mám představit po pojmem fotonový pohon? :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Slovní obrat z doby kdy literatura byla označována vědecko- fantatickou předchudkyní dnešní scifi!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

prvy je vzdy zdroj, cize v tomto pripade vodik. detto ropa, odpadny prebytok produktu benzin, atd.

ak su porovnatelne zdroje dostupne ale neprinasaju ziadnu usporu ci uz z pohladu zakupenia najlacnejsej moznej varianty produktu na tento zdroj, alebo z pohladu zdroja.

ak su zdroje nedostupne, t.j. plnicka vodiku, nabijacka vysokeho napatia (3x230V16(32)A sa tomu len priblizuje).

ak sam produkt je nedostatocny, koli nevyhodam akumulatora, obmedzenej schopnosti paliv.clankov.

tak da rozum, ze s tym nepohneme. nehovoriac o tom, ze samotna vyroba alternativ, by bez ropy ( jej produktov ) nebola vobec mozna, mozno ano ale za podstatne vyssiu cenu.

zakladny prvok ktoremu za toto vsetko vdacime nie len my ale aj vsetko na tejto zemi co zije, alebo je pohanane je cyklus C ( uhlik )

este stale ide o modny vystrelok, ktory moze zaniknut.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

horenie je chemicka reakcia ako kazda ina.

HOŘENÍ MUSÍ PLANETA OMEZIT PODLE KJOTSKEHO PROTOKOLU 1996 NEBO BUD SHORI NEBO ZMRZNE SAMA http://kcc-hho.webnode.cz/ropa/ ;-)

To myslis ten protokol, kteremu se USA smeje, Cina si s nim vytrela zadek a Rusko si ho dava pod samovar :)))?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

je to nezmysel. tak ako zem neochladis, nemozes ju ani ohriat, mozes iba zmiernit prejav vonkajsich sil na ktore nemas ziaden realny dosah.
pokial viem, je tu naakumulovana energia, ak ju spalis rychlo, vytvoris teplo, za nim bude nasledovat tomu odpovedajuci chlad. ak to urobis postupne, dostanes vyrovnany stav, co je realny ciel aktivit ak su brane vazne. ak by slo o nejaky realny problem da sa vyriesit velmi lahko, tienidlom medzi zemou a slnkom. tienidlo mozu byt aj vodne pary v atmosfere.

Obrázek uživatele Magy

Teplota atmosfery Zeme sa zvysuje kvoli prudkemu narastu obsahu oxidu uhliciteho v nej. To je pointa globalneho oteplovania a deje sa to len kvoli jedinej veci - vraciame ten CO2 do atmosfery spalovanim fosilnych paliv (uhlie, ropa, plyn) tak rychlo, ze to priroda nestaci spetne tak rychlo absorbovat. CO2 obsiahnuty v amosfere sa z nej ukladal do Zemskej kory po miliony rokov a clovek tento proces v priebehu jedineho storocia zvratil a rychlost navratu CO2 do atmosfery je oproti ukladaniu stotisicnasobna. A to je problem.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

obsah CO2 nenarasta prudko a ani nenarasta. priroda ho bez problemov absorbuje do zeme, ukazali casozberne satelitne snimky, doslova tam kde porastol narastlo viac zelene (burina) a ta ho vsetok absorbovala, oceany detto. clovek nema takmer ziaden dopad, on sam je priroda nie je cudzorody prvok. dokonca ani za cias tych 200 ci kolko testov nuklearnych zbrani v atmosfere, sa nestalo absolutne nic.
pricina striedania ladovych dob je ina, zatial nie je jednoznacne vysvetlena. su len pravdepodobne domienky.

z exotickej studnice, predpoklada sa ze tym ako nasa hviezna v profile galaxie kmita hore dole, vystavuje sa vesmiru mimo jej ochrany magnetickych poli a je tak zem docasne bombardovana vyssim mnozstvom castic co ma za nasledok doby vymierania.

pravda je ze nevieme aku vysoku energiu maju castice mimo galaxii, nic im v pohybe nebrani.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

jo to víš žejo
youtube.com/watch?v=x1SgmFa0r04

Děkuji za video.
Trochu mimo: zde je vidět velký přínos deštného pralesa v jižní americe - a sedí zde pojmenování plíce planety.
Děkuji za video.
Je pravda, že se obsah CO2 zvyšuje, ale otázkou je, zda je to jediný zdroj oteplování Země. Podle mě je dobře, že se snižují exhalace CO2, protože spolu s nimi jdou dolu i ostatní exhalace, které jsou dle podle mne horší.
Omlouvám se, že je to trochu mimo téma.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

bezny rocny proces, co s nim ?

Obrázek uživatele Hyperloop

Vodní pára nebo methan mají podstatně větší účinek na skleníkový efekt než CO2.
Btw. obsah CO2 v atmosféře byl v dávné minulosti podstatně vyšší než dnes.
Čímž nechci tvrdit, že na to lidstvo nemá vliv, ale že ty příčiny nemusí být tak jednoznačné a jednoduché, jak se všeobecně tvrdí.

Já tomu tedy vůbec nerozumím, ale zdá se mi, že je vodík docela nebezpečný při úniku (netvrdím, že ostatní paliva nejsou). Jeho výroba je energeticky náročná (nepočítám, když je to odpad z výroby). Samozřejmě nějaký podíl na dopravě bude mít, ale veliký asi ne. Je to čistší alternativa ke spalovacím motorům, ale jsou lepší alternativy. Budoucnost ukáže.

ČERT VÍ JESTLI NISSAN ZRADIL ELEKTRO, TO SE TEPRV UKÁŽE, KAŽDOPÁDNĚ VODÍK JE SAKRA NEBEZPEČNÝ http://kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/hydrogen-power/ OBZVLÁŠŤ KONCENTROVANÝ POD TLAKEM 700 ATMOSFÉR JAKO JE V HONDĚ :-))))) POČKÁME SI NA PRVNÍ NEHODU ;-)

Zase tu píšete nesmysly. CNG má taky nádrže pod tlakem a kolik ročně bouchá aut? Nula Nula prd. A přestaňte už všude cpát ty svoje stránky, je to dost únavné. Pokud se potřebujete zviditelnit zaplaťte si tady reklamu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kecáš víc studuj. Tlak v obyč ocelový nádrži LPG je 10 atmosfér, v dvojitý ocelový nádrži CNG je 200 atmosfér a v trojitý kevlarový kryogenní s chlazením nádrži na vodík je 700 atmosfér !! Víš co je to 700 atmosfér koncentrovanýho vodíku?? POŘÁDNÁ ŠLUPKA :-)))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Přesně. Pokud si stejně porovnává výplatu co má ve smlouvě tedy a co dostává tak ho velice rád zaměstnám.

Zaměstnat si můžeš tak vlastní bábu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tam bych moc neušetřil, ta pozná rozdíl v hodnotách 10 bar, 200 bar a 700 bar.

Tak se uklidníme, ano? Co z toho co jsem napsal není pravda? 200 atmo ti přijde málo? A nepiš sem pokaždý pod jiným nickem, je to minimálně trapný.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

no mě 700 atmosfér extrémně výbušnýho koncentrovanýho vodíku pod zadní sedačkou nepřijde zrovna málo ;-) Já bych to do garáže nechtěl ani kdyby to bylo zadára

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

horenie vodiku v otvorenom priestore urobi len neviditelne puf a vobec nic sa neudeje, okrem toho, z utesnenej nadrze unikne, ale z laxne uzavretej garaze nie, to je na uvazenie :-D

mam pocit ze ani nie je oznacovany za nebezpecny vybusny plyn, okrem toho, ked sa pri nadrziach s vodikom zvara, denne sa pouziva v priemysle a nikdy sa nestal pricinou nicoho, je to na zvazenie. (ohladne tej vzducholode, vodik iba podporil horenie silne horlaveho materialu akym bola natreta, sam vodik nic nesposbil ani nebol pricina).

vodik spolocne s metanom tiez kazdy den prdime a nemam pocit ze by podomnou niekedy nieco explodovalo ked si fajne denne aj 3x useriem.
mal by som uz davno roztrhnutu rit a obhorene vlasy ako sa mi pod stropom akumuluje.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokud někdo tvrdí, že vodík není nebezpečný a výbušný tak už s ním opravdu nemá cenu nic řešit.
To, že se používá v průmyslu opravdu nic neznamená. Acetylen má taky kdejaký Lojza v garáži ve flašce a přitom je při pořázu nebezpečnější jak vodík.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

aha youtube.com/watch?v=vZ_PiRVHiVg

Obrázek uživatele Hyperloop

Tohle zrovna není nejlepší příklad. Když se nad tím člověk opravdu zamyslí, jak to funguje, tak tam ani žádné nebezpečí nehrozí. Kamarád to v autě má a jezdí s tím několik let bez problémů.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

však jo! funguje to je supr levná HHO technologie, vyrábí se trošku vodíku který se rovnou spaluje. Jen problém je zatvrzelá a zaprodaná čr administrativa kerá takový jednoduchý zlepšovák pro životní prostředí není schopná protlačit. Však Včera byl Zeman v Emirárech že ...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

tak to vypadá ,že jsou karty rozdány,čistý elektromobil se bude dělit s vodíkovým hybridem o budoucnost,městské auto čistě baterky dálniční koráby + palivový článek

No a pak jeste muzete ten vodik spalovat primo v motoru. Kazdopadne, nedokazu si moc predstavit, ze budu mit 2 auta s ruznym pohonem a budu se rozhodovat, se kterym pojedu podle vzdalenosti. Spise to bude tak nejak koexistovat navzajem.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

to je asi stejně tak efektivní jako s ním topit v kotli parního stroje

Vodík i EV mají identický pohon - elektromotor. Protože obojí jsou elektromobily.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

tak. A jediný rozdíl mezi němi je že ze 100% elektrické energie v síti se přez baterky na kola dostane 80% u elektromobilu a 25% u vodíkomobilu. Protože 75% energie se vyplejtvá převáděním elektrický energie na vodík a zase zpět ;-)

to ano , ale pokial je niekde za urcitych okolnosti elektriny nadbytok moze sa z nej vyrobit vodik

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokud budete mít nadbytek peněz můžete mi je poslat nebudu se zlobit. Doma taky nevyhazujete peníze za zbytečnosti nebo snad jo? Tak proč to dělat v případě vodíku, když tu energii můžeme využít jinak a efektivněji. A na to, aby bylo elektřiny nadbytek je třeba rozšířit elektrárny což je zase plýtvání zdrojů.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

pro mě za mě, kdo chce podstoupit riziko 700 atmosfér vodíku v garáži prosím ALE NA SAMOTĚ U LESA !! a davy lidí a státní dotace do toho netahejte :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Trojkoalice automobilek, ktere chteji vstoupit do dejin jako prvni, co rozjedou masovou produkci vodikove infrastruktury, by musely z techto prispevku padat pod stoly svych projektu a hotovych produktu :-)
Jasne je to utopie ,haha, urcite sou to blbci ti japonsko korejsky injeniri :-)
Karoten s Hyperlupem a dalsi notovidla by si meli, nastudovat správné informace, a nepsat tady bludy o tlakovych lahvích a o vodíku!
Uz se tu nekdo zminil,Zeppelin taky nebyl podchlazenej,ano obsahoval vybusny vodik, ale ten se od tohoto nelisi, jen tím ze nevybuchuje,to je cely!
Ten vodík se netlakuje pro to, aby se musel podchlazovat ale pouze aby se tam vesel! Vsechny plyny se rozpínají,proto tlaková lahev, a vsechny plyny stlacene pri ohrátí mají tendenci bouchnout, sám od sebe nebouchne.
Ty vase hodnoty barů nebo ceho tedy zminenych 700, je v poradku. Vase info je jiste mylne,pouze uvedu ze to je 7 Pascal, coz je realny tlak lahve a pouze rika na kolik je schopna vsobe mit mnozstvi natlakovane kapaliny.
Plyny z lahve unikají vsechny,proc?,protoze ta lahev je natlakovana a tedy v teple uchazi umyslne,takto se lahve vyrábí od prvopocatku a je to diky pojistnemu ventilu.To procento ztráty asi nebude 3 ale 0.03%...
Vy byste normalne, pri vasich vykricich tady na Hybridu, vsechny technologie smetly ze stolu, nez by vznikly :-) opravdu zabava!
Zkuste neco delat a nekazte svymi hloupymi prispevky tento web, ktery bohuzel z mala informuje o techto technologiich budoucnosti...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

no jo, ale vážně to tak je...
kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/hydrogen-power/

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

hele lidi nejsou úplně pitomí :-) pěkně kecáš, ten tvůj příspěvek je takový bastl že se to ani nechce číst :-) 700 atmosféf či barů extrémě výbušnýho vodíku v nádrži Tyoty Mirai je stejně jako 400 atmosféf či barů v Honda FCX Clarity, jen to ještě žádný jouda nehodil v 160kmh do stromu to je celý :-) No a bavili jsme se tady taky o BMW Hydrogen 7 s tlakem max 6 atmosfér či barů chlazených na -253 kerej za 17 hodin po natankování bude rozpínající vodík zbůhdarma vypouštět do prostoru a za 10-12 dnů bude nádrž zcela prázdná :-)) ikdybys neujel ani kilometr :-))) což je Pěknej křáp, však proto ten nesmysl BMW taky zrušil. No pak jsme taky komentovali proč vůbec ten vodíkový nesmysl vzniknul, když se ze 100% elektrický energie po převodu na vodík a zas na elektriku v palivovým článku jen 25% původní energie dostane na kola (oproti Tesle Model S 80%) tak to vzniklo z dotační politiky Bushe juniora což si každý civilista už přečetl v noviných i proč si nenatankujou doma v garáži ten pitomej vodík. Takže tímto ti na tvoje žvásty zvysoka, fandíme Elonoj a tankujem v garáži :-) a je nám úplně fuk kolik prcků doma živíš hochu čau :-))

Prima tak ted jste nam to vytmavil uplne vsem. Na nikom ste nenechal nit suchou a vsechny nahazel do jednoho pytle :) Hezky vecer.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

zajímavé články