Toyota dává k dispozici technologii palivových článků, očekává desetinásobný růst

Toyota Motor Europe zpřístupňuje svým obchodním partnerům technologii palivových článků a očekává, že jejich celosvětové prodeje brzy desetkrát vzrostou.

Toyota založila obchodní uskupení Fuel Cell Business Group, jehož úkolem bude koordinovat aktivity na poli vodíku v Evropě.
foto: Toyota

Nové uskupení se sídlem v Bruselu posílí komerční využitelnost vodíku a podpoří jeho uplatnění v projektech mobility i dalších oblastech, aby byl co nejdostupnější i novým obchodním partnerům.

„Očekáváme, že naše celosvětové prodeje systémů palivových článků v krátkodobém horizontu vzrostou na desetinásobek, a proto jsme také zásadním způsobem navýšili naše výrobní kapacity. Toyota kráčí v čele svými vysokými investicemi do vodíkové společnosti prostřednictvím vozidel příští generace, otevíráním nových trhů a technologických aplikací, navyšováním kapacit pro výrobu palivových článků a investováním do naší organizace zde v Evropě,“ říká Thiebault Paquet, ředitel uskupení Fuel Cell Business Group.

Podle globální strategie SDG (Sustainable Development Goals – cíle trvale udržitelného rozvoje) má vodík pomoci k nulovým emisím v ovzduší, ve světě je o tuto technologii stále větší zájem.

Vodík pohání i nákladní auta, autobusy, lodě či vlaky

Toyota v roce 2014 představila celosvětově první elektromobil na vodíkové palivové články, sedan Toyota Mirai dostupný zákazníkům na běžném trhu.

Systém palivových článků od Toyoty se vyvíjí i nadále. Nyní je kompaktnější i lehčí a vykazuje vyšší energetickou hustotu. V Toyotě Mirai nové generace se v roce 2021 poprvé představí vylepšený systém pohonu.

Technologie od Toyoty je díky své všestrannosti vhodná nejen k pohonu vozidel, ale i produkci čisté energie pro řadu dalších oblastí použití. Již dnes pohání nákladní vozidla, flotily městských autobusů, vysokozdvižné vozíky a generátory energie. Rovněž probíhá testování této technologie k pohonu člunů a vlaků.

Ve snaze o rychlejší rozšíření vodíku do dalších oblastí se Toyota zaměří na vodíkové „klastry“ či ekosystémy v evropských centrech, kde místní infrastruktura podporuje vozové parky dopravců a služby mobility.

Toyota je přesvědčena, že podobné aktivity zvýší poptávku po vodíku, sníží náklady a posílí životaschopnost infrastruktury dodávek, což by zase mělo přilákat více zákazníků.

tisková zpráva

16 Comments on “Toyota dává k dispozici technologii palivových článků, očekává desetinásobný růst”

  1. Vodík v autách nemá perspektívu. Ale ak vyriešia
    Vodík v autách nemá perspektívu. Ale ak vyriešia problém, ako zo zemného plynu vyprodukovať lacný vodík, a pomocou neho sa v palivových článkoch vyrobí elektrina pre rodinné domy a bytovky s tým, že odpadovým teplom sa bude zohrievať barák a teplá voda, tak to bude prelomové riešenie s obrovským potenciálom hlavne v zime. Decentralizovaná výroba elektriny a lacné odpadové teplo. Je to výhodnejšie, ako len spáliť plyn v kotolni na teplo.

    1. Zemní plyn je také fosilní palivo a problém ekologie
      Zemní plyn je také fosilní palivo a problém ekologie technologie také neřeší. O cenu tak úplně nejde, kdyby ekologicky vyráběný vodík stál tolik jako benzín, tak není co řešit. Pak by auta na vodík byly opravdu dlouhodobým a udržitelným řešením.
      Je dobře, že se tímto pohonem někdo zabývá, jeho provoz ale předstihl dobu. Jenom je dřív slepice, než vejce. Víme, jak udělat auto na vodík, ale nevíme, jak vodík vyrobit tak, aby jsme neničili přírodu stejně jako provozem aut se spalovacími motory. Třeba se jednou dočkáme.

      1. 1 m3 plynu vyprodukuje 1,86 kg CO2. Obsahuje 10,5 kWh energie.
        1 m3 plynu vyprodukuje 1,86 kg CO2. Obsahuje 10,5 kWh energie. Je neefektívne ho používať len na vykurovanie. Lepšie je ho premeniť na elektrinu v mieste spotreby, a s tou elektrinou vyrobiť napríklad 2 x toľko tepla pomocou tepelného čerpadla. Na tú premenu potrebujeme lacné a efektívne zariadenia: generátor vodíka zo zemného plynu, a palivový článok, čo ten vodík čo najúčinnejšie premení na lacnú elektrinu. Potom sa bude dať vyrobiť elektrina všade, kde je plynová prípojka. Odpadnú dlhé elektrické vedenia, prenosové straty, riziko výpadku pri víchrici, keď popadané stromy pováľajú vedenia. V lete, keď je elektriny dostatok z fotovoltaiky a netreba teplo, by bolo zariadenie vypnuté. V zime, keď treba kúriť, by produkovalo elektrinu a odpadové teplo. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360544217320844 EV pripojené cez obojsmerné nabíjačky V2G by dokázali vyhladiť spotrebu elektriny. Ekologická CO2 neutrálna výroba samotného vodíka je možná len z prebytočnej ekologicky vyrobenej elektriny (alebo Tokamak). Do toho treba započítať kompresiu vodíka, chladenie, nádrže, plynovody. Samotný vodík je výbušný a spôsobuje krehnutie kovov, ktoré potom môžu prasknúť. Pri skladovaní stále uniká, alebo ho treba chladiť. Efektivita opätovnej premeny vodíka na elektrinu na pohon vozidiel je 58% Vodíkom poháňaná doprava je ekonomický aj ekologický nezmysel. To už dávno spočítal aj Elon Musk a vedia to aj všetci diskutéri na hybrid.cz

  2. Mělo by se zdůraznit, že vodíková technologie v
    Mělo by se zdůraznit, že vodíková technologie v současné době neřeší své hlavní opodstatnění, tzn. ochrana životního prostředí. Uhlíková stopa a znečištění zdrojů se pouze přenáší z provozu vozidel (jak je tomu u spalovacích agregátů) na výrobu vodíku. Samotný provoz je pak ekologický.

    1. Hlavním důvodem pro vodík byla představa o alternativě
      Hlavním důvodem pro vodík byla představa o alternativě pro ropu v době, kdy se mluvilo o tom, že by barel byl za 200 dolarů. Ekologie byla jenom takový bonus navíc.

      V dnešní době neexistuje žádný racionální důvod. Ropa je levná a ekologii přebraly baterky.

Napsat komentář