Baterie s pevným elektrolytem neboli „solid-state“ mají být nástupcem dnešních li-ion baterií.
Solid-state baterie nové generace mají přinést kratší dobu nabíjení, delší dojezd a vyšší energetickou hustotu. Toyota údajně plánuje představit premiéru prototypu takové baterie ještě letos.
Zda se tak opravdu stane však není jisté. Toyota se bateriové elektromibilitě dlouhodobě vyhýbá. Že v roce 2022 uvede elektromobil se solid-state baterií avizovala dokonce už v roce 2017. Jen o rok později ale začala tvrdit, že solid-state baterie jsou vzdálené ještě 10 let.
Průlomová technologie baterií s pevným elektrolytem má podle studií potenciál způsobit převrat v automobilovém průmyslu. V elektromobilech má nahradit dnešní lithium-iontové akumulátory.
Změna přinese uživatelům četné výhody. Zrychlí se nabíjení, prodlouží se dojezd a baterie má být také bezpečnější. Do solid-state baterií proto investují i další automobilky.
Volkswagen investoval nemalé peníze do start-upu QuantumScape podporovaného Billem Gatesem. Ford a BMW zase vložily prostředky do firmy Solid Power.
Zcela zásadní je však informace, že solid-state baterie se zároveň již v praxi využívají. A to v kloubovém elektrickém autobusu Mercedes-Benz eCitaro G. Jde o druhou generaci baterií typu NMC (Nikl-Mangan-Cobalt).
U těchto baterií je anoda vyrobena z grafitu s čistým lithiem a katoda z lithium-železo-fosfátu (LiFePO4). Díky vyšší energetické hustotě může mít elektrický autobus MB eCitaro G kapacitu baterií až 441 kWh (7 x 63 kWh).
Ja myslim ze nakonec Toyota prekvapi.
Ja myslim ze nakonec Toyota prekvapi.
„Prototypes are easy, production is hard.“ E.Musk
„Prototypes are easy, production is hard.“ E.Musk
To ví Toyota taky.
To ví Toyota taky.
Může být. Každopádně díky tomu, že nízkoemisní
Může být. Každopádně díky tomu, že nízkoemisní vozidla vyrábí nějakých 20 let a z toho poslední třetinu už vyloženě masově, mohli přeskočit celou tu taškařici s malosériovou výrobou EVček jen na uspokojení flotilových emisí a naskočit až na druhou nebo možná třetí generaci. Uvidíme během pěti let, kdy se bude lámat chleba.
Presne tak. Vedet to jiste samozrejme nemuzeme ale divil bych
Presne tak. Vedet to jiste samozrejme nemuzeme ale divil bych se kdyby si Toyota nechala ujet vlak. Jak pisete, EV vyrabi v podstate masove. Vzdyt co jineho je hybrid nez castecne EV.
BEV je jiná „disciplína“
BEV je jiná „disciplína“