Toyota chystá baterie nové generace typu solid-state, přestaví je ještě letos

Baterie s pevným elektrolytem neboli „solid-state“ mají být nástupcem dnešních li-ion baterií.

Baterie do hybridní Toyoty. Ilustrační foto.
foto: Toyota

Solid-state baterie nové generace mají přinést kratší dobu nabíjení, delší dojezd a vyšší energetickou hustotu. Toyota údajně plánuje představit premiéru prototypu takové baterie ještě letos.

Zda se tak opravdu stane však není jisté. Toyota se bateriové elektromibilitě dlouhodobě vyhýbá. Že v roce 2022 uvede elektromobil se solid-state baterií avizovala dokonce už v roce 2017. Jen o rok později ale začala tvrdit, že solid-state baterie jsou vzdálené ještě 10 let.

Průlomová technologie baterií s pevným elektrolytem má podle studií potenciál způsobit převrat v automobilovém průmyslu. V elektromobilech má nahradit dnešní lithium-iontové akumulátory.

Změna přinese uživatelům četné výhody. Zrychlí se nabíjení, prodlouží se dojezd a baterie má být také bezpečnější. Do solid-state baterií proto investují i další automobilky.

Volkswagen investoval nemalé peníze do start-upu QuantumScape podporovaného Billem Gatesem. Ford a BMW zase vložily prostředky do firmy Solid Power.

Zcela zásadní je však informace, že solid-state baterie se zároveň již v praxi využívají. A to v kloubovém elektrickém autobusu Mercedes-Benz eCitaro G. Jde o druhou generaci baterií typu NMC (Nikl-Mangan-Cobalt).

U těchto baterií je anoda vyrobena z grafitu s čistým lithiem a katoda z lithium-železo-fosfátu (LiFePO4). Díky vyšší energetické hustotě může mít elektrický autobus MB eCitaro G kapacitu baterií až 441 kWh (7 x 63 kWh).

tisková zpráva

6 Comments on “Toyota chystá baterie nové generace typu solid-state, přestaví je ještě letos”

    1. Může být. Každopádně díky tomu, že nízkoemisní
      Může být. Každopádně díky tomu, že nízkoemisní vozidla vyrábí nějakých 20 let a z toho poslední třetinu už vyloženě masově, mohli přeskočit celou tu taškařici s malosériovou výrobou EVček jen na uspokojení flotilových emisí a naskočit až na druhou nebo možná třetí generaci. Uvidíme během pěti let, kdy se bude lámat chleba.

Napsat komentář