Toyota bude dál investovat do vodíku, velkovýroba palivových článků se má rozjet co nevidět

Japonská automobilka Toyota dlouhodobě upřednostňuje hybridní a vodíkový pohon před plug-in hybridy a elektromobily. A má smělé plány do budoucna.

Přehledný řez vodíkovým autem Toyota Mirai. Pohled dovnitř vozu odhaluje například objemné vodíkové nádrže pod zadními sedačkami. Toyota plánuje během následující dekády zvýšit dojezd vodíkových aut na jedno naplnění ze současných zhruba 500 km (velmi optimistických) na až 1000 km.
foto: InsideEVs, Toyota

Toyota zatím jako jediná automobilka běžně koncovým zákazníkům prodává vodíkové auto v podobě vozu Toyota Mirai. Zatím se prodalo asi 6000 kusů po celém světě.

Od roku 2020 by Toyota ráda prodávala až 30 000 kusů ročně. K tomu je podle ní potřeba překonat dvě hlavní překážky: vysokou cenu vodíkových palivových článků, a tedy samotných aut, a nedostatek vodíkové infrastruktury (čerpacích stanic).

Už teď proto Toyota pracuje na snižování cen palivových článků, a tím i jejich zlevňování. To se děje především snižováním obsahu vzácných kovů a materiálů jako je platina, titan či uhlíková vlákna.

Nová generace vodíkových aut Toyota, včetně Mirai, by díky tomu na trhu mohla být už začátkem příští dekády. Japonský výrobce chce technologii integrovat také do vozů typu SUV, pickupů, dodávek, autobusů a nákladních aut.

Problém je v tom, že většina předpovědí se shoduje na výrazném růstu prodejů elektromobilů v následujících dekádách, zatímco vodíková auta zůstanou stále na okraji. Už jen proto, že opravdu vážně se jim dnes věnuje právě jen Toyota.

Ostatní výrobci jako Honda, Hyundai, Daimler a další spíše paběrkují. Například analytici z LMC Automotive podle Reuters odhadují, že v roce 2027 budou mít vodíková auta na globálním trhu osobních vozidel podíl pouze 0,2 %, zatímco elektromobily 11,7 %.

48 Comments on “Toyota bude dál investovat do vodíku, velkovýroba palivových článků se má rozjet co nevidět”

      1. Z vody lze generovat tzv. Brownův plyn.HHO.Směs vodíku a
        Z vody lze generovat tzv. Brownův plyn.HHO.Směs vodíku a vzduchu.Touto směsí lze pohánět automobil s pístovým spalovacím motorem.Motor je vhodné upravit proti korozi.Emise tvoří vodní pára.Není třeba ve voze skladovat vodík.Není třeba tankovat vodík.Není třeba obchodovat s palivy.Obchodem se obchází.Viz mnou v předešlém příspěvku vložené odkazy.Kdo je ochoten studovat,studuje.

    1. aj keby to bolo mozne,
      ludia zvyknuty na urcity prijem, by

      aj keby to bolo mozne,
      ludia zvyknuty na urcity prijem, by potom z nepriameho vykoristovania cez dane, sluzby a produkty, pomyslali na priame, a ine neprijemne cesty.

      ostatne, o tom su vojny.

      cize, vyries ludi co su na peniaze (luxus), vyriesis tak problem tohoto sveta. Ale uvedom si ze este aj dnes existuje v anglicku monarchia a plebs ich oslavuje ako bozstvo a bod stability 😀

      otrokarstvo nie je nijak stare, a cernosi boli trvale dehonestovani ako podludia nizsej kategorie aby to prechadzalo ako spolocensky prijatelne pre vsetkych.

      clovek nie je dostatocne vyspela entita.

  1. Pokud Toyota dokáže vyrábět palivové články relativně
    Pokud Toyota dokáže vyrábět palivové články relativně levně a s dobrou životností, bude to jen dobře. Může na tom vydělat, protože konkurence zatím je zatím velmi malá, dá se říci žádná. jako extender do řídce obydlených oblastí se to může hodit. 🙂

  2. Ked Toyota prisla s hybridmi, mnoho ludi to prijimalo
    Ked Toyota prisla s hybridmi, mnoho ludi to prijimalo priblizne takto ako teraz vodik. Dnes sa uz skoro kazdy vyrobca snazi nejaky ten hybrid ponuknut.
    Myslim, ze Toyota vie, co robi (vratane vyhlaseni, ze BEV este zatial nedozreli na masove rozsirenie), ma viac background informacii a myslim, ze tam nepracuju ludia, ktori by mali menej rozumu ako niektori mudrlanti v tento diskusii…

    1. Problém nie je Toyota. Problém je vodík ako médium, nie
      Problém nie je Toyota. Problém je vodík ako médium, nie ako zdroj. Čiže sa bavíme o ropnom vodíku. Ropa nie je ekologický problém, ako sa nás snažia eko-teroristi manipulovať, skôr obavy z jej nedostatku. A tie sa rozplývajú znova a znova, … t.j. sú nové ložiská a tie treba predať. Produkt ropy ako je benzín do áut sa používa ako forma nemalého zárobku pre štátny aparát cez samostatné zdanenie. Jeho podiel na znečistení atmosféry z celkového objemu je minimálny, ale je na očiach a stal sa vďačným terčom hysterického honu na čarodejnice.

      Skrátka by prišli ľudia, čo teraz žijú na vysokej nohe, aj politici. A príležitosť robí zlodeja. Ja osobne preto vnímam aktivitu Toyoty ako z určitej časti vládou a „ľudmi s dobrým úmyslom“, aj predplatenú. Nakoľko iný, než ropný vodík tam asi nik nenatankuje za ako tak prijateľnú cenu.

      Vodík z vody, pokiaľ sa nebavíme o nejakej „priamo-vyrobenej“ variante z atomových elektrární, je trochu drahý, ale nie nereálny.
      Iba sa náklady musia nejak rozumne prirovnať z baterií do jeho reálnej ceny. Tu by som ešte videl nejaké svetlo, ale o tom aj Toyota nehovorí nič, takže ide o ropný vodík.

  3. Vodíkové auto – výhody a nevýhody (zatím)
    + [MAJITEL]

    Vodíkové auto – výhody a nevýhody (zatím)

    + [MAJITEL] relativně rychlé tankování
    + [STÁT] výroba a tlakování vodíku doma je skoro nemožné
    + [STÁT]pouze velké firmy mohou dodávat vodík
    + [STÁT]dá se dobře zdanit
    – [MAJITEL] tankovací infrastruktura
    – [MAJITEL] životnost palivového článku
    – [MAJITEL] cena palivového článku
    – [MAJITEL] cena paliva
    – [MAJITEL] cena havarijní pojistky

    Připište další výhody a nevýhody co Vás napadnou, mě zatím vychází výhody pouze z hlediska tahání mých peněz do cizích kapes

      1. No na tohle téma bych dodal, že nádrž na 5kg vodíku má
        No na tohle téma bych dodal, že nádrž na 5kg vodíku má celkový objem 200 litrů.Takže v osobní dopravě nepoužitelné. A ohledně nákladní dopravy – tam ekonomické faktory jsou až na prvním místě – vyrobit vodík a stlačit vychází cenově nerentabilně (a to porovnávám s běžným palivem na kterém dělají daně přes 60% koncové ceny).

        1. Ja si spis predstavoval scenar jako „australsky road train“
          Ja si spis predstavoval scenar jako „australsky road train“ jedouci pustinou bez infrastruktury. Ale on i klasicky kamionak pojede 4 hodiny (nebo kolik aktualne muzou) v kuse.
          Proti nafte to asi vyhodne nebude (pri soucasnych cenach urcite ne), proti baterce nevim. Existuje nejaka maximalni hmotnost (zatizeni na napravu), nad kterou nelze jit, takze misto placeneho nakladu vozim tezke baterky zadarmo. Jestli to za dobu zivotnosti nakladaku vyjde, netusim.

  4. tohle, pane horciku je blbost. cituji: „Problém je v tom, že
    tohle, pane horciku je blbost. cituji: „Problém je v tom, že většina předpovědí se shoduje na výrazném růstu prodejů elektromobilů v následujících dekádách, zatímco vodíková auta zůstanou stále na okraji. Už jen proto, že opravdu vážně se jim dnes věnuje právě jen Toyota.“ jednak mit vetsinu neznamena mit pravdu. tolik k te vetsine. predpovedet neco co bude v nasledujicich dekadach v tak dynamickem odvetvi jako je doprava neznamena nic. a to, ze opravdu vazne se vodiku venuje pouze toyota jednak neni pravda a kdyby i byla, tak to porad neni problem. je to nejvetsi automobilka sveta (nebo druha nejvetsi?) a nakonec toyota byla i jedina, ktera se opravdu vazne venovala hybridu. uspech vidite sam. nakonec s dovolenim pripominam nazev tohoto servru.

  5. Já bych se asi ze začátku taky trošku bál si sednout na
    Já bych se asi ze začátku taky trošku bál si sednout na ty láhve s vodíkem. Ale bál jsem se i LPG a za 12 let se mi nic nestalo. Když sleduju video jak tam chlápek sviští s Mirai 180 v levým pruhu absolutně neslyšně, tak slintám závistí. Všichni kdo tady plivete na Toyotu byste si měli uvědomit, že nebýt Priuse 1, tak tady není ani Tesla, ani Volt a další hybridy ani elektromobily. Toyota na rozdíl od zhruba stejně velkého VW, který na všechno dlabe, udělala nesmírný kus práce směrem k elektromobilitě. Dnes je připravená se svými hybridy rozjet modifikaci směrem na vodík nebo na EV, ale prostě podle jejich analýz ještě doba pro masový rozvoj EV nepřišla. Tu technologii mají zvládnutou tak, že jim je celkem jedno, kam bude vývoj pokračovat. Takové žvásty jako že dali do vývoje prachy a potřebujou je vrátit zpět. Dávno je mají zpět. A každý den nekrachují jako jistý sebevědomý týpek z USA.

    1. joooo taky sem se bál LPG až jsem si přečetl technický
      joooo taky sem se bál LPG až jsem si přečetl technický informace o tlaku 10 BAR. Potom jsem si zjisti tlak CNG že je 20x větších 200 BAR a než jsem jak z chlupatý deky páč se s tím nechtějí chlubit kolik má vodíková pojízdný bomba na kolečkách = 800 BAR ;)))

      Takže co je to prskavka 10 BAR LPG proti extrémě výbušnýmu vodíku 800 BAR :))))))))))))))))))))))))))

      kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil/

    2. Ja na Toyotu neplivu ale proste EV si nabijete v poslednich
      Ja na Toyotu neplivu ale proste EV si nabijete v poslednich Kotehulkach kdezto s vodikem jste odkazat zase jezdit tankovat. Mozna auta na delsi cesty a pro nakladaky ale pokud se podari vyvinout nove baterie ktere pujdou nabit rychle (uz dnes Taycan nabije za 15 minut 400km – to mi neprijde jako pomale nabijeni) a budou levne tak to ma vodik spocitane. Mirai stoji 7 milionu jenu! Ale muzeme se tu rafat na foru a realita to stejne rozcisne za nas. A o Toyotu se nebojim, jiste na EV taky makaji.

        1. no treba si jednou doma natankujete i ten vodik? nebo ty snad
          no treba si jednou doma natankujete i ten vodik? nebo ty snad umis vestit budoucnost a vis co se prosadi behem pristich treba 50 let?

          lidicky, zapominate na jeden podstatny detail, o tom co chcete nerozhodujete vy, ale politici ve state kde zijete 😉 neni nijak vyloucene a ni nemozne, ze proti baterkovym EV se jednou muze rozjet uplne stejna kampan jak aje ted vedena proti fosilnim motorizacim 😉 proste tezba a zpracovani surovin na baterie neni uplne cista zalezitost a taktez to ze je dnes neco drahe nebo levne, neznamena ze v duboucnu se to treba neotoci

          1. Můžeme ale věštit, že i příštích 50 let budou platit
            Můžeme ale věštit, že i příštích 50 let budou platit stejné fyzikální zákony, takže vodík bude vždy dražší než elektřina, to se nikdy v budoucnu neotočí. A domácí tankování vodíku je o dost méně pravděpodobné než domácí čerpací stanice, které dnes taky nikdo nemá.

            1. To nema nic spolecneho s fyzikalnimi zakony.
              Domaci pumpy

              To nema nic spolecneho s fyzikalnimi zakony.
              Domaci pumpy nemame proste proto, ze malokdo ma ve sklepe zdroj suroviny (pripojku na ropovod). Vodu a elektrinu ano. Ostatne domaci pumpy na CNG existuji, kdyz mam plynovou pripojku. Nebo domaci aparatury na vyrobu bionafty.
              A vyloucit, ze nekdo vykouma katalyzator, ktery vodu rozlozi bez elektriny (nebo sa mensim mnozstvim elektriny), asi taky uplne vyloucit nejde (cili neco ve stylu „trik“ s elektrolyzou, ktery umoznil vyrabet hlinik, do te doby se to taky zdalo fyzikalne „nemozne“).

              1. asi tak nějak – Možné je všechno. Ovšem ten plyn nebo
                asi tak nějak – Možné je všechno. Ovšem ten plyn nebo bionaftu už nám někdo dodal, a řádně zdanil. Tady jde o přímou domácí výrobu elektrické energie, bez jednoduché možnosti rovně toto danit – myslím lidem s průměrným i velmi nadprůměrným příjmem. Je to dnes přece jen citlivá a životně důležitá komodita tzn nelze předpokládat jen tak jednoduché navýšení např. spotřební daně z elektřiny.
                V případě potřeby vodíku bude zase třeba elektřiny a vodík budu získávat vždycky její další spotřebou a tedy přeměnou energií tzn vždycky se ztrátami tzn pokud někdo nevymyslí perpetum mobile na výrobu vodíku (což ani za 100let nepředpokládám), tak ten ten vodík moc budoucnost nemá.
                Ovšem chápu Toyotu a např. státy jako je náš, že se jim pro dopravu bude mnohem víc líbit vodík jak přímá elektřina z baterie.

              2. CNG domácí plničky sice existují, ale kolik jich je v
                CNG domácí plničky sice existují, ale kolik jich je v provozu? Já sám jsem měl zájem, ale když jsem si nechal udělat nabídku a zjistil, jaká je to cenová raketa a pak další servisy a revize, tak diky ale nechci. Koupil jsem raději EV a nelituji jediný den. Lepší tiskárnu na peníze jsem ještě neměl. A místo plničky CNG jsem pořídil FVE a plyn mi do baráku nesmí.

          2. Těžba surovin pro baterie do EV a jejich výroba není
            Těžba surovin pro baterie do EV a jejich výroba není ekologická? Srovnáváte to třeba s bateriemi do mobilů a notebooků nebo s bateriemi do spalovacích aut nebo s těžbou ropy, její dopravou nebo rafinací….? Zkuste se zamyslet proč „nejsou“ baterie do EV ekologické a do Vašeho mobilu nebo spalováku ano.
            Vyrobit by doma vodík šel, šel by i dnes skladovat a zkapalňovat a následně tlakovat do auta. Schválně nehovořím o penězích ani o bezpečnosti a s tím souvisejících legislativních problémech a jestli by vůbec někdo něco podobného někdy povolil v rodinné zástavbě, ale jen za energii za skladování na 1 den toho vodíku na 500km bych s bateriovým EV ujel min. 100km.
            Navíc dost pochybuju, že by si ten vyžírka politik nechal ujít možnost na nejen domácí vodík napařit pořádnou daň…

            1. ja myslim ze jsem tu celkem obhajoval a rozepisoval docela
              ja myslim ze jsem tu celkem obhajoval a rozepisoval docela nedavno co vse se pri tezbe jak fosilnich paliv tak surovimn pro baterie deje za zverstva, a ne ani baterie neni ekologicky unosne reseni, pokud by jen pulovina celorocni produkce automobilu byla BEV, tak se soucasne tezby veskerych surovyn potrebnych pro baterie pro ta auta bude muset zvednout 25-26x, to je extremni cislo ktere si predpokladam nedokazete ani predstavit, po celem svete by museli zacit tezari povrchove tezit na uzemi velkem asi jako polovina Ceske Republiky 😉 staci se podivat na nejvetsi lithiove, kobaltove a medene doly na svete, kdejaky kopec v Ceske Republice je proti tomu obracene doslova malickej

              v porovnavat relativne smesne celosvetove celkove kapacity baterii spotrebni elektroniky je dosti liche, i pri 20 miliardach malych baterii do spotrebni elektroniky, naradi a dalsich mensich zarizeni jsem na ani ne 10% dnesni soucasne produkce baterii pro BEV 😉

              mnohem vic kazdy z nas pro ekologii udela kdys autem nejezdi, nez kdys prejde z fosilniho na BEV, mnohem vetsi efekt by melo kdyby misto 40 milionu lidi rocne poridilo BEV kazdy ten rok prestalo po celem svete 40 milionu lidi jezdit autem a vyuzivalo by treba hromadnou dopravu

              1. nečtu Hybrid.cz každý den, ale těm číslům, které
                nečtu Hybrid.cz každý den, ale těm číslům, které uvádíte asi sám moc nevěříte. Evidentně nejste ekolog, geolog ani energetik, takže bych se věnoval tomu co zvládáte a to je řízení auta. Tady má evidentně všechny parametry lepší elektromotor. Jako „Anonym“ si dál můžete rozebírat co chcete….

      1. no v pripade Tesly neslo, prvotni velka investice pro Teslu
        no v pripade Tesly neslo, prvotni velka investice pro Teslu byla od Toyoty, bez techto financi by se dnes Tesla pravdepodobne porad placala s prvnim Roadsterem, je to porad kdyby tak by, jooo kdyby mel Musk 50x vetsi jmeni, tak by byl davno na Marsu, a kdyby Musk tenkrat misto doprava odbocil na dalnici doleva a nedojel na jednu konferenci kam ani nechtel, tak by dnes ani nebyl spjaty s Teslou, us vis o cem je cas a s nim plynouci soucasnost a za ni nechana minulost?

        Toyota je proste podporila a tak se s tim smir 🙂

  6. Myslíte si že investice do vodíku má smysl? Jak dlouho
    Myslíte si že investice do vodíku má smysl? Jak dlouho bude trvat než vodík a vodíková auta zlevní na úroveň spalovacích aut? Já sem asi hodně hloupej ale mám pocit že bude stačit vylepšit trochu baterie a vodíkový osobáky se budou moct jít klouzat. Nehledě na to že spousta lidí nebude chtít jezdit na vysokonatlakovanejch bombách. Mantra o pomalém nabíjení strmě padá. Pokud Porsche Taycan dobije 400km za čtvrt hodiny tak není co řešit. Jednou sem to stopoval a jedna hajzlpřestávka mě trvá asi 12 minut. Takže se zasunutím a vysunutím kabelu to bude o něco málo víc ale stejně je to už zanedbatelná doba. Teď ještě aby na to přešla Tesla (nějak se jí do toho nechce) a aby se rychle postavily ty novy superrychlonabiječky. Myslel jsem si že vodím má šanci třeba u dálkové dopravy ale jak někdo podotknul, pokud bude drahej, tak nemá. Náklady jsou všechno. Co si o tom myslíte Vy? Napište mi do komentářů. A jestli se mnou souhlasíte, prosím sdílejte, ať se názory našeho hnutí Elektrická auta zdarma pro všechny (EAZPV) dozví co nejvíce lidí.

Napsat komentář