Tlak v pneumatikách pod neustálou kontrolou

redakce - 09 Říjen 2014

Od 1. listopadu 2014 musí být každý osobní automobil prodávaný na území Evropské unie vybaven systémem pro sledování tlaku v pneumatikách TPMS. Díky novým předpisům řidiči získají všeobecný přístup k pneumatikám typu run-flat, které lze používat výhradně ve vozidlech s TPMS. Pneumatiky Bridgestone

Pneumatiky Bridgestone
foto: Bridgestone

TISKOVÁ ZPRÁVA

Vlastnosti pneumatik run-flat

Díky pneumatikám run-flat se již řidiči nemusí obávat poškození pneumatiky a nezbytné výměny kola či dokonce ztráty kontroly nad vozidlem. Pneumatika run-flat se svým vzhledem vůbec neliší od běžné pneumatiky.

Rozdíl spočívá ve vnitřní konstrukci – po ztrátě tlaku je hmotnost vozidla nesena zesílenými bočnicemi a vyztuženou oblastí patky.

Pneumatika se díky tomu deformuje jen minimálně a řidič nepociťuje změny při řízení vozidla. I proto je nutný systém sledování tlaku v pneumatikách, neboť řidič, který jede na pneumatikách run-flat, poškození pneumatiky prakticky nezpozoruje.

Je třeba mít na paměti, že s poškozenou pneumatikou není možné překonávat velké vzdálenosti a rychlost jízdy by neměla být příliš vysoká.

Technologie Bridgestone Run Flat (RFT) umožňuje bezpečnou jízdu s poškozenou pneumatikou do vzdálenosti až 80 km a rychlostí až 80 km/h. V současné době je technologie run-flat dostupná v širokém sortimentu letních a zimních pneumatik Bridgestone a Firestone.

Druh pneumatik je základem

Pro bezpečnost silničního provozu je velmi důležitý správný druh používaných pneumatik. Výrobci automobilů stále častěji spojují systém TPMS s pneumatikami run-flat. Pneumatiky vybavené touto technologií mají vysokou odolnost a zaručují mnohem vyšší bezpečnost při jízdě.

První generace pneumatik run-flat byla vyvinuta inženýry Bridgestone koncem 80. let se záměrem dodávat je jako výbavu vozidel pro hendikepované osoby. Prvním sériovým vozidlem s pneumatikami run-flat bylo Porsche 959 z roku 1987.

V současné době je na trhu k dispozici již třetí generace pneumatik RFT, která se vyznačuje vyšším jízdním komfortem, nižší hmotností a menším valivým odporem.

Systémy měření TPMS

V současné době jsou používány dvě různé metody měření tlaku. Systém nepřímého měření používá senzory ABS a ESP, jimiž zjišťuje rozdíly v rychlostech otáčení kol. Na základě změny průměru kola je vypočítáván tlak v pneumatice. Výhodou tohoto systému jsou nízké náklady, výsledky měření ovšem nejsou úplně přesné.

Druhá metoda měření je přímá a používá senzor ve ventilu pneumatiky. Měření je přesné a okamžité. Senzory upozorňují řidiče v okamžiku, kdy tlak v pneumatikách klesne o 25 % pod doporučenou hodnotu výrobce.

Vliv na životní prostředí

Jízda na podhuštěných pneumatikách vede k nadměrné spotřebě paliva a předčasnému opotřebení pneumatik. Z průzkumů, které Bridgestone provádí každý rok, vyplývá, že dvě třetiny řidičů v Evropě jezdí na pneumatikách s příliš nízkým tlakem.

To znamená více než 200 miliard litrů zbytečně spotřebovaných pohonných hmot a 4,8 milionu tun dodatečných emisí CO2. S pneumatikami run-flat není nutné vozit s sebou náhradní kolo, které beztak v 90 % případů nenalezne za celou životnost vozidla uplatnění.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V roce 2009 byl vynalezeno samodofukování pneu (Coda Development ) kde se to v roce 2014 dá koupit????

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

cena a dopyt hýbe trhom.
predavaju aj krabicu co sa montuje na miesto klasickeho vypinaca osvetlenia v dome. umoznuje ovladat osvetlenie hlasom. "Pocitac, svetlo" a rozsvieti sa ako v startreku. Problem je v tom ze stoji 367 Euro. No nekup to :-D

Takze si tu pneupatiku obcas na pumpe dofukne kazdy sam a zadarmo.
Alebo daj susedovi 20Eur aby ti raz za 2 mesiace dofukol :-D

Jenže tady asi nejde o to že by to SAMO dofouklo gumy (to by byl ideál), ale že UPOZORNÍ na snížený tlak. Spousta lidí (včetně mne) je líných to pokaždé u benzinky kontrolovat.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

a zasadny problem run flat je ten ze vam ho neopravia v hociakom servise, alebo ak si to date a oni si to neuvedomia tak vam poskodia pneumatiku

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A koukám, že loby se prosadilo.

Takže místo pneumatik za 1000Kč/kus se budou používat pneumatiky za 2000Kč/kus. Schválně kolikrát se Vám už podařilo mít defekt? Já to za 10 let na 3 autech zvládnul 1x, ovšem sad pneu jsem použil 12. Takže to abych si teď u nového auta připlatil.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

po kupe, mozes si namontovat kolesa ake chces.

Jenom aby nám to vydrželo.
Aby to nedopadlo jako se žárovkama (pardon – tepelné koule), vysavači a kdoví čím ještě.
Osvícená Vševědoucí Neomylná Neodvolatelná vrchnost si usmyslí a jiné gumy nebudou.
(ani v drogerii :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

este vzdy je tu v zalohe polsky trh.

Hmm, já se domníval že je to plošné nařízení pro celou unii; poláci prodávají normální stovky žárovky za stejnou cenu jako dříve?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jsem slyšel, že runflat šíleně níčí podvozek.. Je to pravda?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ano, drobne rezonancne nerovnosti prenasaju tvrdsie na napravu.
ale je to rovnaky problem ako poddimenzovane podvozky benzinovych aut, ktorim v ramci rozsirenia sortimentu pod kapotu supli tazsi diesel. maju po 2r. krasne vymlatene klby.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

mam pocit, ze prvy (nepriamy) sposob merania tlaku v pneumatikach bude pri RFT pneumatikach nepouzitelny, kedze sa pri strate tlaku deformuju len minimalne ...


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicKariéra EVC GroupAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol