Test: Toyota Prius, hybrid třetí generace – úvod

Toyota před více než deseti lety vsadila na zelenou kartu a vyplatilo se jí to. Stala se první až druhou největší automobilkou světa. Spolehlivost, preciznost, ale také šetrnost jsou zásady, které provázejí její auta už dlouhou dobu. Třetí generace hybridu Toyota Prius je důkazem toho, že Japonci zároveň dobře ovládají i marketing.  

Toyota Prius 2010 - test Toyota Prius 2010 Toyota Prius 2010 - test

Historie modelu Toyota Prius překvapivě sahá až do roku 1993. V naší podrobné třídílné historii hybridních aut jsme skončili právě v tomto roce s tím, že bývalý americký prezident Bill Clinton tehdy prozíravě založil skupinu PNGV. Jednalo se o vývoj automobilů budoucnosti, které budou bezpečnější, šetrnější a ve všech ohledech pokročilejší.

Naštvaní Japonci

Zatímco tací jako Ford, General Motors nebo Chrysler si na celém programu tak akorát namastili kapsu a dál vyráběli své žravé nespolehlivé herky, Toyota, naštvaná, že nebyla přizvána, rozjela tajně svůj vlastní vývojový a výzkumný projekt. V říjnu 1995 představila světu jeho první plody – koncept vozu Toyota Prius. Tehdy ještě svůj hybridní pohonný systém nazývala EMS. Později z něj vznikl Hybrid Synergy Drive.
Toyota Prius 2010

Dveře se otevírají bezdotykovým elektronickým klíčem, auto se startuje tlačítkem

Produkční verze Priusu byla odhalena v říjnu 1997 a prodej v Japonsku začal v prosinci téhož roku. Prodej hybridu, tedy jeho druhé generace, ve světě začal ovšem teprve o tři roky později! Mnoho zájemců si ovšem první generaci vozu soukromě dovezlo do Velké Británie, Austrálie a na Nový zéland. V roce 1999 oznamuje Toyota, že druhá generace automobilu bude uvedena ve Spojených státech ve druhé polovině roku 2000. Mánie kolem Priusu a šetrných automobilů se rozjíždí naplno.

Třetí generace Toyoty Prius

Dlouho očekávaná třetí generace hybridu Prius, o které se mnozí domnívali, že půjde dobíjet ze zásuvky (ale nejde), zažila svou premiéru letos na Detroitském autosalonu. V Japonsku se začala prodávat v květnu, ve zbytku světa pak během následujících měsíců. Proti druhé generaci se Prius roku 2010 může pochlubit 1,8l benzinovým čtyřválcem VVT-i (původně 1,5l) běžícím, podobně jako třeba 3,5l šestiválec v Lexusu RX 450h, v Atkinsonově cyklu.
Toyota Prius 2010

Trochu neobvykle za volantem nenajdete žádné budíky. Všechny informace jsou zobrazovány uprostřed na přístrojové desce

Pětidveřový hatchback nabízí výkon 134 koní. Dosahuje na něj kombinací zmíněného benzinového agregátu (výkon 98 koní) a elektromotoru o výkonu 80 koní. Auto je delší o 15 mm proti své druhé generaci a má nejnižší aerodynamický profil ze všech sériově vyráběných vozů světa – součinitel aerodynamického odporu (Cd) je 0,25. Ačkoliv hybridní pohonný systém je lehčí proti svému předchůdci, větší motor a další vylepšení znamenají zvýšení hmotnosti z původních 1317 kg na 1379 kg.

Prius a spotřeba

Přes to všechno se nový Prius chlubí nižší spotřebou proti svému předchůdci. Kombinovaná průměrná spotřeba dosahuje papírově na 4,7 l/100 km, spotřeba ve městě pak dokonce na 3,9 l/100 km. Minulé generace Priusu byly kritizovány zejména za nepříliš šetrnou jízdu na dálnici. Právě na tento nedostatek se konstruktéři zaměřili u třetí generace. O praktických zkušenostech a skutečně naměřené spotřebě se dozvíte ve druhém pokračování našeho testu již zítra.

21 Comments on “Test: Toyota Prius, hybrid třetí generace – úvod”

  1. PRIUS je COOOL auto, pri
    PRIUS je COOOL auto, pri bežnom štýle jazdy dokáže jazdiť za cca 4 až 4,6l/100km pri extrémne úspornom štýle jazdy ktorý ma prestal baviť približne po pol hodine sa mi podarilo jazdiť po meste s priemerkou 3,8l/100km…. …hm, takže jazdím radšej klasickým spôsobom je to menej stresujúce 🙂 Čo sa týka dynamiky skúšali sme priusa v rozbehu s pevným štartom do rovného strmého kopca s dĺžkou cca 870m vs.WV passat 1,9TDi a prius to aj pri opakovanom pokuse bez problémov vyhral, okrem toho že bol na vrchole zakratší čas dosiahol aj vyššiu rýchlosť! Čo je zaujímavé v Passate sme mali výrazne silnejší pocit zrýchlenia ako v priuse aj keď prius reálne zrýchľoval rýchlejšie. Jednoznačne je to spôsobené bezstupňovým variátorom (prevodovkou) ktorá si svoju úlohu plní perfektne a cestujúci si užívajú príjemnú jazdu v priuse: (až na tie neprirodzené otáčky spalovacieho motora v režime power pri na plno stlačenom plynovom pedále-čo je však jediná námietka proti tomuto maistreamovému a inak veľmi príjemnému a praktickému autu!!!)

    Hm, ale predsa mi len niečo vadí, mohli by pre prius a auris HSD aspoň ponúknuť trojročný leasing bez navýšenia čo by podstatne ovplyvnilo predajnosť týchto modelov!!!!!

  2. ano, prius nie je nic moc,
    ano, prius nie je nic moc, je drahy a auto nizsej strednej triedy dosiahne podobnu spotrebu, cize je ekonomicky veeelmi dlho navratny, za tu cenu, ziaden zazrak, …ku spotrebe, treba sledovat LIFETIME MPG v preklade spotreba za zivot auta a nie kolko ma v zapche, priusy co som pozeral maju od 4.8 do 5.5 moj renault Thalia ma po 6000 km spotrebu 5.44 nech by bola aj 6 stale sa to za tie peniaze oplati lebo pri 600 000 km kedy zacnem s priusom setrit budu obe auta na odpis, a to neratame servisne naklady stareho priusa……ak by sa oplatilo mat plug in zo zasuvky ktory by tieto prepocty otocil, mozno by sa nad tym oplatilo uvazovat…zatial ekonomika nepusti

    1. ty musis byt riadne
      ty musis byt riadne poskodeny …
      porovnavat Thaliu a Prius …
      ani vybava, ani trieda, ani spolahlivost a ani spotreba o ktorej pises ( ked ty jazdis na 6 pri Thalii, potom rovnakou jazdou ma Prius 4,5 )
      vobec ma neprekvapi info, ze Prius najazdil 600.000 km pricom okrem spotrebneho materialu nevymenili nic, pricom najazdit 20% z uvedeneho poctu (120.000km) je na Thaliu az – az, potom vymena rozvodov, podvozku, cievok, lozisiek a nic zvlastne rozletena prevodovka (diferak) …

  3. ŽÁDNÝ ZÁZRAK – SPÍŠE
    ŽÁDNÝ ZÁZRAK – SPÍŠE ZKLAMÁNÍ !!! Já mám Hondu Civic Aerodeck (kombi) 1,5l VTEC z roku 99 a v zimě jezdím za 5,5 litrů/100 km (v léťe s klimatizací do 6 litrů/100 km), Takže : spotřeba tohohle zázraku (ale i Hondy Inside, která je srovnatelná) NENÍ, PO DESETILETÉM SNAŽENÍ, „ŽÁDNÝ ZÁZRAK“ !!!

      1. si to najdi na netu!!! a
        si to najdi na netu!!! a jestli si myslíš, že když budeš pocukávat v koloně (baterka toho moc nevydrží a neustálé startování studeného motoru se sitičem) bude ten „zázrak“ žrát míň než 6litrů….?
        Já jsem obrovský fanoušek nových technologií, ale tohle je batole. Věřím ve větší pokrok v akumulaci a tudíž emobily…
        Najezdil jsem s INSIGHTem pár stovek kilometrů a co na mne lezlo za spotřebu mne děsilo !!! O jízdních a dynamických vlastnostech nebudu vůbec mluvit (jsem si jí chtěl, totiž, koupit…)
        Zlatá moje desetiletá „šlupka“…..

        1. Insight je ina kategoria
          Insight je ina kategoria hybridu ako je Prius. Insight je oznacovany skor ako „Mild hybrid“. Jeho princip spociva v tom, ze elektromotor podporuje benzinovy motor stale. A to podla mna zvysuje spotrebu hlavne mimo mesta- v porovnani s ciste benzinovym motorom a v meste tiez v porovnani napriklad s Priusom. Keby bol plug-in, tak by sa o nom dalo uvazovat. Prius ma dobre vyriesenu prevodovku a regulaciu otacok elektromotora. Po nejakych dalsich upravach by mohol dosahovat spotrebu mozno aj do 2 litrov.

        2. K radosti ropne lobby lidi
          K radosti ropne lobby lidi jako ty onanuji nad uspornosti sveho auta, ktera je merena v idealnich podminkach a nekolikrat upravena prislusnou konstantou.. Spotrebu v zacpe resi malokdo.. co ty, meril jsi ji vubec? Vzhledem k tvoji odpovedi o tom dost pochybuju. Na netu se uzivatele tvyho vtecu shoduji, ze pod 6.5/100 ho za zadnych podminek nedostanou.

          „Argumentujes“ Insightem, ale to je technologicky i cenove jine auto. Prius je do mesta genialni, to si urcite vygooglis nebo prectes v pokracovani clanku. Bohuzel, dokud si poradne nezmeris, kolik ti tvoje honda zere pri ruznych jizdnich scenarich, tak ty vyhody neuvidis.

          Vira v pokrok v akumulaci a emobily je pekna vec a realita druha. Mame par technologii baterek a mezi nima se musi najit kompromis mezi cenou, velikosti a kapacitou. Prius je dostupny produkt, narozdil od tvych snu.

          1. Klidně ti jí půjčím ty
            Klidně ti jí půjčím ty igelitente. Nevím kolik máš titulů, ale podle tvého onanování nad googlem hodně… Já píši o tom co jsem zkusil, ty jen o tom co ti kdo na netu nakuká. Proti ropné a elektrárenské lobby bojuji více než kdokoli v této republice http://www.eurogiga.cz, tak si léči mindráky na někom jiném… Takových inženýrů jako jsi ty udělám za hodinu kýbl…
            Jak dlouho jsi popojížděl v zácpě s tím „zázrakem“ ? ani minutu, protože ho znáš jen z netu… Já s insightem nalítal pár set km a s mojí desetiletou „šlupkou“ pár set TISÍC km.
            Kdyby existoval, alespoň trochu slušný hybrid, tak v něm dávno jezdím, ale ty raději zůstaň i myši !!!!

              1. Když bude lepší
                Když bude lepší „e-trabant“ , budu s ním jezdit, ale neraději bych jezdil Českým ekomobilem…..
                Ale pokud tady budou jenom googlácí (viď weepy), kteří se sotva nenají příborem, i dyž mají 6 MBA – tak budeme pořád Kocourkov, plný Šveků.. (Zkus realitu, není to špaté, ….)

                1. Tvoje výstupy jsou jemně
                  Tvoje výstupy jsou jemně řečeno „poněkud agresivní“. Proč mu nadáváš za to, že hledá informace na Googlu, když jsi ho k tomu v předchozím příspěvku ty sám vyzýval? A tu slavnou spotřebu svého auta v koloně jsi pořád ještě nenapsal. Máš ji tedy změřenou nebo ne? Myslím, že speciálně v tomto případě se s Priusem rozhodně nebude moci srovnávat, i když třeba na dálnici asi ano.

Napsat komentář