Test: Mercedes-Benz B 180 NGT na CNG

Značka vzbuzuje emoce. Snad jako jediná z těch běžných si od revoluce, kdy se tuzemský trh začal sytit zahraničními vozy, stále drží punc luxusu a výjimečnosti. A vzhledem k tomu, že v nabídce najdeme i vůz s pohonem na , rozhodli jsme se ho podrobit redakčnímu testu. Dopadl Mercedes-Benz B 180 NGT luxusně a výjimečně, jak mu diktuje jeho pověst?  

Image – u Mercedesu nezanedbatelná veličina. Přestože třída B je téměř to nejlevnější, co lze z nabídky stuttgartské automobilky pořídit, vypadá na první pohled reprezentativně. Karoserie v černé barvě sice nedá vyniknout některým prolisům, ale zato působí velice seriózně a zároveň dynamicky.

Mercedes-Benz B 180 NGT

Posádka si libuje …
První, čeho si řidič po usednutí za volant auta Mercedes-Benz B 180 NGT všimne, je neobvyklá výška, ve které se nachází. Příčinou je tzv. sendvičová podlaha. Nutno poznamenat, že tento vyšší posed je pro řízení a celkový přehled o dění kolem velice pohodlný. Dutina, která zdvojenou podlahou vznikne, má navíc řadu výhod z hlediska , ale poslouží také jako prostor pro uložení nádrží.

I přesto se bez omezení neobešel zavazadlový prostor, kde došlo ke snížení o 42 litrů, a rezerva musela být nahrazena sadou pro opravu pneumatik. Když už jsme u prostoru. Rovná ložná plocha po sklopení sedaček potěší, ale zavazadelník o objemu 416 litrů ve výchozím stavu není žádný zázrak. Naproti tomu posádka si bude libovat. Místa je všude dostatek i pro nadprůměrně urostlé jedince. To se povedlo!

Mercedes-Benz B 180 NGT
Mercedes-Benz B 180 NGT
Mercedes-Benz B 180 NGT

… řidič v kopci běduje
Prozatím si vedl Mercedes oproti konkurenci velmi slušně. První zádrhel se však objeví záhy. Stačí vyjet do reálného, uspěchaného světa. Ačkoli označení „B 180 NGT“ dává tušit, že pod kapotou pracuje motor o objemu 1,8 litru, není tomu tak. V případě plynové verze agregát o dvě „decky“ narostl na respekt budící dvoulitr.

To jsme před testem věděli, a tak bylo očekávání asi až příliš optimistické. Srovnáme-li dynamiku vozu např. s Volkwagenem Passat TSI Ecofuel disponujícím přeplňovanou čtrnáctistovkou, atmosférický dvoulitr od Mercedesu prohrává na celé čáře.

Maximální výkon 85 kW při 5750 ot./min na auto s pohotovostní hmotností kolem 1,5 tuny není mnoho a pro alespoň trochu živější jízdu je třeba motor dost vytáčet. To s sebou samozřejmě nese zvýšené nároky na . Řidiči tedy nakonec nezbyde nic jiného, než se smířit s tím, že bude jezdit klidně.

Mercedes-Benz B 180 NGT

Ekonomika provozu až na prvním místě
Odměnou za vyrovnanou jízdu bez projevů agrese potom bude velice příjemná kombinovaná . Při přebírání vozu zbyl z minulosti nevynulovaný „trip“ čítající několik tisíc kilometrů a průměrná spotřeba činila rovných 5 kg zemního plynu.

Vzhledem k tomu, že oficiální laboratorní hodnota kombinované spotřeby činí 4,9 kg, přičítal jsem stav počítače vtipálkům ze servisu MB, kteří se touto formou rozhodli vůz prezentovat. Téměř tisíc kilometrů za volantem vozu však dalo palubnímu počítači za pravdu. S tímto autem lze jezdit bez problémů za 5 kg CNG na 100 km.

Test s plnou polní
Všechny , která jsme na serveru Hybrid.cz testovali, měly stejné podmínky. Převážnou část trasy absolvovaly v plném obsazení a ani nyní tomu nebude jinak. Jak už bylo řečeno výše. Při obsazení čtyřmi dospělými nikdo netrpí stísněnými pocity. je pro posádku velice pohodlné a stejně pohodlně se i ovládá. Řidič si občas posteskne nad absencí šestky, protože ve 130 km/h jsou otáčky na 3500 a zvuk motoru začíná být dost slyšet.

Instinkt velí řadit další rychlostní stupeň, což bohužel není možné. V případě, že je přeci jen třeba přeřadit, systém doporučení na displeji řidiče upozorní. O vyšší rychlostní stupně si ve městě říká až nezvykle brzy, někdy pouze těsně nad tisícem otáček. To mě trochu překvapilo, ale vzhledem k příznivé spotřebě asi vůz ví, co dělá.

Dálniční úseky v rychlostech 120 – 130 km/h jsme absolvovali se spotřebou v rozmezí 4,7 – 5 kg. Zvýšíte-li rychlost ještě o 10 km/h spotřeba přeskočí hranici 5 kg o nějaké dvě, tři desetinky (při plném obsazení). Ještě nepříjemnějším důsledkem však bude zvýšený hluk pronikající do kabiny vozu. Rovná „stotřicítka“ vozu svědčí tak akorát.

Mercedes-Benz B 180 NGT

Trochu slabším parametrem je . Tedy přesněji řečeno dojezd na CNG. Vůz si totiž zachoval plnohodnotnou benzínovou nádrž o objemu 60 litrů umožňující najet něco přes 800 km, což jistě potěší, nicméně kdo by chtěl jezdit na benzín, když si připlatí za verzi NGT (=CNG).

Jak známo, s plynem to není tak jednoduché jako s kapalinou. „Plná nádrž“ má vždy trochu jinou hodnotu závislou na tlaku. Výrobce uvádí kapacitu nádrží na CNG 16+1 kg. V reálu se nám podařilo do auta nacpat okolo 15 kg. Při průměrné spotřebě 5 kg tedy selským počtem dojdeme k celkovému dojezdu 300 km. Při současné hustotě nic moc.

Mercedes-Benz B 180 NGT

Kdo šetří, má za tři?
Na závěr přichází prostá matematika. Ceníková cena modelu na stlačený zemní plyn je 695 140 Kč. Nejlevnější varianta B 160 BlueEFFICIENCY je sice ještě o něco línější, ale také o 152 tisíc levnější. Model B 180 CDI s šestistupňovou převodovkou, kombinovanou spotřebou kolem 5,5 litru nafty a výrazně lepší jízdní dynamikou je stále o 73 tisíc levnější.

Náklady na palivo kolem jedné koruny u CNG modelu jsou velice lákavé, ale aby se investice vrátila, vůz musí najet přes 100 tisíc kilometrů pouze a jenom na stlačený zemní plyn. Při této cenové politice Mercedesu se nějaké masové rozšíření testovaného modelu konat nebude.

I když …!
Do konce roku nabízí Mercedes tento model s 5% slevou a domácí plničkou za 1 Kč. O tom už by se dalo uvažovat, ne?

Hodnotící tabulka
přijemné svezení hůře vyhlížející plasty
spousta prostoru dojezd na plyn jen cca 300 km
cena za km okolo 1 Kč vyšší hlučnost ve vysokých otáčkách
vysoký celkový dojezd
Hodnocení: Hodnocení 4/5

5 Comments on “Test: Mercedes-Benz B 180 NGT na CNG”

Napsat komentář