Test: Lexus RX450h – tichý, komfortní a klidný (2.)

V prvním dílu našeho testu hybridu Lexus RX 450h jsme se podívali na exteriér, interiér a ovládací panely. Ve druhém pokračování vám nabízíme naše dojmy z jízdy a výsledky naměřené spotřeby. Jak si dvoutunová loď na kolech vedla na tisícovce kilometrů, které jsme s ní stačili během testu najezdit?  

galerie: Lexus RX 450h
Lexus RX 450h Lexus RX 450h Lexus RX 450h


Už jsme se zmínili, že hybridní crossover Lexus RX 450h nabízí vskutku luxusní pohled na vnitřek i vnějšek. Jaké ale nabízí svezení? Jde o plný hybrid, který využívá všech možností svého účinného a inteligentního pohonného systému. Druhá generace systému Lexus Hybrid Drive využívá jako hlavního zdroje energie 3,5l šestiválce, který se automaticky vypíná a zapíná až překvapivě často na tak velký agregát.

Lexus RX 450h

Atkinson pracuje spolehlivě

Něco takového umožňuje pokročilá rekuperace tepla z výfukových plynů, která neustále zahřívá motor na požadovanou teplotu (viz. dále). Celkový výkon systému jednoho zážehového a dvou elektromotorů činí 220 kW a je na kola přenášen skrze automatickou převodovku až do maximální rychlosti 200 km/h. I přes svůj obrovský výkon se auto může pochlubit emisemi pouze 148 g/km.

Lexus RX 450h

Celý pohonný systém byl navržen především s ohledem na hospodárnost provozu. A tak zatímco výkon i zrychlení se vyrovnají výkonné luxusní limuzíně, spotřeba paliva zůstává pod úrovněmi těch nejvýkonnějších limuzín a velkých crossoverů či SUV. Oficiální materiály údávají hodnoty průměrné spotřeby někde kolem šesti litrů na sto kilometrů a další prapodivná čísla, která však náš test uvádí na pravou míru.

Výroba vozů Lexus RX 450h

Protože výroba hybridní poháněcí soustavy vyžaduje používání unikátních technologií, je tento úkol od srpna 2008 svěřen novému závodu Kokura, jenž se jako první na světě specializuje na výrobu hybridních jednotek. Kokura patří pod správu společnosti Toyota Motor Kyushu (TMK), která zajišťuje rovněž kompletní výrobu vozů Lexus RX 450h v závodě Miyata. Tuhost a pevnost jednotlivých oblastí karoserie automobilu lze pozitivně ovlivnit vyšším počtem svarů. Inženýrům společnosti Lexus se podařilo zapojením tzv. „štíhlých“ robotů při výrobě nového modelu RX 450h počet svařovaných míst víc než zdvojnásobit.

Elektrická síla

Jakmile hybrid tlačítkem Power nastartujete a uvnitř či venku není vyloženě zima a baterie jsou nabité, v podstatě nepoznáte rozdíl mezi „vypnutým“ a „zapnutým“ autem. Zážehový motor V6 v takovém případě nenastartuje, nýbrž vůz se pohybuje čistě s pomocí svých dvou 650V elektromotorů o výkonu 123 kW na přední nápravě a 50 kW na zadní nápravě. Pokud nikam nespěcháte a s plynem zacházíte opravdu opatrně, lze se v čistě elektrickém módu pohybovat až rychlostí k 60 km/h a ujet několik málo kilometrů (max. pět až sedm podle terénu). V takových chvílích se auto pohybuje téměř nehlučně a jízda v něm je skutečnou potěchou smyslů. Připadáte si pak doopravdy jako vypasení hominidé budoucnosti ve zcela soukromém prostoru.

Lexus RX 450h

Jakmile však na plyn přitlačíte, případně jsou baterie vybité, spouští se V6 běžící v Atkinsonově cyklu. Ten se vyznačuje vysokým expanzním poměrem, nižší spotřebou paliva a optimálním využitím energie. Inteligentní systém ovládání pohonu zajišťuje lineární přísun hnací síly, takže rozdíl mezi pohonem čistě na elektřinu a kombinací elektřiny a spalovacího motoru, je takřka neznatelná. To, že se V6 zapne poznáte jen podle tichého bručení vycházejícího z přední části automobilu. V okamžiku kdy přidáte plyn, ozve se příjemný zvuk dobře naladěného šestiválce a auto vyrazí hbitě kupředu.

Rekuperace tepla

Motor V6 je vybaven systémem zpětného vedení výfukových plynů nazvaného EGR (Exhaust Gas Recirculation). V závislosti na provozních podmínkách je přiváděno přesně odměřené množství výfukových plynů do sacího potrubí motoru, aby se snížily hydraulické ztráty sání (práce, kterou musí motor vynakládat na sání potřebného množství směsi paliva a vzduchu do válců) a zlepšilo se spalování, což následně výrazným způsobem snižuje spotřebu paliva a tvorbu škodlivých emisí. Ve výfukové soustavě je za katalyzátorem umístěna také pokroková jednotka rekuperace tepla z výfukových plynů. Ta využívá teplo z výfuku k rychlejšímu zahřátí motoru. Proto je pak možné motor vypínat překvapivě často.

Městská šelma

Překvapivě na tak velké SUV/crossover je hybrid Lexus RX 450h jako stavěný pro městský provoz. Pokud jen pomalu popojíždíte ulicemi a většinu času čekáte, může se spotřeba dostat až ke zmíněným šesti, spíš však někam k sedmi až osmi litrům na sto kilometrů. Při běžném používání auta ve městě a mimo něj se nám spotřeba ustálila někde na hodnotě 9-9,5 l/100 km. Jakmile jsme však vyrazili na dálnici, kde si RX 450h počíná stejně hbitě jako kdekoliv jinde, spotřeba paliva začala střemhlavě stoupat.

Zatímco Toyota se u nové verze Priusu snažila především stlačit spotřebu na dálnici tím, že zvýšila objem motoru a zavedla i další opatření, v případě hybridního SUV Lexus RX 450h bohužel tato opatření neplatí. Auto si na dálnicí počíná jako skutečné dvoutunové SUV, které s lehkostí zrychluje až ke 180 km/h i výš. A podle toho náležitě vysává nádrž k průměrné spotřebě 12 l/100 km a výše.

Ve městě se hodí také parkovací asistent, který využívá kameru zabudovanou v zadní části vozu. Kdykoliv zařadíte zpátečku, promítne se obraz na 8″ displej v přístrojové desce včetně jednoduchého geometrického zobrazení volného prostoru. Další kamerka je pod pravým zrcátkem, jejíž obraz si můžete přepnout na hlavní obrazovku, aby se vám například lépe parkovalo podél chodníku. Odřít tento vůz je téměř nemožné díky indikaci blízkých předmětů. Schématické znázornění možného střetu je pak přeneseno také na hlavní displej.

Náročná dálnice

Právě v provozu na dálnici vidíme největší slabinu jinak takřka bezchybného crossoveru. Jakkoliv je vhodné do města, kde se pohybuje s lehkostí a tichostí dravce (ačkoliv co má co takový dravec dělat ve městě?!) a zbytečně neplýtvá palivem, na dálnici už si bere to, co jiná auta stejné kategorie. Ačkoliv elektromotory pomáhají v hbytosti a snad i mírně snižují spotřebu.

Vpředu na protijedoucí automobilky září luxusní bi-xenonové světlomety HID s automatickou funkcí zapínání a vypínání a automatickým nastavením výšky i směru. Vzadu se zase Lexus RX 450h může pochlubit LED světly. Navigace bohužel nemá české namluvení (i když je přislíbeno do budoucna) a je poněkud složitější na ovládání, nicméně pokud se s ní naučítě pracovat, bude vám dobře sloužit. Zejména ve spojení s HUD čili head-up displejem promítaném do předního okna, který ukazuje nejen rychlost, ale také tvary křižovatek. Palubní počítač je vybaven pevným diskem, na který si můžete uložit vlastní muziku. A mimochodem, pokud vám při jízdě ve dne bude chybět denní světlo, stačí odhrnout stínítko.

Srovnání produkce CO2 během životního cyklu modelu RX 450h

Během výroby hybridního modelu Lexus RX 450h vznikne cca o 10 % více CO2 než v případě konvenčního provedení RX 350. Hybridní model ovšem tuto ztrátu vymaže svou hospodárností již po ujetí přibližně 6600 kilometrů. Budeme-li uvažovat desetiletý provoz se 150 tisíci ujetými kilometry, pak se po likvidaci hybridního modelu objeví v jeho bilanci snížení emisí CO2 za celou dobu životnosti o plných 32 %, tedy téměř o jednu třetinu.

Škoda malého kufru

Poslední nevýhodou, kterou je třeba zmínit, je menší kufr. Díky NiMH bateriím ukrytým pod zadními sedačkami a právě v kufru, který není vyhloubený, nenaskládáte do zavazadlového prostoru tolik, kolik byste možná chtěli – i když stále jde o poměrně rozměrný náklad (objem zav. prostoru je 496 l), kterým může být třeba i jízdní kolo.

Japonci si se svou představou o luxusním autě budoucnosti vpravdě vyhráli. Do nejluxusnější varianty v ceně 2 094 000 Kč zapracovali snad všechno, co si lze od takového auta přát. Včetně například hydraulicky polohovatelného podvozku, potkávacích LED světel, bezproblémové připojení bluetooth telefonu včetně iPhone s ovládáním přímo přes palubní počítač, LCD displeje či špičkového audiosystému Mark Levinson.

Lexus RX 450h

K dojmu luxusní jachty bezstarostně plující silnicí silnou měrou příspívají jednak nové závěsy kol, ale především také aktivní stabilizátory. Elektronicky řízené pneumatické odpružení udržuje konstantní výšku vozu dokonce nezávisle na počtu (a hlavně hmotnosti) cestujících či zavazadel. Vše podtrhává příjemně vyladěný elektronický posilovač řízení, který při zrychlení tuhne abyste nemohli auto jednoduše „hodit přes bok“ kdy se vám zachce.

Baterie v Lexusu RX 450h

Značka Lexus považuje hybridní baterii za běžný komponent vozu. Její přesnou životnost nelze obecně určit neboť je přímo závislá na způsobu užívání vozu. Nicméně je konstruována tak, aby její funkčnost byla stejně dlouhá jako ostatních částí hybridního systému včetně spalovacího motoru. Na veškeré hybridní komponenty včetně hybridní baterie poskytuje Lexus prodlouženou záruku 5 let nebo 100.000 km. Baterie neobsahuje klasický elektrolyt, ale speciální gel, který při případném mechanickém poškození baterie výrazně snižuje možnost ekologického znečištění. Je možné ji recyklovat téměř ze 100%. Výrobcem baterie je Panasonic EV Energy (joint venture mezi Toyota Motor Corporation a Matsushita Electric).

Bezpečnost hraje prim

Hybrid Lexus RX 450h je samozřejmě napěchovaný také pasivními i aktivními bezpečnostními prvky. Auto při jízdě získává data z celé řady senzorů – rychlost otáčení kol, brzdný tlak a další. Všechny tyto informace jsou vyhodnocovány ve spolupráci se systémem pro pohon všech čtyř kol (E-FOUR), který se podle toho přizpůsobuje. Především ale slouží tato data jako aktivní bezpečnostní prvek. Auto je vybaveno systémy EBD pro elektronickou distribuci brzdné energie, brzdovým asistentem BAS a protiskluzovým systémem TRC (Traction Control).

Pasivní bezpečnostní prvky zahrnují dále kolenní airbagy pro oba cestující na předních sedadlech. Dále samozřejmě čelní airbagy včetně dvoukomorového airbagu pro spolujezdce, boční airbagy a boční hlavové airbagy. V případě nárazu se také aktivuje opěrka hlavy, která vyjede dopředu a vzhůru aby zachytila prudký pohyb hlavy.

Základní technické údaje
Název: Lexus RX 450h
Typ: plný hybrid
Výrobce: Lexus
Max. rychlost: 200 km/h
Hmotnost (kg, pohotovostní): 1975 – 2085
Objem palivové nádrže (l): 65
Výkon: 220 kW
Motory: benzinový V6/24 o objemu 3,5 l, 123kW elektromotor vpředu, 50kW na zadní nápravě
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,9 s
Spotřeba (l/100 km, podle testu): 7-8 (město), 9-9,5 (mimo město), 12-14 km (dálnice)
Emise (g/km): 148
Kola: 18″ paprsková z lehkých slitin
Zavazadlový prostor (l): 496/825/1570
Akumulátor: NiMH baterie
Počet osob: 5

Investice do budoucnosti

Celkové dojmy z hybridního crossoveru Lexus RX 450h jsou, jak jinak, luxusní. Auto nabízí vysoce komfortní svezení, kdy si budete připadat prakticky v jakémkoliv prostředí od města přes vesnici až po dálnice jako v peřince. Není to auto pro každého a kdo hledá v autě zábavu nebo snad vzrušení, ten u značky Lexus bude hledat marně. Vůz je i přes své rozměry až neuvěřitelně dynamický, řízení a podvozek jsou však vyladěny pro ničím nerušenou pohodlnou jízdu nikoli závod.

Lexus RX 450h

Luxus se zde snoubí s nejmodernější technologií a trendem ochrany životního prostředí, který, pravda, ušetří pár litrů paliva na každých ujetých sto kilometrů. Mnohem důležitější je však skutečnost, že investice vložená do tohoto automobilu je investicí do vývoje dalších technologií, které v budoucnu přinesou další pokroky.

Hodnotící tabulka
tichý provoz menší zavazadlový prostor
pohodlné svezení krátký dojezd čistě na elektřinu
nízká spotřeba ve městě vyšší spotřeba na dálnici
účinná rekuperace
Hodnocení: Hodnocení 5/5

12 Comments on “Test: Lexus RX450h – tichý, komfortní a klidný (2.)”

  1. Ja vlastním už tri roky
    Ja vlastním už tri roky toyotu prius tretej generácie so 17-palcovými kolesami, priemerná spotreba sa mi naozaj časom a najazdenými kilometrami znižovala. Z priemerných 4,6L/100km na začiatku až po 4,1L/100km dnes. V lete minulého roka som po meste bežne jazdil so spotrebou 3,7l/100km, počas mrazov okolo -10 až -25C sa priemerka v meste pohybovala okolo 5,1L/100km. Rekrod v spotrebe po rovinke priemernou rýchlosťou 32km/h pri teplote +25C mám 2,6L/100km! Do teraz mám nabehaných 87000km.
    Ďalšou obrovskou výhodou plnehybridného pohonu od toyoty (lexus) je že nemáte žiadnu spojku, prevodovku ani rozvádzacie reťaze na motore, taktiež pri brzdení minimálne využívate brzdové obloženia kedže brzdíte elektromotormi teda rekuperujete a v neposlednom rade oproti klasickým autám s prevodovkou vám neporovnateľne dlhšie vydržia pneumatiky, pri priuse je bežné že vydržia cca 90000km čo má na „svedomí“ variátor s trvalím ťahom pri zrýchlovaní. S Priusom som maximálne spokojný, mám úspornejšiu prevádzku, lacnejší servis (vlastnil som octaviu 1.9TDI),
    bezdebaty maximálnu spolahlivosť a bezpečnosť a tá cena za protihodnotu ktorú dostanete nie je až tak vysoká.

    Som obyčajný robotník v stavebnej firme a niektorí okoloidúci a susedia si myslia aký som pracháč… ÁNO šetril som na akontáciu dosť dlho a auto mám na leasing ale náklady na prevádzku a servis sú omnoho nižšie ako pri mojej starej octávii 1.9TDI a ohľadom pohodlia a výbavy (bezkľučové otváranie a štartovanie, senz.dažďa a svetla, atď…) sa nemusím ani rozpisovať.

    Pripadá mi len zvláštne že aj v dnešnej dobe sa cítim ako v stredoveku teda v dobách bosoriek keď ľudia ktorí istím veciam a ľudom nerozumeli buď ich zatracovali alebo ich zlikvidovali či upálili!

    Ja som sa pre Prius rozhodol na základe dlhoročných, praktických a najmä úspešných skúseností toyoty a lexusu s týmto druhom pohonu a pokiaľ budem v budúcnosti na to mať určite sa opäť rozhodnem buď pre hybridnú toyotu alebo pre niečo nové s čím prídu na trh, napríklad toyotu FCHV.

    Takže ľudom ktorí uvažujú o kúpe hybridu ale majú zmiešané pocity z diskusií ľudí ktorí videli hybrid len na obrázku alebo v teste časopisu môžem hybridný automobil len doporučiť – teda aspoň čo sa týka toyoty(resp.lexusu) lebo po troch rokoch viem o čom hovorím a TU aj píšem!

    Ďakujem ak ste svoj čas obetovali na prečítanie môjho príspevku a je mi potešením ak Vám môj príspevok aj niečo dal.

  2. Musím povedať chlapci že
    Musím povedať chlapci že ste ako malé deti, Ja k tomuto článku poviem len toľko, hneď ako prišiel na trh Lexus RX 450h AWD tak som si ho kúpil, zo začiatku bola spotreba taká ako píšete v teste ale po prejdení cca 20.000km mi začala spotreba postupne klesať na teraz veľmi zaujímavých cca 6,8l/100km v meste a na diaľnici na cca 9,4l/100km!!! A čo sa stalo? Je to jednoduché, aj full hybrid využíva spaľovací motor ktorý sa aj napriek špičkovej japonskej precíznosti časom zabehá (mikro nerovnosti v motore ktoré zvyšujú trenie piestov) a spotreba ide automaticky dole! Predstavte si že nieje teraz pre mňa problém mať spotrebu v meste aj tých deklarovaných 6,3l/100km! A pre tých ktorí si myslia že zjedli všetku múdrosť sveta a vyjadrujú sa že oni by si také auto nikdy nekúpili.
    „CHLAPCI, VEĽA VEĽA ŠETRITE A KEĎ SI DOSŤ NAŠETRÍTE TAK SA VÁM MOŽNO VÁŠ TAJNÝ SEN VLASTNIŤ HYBRIDNÝ LEXUS SPLNÍ“
    Držím Vám palce 😉

  3. Lexus je skvělá značka a
    Lexus je skvělá značka a pokud se někdo rozhodne pro auto v této cenové kategorii, tak si myslím, že hybrid je dobrá volba. Značky BMW, Mercedes a Audi mají v nabídce mnohem dražší vozy, které mají daleko větší spotřebu a navíc, na rozdíl, od hybridů daleko více znečišťují ovzduší.

Napsat komentář