Test: ekologické Volvo C30 1.6d DRIVe

Petr Fűzék - 02 Srpen 2010

V rámci průzkumu českého trhu se šetrnými auty jsme pro vás otestovali další kus. vybavené systémem Stop&Start. Jedná se o nejekonomičtejší model značky Volvo. Testovací vůz, jenž se nám dostal do ruky, byl ještě v předfaceliftové verzi. Rozdíly proti nejnovejší verzi jsou však pouze kosmetického charakteru.   
Volvo C30 1.6 DRIVe

Volvo C30 1.6d DRIVe Volvo C30 1.6d DRIVe Volvo C30 1.6d DRIVe

Design

Auto zaujme na první pohled. Konzervativní design, kterým je švédská automobilka proslulá, přeci jen vybočuje z unylé automobilové každodennosti.

Jednoduchá stoupavá linie, která začíná u předních blatníků a pokračuje do ztracena do vykrojeného profilu zadních světel dává vozu výrazný, trochu agresivní vzhled. Tomu napomáhá i malé křidélko nad zadními světly, které má své opodstatnění při snižování odporu vzduchu.

Další aerodynamické prvky najdeme na masce vozu a pod zadním nárazníkem. Volvo se naštěstí nesnažilo jen za každou cenu snížit odpor vzduchu, ale myslelo samozřejmě i na kvalitu provedení a celkový vzhled.

Při pohledu zezadu narazíme na asi nejvýraznejší designový počin. Tím jsou prosklená dvířka do zavazadlového prostoru. Pro někoho výtečný stylový prvek, který autu propůjčuje jedinečný vzhled, pro druhého nepraktická zbytečnost. To ať si každý rozhodne sám.

Dvířka se otevírají snadno a přístup do kufru je dostatečný, nicméně o poznání horší je to s využitím prostoru. Mluvíme tu totiž o dvoudveřovém hatchbacku, nikoliv o cestovním autě pro čtyři osoby. Kufr o objemu 233 l stačí tak akorát na tři nákupní tašky. Po sklopení zadních sedadel zavazadlový prostor vzroste na 876 litrů.

Volvo C30 1.6 DRIVe

Ještě poznámka k proskleným dvířkům od kufru. Díky protáhlému sklu téměř až na úroveň podlahy kufru je i přes zatmavené sklo z vnějšího pohledu vidět celý obsah kufru. Zabránit by tomu měla plachta, která je v osmi místech upevněná okolo zavazadlového prostoru.

Jelikož při sklopené opěrce mezi zadními sedadly vzniká otevřený prostor mezi kabinou a kufrem, je plachta uchycena nejprve hned za zadními sedačkami u podlahy, poté na horní úrovni sedaček a pak obdobně na dvou úrovních na konci kufru. Tím se sice zabrání zvídavým pohledům do kufru, avšak pro celkový dobrý pocit by musela být tato neforemná plachta řešena jinak. V podstatě jde o nemačkavý kus gumy, který se nikam nenamotává a přístup do kufru se díky tomu stává otravnou ztrátou času a nervů.

U původní verze Volvo C30 byla v nabídce ještě pevná deska na zakrytí kufru, nicméně u nové verze není na výběr ani v příplatkové výbavě. Možná pro její cenu - stála nekřesťanských 20 000 Kč.

Interiér

Interiér vozu působí velmi příjemně. Není zbytečně okázalý, ale zároveň má svou originalitu i ve srovnání s ostatními vozy značky. Přístrojová deska je přehledná, každý ovládací prvek snadno přístupný. Audiosestava je standardní, při vyšších rychlostech, tedy i hlučnosti, automaticky přizpůsobuje hlasitost. To je pouze jedna z mnoha drobností, které vám jízdu zpříjemní. Dalšími jsou například osvětlená zrcátka na stínítkách nebo zajímavý systém uchycení pásů pro přístup na zadní sedačky. Nasedání do druhé řady je i díky velkým dveřím snazší, než usedání za volant.

Volvo C30 1.6 DRIVe

Po týdnu ježdění příjemně překvapily i další prvky. Sedačky jsou dobře tvarované a samozřejmě plně polohovatelné i u spolujezdce. Za volant se tak pohodlně usadí člověk od 150 do 200 centimetrů. Zadní sedačky jsou taktéž příjemné a snadno přístupné. Při řidiči o výšce 190 cm není problém usadit za něj pohodlně stejně velkého člověka. Obři nad dva metry už za sebou ale budou moct mít nanejvýš menší dorost nebo děti.

Motor a spotřeba

Pod kapotou testovaného Volva C30 se nacházel dieselový agregát 1.6d s maximálním výkonem 80 kW/109 k při 4000 ot./min s kroutícím momentem 240 Nm při 1750 ot./min. Maximální rychlost auta je 190 km/h. Motor je při běžné jízdě velmi tichý, při vysokých otáčkách dává dostatečně vědět o tom, kolik výkonu máte zrovna k dispozici.

Přenos výkonu ke kolům zajišťuje upravená pětistupňová manuální převodovka. Té by slušel při rychlostech nad 120 km/h šestý rychlostní stupeň, který by i ve vyšších rychlostech udržel spotřebu na nízkých hodnotách. Tím se dostáváme k tomu nejdůležitejšímu z ekologického pohledu. Spotřeba nafty je při jízdě mimo město úžasných 3,4 l na 100 kilometrů. Sami jsme vyzkoušeli, že to není jen vysněná papírová meta.

Volvo C30 1.6 DRIVe

Při testu TheGreenCarWebsite.co.uk automobil dosáhl spotřeby mimo město dokonce pouze 3,16 l/100 km a dojezd na 52 litrovou nádrž byl tak úctyhodných 1360 kilometrů. To vše navíc při emisích 99 g/km. I díky těmto hodnotám získalo Volvo C30 1.6d ocenění Zelený automobil roku 2009, kdy porazilo konkurenty jako BMW 316d, nebo . O ekologických kvalitách agregátu vypovídá i splnění normy Euro 4.

Námi testovaný vůz navíc disponoval technologií Start&Stop. Princip je jednoduchý. Jakmile se rychlost vozu dostane na nulu, je zařazený neutrál a pedál spojky není vyšlápnutý, motor se jednoduše vypne. Ve chvíli, kdy znovu sešlápnete spojku, motor okamžitě nastartuje a vy se můžete opět rozjet. Napoprvé překvapí jak rychle je motor možné znovu přivést k životu. Ještě dřív, než zařadíte rychlost, je vše připravené.

Jízdní vlastnosti

Podvozek je tuhý, ale zároveň komfortní. V zatáčkách auto příjemně sedí a nedochází k výraznému náklonu. Vozy s označením DRIVe jsou určeny pro jízdu v nízkých otáčkách. Mezi budíky se dokonce zobrazuje šipka, která navádí k přeřazení na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň tak, aby bylo dosaženo co nejnižší spotřeby. Tu lze vedle dalších informací o jízdě zobrazit v horní části displeje.

Při dodržování tohoto stylu jízdy si sice vychutnáte nízkou spotřebu, ale o zábavě se hovořit nedá. Přitom má "cé třicítka" rozhodně co nabídnout. Při sešlápnutí plynu dostanete jasnou odezvu, že auto umí vystrčit růžky. Nejde o vůz na závodní okruhy, výkon je ale dostatečný i pro svižnější jízdu a předjíždění není ani ve vyšších rychlostech na dálnici problém.

Základní technické specifikace
Název: Volvo C30 1.6d DRIVe
Typ: diesel vybavený Stop&Start
Výrobce: Volvo
Max. rychlost: 190 km/h
Hmotnost (kg, provozní): 1279-1479
Objem palivové nádrže (l): 52
Výkon: 109 koní
Motory: diesel 1.6l
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,9 s
Spotřeba (l/100 km, podle testu): 3,4-3,8 (mimo město), 4,9 (komb.)
Emise (g/km): 99
Karoserie: hatchback, dvoudveřový
Zavazadlový prostor (l): 233 / 876
Cena: od 576 800 Kč

Pro koho?

Volvo C30 1.6d umí být jak ekologické, tak zábavné auto. Jeho vzhled je dostatečně originální na to, aby si ho, kdykoliv někde zaparkujete, začali kolemjdoucí zvědavě prohlížet. Jízda je intuitivní a každý si rychle zvykne i na systém Start&Stop. V interiéru se budete cítit dobře, je snadno udržovatelný a na tak malé auto překvapivě prostorný. Hledáte-li tedy kompromis mezi ekologickým a konvenčním malým autem, je Volvo C30 strojem, o kterém můžete přemýšlet.

Hodnotící tabulka
vemi nízká spotřeba malý objem kufru
dostatek prostoru vpředu i vzadu špatně řešené krytí kufru
originální design chybí šestá rychlost
Hodnocení: Hodnocení 4/5
Zpět na HybridPřidat komentář

Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?