Test: Volkswagen e-up! – lidový elektromobil

Už pár let si lze v České republice vybrat z řady elektromobilů různých značek. Rok 2015 je ovšem zlomový v tom, že přišla do prodeje elektrická auta koncernu VW, který platí za tvůrce tuzemského trhu osobních vozů.

Volkswagen e-up! je cenově nejdostupnějším elektromobilem na českém trhu.
foto: EkoBonus.cz

Sexy. To bylo první, co nás napadlo, když jsme elektromobil Volkswagen e-Up! k testu přebírali. Potemnělá podzemní garáž dala vyniknout rozsvícenému LED osvětlení, výraznému znaku VW a chromované liště na přídi vozu.

Spolu s designově zajímavými 15“ koly z lehkých slitin se jedná o výčet změn exteriéru oproti klasické benzínové verzi. Jsou to možná drobnosti, ale každopádně vůz vypadá na první pohled mnohem luxusněji než jeho konvenční příbuzný.

Nyní nezbývá než „nastartovat“ a vyrazit vstříc zážitkům do přeplněných pražských ulic, kde se podstatná část testu odehrávala. Proces „startování“ probíhá standardně. Stačí sešlápnout brzdu a otočit klíčkem v zapalování.

V mžiku vůz signalizuje, že je připravený vyrazit, což řidič pozná také podle poklesnuvšího brzdového pedálu, kde začal pracovat posilovač.

auto test elektromobilu Volkswagen e-Up!

Přehledná palubní deska elektromobilu Volkswagen e-Up!
foto: EkoBonus.cz

Zpočátku je řidič opatrný a akcelerátor, chcete-li plyn, jenom šimrá. I tak už ale vůz dává tušit, že dokáže pěkně vycenit zoubky. Papírově přitom neoslňuje.

E-up! pohání synchronní elektromotor o maximálním výkonu 60 kW a točivém momentu 210 Nm. Oproti benzínové verzi došlo také k nárůstu hmotnosti, a to až na 1214 kg. Jenže nenechme se mýlit. Akcelerace auta je v městských rychlostech monstrózní!

Ekobonus.cz

29 Comments on “Test: Volkswagen e-up! – lidový elektromobil”

  1. V tomhle autíčku jsem měl
    V tomhle autíčku jsem měl možnost se svést. A musím říct že je to neskutečně zábavný autíčko. Hlavně zrychlení je super. Takhle nějak jsem si představoval auto na dojíždění do práce. Úplně ideální.

    Škoda že VW všemožně dokazuje že je prodávat nechce a má to jen proto aby ukázal že přece má taky ty elektromobily. Viz pomalá nabíječka přímo v autě a hlavně cena která je úplně mimo. Viz jak psal Radovan.

    Kdyby nabídli verzy bez různých serepeticek přidali rychlou dobíječku přímo do auta tak za podobnou cenu jako mají spalovák by jim lidi za tohle autíčko utrhali ruce.

    1. Máte velkou pravdu,
      Máte velkou pravdu, palubní nabíječka ovlivňuje využití elektromobilu velmi podstatně. Pokud nemáte k dispozici rychlonabíječku CHAdeMO nebo Combo (dle typu vozu), pak je auto odkázáno na dlouhé noční dobíjení. Cestovat s ním jen někam trochu dále znamená většinu času nabíjet.
      Poznal jsem to na rozdílu mezi nabíjením Nissanu Leaf s palubní nabíječkou 3,6 kW a příplatkovou 6,6 kW. Stejnou má v základu dodávka eNV-200. Z průmyslové červené zásuvky pětikolík nebo Mennekesu na pomalých stojanech ČEZu pak nabíjíte 2x rychleji a baterii 24 kWh nabijete z 0 do plna za 4 hodiny (samozřejmě musíte mít na všechny typy zásuvek nabíjecí kabel nebo redukci, ale vyplatí se to).
      Kolega jel nedávno eTour v Renaultu Zoe a byl 11 kW palubní nabíječkou auta hodně překvapen. 22 kWh baterii dobíjeli na Mennekes zásuvce nebo červeném pětikolíku hodinu. Mennekes zásuvek potkali na trase zdaleka nejvíce, problémy měl kolega s Nissanem, hledající někde v okolí CHAdeMO. Což mohu potvrdit třeba z Rakouska z Vídně z patrových garáží u Prátru, kde na 3 patrech bylo vždy po 8 zásuvkách Mennekes od Wien energies. Stejná společnost přitom má ve Vídni i rychlonabíječky CHAdeMO, ale jen 2.
      Jen pro informaci stejnou palubní nabíječku 11 kW má v základu i Tesla Model S, příplatkově lze mít Dual Charger s 2 x 11 kW. Baterie 60 – 85 kW už pak nevypadá pro nabíjení tak velká. Když není zrovna po ruce na trase Supercharger. Což je zcela jiná liga.

        1. To souhlasí. Ostatně PRE
          To souhlasí. Ostatně PRE to má zpoplatněno chytře, více peněz je za minutu stání na rychlonabíjení než na pomalé zásuvce. Ale také původně uvažovali o paušálu jako ČEZ, jen si z nabíjecích míst a vyhrazených stání PRE dělali pražští elektromobilisté bezplatné parkování v centru města. A stáli tam, i když auto už bylo dávno nabité. V krajních případech dokonce dojeli se skoro nabitým vozem a jen zastavili a dali do auta naoko kabel. Tak PRE hlídá stání bez nabíjení (místa jsou pod kamerovým systémem) a za stání s nabíjením zpoplatňuje minuty.

  2. V článku se tvrdí, že
    V článku se tvrdí, že e-UP! je neekonomický a nelze ho se spalovací verzí porovnávat. Ale ono přeci není problém srovnat cenu spalováku a elektrického Up!.
    Bavíme se o vozech ve srovantelné výbavě a podle počtu najetých km za rok se dá vyvrátit nebo potvrdit názor autorů článku o tom, že (cituji) „bavit se primárně o návratnosti a finančních úsporách nemá příliš smysl.“ (konec citace)
    Takže si najdeme na webu VW ČR pdf ceníky obou vozů a porovnáme jejich ceny v dané výbavě, případně rozdíly ve výbavě. Tím nám vyjde opravdový rozdíl elektro versus spalovák v pořizovací ceně. Na ceně za ujetý kilometr (podle výrobcem udávané spotřeby u obou aut) zjistíme, kdy se (předpokládaná) vyšší cena za elektromobil vrátí.
    V podstatě jde o stejné srovnávání, jako spalovák benzín versus spalovák nafta nebo totéž versus spalovák plyn (LPG nebo CNG). Opravdu nic těžkého.
    Spalovací Up! má automatickou převodovku jen u 2 modelů. Ten se silnějším motorem (ALE STÁLE SLABŠÍM MOTOREM, NEŽ MÁ ELEKTRICKÝ UP!) stojí v konfiguraci 1,0 ASG automatická převodovka Shiftmatic skombinovanou spotřebou 4.5 L / 100 km, motorem 55 kW (75 koní) a výbavě High za 289.900,- Kč s DPH (21%).
    Elektrický Up! je prodáván jen v jediné verzi automatická převodovka Shiftmatic s motorem 60 kW (82 koní) se spotřebou 117 kWh / 100 km za 609.900,- Kč s DPH (21%).
    Oproti spalováku má elektro verze Up! navíc ještě asistenční systém Car-Net e-Remote, prahové nástupní lišty s nápisem e-up!, automatickou klimatizaci Climatronic oproti manuální, boční skla vzadu a zadní sklo zatmavené 65% absorpce světla, Drive pack tempomat + park pilot, dvoutónový klakson, LED denní svícení, vnější zpětná zrcátko na straně řidiče asférické, vyhřívané čelní sklo, přenosný navigační a informační systém Maps and more, barevný dotykový display (úhl. 12,7cm) zobrazení mapy 2D/3D, ovládání hlasem, dynamické navádění, separátním RDS-TMC tuner, šachta na micro-SD kartu do 32 GB, zobrazení informací o voze (multifunkční ukazatel a další), přehrávání souborů MP3, WMA, hands free pro mobil. tel. s Bluetooth (Hands free profil 1.5,GMS 900/1800 MHz), bluetooth audio (kompatibilní s A2DP 1.0 a AVRCP 1.4), sound plus 6 reproduktorů, halogenové světlomety, 3ramenný kožený volant výškově nastavitelný s modrým prošitím výškově i podélně nastavitelný, hlavice řadicí páky v kůži s modrým prošitím, madlo ruční brzdy v kůži s modrým prošitím, bílé podsvícení ukazatelů, chromové lemování větracích otvorů ovládacích prvků pro rádio a klimatizaci, potahy sedadel v látce design „grid“, textilní koberečky s modrým lemováním (spalovák je bez koberečků), vnější zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozu oproti černým u spalováku.
    Dokoupit lze do elektrické verze jen nouzové brzdění City vč. možnosti deaktivace airbagů u spolujezdce, střešní okno el. ovládané, různé druhy laků a prodlouženou záruku 4 roky/80.000 km.
    U spalovací je nutno dokoupit mnoho věcí, které má elektro verze v základu v ceně. Když spalovák dovybavíme na úroveň elektrické verze, znamená to v příplatcích + 31.300 + 5.300 +4.100 + 9.600 + 15.800 + 8.100 + 2.200 + 8.000 = 84.400,- Kč. Ale automatickou klimatizaci mít nebudeme ani tak. Také nebudeme mít asistenční systém, halogeny, zrcátka v barvě vozu ani koberečky. O silnějším motoru ani nemluvě. Zde bych odhadem přidal dalších 80.000,- Kč. Takže k ceně spalováku musíme přičíst minimálně 164.400,- Kč, abychom se dostali na úroveň vybavenosti elektrické verze VW Up! a máme rázem spalovák za 454.300,- Kč. Odečteme cenu e-Up! a jsme na rozdílu 155.600,- Kč.
    Je to hodně, ovšem nyní bude záležet na počtu najetých kilometrů za rok. U 15 tis. km za 1 rok je spotřeba spalováku dle papíru 4,5 L /100 km, tedy při ceně Naturalu 95 okolo 33,- Kč / 1 litr jsme na 22.275,- Kč. Pak by se nám v ceně paliva vracel rozdíl mezi pořizovací cenou benzínového a elektrického VW Up 7 let za předpokladu, že elektřinu máme zdarma nebo bereme na stojanech ČEZu za roční paušál 2.184,- Kč. U nájezdu 30 tis. km ročně už jsme na 3,5 letech. V obou případech jsme nezapočítávali levnější servis a garanční prohlídky. Každopádně z uvedeného vidíme, že VW přestřelil a e-UP! je prostě a jednoduše řečeno oproti spalovacím vozům hodně předražený. Pokud se VW chvástá ekologií, pak se cenově zachoval ve stylu aby se vlk nažral a koza zůstala celá. A to je špatně.

    1. Tento článek jsem objevil
      Tento článek jsem objevil náhodou až dnes.
      Toho „se spotřebou 117 kWh / 100“ jsem si všiml okamžitě při prvním čtení. Mám udělanou Excelovou tabulečku na přepočty spotřeby, nákladů, porovnání auto – e-auto…
      Jak vidím nějaká čísla tak jsem k neudržení 🙂
      Spotřebu mají opravenou a moc tomu údaji nevěřím:
      „Spotřeba elektřiny (kWh/100 km): 11.7 (kombinovaný provoz)“

      Jen mne dost hodně vyděsil sáhodlouhý odstavec:
      „Oproti spalováku má elektro … oproti černým u spalováku.“
      To všechno právě nechci a pro mne je to vážný důvod proč takové auto nekoupit.
      Má představa/přání se tedy v tomto případě od Volkswagen e-up! diametrálně odlišuje.

      Stručný popis vysněného e-auta pro mne.

      Na tom, že to musí být Citigo netrvám, na ostatním ano, a tím pádem mám obrovskou smůlu a nikdy nic takového nebudu mít.
      Konečně – přežil jsem bez toho 67 roků přežiji i následujících 30-40 let 🙂

      Vidím v diskusi pane Radovane že jste už o mém snu četl.

  3. Interier nieje nic moc. Na
    Interier nieje nic moc. Na druhej strane lepsi ako renault zoe, to je cista katastrofa!
    Otazka je: pre koho je tato draha krabicka urcena?
    Asi nepoviem len sam za seba ze radsej kupim sest rocny leaf ako toto.
    Tiez mam krabicku v podobe Reva(druhym rokom), ale stala ma 2000e.

      1. Pánové
        Proč tolik

        Pánové

        Proč tolik prskání,fňukání a naříkání??
        Zkuste vymyslet malou baterii o větší kapacitě jak 50kWh,není to lehké.
        Jo stačí si přečíst CELÝ ČLÁNEK a zjistíte,že se auto dá strčit do rychlo nabíječky,tedy za 30 minut máte 0 – 80%

        Přeji hezký den

        1. Ale tak těžké to zas
          Ale tak těžké to zas také není. e-UP! má cca 2,5x nižší objemovou hustotu energie na úrovni celé baterie než Tesla Model S. (Každý si přepočítá sám)

          Což působí nešťastně obzvláště v kontextu, kdy e-UP! se dostal reálně na trh až asi 2roky po rozjetí výroby Modelu S. O vývojovém a finančním zázemí „nepatrně“ větší automobilky jako je VW ani nemluvě.

          1. e-up! vyrabaju tu v
            e-up! vyrabaju tu v Bratislave, baterie sa dovazaju skompletovane z nemeckeho vw. ten som v areali vw videl uz skor, neviem kto nim v ramci arealu jazdi, mali len interne spz. na parkovacich miestach asi z 30-50% klasicke 230V ministojaniky so zasuvkami.

            aj tak mali takmer vsade plno obsadene.
            a parkovisko obrovitanske do nekonecna rozsirovane pred vw uplne preplnene (bez nabijaciek), takze ked zaparkujete, idete asi 5 minut k brane, tam prejdete cez colnicu strazenejsiu nez do severnej korei, zoberu vam dokonca odtlacky ked ste novy navstevnik.

            a potom idete asi tak 10-15 minut pesi v areali, mozete si pozicat bicykel, ale to by Vas asi stalo tolko byrokracie a lustrovania ze to nikto neskusa, ani len pomysliet.

            Nedaleko stoji nefunkcny veternik a solarka, akoze… zme eko a zelena sa, ale ukazovatel ukazoval ze nic momentalne nikam nevyrabaju. Maju to pre politicke navstevy, vtedy to mozno zapinaju.

            VW je mi inak povedane, nesympaticky, ale hrozne. Vnimam ich ako ojeb na zakaznika.

            Nedavno sme ako dodavatel sluzieb cosi otvorili, skusali aj pre KIA, …je to este horsie z pohladu prehnanej paranoje, nonsens.

            Tieto a ine arogantne spolocnosti maju vysoke naklady na blbost.
            A zelam im, napriek tomu cim su pre ekonomiku, rychlu smrt.
            Podla mna to cele musia riadit nejake hovada sociopaticke alebo co, neviem si to inak vysvetlit, preco nieco take preziva. Je to horsie ako totalita.

          2. To je pravda, ale zasa je
            To je pravda, ale zasa je pravda aj to, že v súčasnosti väčšia objemová hustota energie znamená, že baterky sú tak trochu „vznetlivé“ – viď Tesla a niektoré jej havárie – najmä tá posledná, keď vodičovi po havárii poskytla instatnú kremáciu zdarma. Havarované Leafy takéto problémy (zatiaľ) nemajú.

            1. To myslíte po tom asi
              To myslíte po tom asi 50metrovém pádu z útesu? Auta prostě hoří, jak se spalovákem tak elektrické. Dokonce bych řekl, že si Tesla v „hořlavosti“ nevede špatně. Jinými slovy je asi větší pravděpodobnost, že uhoříte v ekvivalentním spalováku než v elektromobilu s bateriemi stejné chemie jako používá Tesla.

              1. Presne tá havária, plus
                Presne tá havária, plus tá Tesla na dve polovice. Myslím, že čo sa horľavosti týka nemáte pravdu. Ak prerazíte nádrž na spalováku, nemusí nastať požiar (najmä ak máte nafťák), kdežto ak poškodíte baterku a tým poškodením dôjde k vnútornému skratu, požiar (aspoň to tak zatiaľ vyzerá v prípade Tesly) nastane VŽDY. Ďalej je tu problém s požiarom samotným – hasiči sú na bežný požiar benzínu/nafty dobre vybavený, na požiar lítia v reakcii so vzduchom moc nie.

                1. Takhle ta baterka se sama od
                  Takhle ta baterka se sama od sebe nevznítí a situace kdy dojde k jejímu vznícení obvykle znamená takové poškození vozu, že je zde vysoká pravděpodobnost, že vůz s spalovacím motorem vzplane taky. Kdyby to byl s nebezpečím požáru takový problém obecně, tak už i u spalovacích motorů se montuje automatické hasící zařízení. Technologie na to tu je pár desítek let.

                  Čímž ale nechci říci, že problém to není.

                2. Problém s Li baterkami asi
                  Problém s Li baterkami asi bude – když samovolně (bez havárie) zahořely na 2 nejmodernějších dopravních letadlech a v jednom z nich vypálili do trupu díru.

                3. Li baterek je mnoho typů,
                  Li baterek je mnoho typů, jejich vlastnosti nelze paušalizovat.

                4. Tak pokud jde o lajdáctví
                  Tak pokud jde o lajdáctví při návrhu, pak samozřejmě zahoří kdeco. Jde o kalkulované riziko. Mimochodem ty baterie co používá Tesla máme i ve spotřební elektronice, elektronických cigaretách a podobně až na výjimky se tam taky žádná pyromancie neděje.

                5. Tohle je takový nesmysl, to
                  Tohle je takový nesmysl, to snad nemůžete myslet vážně. Když se vybouráte s benzínovým autem tak máte milionkrát větší šanci že uhoříte protože jezdíte na sudu s prachem! A s tím že hasiči jsou na hašení benzínu připravený jste mě pobavil. Nejlepší vtip co jsem slyšel. To že než se hasiči k tomu autu dostanou jsou už většinou ty lidi uvnitř na popel, už asi nevadi,že?
                  Psát že eauto vs spalovák je v bezpečnosti ohledně požáru horší je nesmysl, protoze je to samozřejmě přesně naopak. Stačí se podívat na zprávy poslední jakékoli bouračky minimálně polovina z nich bude v plamenech. A podobné bouračky eaut, tam ty požáry budou v minimálním poměru v řádu jednotek.

        2. VW stejne jako i dalsi
          VW stejne jako i dalsi tradicni automobilky nemaj zajem prodata elektroauta ve velkem protoze by si tim v soucasne dobe silne nicili rozjety business s autama na ropna paliva

          takze nemaji duvod do elektroaut ktera populisticky nabizi davat ani nejlepsi mozne baterie, ani lepsi elektromotor (asynchroni je levnejsi a vyc vydrzi) stejne jako nemaji duvod tam cpat silnejsi palubni nabijecku aby slo vyuzit kuprikladu 3 fazovich zasuvek, pritom cena takove lepsi nabijecky je v radu tisicu korun, a podtrhnou to schvalne co nejvissi as dokonale absurdni cenou spolehajic na to ze si to elektromobilu chtivi zajemci stejne koupi

          secteno podtrzeno, e-Up je vyrobne cca stejne drahy jako benzinova varianta Up, ale prodava se o 300 tisic draz

          1. Presne, 2 roky stare LEF z
            Presne, 2 roky stare LEF z nemecka je levnejsi a po ve vsech parametrech lepsi, pak nechapu, proc bych mel toto kupovat.

            Nejak nam nemci zaspali dobu a nechapou, ze trh je nekde jinde jak pred 5 lety, kde by podobne auto pusobilo jako neco co je konkurenceschopne….

        3. Až na to nabíjení (kde
          Až na to nabíjení (kde souhalsím),
          jaké fňukání? Jaké naříkání?

          1) Jako hodnocení, že to není konkurenceschopné vůči 5 let staré ojeditě Leafu je fakt, a toto Vy povařujete za frflaní?

          2) to že kapacita/objem je 2xhorší jako tesla aku, je fakt, takže nemusíme nikdo nic vymýšlet, jenom by WV mohl dosáhnout toho co prodává konkurence, tedy žádné fňukání, ale drzost WV, že je tak arogantníá, že mi chce prodat starou technologiu…

          Takže, když už doporučujete čtení, prosím sám máte velké a podstatné mezery…

Napsat komentář